Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 01:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: UnisonR S8 med 845 SE trioder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hans Faber
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 September 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hej PPP

Hehe - jeg var faktisk lidt i tvivl om hvad du mente, fint nok så!

Men måske du kunne bruge mine erfaringer med optimering af dit eget setup henover vinteren - den kunne jo godt blive lang!

Jeg er glad for at høre at du er blevet tilfreds med dine ny indkøbte EAR i samspil med Snellerne.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 September 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

@Hans Faber

Bortset fra at frontpladerne er pillet af mine monotrin, og der står Sound Classics på elektrolytterne (der er sorte), så er mine monotrin samme model som dine gamle.

Der er pillet ved dem selvfølgelig, da de spiller med EL34 nu, og et andet indgangsrør.

Fasesplitterrøret er det samme - et 12BH7A fra Sylvania, og vist temmeligt gammelt.

Jeg kører med Shuguang Golden Dragon, der lyder godt hvis de er fra den periode hvor rørene ikke gik op i røg første gang man tændte for dem.
Mine er ikke nedsmeltet endnu, så de er nok ok.

Jeg har klart tænkt mig at sætte 6550-rør på næste gang, blot for at høre forskellen, men er det i basområdet, betyder det nok ikke det store, da jeg beskærer med 12dB under 80Hz lige nu.

Det burde give flere kræfter til mellembassen, og giver i hvert fald et overskud i dynamik, sammenlignet med at lade dem forsøge at spille bas på CLSII (ikke muligt alligevel i mit rum).

Under 80Hz er det et sæt Tannoy HPD385A der spiller bas i Arden-kabinetter der er dæmpet kraftigt med asfalt og ekstra afstivning.

For at tæmme det værste bulder, står der et sæt Blachholes bag dem i hjørnet.
Næste interessante trin, når økonomien tillader det, bliver digital rumkorrektion, der samtidig vil udbalancere små forskelle i rørene, når de er slidte.

Jeg kører rørene ned til de ikke kan spille højre og venstre kanal ens længere, eller ruller for tidligt af i toppen.

Lige nu lyder det godt.

Hans Faber
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 September 2005 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

@ Spencer,

Hvis jeg var dig ville jeg få stillet bias på dine udgangsrør. Det vil give dig bedre lyd NU og ikke mindst forlænge dine rørs levetid betragteligt.

Det med at en digital rumkorrektion skulle kunne udballancere de "forskelle" der er i rørene når de bliver slidte er altså noget vollapyk i min HIFI verden, især fordi dine udgangsrør er push-pull koblet og derfor gengiver hver sin elektriske halvdel af signalet og det endda når de sidder i serie eller parallel 2 og 2... Men måske du vil gøre det via en mikrofon permanent opstillet i rummet som så laver vedvarende målinger???

Pas på du ikke ender med en nedsmeltning af et af dine udgangsrør - det prøvede jeg nemlig med et KT88 Super fra Golden Dragon - det både lyder grimt, lugter fælt, sviner/afbrænder det indre af din effektblok og sidst men ikke mindst, kan det blive en ret dyr affære hvis det trækker de andre rør med i faldet.

6550 røret kan forøvrigt lave (langt) flere watt end EL 34.

Held og lykke med projekterne fremover!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 September 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Når jeg tænker på rumkorrektion, er det mere som kompensation for forskelle højre og venstre kanal imellem.

Er rørene ikke længere matchet, vil jeg kunne mærke det på trafoerne, som i øjeblikket end ikke bliver håndlunkne, selv når der spilles højt.

Ham jeg købte trinene af, sagde at bias for nyligt var stillet, og jeg vil ikke ofre mere end rørenes pris for at få dem indstillet påny.

Så hellere kassere rørene, og smide dem på genbrugspladsen.

Mon ikke man kan bruge temperaturen på trafoerne nogenlunde som indikator på om alt er i orden, og selvfølgelig det at de lyder ens, og uden hørbar forvrængning?

Hvem kender du på Sjælland der kan stille bias uden at forlange en formue, og iøvrigt er dygtig? Send evt. en PB.

Hans Faber
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 September 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hej på Tråden,

Efter lidt fornøjelig debatteren om tidligere ejet rørgrej tillader jeg mig hermed at dreje tråden tilbage til hvor det hele startede...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 08 September 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hans Faber skrev:
Desuden kan man ane at S8'eren står med blottede rør! - uden rørdæmperringe....

Blottede rør som i "dette er et billede fra før jeg købte rør-dæmperringe", "jeg er stadig i gang med at teste rør-dæmperringene" eller "jeg har i sidste ende fravalgt rør-dæmperringene"?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Hans Faber
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 September 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hej Kim,

Rørdæmperringene er blevet grundigt færdigt testet hjemme hos mig i sidste uge.

læs evt. på side 5 om hvordan det foregik, hvis du vil vide mere...

De er nu "permanent" monteret på alle 5 rør og de er kommet for at blive - helt sikkert!

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 08 September 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Gid alle nørder ville sende ligeså klare signaler til omverdenen som Hans!  

Hehe!  (Sådan noget tør jeg kun sige fordi jeg udemærket godt ved jeg selv har gjort ting der var mere skøre)

Jeg har to anbefalinger:

1. Brug som minimum de samme kræfter på at stille dine højttalere mere optimalt!

2. Brug minimum de samme kræfter på at motionere dine højttalere, og evt undersøge virkningen af forskellige typer til og afkobling ved foden.

Thumbs up!

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 September 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:

Jeg har to anbefalinger:

1. Brug som minimum de samme kræfter på at stille dine højttalere mere optimalt!

Hvorledes skal de da stå?

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 September 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Når jeg tænker på rumkorrektion, er det mere som kompensation for forskelle højre og venstre kanal imellem.

Er rørene ikke længere matchet, vil jeg kunne mærke det på trafoerne, som i øjeblikket end ikke bliver håndlunkne, selv når der spilles højt.

Ham jeg købte trinene af, sagde at bias for nyligt var stillet, og jeg vil ikke ofre mere end rørenes pris for at få dem indstillet påny.

Så hellere kassere rørene, og smide dem på genbrugspladsen.

Mon ikke man kan bruge temperaturen på trafoerne nogenlunde som indikator på om alt er i orden, og selvfølgelig det at de lyder ens, og uden hørbar forvrængning?

Hvem kender du på Sjælland der kan stille bias uden at forlange en formue, og iøvrigt er dygtig? Send evt. en PB.

Den bias skal man stille så tit man kan , heller 5 gange for meget 1 gang for lidt .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 September 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

@jensen

Så tit man kan?

Er det hver gang man har spillet ti CD'er?

Er det ti gange i rørenes levetid?

Hvor tit?

Så tit man kan, er det samme som at sige at stegen skal ud af ovnen når den er færdig.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 09 September 2005 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:

I forhold til det rum du aldrig har set, eller det setup du aldrig har hørt?

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 September 2005 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

@jensen

Så tit man kan?

Er det hver gang man har spillet ti CD'er?

Er det ti gange i rørenes levetid?

Hvor tit?

Så tit man kan, er det samme som at sige at stegen skal ud af ovnen når den er færdig.

Prøv at se hvad du selv skrev .

Du skal passe rør og stille bias om det så er hverdag eller bare engang om ugen eller ja hver 4 uge , jeg kikker min efter ca 1 gang om ugen men de er også lette at stille .

Det med bare at køre rør ned også sætte ny (vil du så heller ikke stille de nye rør ? .

Du har la-audio ikke ? de kan lett futte af hvis de ikke bliver passet som mange andre rør amps jeg har selv prøvet det 3 gange og det lærre man af .

Der er mange der laver den fejl også må de betale .

Hvorfor lære du det ikke selv , det er bare et multimeter på det tager vel 10 min også har du frisk lyd .

Men det er jo dit valg og dine øre .

Men at udlægge det som om det næsten er lige meget jeg skifter bare rør , holde ikke , og dem der ikke har forstand på rør og vil have rør gør ikke som ham .

PS

jeg tro der er mange herinde der kan hjælpe dig med at stille dem eller hvis dig hvordan man gør .
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 September 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

@jensen

Så kan du måske også fortælle mig hvilke rør der er mest stabile, mht. at skulle have stillet bias mest sjældent?

6550 eller KT88, eller måske EL34?

Visse fabrikater mere end andre naturligvis, men hvilken rørtype anses for mest stabil?

Jeg har ladet mig fortælle at jeg kan få 600V DC igennem mig, hvis jeg rører de forkerte steder - derfor har jeg ikke selv rodet med biasjustering.

Hvis du kender én på Midtsjælland der vil melde sig frivilligt til at lære mig det, må du gerne nævne for ham at jeg er interesseret.

Er der for meget bøvl og transport hver tredje uge, for at stille bias, skiller jeg mig hellere af med blokkene. Min ML er ikke dårlig, og kan hjælpes yderligere med en forforstærker med rør.

Hvad koster en god variotrafo bygget til industrielt brug, og ikke en hifitype?

Jeg så én på messen i KBH til 10k, og det er lige i overkanten for at holde de 230V stabil i min husholdning.

Jeg påtænker senere at skulle have noget OTL, så derfor vil en variotrafo være en god ting.

EDIT: Indtil nu har jeg kun lyttet på rør om aftenen, hvor spændingen er stabil, men her vil en variotrafo jo gøre det muligt at lytte på andre tidspunkter også.

Hans Faber
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 September 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hej på tråden,

Asbjørn - jeg ved ligeså meget (lidt) om opstilling af højttalere som jeg ved om radiorør og rørforstærkere

Det har noget at gøre med at jeg har haft elektrostater, magnestater, horn, lukkede dynamiske modeller, samt ikke mindst - flere sæt dynamiske basrefleksmodeller. Håber det er godt nok for dig... ?.

Hvad der ikke fremgår af billederne først i tråden, er at jeg har over 10 meter foran højttalerne - altså kan jeg vælge og vrage hvor jeg vil sidde og lytte, eller stille dem op. 

Spencer jeg syntes desværre (overraskende) at du blander rimeligt mange "ting" sammen når vi snakker rørforstærkere. Feks. når du spørger (jensen) om hvilket rør der er mest stabilt... Det afhænger bla. af hvilken kobling det sidder i (push-pull, single-ended, pentode eller triode koblet, Ren Klasse-A, Klasse-AB 1 eller 2 osv. Hvor mange volt man giver det i forhold til dets max. arbejdsspænding osv, osv.. Det er og bliver teknisk indviklet og der findes forøvrigt flere forskellige måder at lave bias på.

Forøvrigt er der ingen grund til at gøre det at eje og høre musik på en rørforstærker sværere end det egentlig er.

Jeg syntes også det med en variotrafo/digtal rumkorrektion osv er vildt-vildt overdrevet - det er simpelthen ikke nødvendigt.. Få et godt lytterum og noget fundamentalt godt grej i stedet...

Man kan sidestille ejerskabet af en rørforstærker med det at eje en bil/motor der skal have stillet ventiler. Alle motorer har nogle service intervaller som følger antallet af kørte kilometer. Rør forstærkere skal så bare have stillet bias i forhold til antallet af driftstimer.

Der findes også (få) rørforstærkere der ikke skal have stillet bias efter selve "førstegangs" monteringen af udgangsrøret(ene) Det skal min UR S8 feks ikke (autobias) - den slags kan vi jo så sidestille med motorer med hydrauliske ventilløftere, der jo som bekendt har selvjusterende ventiler.

Hvis man køber en "normal" rørforstærker brugt, enten privat eller af forhandler, er dog altid en god ide at få kontrolleret/stillet bias. Her er der nemlig ligeså meget "svindel/manglende historik" på færde som inden for videresalg af brugte eller demobiler og oprigtigheden af deres kørte kilometer!

I det nyeste nummer af high-fidelity er der forøvrigt et link til en meget dygtig (fagligt uddannet) mand der stiller bias osv (jeg har brugt ham tidligere).

Han arbejder dog ikke gratis, eller er specielt billig. Han giver så tilgengæld ikke en sludder for en sladder, eller en amestuehistorie, men udfører et stykke special arbejde med garanti for kvalitet og en kvittering.

Fortsat go lytning til alle

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Da jeg havde rørslæder (jeg købte dem brugt) 2 stk. Spark 9021D, der besøgte jeg Arne Ludvigsen i Quali Service.

Arne er en sand troldmand mht. justering af bias, jeg husker at han heller ville justere et lille output (effekt) - og dermed en mere harmonisk forvrængning til følge, det blev til 18 watt i klasse A - og det lød himmelsk.

Derimod var de tidligere justeret til ca. 22 watt klasse A - med et naturligt større slid men også en mere grov lyd til følge.

Arne Ludvigsen råde mig til at kikke forbi ca. hvert ½ år til en justering - og det var ganske få maginaler der skulle justeres.

Iøvrigt ang. holdbarhed på rør så fortalte Arne mig at han fik en guitarforstærker ind på værkstedet - ejeren ville gerne have nogle nye Golden Dragon EL34 og naturligvis en justering.

Der blev sat nye Golden Dragon i og en justering blev foretaget - der kunne dog ikke presses ligeså meget effekt ud af de nye som de gamle - så Arne tog fat i de gamle rør og testede dem og det viste sig at de faktisk ikke havde noget nævneværdigt slid - og de kunne ligeledes tåle langt mer effekt end de nye !

De gamle rør fik lov at blive i forstærkeren og der blev kun foretaget en justering - rørne var 34 år !! - så alt andet lige kan der være stor foreskel på rørnes holdbarhed - det siges at nogle af de god gamle NOS eller NIB faktisk kan tåle mosten bedre end de nye kineserrør.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 10 September 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:
Asbjørn skrev:

Jeg har to anbefalinger:

Det kan jeg jo så i sagens natur ikke vide noget om. Jeg ved bare det noget man altid kan forbedre. Om ikke andet så fordi man har ændret i sit rum siden sidst.

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 September 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:
MaltheK skrev:
Asbjørn skrev:

Jeg har to anbefalinger:

Det kan jeg jo så i sagens natur ikke vide noget om. Jeg ved bare det noget man altid kan forbedre. Om ikke andet så fordi man har ændret i sit rum siden sidst.

Du behøver jo egentlig ikke svare mig, men du kunne da passende fortælle Hans faber, hvordan du kan se hans Guarneri'er alternativt kan stå så de lyder bedre..

Det er lidt for nemt at sige at "alting kan blive bedre"...  

Opstillingen af højttalere vil for mig at se altid være et kompromis mellem nogle forskellige lydmæssige variable / egenskaber. Jeg (og nogle andre) var faktisk med til i sin tid at fintune opstillingen af Hans' Guarneri, således at vi opnåede det bedste allround alternativ (i det mindste den aften). Siden er der kommet nye boller på suppen i setuppet, så det skulle ikke undre mig, hvis Hans har justeret yderligere.

Jeg selv skifter ofte frem og tilbage på opstillingen i dybden, bredden og højden - alt efter hvad jeg lige har lyst til den dag eller med det musik... Det kan man altid lege med. Men at sige kategorisk, at det kan altid blive bedre, er nok kun den halve sandhed - for bedre i forhold til hvad?

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hans Faber skrev:

Hej på tråden,

Spencer jeg syntes desværre (overraskende) at du blander rimeligt mange "ting" sammen når vi snakker rørforstærkere. Feks. når du spørger (jensen) om hvilket rør der er mest stabilt... Det afhænger bla. af hvilken kobling det sidder i (push-pull, single-ended, pentode eller triode koblet, Ren Klasse-A, Klasse-AB 1 eller 2 osv. Hvor mange volt man giver det i forhold til dets max. arbejdsspænding osv, osv.. Det er og bliver teknisk indviklet og der findes forøvrigt flere forskellige måder at lave bias på. Alt andet lige, er der forskel på hvilke rør der bruges, og der er forskel på EL34 og KT88 samt 6550 når vi snakker risiko for afbrænding af forstærkeren.

Forøvrigt er der ingen grund til at gøre det at eje og høre musik på en rørforstærker sværere end det egentlig er. Når både du og jensen avarer om total nedsmeltning og afbrænding af mine monoblokke, er det jer der gør det mere besværligt. Jeg tændte såmen bare, og hørte musik.

Jeg syntes også det med en variotrafo/digtal rumkorrektion osv er vildt-vildt overdrevet - det er simpelthen ikke nødvendigt.. Få et godt lytterum og noget fundamentalt godt grej i stedet... En variotrafo giver stabil netspænding, og gør at man kan køre med mindre end 15% i sikkerhedsmargin for overspænding. Netspændingen påvirker jo bias i forstærkeren.

Man kan sidestille ejerskabet af en rørforstærker med det at eje en bil/motor der skal have stillet ventiler. Alle motorer har nogle service intervaller som følger antallet af kørte kilometer. Rør forstærkere skal så bare have stillet bias i forhold til antallet af driftstimer. Hvis det skal gøres hvert halve år, vil jeg nok sælge, eller lære at gøre det selv. Jeg vil hellere bruge min tid på at høre musik.

Der findes også (få) rørforstærkere der ikke skal have stillet bias efter selve "førstegangs" monteringen af udgangsrøret(ene) Det skal min UR S8 feks ikke (autobias) - den slags kan vi jo så sidestille med motorer med hydrauliske ventilløftere, der jo som bekendt har selvjusterende ventiler.

Hvis man køber en "normal" rørforstærker brugt, enten privat eller af forhandler, er dog altid en god ide at få kontrolleret/stillet bias. Her er der nemlig ligeså meget "svindel/manglende historik" på færde som inden for videresalg af brugte eller demobiler og oprigtigheden af deres kørte kilometer! Nu hørte jeg dem spille i hans stue i adskillige timer, og jeg ved at sælger er til at stole på. Det gør naturligvis en forskel.

I det nyeste nummer af high-fidelity er der forøvrigt et link til en meget dygtig (fagligt uddannet) mand der stiller bias osv (jeg har brugt ham tidligere).

Han arbejder dog ikke gratis, eller er specielt billig. Han giver så tilgengæld ikke en sludder for en sladder, eller en amestuehistorie, men udfører et stykke special arbejde med garanti for kvalitet og en kvittering. Det med ammestuehistorier er meget svært at gennemskue i hifiverdenen. Specielt når geniale løsninger kun kendes af ganske få personer, og ikke bruges generelt af andre.

Fortsat go lytning til alle

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Da jeg havde rørslæder (jeg købte dem brugt) 2 stk. Spark 9021D, der besøgte jeg Arne Ludvigsen i Quali Service.

Arne er en sand troldmand mht. justering af bias, jeg husker at han heller ville justere et lille output (effekt) - og dermed en mere harmonisk forvrængning til følge, det blev til 18 watt i klasse A - og det lød himmelsk.

Derimod var de tidligere justeret til ca. 22 watt klasse A - med et naturligt større slid men også en mere grov lyd til følge.

Arne Ludvigsen råde mig til at kikke forbi ca. hvert ½ år til en justering - og det var ganske få maginaler der skulle justeres.

Iøvrigt ang. holdbarhed på rør så fortalte Arne mig at han fik en guitarforstærker ind på værkstedet - ejeren ville gerne have nogle nye Golden Dragon EL34 og naturligvis en justering.

Der blev sat nye Golden Dragon i og en justering blev foretaget - der kunne dog ikke presses ligeså meget effekt ud af de nye som de gamle - så Arne tog fat i de gamle rør og testede dem og det viste sig at de faktisk ikke havde noget nævneværdigt slid - og de kunne ligeledes tåle langt mer effekt end de nye !

De gamle rør fik lov at blive i forstærkeren og der blev kun foretaget en justering - rørne var 34 år !! - så alt andet lige kan der være stor foreskel på rørnes holdbarhed - det siges at nogle af de god gamle NOS eller NIB faktisk kan tåle mosten bedre end de nye kineserrør.

Du besvarer jo næsten alle mine spørgsmål i ét enkelt indlæg!
Så var det vist alligevel ikke helt dumt at stille den slags spørgsmål.

Tak for det - Alex!

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes