Forfatter |
|
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
Sendt: 01 September 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans
Det ser rigtigt godt ud! Der er kommet lidt Saturn-tema over din S8'er. Med de rør bliver vinteren aldrig helt mørk. 
Har du prøvet kun at sætte ringene på hhv. indgangsrør og udgangsrør? Er det (som man forventer) på 845'erne at forskellen bliver signifikant? __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
Til top |
|
|
Hans Faber Lukket konto

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 236
|
Sendt: 01 September 2005 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren,
Nej, jeg frygter ikke vinteren.. og hvis man fryser fingrene skal man bare holde dem hen over flaskerne så skal de nok hurtigt blive varme igen.
Yeps, først var det indgangsrøret og driver rørene som fik monteret ringene. Det bevirkede en endnu større opløsning/kraft og umiddelbarhed i gengivelsen uden at det påvirkede hverken: musikalitet, dynamik, eller den naturlige varme i klangen.
Så satte jeg ringene på de store 845 rør.... Nu blev alt ufatteligt rent, tørt og fremfor alt, yderligere meget meget let at lytte på. Jeg har aldrig hørt så opløst en sound fra et anlæg (uanset pris) uden at det lød af HIFI på nogen som helst måde.
Et konkret eksempel er Jazz at the Pawn shop i XRCD (2cd) udgaven:
Uden dæmpe ringe lyder den fremragende og man hører publikum indimellem i forskellig lydstyrke i forhold til de udøvende musikkere - med en rimelig fornemmelse af spillestedets ambience.
Med Dæmpe ringene monteret lyder alt bare "ægte".. Nu hører man publikum hele tiden i uformindsket styrke i forhold til instrumenterne - mens man har en meget klar fornemmelse af ambience i hele spillestedets lokale - Det er overbevisende!
Man hører nu hvor mange mønter der bliver smidt på bardisken når køleskabet lukker! uden ringene monteret hørte man bare noget "veldefineret" lyd af mønter på disken. Når de klirrer med flaskerne ved bordene/baren kom min kone ind i stuen (hun var i køkkenet med lukket dør ind til stuen) og sagde at mens hun var i køkkenet hørte hun jeg (?) raslede med nogle flasker i stuen.... Jeg kunne så berette at det ikke var mig ;-0.
Til de skeptiske vil jeg lige nævne at jeg har 100% fokus på musikken men at fornemmelsen af det der foregår omkring de udøvende på CD'erne med ringene monteret bare bringer mig endnu dybere ind i musikken...

2355 last night.... ...
PS: Det er ufatteligt at ingen dansk butik sælger disse dæmpe ringe 
__________________ Mvh Hans...
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
Sendt: 01 September 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans
Tak for din meget præcise beskrivelse. 
Jeg synes faktisk at den stemmer godt overens med mit kraftigt generaliserende indtryk af at det er forforstærkeren der er hovedansvarlig for forstærkerens klangkarakteristik, hvorimod effektforstærkeren er hovedansvarlig for gengivelsen (tørhed, attack osv). Det er en kraftig generalisering, men det giver for mit et ganske godt bud på hvor der skal sættes ind, hvis enkeltelementer i gengivelsen skal fintunes (tweakes?). Har du samme opfattelse?
Dernæst (med øje for de lydmæssige mål du har) er det rart endeligt at høre om et tweak alene med positiv virkning. Ofte når man til et trade-off (hvilket jo bestemt er tilfældet med eks. Shakti-sten), hvilket gør værdien af investeringen tvivlsom. Det lyder ikke som om det her er tilfældet? 
Til sidst: Pas på med de der live-optagelser. Du får jo gjort konen helt rundtosset...  __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 01 September 2005 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lidt min opfalttelse, at meget mikrofoni kommer når musikken rammer de store flader på forstærkerens chassis, og bør dæmpes med noget afkobling til underlaget, med hylder og fødder.
Hvordan er forstærkeren placeret?
Særlige fødder under?
EDIT: Jeg kan se at du har forskellige fødder med fjedre, og spikes? Kan du tage et foto hvor man kan se det monteret på forstærkeren?
Er det bedst at have dæmperingen ved toppen af røret, eller kan den også sidde midt på røret, med samme virkning?
Jeg har et sæt monoblokke med 4 stk. EL34 pr blok, og skal vel have 2 dæmperinge pr. rør - eller er én nok?
EDIT: Jeg fik spolet en side over i tråden og har nu set dit hifimøbel. Det er rart at se at nogen bruger RIGTIGE møbler til deres hifi, og ikke dyre eksotiske racks, der alligevel ikke kan konkurrere med en kommode på 100kg. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Hans Faber Lukket konto

|
Sendt: 01 September 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Shras,
Selv tak
Jeg er enig med dig i din generalisering et langt stykke henad vejen - men vedr. rørforstærkere er der altså en joker der hedder udgangstrafoerne...
En mindre god/heldig af deres slags kan "ødelægge" rigtigt meget uanset hvor perfekt eller rigtige alle komponenter i konstruktionen er, inden wattene skal omtransformeres til nogle for højttaleren brugbare impedanser.
Jeg er også enig i at Rør dæmperne er en direkte målbar/håndterbar str. til tests - selvom vi faktisk havde stort held med at lave A-B tester (on-Off) med min Shakti sten på Trommelums Musica forstærker via hans store Cremona højttalere.
Yeps. jeg lover at skåne Mutti for live musik, ihvertfald mens hun laver aftensmaden! 
Spencer,
Min forstærker står (som først nævnt i tråden) på en meget tung og delvis afkoblet Montana reol. Selve toppladen på reolen er yderligere afkoblet på undersiden med noget vibrationsdæmpende asfaltlignende selvklæbende plade.
Min S8 står på de fra fabrikken 6 stk. monterede gummifødder i en lavet, af fabrikken, compound de har lyttet sig frem til.
Du bestemmer i praksis selv hvor dæmperingen skal sidde.... Jeg har valgt at sætte den der hvor udvikleren og HIFI+ anbefaler den monteret. Men jeg vil ikke udelukke at en anden montering på røret vil ændre noget i gengivelsen...
1. stk dæmpering pr. rør er NOK - men helt billige er de jo heller ikke .
Deres effekt er til gengæld enorm pr. investeret kr. 
8 stk. ringe til dig (El34) vil koste dig ca. 128 £.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 September 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Hans Faber
Kan du sige noget om ved hvilke frekvenser ringene har mest virkning?
Jeg lader nemlig ikke rørblokkene spille bas, da de afskæres med 12dB under 80Hz. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Hans Faber Lukket konto

|
Sendt: 01 September 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer,
Ringene beskytter imod/fjerner bl.a. fysiske påvirkninger/svingninger i glasset på røret.
Lidt samme princip som når man hænger (afkobler) sin pladespiller op på vægen (for at give pick-up og tonearm+++) arbejds ro.
Selv om de ikke spiller bas dine rørblokke - er de jo stadig i rummet og får derfor samme fysiske påvirkning uanset hvad de skal gengive i din signalkæde.
|
Til top |
|
|
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
Sendt: 01 September 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans Faber
Tak for det grundige svar omkring CD/DVD afspillere og kabler mv. Det er meget inspirerende læsestof og så er det nogle utroligt flotte billeder af "kunstværkerne" (Man kan næsten fornemme hvor godt det lyder).
|
Til top |
|
|
Hans Faber Lukket konto

|
Sendt: 02 September 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Buch,
Tak for din feedback af mit skrevne og rosen af mine billeder. 
Go' weekend og lytning.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 September 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Hans Faber
De fødder med fjedre, tidligere vist i tråden - bruger du dem nogen steder pt. ? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Trommelum Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 06 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 97
|
Sendt: 05 September 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans 
Tillykke med de nye tweeks. Dejligt at følge med i forløbet om at hente den "sidste" vellyd i forstærkeren. 
Jeg kan jo forstå at din grundighed bærer frugt , så det glæder jeg mig til at opleve ved eget lyt. Hvis jeg tør...............
Mvh. Troels __________________ Nyd musikken!!!
|
Til top |
|
|
Hans Faber Lukket konto

|
Sendt: 06 September 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Troels,
Yeps, det har båret frugt at arbejde med S8 rørforstærkeren.

4 ugers systematisk afprøvning af om højttalerne skulle drives af 4 eller 8 ohm's aftapningen på udgangstrafoen ?
Højttalerne blev frem og tilbage justeret i testperioden (1,5 cm frem eller tilbage i forhold til udgangspunktet) og deres toein er også blevet marginalt ændret.
Om det skulle være Cold Rays, Disc of Silence, de standardmonterede 6 stk. gummifødder eller Sonus Fabers "gummi" klodser fra Guarneri højttalerne der skulle bruges under forstærkeren som afkobling til Montana reolen ?
Om der skulle monteres Duende rørdæmper ringe på henholdsvis: indgangsrøret, driverrørene og Udgangsrørene (det giver mange muligheder og alle er prøvet!) ? Hvor højt på rørene de skulle spændes på osv. ?
Hvilket powerkabel der lød bedst: NKT, et fra Sonus Faber, Unison Research eller 1 shuniyata ?
Om det skulle være de medleverede/fabriksmonterede 5814 driverrør der var bedst eller om jeg skulle bruge mine 5 stjernede Sylvania.
Om indgangsrøret skulle være det fabriksmonterede og selecterede 5814 (Philips) eller et premium grade Sylvania 5814.... I løbet af perioden fandt jeg (og prøvede) et NOS Telefunken i mine gemmer og igår fik jeg så et selecteret NOS rør fra England.
Desuden blev CD maskinen flyttet på grund af den usædvanligt store varmeudvikling fra S8 forstærkeren og CD'ens afkobling "lyd" blev justeret ved at fintrimme placeringen af de små Cold Rays under apparatet.
En Shakti sten har også været indover testen - men måtte desværre forlade testen pga. en forventning fra min side om at den ville få hedeslag når den lå oven på den ca. 65-70 grader varme topplade på S8eren.
Alle disse ovennævnte options giver et utal af muligheder, eller en HIFI ligning om man vil..... Det tog mig så ca. 4 uger at knække nøden og det har været:
Spændende, lærerigt, frustrerende, underholdende, givende, svedende varmt, ressourcekrævende, hårrejsende, gåsehudsgivende osv osv.

Men nu er lyden som jeg gerne vil have den og det er jo ikke så ringe endda...
Når jeg laver et "projekt" som ovenstående ved jeg fra dag 1 hvad jeg søger. I løbet af optimeringsfasen hørte og oplevede jeg selvfølgelig flere gange noget "nyt" eller anderledes og hver gang måtte jeg så blive enig med mig selv om, om det var det, eller den vej jeg ville gå med min samlede lyd, eller om jeg skulle fastholde mit udgangspunkt som var:
Akkustiske instrumenter skal lyde som: i virkeligheden, rene og ufarvede i lyden, naturligt varme/kolde, dynamiske UDEN transient betoning, smuke/grimme!, engagerende og befordrende og IKKE af HIFI...
Tilbage til studiet....... 
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
Sendt: 06 September 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan Hans! 
Det bliver godt nok interessant at få lyttet til engang - forhåbentlig inden alt for længe.
hilsen Malthe
|
Til top |
|
|
Hans Faber Lukket konto

|
Sendt: 06 September 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Malthe,
Yeps, jeg er også spændt på hvad du/i siger til det hele? .
Jeg glæder mig også til at høre dit setup når i er kommet helt på plads og dit nye interconnect er helt tilspillet. __________________ Mvh Hans...
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 06 September 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans,
Tillykke med dit dejlige setup, ja også du er jo på flasken nu (igen)...
Glæder mig til at høre dine nye børn, om jeg får chancen (igen)!
Ja du er en grundig mand - beundringsværdigt at tage sig den tid og eksperimentere så grundigt...
Selv har jeg den svaghed at lytte til musik istedet - desværre 
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
Sendt: 07 September 2005 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Selv har jeg den svaghed at lytte til musik istedet - desværre 
|
|
|
Også mig, men man kan jo godt tage sig den ulejlighed at vælge forreste række i koncertsalen, hvis den er reserveret til én! 
|
Til top |
|
|
Hans Faber Lukket konto

|
Sendt: 07 September 2005 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej PPP
Tak - tak! 
Men hvis du evt. tjekker tråden igen og klikker lidt op på denne side 5 vil du kunne læse følgende som jeg skrev:
Til de skeptiske vil jeg lige nævne at jeg har 100% fokus på musikken men at fornemmelsen af det der foregår omkring de udøvende på CD'erne med ringene monteret bare bringer mig endnu dybere ind i musikken...
Jeg håber du har fået lidt ro på det hele med dine nye sjældne E.A.R flasker 
Malthe:
Helt enig 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 September 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
E.A.R. 509 er faktisk ikke så sjældne endda - de er bare sjældent til salg.
Det er en forstærker der har været solgt igennem rigtig mange år, og stadig kan købes fra ny. (Men det ved du sikkert)
Den er oprindeligt bygget til proffessionelt brug i pladestudier, og bruger rør af ikke audiofil status, som holder længere og koster mindre.
Lyden er mere som transistorer, men med fordele fra rørverdenen. Der er væsentlig fastere bund, end man finder på de fleste rørforstærkere nutildags, og i særdeleshed dem af kinesisk oprindelse.
Jeg har selv en ultralineær konstruktion med ringkerner, og 4 stk. EL34 pr. side i push-pull. Den stiller sig midt imellem jeres forstærkere mht. neutralitet og effektformåen.
Sætter jeg KT88 i, vil de spille mere kontant, og tættere på transistorlyd. I min opstilling er farvningen fra EL34 dog mere end velkommen, til at trække Martin Logan CLSII med.
Jeg har forsøgt med B&W 805 og rør også, og det lyder da også rigtig godt. Dog brillerer transistorer bedre på de små æsker, med mere defineret bund. 
Har du prøvet med Mark Levinson på dine SF-højttalere? Det er en meget anderledes lyd - selvfølgelig, men ikke umusikalsk hvis resten af lydkæden er tilpasset.
Jeg ved ikke om Mark Levinson er et godt match til SF ?
Du snakker om at SF helst ikke skal spille i et overdæmpet rum.
Bliver lyden for mørk i en dagligstue med mange bogreoler? Måske er det mest med rør at det forholder sig sådan?
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 07 September 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans Faber skrev:
Hej PPP
Tak - tak! 
Men hvis du evt. tjekker tråden igen og klikker lidt op på denne side 5 vil du kunne læse følgende som jeg skrev: Nu skulle det ikke opfattes som en kritik, blot en konstatering af at jeg ikke bare ikke er systematisk anlagt (desværre)...
Jeg håber du har fået lidt ro på det hele med dine nye sjældne E.A.R flasker  hehe - ro og ro - lidt kribler det jo altid (selvom jeg aldrig har været mere tilfreds end lige nu) - men jeg kan roligt sige at det ikke er 509'erne som står for tur næste gang - ej heller Snell'erne...
Malthe:
Helt enig 
|
|
|
|
Til top |
|
|
Hans Faber Lukket konto

