Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 05:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nedkølning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 15 August 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har en del erfaring med kryogenbehandling, det er bestemt noget der har en hørbar effekt. Det giver en del mere "hul igennem". Dog skal man passe lidt på da halvledere kan ændre parametre efter processen. Dermed kan jeg ikke anbefale at man sender forstærkere m.m. til behandling uden efterfølgende kontrol.

Det er i øvrigt en proces der anvendes på skærende værktøjer (forlænger levetiden) og på maskindele, motorer m.m. hvor risikoen for brud osv. formindskes. Desuden kan toptunede motorer køre flere løb mellem hovedreperationer.

Mvh,

Karsten

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 17 August 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Jeg har en del erfaring med kryogenbehandling, det er bestemt noget der har en hørbar effekt. Det giver en del mere "hul igennem". Dog skal man passe lidt på da halvledere kan ændre parametre efter processen. Dermed kan jeg ikke anbefale at man sender forstærkere m.m. til behandling uden efterfølgende kontrol.

Det er i øvrigt en proces der anvendes på skærende værktøjer (forlænger levetiden) og på maskindele, motorer m.m. hvor risikoen for brud osv. formindskes. Desuden kan toptunede motorer køre flere løb mellem hovedreperationer.

Mvh,

Karsten

Formel et motore bliber HIP'et for at fjerne støbe fejl!! gad vide om der er nogen som har prøvet det med hifi-kabler???

HIP = Hot Isostatic Pressing
Bliver udført i en ovn som kan være alt fra stuetemp til ca 1400 gr C hvilket ikke er det særlige det særlige er at der samtidigt kan arbejdes med et tryk på op til 2000 atm (hvilket er en del. Den argon som bruges til tryksætningen har ved det tryk viskøse egenskaber som vand)

på den måde kunne man også sætte kablerne fast på stikkene uden at varme dem særligt meget op. F.eks kunne man "svejse" kobber uden at smelte det!!

Hvorfor er der ingen som har tænkt på det før??

Med de priser som der bliver betalt for visse kabler burde der være plads i bugettet!!!!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 August 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Audioquest elektrosvejser deres stik!
Men det er velikke det samme.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Det kan man ikke ligefrem påstå!!

Ved elektrosvejsning smelter kobberet!!

Ved sintring (som der er tale om i det andet tilfælle) sker der en transport af kobber atomer ved diffusion!!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Jakob5_10 skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Det kan man ikke ligefrem påstå!!

Ved elektrosvejsning smelter kobberet!!

Ved sintring (som der er tale om i det andet tilfælle) sker der en transport af kobber atomer ved diffusion!!
Aha!
Hvad så med krystalstrukturen, er den stadig under kontrol?
Eller skal jeg afbestille den HIP maskine jeg har lagt en ordre ind på?

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 August 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

jeg vil mene at du ved nedkølingsperioden kan kontrollere strukturen også ved denne metode
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Afkølingsperioden betyder næsten alt for antallet af krystaller!! men fidusen ved at sintre er jo netop at krystal strukturen ikke rigtigt ændre sig fordi temperaturen ikke kommer højt nok op!!

skabelse af nye krystaller sker hvis der f.eks. er tale om flydene kobber som størkner. Kobber atomerne søger at finde noget fast at sætte sig på f.eks en lille partikel af en eller anden slags! Det gør den så og straks er det mere atraktivt for de andre kobber atomer at sætte sig sammen på det allerede bundene kobberatom. Tidsfaktoren kommer så ind hvis f.eks afkølingen går så hurtigt at atommerne ikke kan "nå" at komme hen til de kobberkrystaller som allerede allerede er dannet så sker der det at atomerne selv må danne nye krystaller med hindanden.

Så hurtig afkøling (fra flydende fase) = mange krystaller

Det særlige (ved ikke om det er så særligt men det er det som adskiller det fra f.eks stål) ved kobber er at det er rent og at det fra 0 gr K til smelte punktet beholder den sammen krystalstruktur og derfor bør der ikke være ændring i krystal mængden hvis man blot varmer rent kobber op og køler det hurtigt af igen!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen igen!

Jeg har i øvrigt fundet en sjov påstand fra en gut, der sædvanligvis ved lidt om det, som han pludrer op om.
Han siger, at sølv og kobber egentlig ikke grundlæggende lyder forskelligt.
Han siger, at de forskelle man normalt tillægger disse 2 metallerlydmæssigt, hænger sammenmed, at sølv ofte behandles respektfuldt i produktionsprocesserne.
Tildeler man kobber den samme opmærksomhed, forsigtighed, renlighed og skånsomme behandling, så mener han ikke, at der er argumenter for at anvende sølv overhovedet.

Hvad siger i så der?

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Ved ikke lige med de andre men kobber inden for hifi er langt renere end sølv er det!!! Jeg skal altså lige læse op på det og så tror jeg at jeg starter en lille tråd som forklare elektronernes mystiske vej igennem hvor anlæg!!  

Men jeg kunne af lidt andre grunde være tilbøjlig til at give ham lidt ret (men ikke helt)

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jakob5_10 skrev:

Ved ikke lige med de andre men kobber inden for hifi er langt renere end sølv er det!!! Jeg skal altså lige læse op på det og så tror jeg at jeg starter en lille tråd som forklare elektronernes mystiske vej igennem hvor anlæg!!  

Men jeg kunne af lidt andre grunde være tilbøjlig til at give ham lidt ret (men ikke helt)

Jamen ohøj der Jacob halvthundrede!
Vi ser frem til at blive indført i elektronernes uransagelige veje!
Findes der forresten noget der hedder vilfarne elektroner, eller f.eks. dumme elektroner?
Der var engang et Tara Labs højttaler kabel, som havde en "blind 3. leder, som man kunne tilslutte gradvist til + lederen via en omskifter med nogle modstande.
Dvs. man havde mere eller mindre godt fat i en 3 leder, som endte blindt, mensom lå langs med de 2 andre ledere.
Nu er mit spørgsmål så: Findes der sådanne vildfarne eller dumme elektroner, som kunne finde på, at fise derned og kigge lidt?
Kunne denne 3. leder virke som en slags elektronfælde? Feks. ved at opfange vildfarne elektroner fra andre kabler eller kredsløb, som så kan komme ind og tune kabelforbindelsen lidt?
Findes der forskellige racer af elektroner? F.eks. hvide elektroner, sorte elektroner og måske endda Tyskerelektroner - og Gud forbyde det - Svensker elektroner?
Er der hidtil nogen der har opdaget Tomos elektronen?
I øvrigt den eneste elektron, som ikke kan tilstandsbestemmes i spin-up eller spin-down, men kun hjulspin

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Tomos elektroner er jeg ikke stødt på endnu!! Jeg har besluttet mig for at jeg hellere må kikke lidt i mine to "yndlings" bøger materiale lære og faststof fysik inden jeg skal føre nogen som helst ind i elektronernes verden  men en ting kan jeg sige!! de er nogle satans nogle de elektroner, de kan både være partikler og bølger! og hvis man beslutter sig får at bestemme hvor de er så kan man intet sige om hvor de er på vej hen og vor hurtigt de er det

Medhensyn til det kabel du snakker om så lyder det som noget kredsløb's teknisk!! og det vil jeg overhovdet ikke rode mig ud i!!

(husk på at jeg er kemiker)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes