Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er på jagt efter praktiske erfaringer med aktive filtre.
Har selv to LC Audio aktivefiltre, men de er ikke rigtigt brugbare i mine forsøg, da det er noget beværligt at teste delefrekvenser. Derfor leder jeg efter et 3-vejs stereo (måske mere?) aktivt filter, som jeg kan regulere forholdsvist nemt.
Skal helst kunne dele med 6-24dB minimum 3-vejs.
Har kigget på Behringer Ultradrive Pro 2496
Men er der nogen der har lidt praktisk erfaring med ovenstående, eller måske med andre (bedre?) produkter i samme prisklasse (eller billigere)?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Daniel,
Masser af praktisk erfaring med Behringeren - hvad vil du vide?
(Du hørte den jo faktisk da du var hjemme hos mig ) __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1874
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også Behringer'en, som faktisk er en temmelig genial ting, da man kan justere praktisk talt alt.
Der er ikke kun tale om et delefilter, men også en avanceret equalizer. Al regulering foregår i det digitale domæne, hvilket giver en meget stor fleksibilitet.
Med forholdsvis simpelt målegrej og Behringer'en kan man faktisk tilrette sin in-room frekvensgang ganske betragteligt.
Hvis man eksperimenterer meget med delefiltre, er den helt fin, da man kan simulere næsten enhver filterkombination.
Dog - træerne vokser ikke ind i himlen! Lydkvaliteten rækker efter min mening ikke til ægte hifi-brug, når vi taler diskant/mellemtone, medens den klarer det fremragende i bassen. Det forhindrer stadig ikke, at man benytter Behringer'en i hele frekvensområdet til forsøg. Når man så har fundet den rigtige kombination, kan man lave et godt passivt filter.
Jeg benytter selv Behringer'en i bassen, hvor jeg bl.a. korrigerer for forskellige unoder i lytterummet. Diskant/mellemtone kører med traditionel, passiv filtrering. Dette synes at være det bedste af begge verdener.
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
@janils Ja, det lød jo glimrende. Og de umiddelbare intryk jeg har fået fra andre, er også ret positive. Prismæssigt er den jo heller ikke helt dum. Er du stødt på nogen begrænsninger, du gerne havde set den havde?
@Aksa Min ide var også at bruge den til at finde det rigtige filter, og så bruge mine LC Audio filtre til den endelige version. Men det lyder ikke som om der er noget decideret dårligt at sige om den?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det væsentligste "problem" med Behringeren er at det er et prof. produkt beregnet til at blive koblet på en mixer. Indgang- og udgangsniveauer er således ikke 100% tilpasset alm. hifi udstyr. At der køres balanceret ind- og ud kan man nemt komme om ved at lave nogle kabler der konverterer fra XLR til phono og omvendt.
Det er primært et problem, når den analoge indgang anvendes (oftest efter din forforstærker). Indgangssignalet er så ikke højt nok til at udstyre den indbyggede AD konverter optimalt. På udgangen er der tilsvarende et meget højt niveau som kræver at man regulerer det kraftigt ned på selve filteret. Reguleringen sker dog før de analoge udgangstrin, hvilket kan give støj (primært højfrekvent - altså sus).
Alt dette er et mindre problem når man kun anvender den til lavpasdelen (bassen) eller hvis man kører digitalt ind og efterfølgende har en 4 eller 6 kanals volume-kontrol.
Problemet kan dog løses forholdsvis nemt. Man sørger for ekstra 10-20 dB extern gain (evt. indbygget i forforstærkeren) og på udgangene sænker man så niveauet tilsvarende rent passivt (f.eks. med modstande i XLR-stikkende). Dette har været forsøgt og så virker det hele fint.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Nogle af de problemstillinger kunne jeg godt bruge lidt hjælp til når tid kommer.
Tror jeg vil lede efter en Behringer Ultradrive Pro 2496 (så billigt som muligt  )
Tak for hjælpen indtil videre.
Skulle der være andre anbefalinger, så bare fyld på.
|
Til top |
|
|
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
stagelines, som forhandles af monacors er også ganske udemærket. har kun hørt dem i et enkelt setup, men kune vældig godt tænke mig at afprøve det i mit eget.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for links!
Der er mange interessante, selvom det hele er PA præget. Dog virker Behringer Ultradrive dog mere avanceret, end de fleste jeg har kunnet finde i samme prisklasse.