|
Sendt: 07 September 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Spencer,
Fint fint - med noget brush-up på EAR forstærkerne 
Jeg har læst dit ovenstående indlæg nogle gange og jeg kan se at du drager nogle konklusioner der efter min mening ikke helt holder helt vand, selv om vi er meget enige et stort stykke henad vejen.

Feks. er en Unison Research S8 så neutral og strømstærk/direkte i lyden (eller som et velset tysk hifi-magasin skrev) at hvis en Unison S8 lydder korrekt, ja så lydder stort set alle andre forstærkere forkert!!
Der er mere sandhed i dette postulat en mange nok kan forestille sig i deres vildeste fantasi. Jeg havde selv en forventning om hvad S8 stod for - men den er blevet langt langt forbipasseret i forhold til hvad jeg havde ressoneret mig frem til. Dette bla. på grund af mine tidligere bekendt/ejerskaber med endog meget dyre og kendte rør/transistor forstærkere, inden jeg fik S8 til at fungere i mit setup.
Angående div. rør:
Feks. spiller et KT88 ikke mere transistoragtigt end et EL34..
Det er 6550 der spiller mere henad EL 34 - det har bare end bedre bas, mere homogen klang og en noget mere udstrakt top end EL34.
KT 88 er og bliver et (fremragende) hifi-rør, en slags HIFI udgave af 6550 - dvs. med en varmere og mere forførende klang og subjektivt dybere bas end 6550.
På billedet nedenunder kan du se et af mine daværende LA-Audio mono trin med ringkernetrafoer og her monteret med KT88 - senere med KT88 super og til sidst med Svetlana 6550 rør. 6550 røret var på mine dengang Martin Loganer/ører klart mere korrekt gengivende end KT-88. Men KT-88 lød da mere lækkert - lidt "loudness agtigt" om man vil - uden at det skal opfattes negativt.

Mine erfaringer med EL 34 røret har jeg bla. fra et JH 50 effekttrin med Partridge udgangstrafoer, samt nogle Audio innovations m 1000 monoblokke og en S500 forstærker.
Jeg har ikke prøvet Mark levinson på mine Sonus Faber, men mens jeg havde loganerne havde jeg en 29, 27er, 23,5er - så lidt har jeg da prøvet af ML's forstærkere. Men mange er glade for kombinationen af Mark Levinson på Faber højttalere - især er kombinationen af 20,5/20,6 monotrinnene på Extremaerne er legendarisk. Flere har haft held med Mark Levinson CD'er på Faber højttalere og det jeg selv har hørt fra den kant var også rigtigt godt.
Jeg syntes det godt at du er bevidst om at du foretrækker rør på dine loganer - de CLS'er har en fremragende mellemtone...
Sonus Faber højttalere er voicet i store rum med normal indretning dvs. at hvis de lydder for mørke eller for lyse - kan man enten indrette sig anderledes eller få noget bedre/mere "rigtigt" grej ;-). Alt det med udmåling/drastiske ombygninger af ens lytterum og rumkorrektion osv. osv. ligger uendeligt langt fra Sonus Fabers grund ide.
Sonus Faber modellerne er meget forskellige i lyden selv om de har en klar rød tråd i deres overordnede gengivelse, dog har de forskellige serier deres egne særkender/egenskaber.
Jeg er sikker på at du/man kan opnå super lyd både med rør og transistorer eller hybrider på deres højttalere - de er ikke specielt kræsne i den retning.
Men på mine egne Guarneri er Mosfets eller endnu bedre - rør dog at foretrække. Men igen, det er personlig smag og en Spectral effektblok gør det (efter sigende) også rigtigt godt på et sæt Guarneri. Franco Serblin (grundlæggeren) brugte selv en overgang Spectral til sine egne Guarnerier.
|
Til top |
|
|