| Forfatter |
|
s991116 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg går med drømmen om at bygge mine egne ProAc kloner (Efter at have hørt dem hos DAT, og læst de mange beskrivelser på nettet). I Beskrivelserne her på siden (Fra 2003) købte folk et ProAc "kit" hos DAT for omkring 4000. Nu er Prisen over 6000 kr!
Det synes jeg er lidt mystisk. Så vidt jeg har forstået står Q-sound for salget af ScanSpeak i Jylland og DAT for Sjælland. Hvordan kan disse gamle enheder pludeseligt stige så meget i pris?
Det er ikke fordi jeg vil svine DAT eller Q-sounds omdømme til. De er begge butikker med en super service, men alligevel.....
Enhederne 18W-8535-00 og D2010-8513 koster hos Q-sound hhv. 1400 og 695 kr, altså samlet for 2 sæt enheder 4190,00 kr.
I Holland hos "Audio Components NL" koster enhederne hhv. 91.50 og 44.71 Euro
herskal lægges 19% moms og en fragt på 35Euro, det bliver samlet cirka (med en kurs på 7.5) 2345,00 kr
Altså en besparrelse på næsten 2000 kr.
Nederst ses den mail jeg har fået fra "Audio Compononts NL" hvor priserne står.
------------------------------------------------------------ -----------------------
Dear Mr. Juhl,
Enclosed you'll find our prices (per piece) of the requested items, these prices are in EURO:
D2010/8513.00 44.71 18W8535.00 91.50
Transport, packing, handling & insurance costs (total):
to A, DK, F, GB 35.00 (up to 30kg) to Italy, Sweden 45.00 (up to 30kg) to E, P, FIN, IRL, CZ, EST, H, LV, LT, PL, SLO, SK 50.00 (up to 30kg) to (other) EC-countries 38.-/42.-/49.-/55.-/65.- (5/10/15/20/30kg) to Europe, non EC 40.-/45.-/53.-/59.- (5/10/15/20kg) outside Europe 45.-/66.-/98.-/123.- (5/10/15/20kg)
* Private customers of the EC countries will be additionally charged for the Dutch VAT of 19% on the overall total. Private customers from outside the EC won't be charged by us, but may be charged a local sales tax, depending on local tax regulations. For companies within the EC, VAT is not charged if a valid VAT number is supplied.
If the total of ordered items exceeds 10 pieces (mixed) of the brands Scan-Speak, Vifa, Peerless or DACT, an additional discount of 10% will be given on units of these brands. Vifa and Scan-Speak loudspeakers can only be delivered to customers in countries without a regular distributor, or, just in case of exception, to customers who don't want to buy from their national DST-representative.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er der flere der er sure over .
Men er det ikke forbi alle der bygger nok kender nolge og de kendre nogle .
Så den store rabat de får skal du betale .
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
så skal du se hvad enheder koster i USA - også dem der er lavet i DK !
Sådan er det med meget handel i Danmark - tingene koster bare 50 - 100% ekstra. Men med www og billig international forsendelse behøver man jo ikke købe i Danmark, som du selv har fundet ud af. Jeg synes dog at du skal give de lokale en chance for matche de priser du finder, evt. korrigeret for dif. i dansk og udenlands mons. Så kan de lokale se at de er i konkurrence med andre.
|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa !!
tjaa jeg har også undret mig over at man skal købe peerless enheder i usa for at få dem billigt nok
jeg tror der er flere forklaringer men som jensen siger er der sikkert en del vennepriser og det kan mærkes på så lille et marked som danmark er ,,
men jeg har en fornemmelse af at producenterne også er skyld i denne pris difference , uden dog at kunne dokumentere dette !!
men lur mig om ikke de som medicinalfirmaerne sætter deres pris efter hvad markedet kan bære ,,, jeg har et par gange været heldig at få billige enheder og den indkøbspris jeg har fået dem til har været lig ,, eller tæt på den pris nogle af enhederne handles til i usa bla ,,,,så jeg tror ikke man skal nøjes med at kaste sten efter de få butikker der sælger løse enheder i danmark
når det så er sagt så har jeg det en kende svært med at man bruger butikkers tid for derefter at købe ind over nettet bagefter ,,, man må lære at betale for det man får
hilsen kwwel
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har han jo nødvendigvis ikke brugt butikkens tid, han kan jo at set priser på deres webside.