Indtil videre har jeg ikke fundet andre, der har kunnet vippe den Behringer af pinden.
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ellers er det LEM 
http://www.msag.uz/lem/dx24en.htm
Jan testede vist dem begge i hifidel. i sin tid.
men da han har Bheringer er det nok den han fant bedst  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ser også interessant ud. Ved dog ikke med navnet
Kan dog ikke få prissiden til at virke, så jeg kan ikke lige se prisniveauet, men mon ikke det ligger på nogenlunde det samme som Behringeren(?)
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såvidt jeg husker fra artiklen i HF, var LEM lidt dyrere og havde lidt dårligere faciliteter og data end Behringer'en.
Jeg synes at have set, at man kan opdrive Behringer'en for omkring 2k, evt. ved bestilling fra Tyskland - prøv at søge lidt på nettet. Det rene røverkøb! Hvis det havde været et hifi-apparat med de samme faciliteter, havde det kostet mindst 5 gange så meget!
Hvis du vil bruge LC Audio filteret til resten af toneområdet, vil jeg da foreslå, at du bruger Behringer'en til bassen, når du nu alligevel har den. Jeg havde et analogt delefilter til bassen før (fra THEL Audioworld), men Behringer'en er langt bedre - og så giver den som sagt mulighed for at tilrette frekvensgangen i bunden, hvor der (næsten) altid er problemer i almindelige lytterum
Derfor kan du jo sagtens starte op med at eksperimentere med Behringer'en, indtil du finder de rigtige værdier - hvis du forstår, hvad jeg mener. __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Aksa
Jeg har set at man kan få den Behringer i UK for ca. 16-1700 kroner + porto, og det er ikke slemt.
Jeg har to aktive filtre fra LC Audio, og overvejer et tredie, så jeg kan lave et 4-vejs aktivt filter. Jeg ved det lyder voldsomt, men det skulle være nøje planlagt (mener jeg  ).
Jeg har gang i en del måleudstyr, og her vil jeg ihvertfald kunne bruge den Behringer.
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@Aksa Jeg har set at man kan få den Behringer i UK for ca. 16-1700 kroner + porto, og det er ikke slemt. |
|
|
Måske var det tid til et gruppe køb - hvis dette da overhovedet giver nogen besparelse i dette tilfælde.
Jeg ville i givet fald gerne deltage.
Mvh
HeJu
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja... Det var da en mulighed.
Jeg regner med at bestille en her sidst på måneden.
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg regner med at bestille en her sidst på måneden. |
|
|
Hvor planlægger du at handle? (link?)
Mvh
HeJu
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej DBX har også et filter mm. DriveRack260 men så koster den også 10- 12 kg. kr. Der udover skal der bruges mic til 1400 kr. Der kan man justere gain via nogle jumpere under låget, det kan også gøres digitalt. Jeg har haft min i ½ år og er først nu blevet fortrolig med den. Jeg oplever ingen lydforringelse, ved mindre der bruges kraftig EQ, hvilket også kun er nødvendigt i bassen.
mvh. Eriek
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2005 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@Aksa
Jeg har set at man kan få den Behringer i UK for ca. 16-1700 kroner + porto, og det er ikke slemt.
Jeg har to aktive filtre fra LC Audio, og overvejer et tredie, så jeg kan lave et 4-vejs aktivt filter. Jeg ved det lyder voldsomt, men det skulle være nøje planlagt (mener jeg ).
Jeg har gang i en del måleudstyr, og her vil jeg ihvertfald kunne bruge den Behringer.
|
|
|
Hvis du har måleudstyr, kan du få rigtigt meget glæde af Behringer'en. Ingen af de analoge filtre kan jo kompensere for peaks og dips i basfrekvensgangen, men med Behringer'en går det som en mis. Hos en god hifi-bekendt fjernede vi en 12 dB peak ved hjælp af mit simple måleudstyr og Behringer'en. En "beton"-resonans, som jeg plejer at kalde det. Den er væk nu, og han er kisteglad __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 12 August 2005 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Highfidelity er begyndt på en artikel serie, med lydkort og pc baseret filtre.Med det skulle man så kunne lave nogenlunde samme, som en tact kan.Da jeg selv overvejer at anskaffe en Behringer, vil jeg spørge Janils om det lyd mæssigt er værd at vendte på.
MVH
|
Til top |
|
|