Hvis prisen står mål med hvad der er rimeligt, køber jeg personligt altid lokalt, netop for at sikre at de bliver ved med at være til - 50-100% oven i prisen (som her) er dog ikke rimeligt i min optik.
Personligt vil jeg meget gerne den manglende danske konkurrence til livs.
|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa !!
dkk 2000 =
Nu har han jo nødvendigvis ikke brugt butikkens tid, han kan jo at set priser på deres webside.
nu indleder han såmend med at sige at have hørt dem hos dat , men det var såmend ikke rettet mod trådens ophaver mere en generel mening om moral og misbrug af butikkers tid for at få en besparelse over nettet
nu ved vi jo heller ikke om butikken i holland faktisk har samme kalkulation på sine varer eller om det er producenterne der har en højere avance i danmark
almindelige varer i holland er i nogenlunde samme prisleje som i danmark og derfor kan det undre at scanspeak er så billige , jeg er helt sikker på det ikke kun handler om forrentnings avance men det er i første led det går galt også
hilsen kwwel
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
forleden så jeg et habitat møbel i en butik i dk, 6400 kr, jeg så så på habitats tyske hjemmeside at det koster 499 euro (dette er den tyske butiks pris ikke en net pris) dette er blot et af utallige eksempler jeg har set på at priserne i dk er alt for høje.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan altid diskutere, om det er producenten eller forhandleren der tager overpris.Men som jeg ser det er det som forbruger ligegyldigt, hvem af dem der er røveren.Og så har jeg svært ved at se, at man skal have moralske skrubler ved at købe i udlandet, selvom man først har hørt det i butikken.Når der som her er tale om så store prisdifferencer.Så meget koster det heller ikke at have demo faciliteter.
MVH
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til kwwel
Det er korrekt at jeg har taget 1 time af DAT's medarbejders tid på at lytte til ProAc opstillingen, som stod der i forvejen. Jeg har også sendt en mail til Q-sound som har svaret på hvad prisen på enhederne er.
Men jeg har nu også sendt en mail til "Audio Components NL" som også har svaret på min mail.
Jeg ønsker IKKE at kaste med mudder eller svine de danske forhandlere til, PÅ INGEN MÅDE. De er altid flinke og kompetente. Jeg har heller ikke spurgt Q-sound eller DAT om de kan matche priserne, jeg har kun sammenlignet listepriser uden rabat.
Jeg ønsker bare en forklaring på hvorfor listepriserne er så høje sammenlignet med andre steder, når det er Danske højtalerenheder vi taler om.
Men jeg tror jeg har fundet svaret i at det de skjulte rabat ordninger. Som jensen også skriver.
Men måske også det monopol som Q-sound og DAT har på ScanSpeak. Så vidt jeg har forstået er det KUN DAT og Q-sound der må sælge ScanSpeak i DK (Internet butikker undtaget)
Til dk2000
forleden så jeg et habitat møbel i en butik i dk, 6400 kr, jeg så så på habitats tyske hjemmeside at det koster 499 euro (dette er den tyske butiks pris ikke en net pris) dette er blot et af utallige eksempler jeg har set på at priserne i dk er alt for høje.
Ja, men dit møbel er tysk, ScanSpeak er DANSK. Kan du f.eks finde LEGO i udlandet til en billigere pris end Bilka? (Okay måske et lidt spøjts eksempel )
|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
man vil altid kunne finde enkeltståene eksempler på store forskelle og i nogle tilfælde må det vel siges at være iorden at der håndplukkes og sælges til den pris tingene kan bære det modsatte kan sikkert også lade sig gøre at finde noget der er billigt i danmark og dyrt andre steder
det er ligepræcis den haj tendens jeg ikke selv kan lide ,,,, ahhh sikke en flot ting og man sidder dælme godt i den jeg ringer til tyskland og bestiller den så sparer jeg 3 kilo jeg har godtnok misbrugt 2 timer af den danske butiks tid men pyt med det
jeg skal ikke gøre mig hellig for selvfølgelig ville jeg også købe der hvor jeg kunne spare 3 kilo , men danskerne er generelt set stride til at misbruge detailleddet for så bagefter at finde den bedste pris ,,,, og dit eksempel med habitat understreger det jo også
om man kan anvende habitat eksemplet og sammenligne med scanspeak ved jeg ikke , det jeg finder interesant er hvor " fejlen " er , i scanspeak tilfældet er jeg sikker på at tingene ikke går fra producenten til samme pris , derfor nytter det ikke kun at skyde på butikkerne når avancen er for høj
hilsen kwwel
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
s991116 skrev:
|
Ja, men dit møbel er tysk, ScanSpeak er DANSK. Kan du f.eks finde LEGO i udlandet til en billigere pris end Bilka? (Okay måske et lidt spøjts eksempel )
|
|
|
Ja.- prisen på LEGO er (undtagen ved udsalg af udgåede vare) præcis den samme i Bilka som i BR og på LEGO's netbutik. MEN hvis du finder du US netbutik kan du finde lavere priser (især med den $ kurs vi har nu). Faktisk er der LEGO pakker i US der ikke sælges i DK. - Slut med LEGO (der måske ikke af alle ses som HIFI). Prisen på ScanSpeak mm i DK bør ikke være væsentligt anderledes end i Holland eller Sverige. Spørg butikkerne om de vil give et bud på baggrund af de priser du har set i udlandet. __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skulle det virkeligt være sandt, at danske forbrugere var så slemme til at misbruge de danske butikker.Så tror jeg ikke der ville være så mange grelle eksempler på overpris.Produkter koster det folk er villige til at betale.Og når man kender prisen i udlandet, ville jeg føle at jeg direkte i dette eks. var blevet snydt.Der for mener jeg IKKE man skal have moralske skrubler ved at snyde tilbage.Og så er problemmet måske også at danskerne meget gerne vil have rabat.Det kan så gives ved at sætte prisen højt, som udgangspunkt
MVH
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
s991116 skrev:
|
Til dk2000
|
|
|
Habitat var oprindeligt engelsk, men i dag tror jeg det ejes af ikea - tysk har det aldrig været 
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil give Andre ret i at Rabat ordninger er skruen uden ende.
Da de danske firmaer skruer prisen højere op så de xx% rabat man plejer at få giver en højere totalpris, og kunden efterfølgende forlanger flere procent i rabat, o.s.v.
Men rabatordninger er i høj grad med til at gøre tingene mere uigennemskuelige for forbrugerne.
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til dk2000
Sorry , har læst forkert i dit første indlæg
|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
til s991116
jeg vil gerne understrege at der ikke var møntet noget direkte mod dig men mere en tendens til ikke at ville betale for den tid / service / udvalg man bruger
til andre
eksemplet om at mange køber diverse hifi / tv projektorer på nettet efter at man misbruger dem der lagerfører tingene , betyder jo bare at dem der så køber der , hvor du eller jeg leger haj . de betaler for at vi andre kan lurpasse den ,, det skal jo alt andet blive dyrere så
der godt nok forskel på om man skal have en side med priser ,, nogle gange måske ikke engang være lagerførene
til så at have tingene og bygge af dem og presentere dem flot mm samt også have bemanding der kompetent kan guide ditto
nu spurgte trådens ophavsmand til grunden ,,, og det var det jeg gav mit bud på , at du er ligeglad med hvorfor løser jo ikke rigtigt gåden
man må jo selv lave sine kodeks for hvad man vil og ikke vil , personligt går jeg ikke ind i en given butik med det formål at tjekke varen for derefter at flyve på nettet og finde det billigere , hvis man ikke vil betale for den expertise så må man lade være med at gå derind og selv finde ud af det
hilsen kwwel
|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har dd sendt linket til scanspeak for at høre om de kunne have en forklaring på hvorfor der forefindes så store forskelle på deres enheders priser rundt om i verden
vh kwwel
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
God ide kwwel
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Som sælger ved Q-Sound kan jeg sige, at priserne rundt omkring desværre svinger meget. Vi fører de priser der er krævet for at kunne have forhandlere. Hvis nogen skulle have den "rigtige pris" er det os. Men... Grundet forskellige firmaer der sælger OEM højttalere, sælger også ud af bagdøren, folk der kender nogen på fabrikken får ting billigt osv gør at vi ikke bare kan skrue prisen ned, da vi sælger det mindre og somregel skal bruge tid på at hjælpe disse mennesker. Acoustic Reality har solgt scanspeak diskanter her på sitet til noget der ligner indkøbspriser. AudioVector har solgt XLS enheder ud af bagdøren i samme stil. Peakconsult har solgt diskanter til næsten indkøbspris. Folk får på mystisk vis fat i OEM enheder til narda priser. Et andet problem er små webshops som får lov at købe direkte ved fabrikken. Det tager vores salg.
Derfor går vi ikke under vejl pris. Vi kan ikke, hvis vi vil holde os selv i live.
Holland har valgt at sælge tingene billigere, og sælger højst sandsynlig kun direkte til kunder, og ikke forhandlere. Det er deres valg.
Nogle store udlandske firmaer køber ind i kæmpe stil. Altså måske over 500 enheder af gangen. Så er prisen fra fabrikken en hel anden, end den vi kender, både DAT og i Qlyd. Det gør også at de kan, hvis de vil, sælge det billigere end vi nogen sinde kan komme til.
Jeg kan kun sige, at hvis folk fortsat køber i udlandet, ved bagdøre, ved OEM firmaer, så stopper handlen på et eller andet tidspunkt fra distributørerne.
I bestemmer prisen, ikke os.
Vi har istedet valgt at give prisgaranti fra Q-Sound side. Det er grundet manglende opdatering fra DAT's side af hjemmeside og priser.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan kun sige at efter min meinig (som forbruger) skal / bør markhedet være 100% frit!.. og der bør ikke eksistere noget der hedder ene forhandling af noget som helst, ene forhandling og enhver exclusiv aftale af en hver art burde forbydes ved lov!
Fri forhandling af alt fra hvem somhelst der vil forhandle et produkt!
Så er det optil den enkelte forhandler hvor lave priser de kan bære, efter producenten har fået sit og div..
Hvis nogen så kan overleve ved at tage højre priser for at give ekstra service og faciliteter mm. så er det fordi folk er villige til at betale for dette, og så er det jo fint... hvis ikke må folk taget det som det er! man får hvad man betaler for..
Jeg selv køber gerne nogle gange nogle få udvalgte ting i en speciel butik der kan yde en ekstra god service og ekspertise og så betale en smule mere for det.
(Dette inden for en græns dog! og her over vil jeg sige en besparelse på før omtalte 2000 kr. ligger!!... SÅ! meget er den ekstra service mm. ikke værd! sorry men dette diktere min pengebog koldt og kynisk!... måske har andre med "røven" fuld af penge, en anden mening??... )
Små forretninger har min sympati, men ikke min pengebogs!.. og den har sidste ord!...
Hvis valget stod mellem eks. en diskant til 2000 kr. hos Dat eller Q. eller en til 3000 - 4000 kr. til de samme 2000 kr. (mit buget måske tillod) eks. en ny ScanSpeak 7100 istedet for en "gammel" 9700... over nettet eller en og anden "bagdør" så blev der købt over nettet eller "bagdøren"! ANY TIME!!.. dette i den gode lyds tjeneste! hvorfor nøjes med ringere??..
mvh.
Ps.
Gennem mine forbindelser har jeg sjældent givet mere en 1000 kr. stk. for eks. en 9900 diskant, og 800 kr. for mine 8546 bas/mid... samt eks en Peerless SWR315 godt 500 kr. stk.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |