Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vincent PHO-111 RIAA - erfaringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 August 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop anskaffet denne lille, fine RIAA til meget små penge.

Er der nogen, der har erfaringer med denne?

Den tager både MM og MC, og lyder fint-fint ud af æsken efter min mening.

Da det svenske HIFI & Musik testede den i nr. 7-8 2002, var de meget begejstrede for lyden, som de sammenlignede med Advantages mange gange dyrere RIAA.

Samme svenske blad bringer i nr. 4 2003 en opgraderingsartikel om RIAA'en, hvor der fokuseres på forbedring af strømforsyningen, hvilket ifølge artiklen giver store forbedringer.

Vi er et par stykker, der nu har indkøbt stumper til opgradering af strømforsyningen. Derudover - og udover hvad der er beskrevet i artiklen - har vi også indkøbt Black Gate kondensatorer til opgradering af diverse halvdårlige kondensatorer på printet. Køber man det rigtige sted (Partconnexion), koster BG'erne såmænd kun et par hundrede, så det er ganske overskueligt.

Er der nogen, der har erfaringer med opgradering af denne RIAA?

Efterhånden som vi opgraderer, regner vi med at bringe lidt tekst og billeder her i forum (bliver nok under 'Selvbyggeri').

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 August 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hej Aksa,

Jeg har også købt en af disse små fætre. Umiddelbart synes jeg at den til pengene giver utroligt meget god lyd. Det er selvfølgelig ikke den bedste Riaa/Step-up, der findes, men den spiller meget musikalsk.

Jeg har en SAT Amplifix, og spiller med en Ortofon Kontrapunkt A. - har dog også prøvet med Ortofon MC30Super.

Jeg vil sige, at den virker bedst med en pick-up, der har et relativt højt output, og at man skal passe lidt på med low-output pickupper. Med MC30 Super var det lige på grænsen, og går man længere ned .. ja så tror jeg ikke at det går.

Jeg er ikke i tvivl om at strømforsyningen kan forbedres, men vil måske nok overveje en ekstra gang inden jeg smider for mange penge efter at forbedre dyret. Hvis man vil bygge selv ... så er der NLE's Riaa'en, som nok alt andet lige er et bedre bud.

Konklusion til 500 kr. ja så er det et meget meget fornuftigt køb ... indtil man finder ud af om man for alvor bliver bidt af vinylen igen. På sigt skal jeg opgradere .. er allerede blevet afhængig af de gamle sorte skiver!

SATMIT

mka2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 August 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Spændende! Jeg har også netop anskaffet mig sådan en. Har kun hørt på den en times tid. Den lyder egentligt godt, men den har en del egenstøj, og har derfor også overvejet strømforsyningen.

Aksa, den opgraderingsartikel du omtaler, er den til at finde på nettet eller skal jeg på en eller anden måde skaffe det gamle blad? (Du har den måske liggende i digital form?)

SATMIT, jeg kan forstå det måske er min pick-up den er "gal" med. Jeg har en gammel Ortofon MC200, men jeg ved ikke om den er specielt low-output.

Er der en som kan anbefale en fornuftig pick-up til en fornuftig pris, der passer til en Vincent PHO-111 og Ariston Q-deck pladespiller?

/Michael

Til top Vis mka2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mka2004

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 August 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hej mka2004

Jeg har slet ikke nogen problemer med støj! Så det undrer mig noget. Er det baggrundstøj, eller brum ... eller kun når du spiller?

SATMIT

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Sendt: 12 August 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Interessant hvad tweaking kan bringe dig/jer - glæder mig til at høre om resultatet. Har der ikke været nævnt noget om ændring af OP-AMPs?  

Andetsteds i dette forum har jeg spurgt til erfaringer med SUPA PHONOAMP, som jeg synes ser interessant ud. Den anses af nogle til at være mere detaljeret end Vincent (Jeg har kigget lidt på det tyske Hifi-forum, hvor jeg faldt over en tråd der bl.a. diskuterede Vincent RIAA)

Iøvrigt så mener jeg da at Vincent RIAA koster ca. kr. 1000,- og ikke 500, som der nævnes i denne tråd?

mka2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hej SATMIT,

Det er baggrundsstøj (sus/hvidstøj), og det er lige så snart den er tændt - ikke kun når den spiller. Niveauet er lavere, når jeg vælger MM pga. den lavere forstærkning vil jeg tro. Der skal skrues lidt op for forstærkeren (Marantz SR-5500), men ikke ikke vanvittiget meget i forhold til musikken. Dog hvis jeg skruer tilsvarrende op med cd som input, så er det ret højt.

Walin, riaa'en koster kr. 995,- de fleste steder, men jeg har købt den på tilbud til kr. 595,-

/Michael

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2005 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Jep, har også købt den på tilbud til kr. 595, og til den pris er det et røverkøb.

Jeg har også ladet mig fortælle, at MC PU'ere med alt for lavt output ikke er dens livret, hvilket kan være det, som Michael oplever.

Jeg har indtil videre kun prøvet den med min K3'er, som er en MM, og det er helt problemfrit. Er dog glad for at høre, at den spiller fint med Kontrapunkt, da jeg har sådan en på ønskelisten

Med en pris på kun kr. 600 kan man godt tillade sig at 'lege' med RIAA'en, og en bedre trafo (ringkerne 120 VA) samt bedre komponenter beløber sig til ca. kr. 500, hvilket jeg gerne vil ofre, hvis det giver en væsenlig forbedring. Hvis ikke, så kan Black Gate kondensatorerne pilles ud igen og de gamle komponenter genmonteres. Printet er på ingen måde komplekst og ganske let at arbejde med.

Jeg har ikke kigget på opamps, men hvis den planlagte upgrade giver noget for alvor, vil det være relevant at kigge på det. Opamps koster jo sjældent en bondegård.

Artiklerne i det svenske blad HIFI & Musik findes ikke på nettet, men mange biblioteker har bladet, så det er muligt at låne dem. Det er, hvad vi har gjort.

Som tidligere nævnt regner jeg med at lave en tråd om opgraderingen på et lidt senere tidspunkt, hvis ændringerne giver nogle gode forbedringer. Jeg skal sige, at det er Josef Svalander, der har været involveret i at opgradere RIAA'en for det svenske blad, og den mand ved en hel del om, hvad han laver, så jeg har en vis forhåbning om, at der vil være forbedringer at hente. Jeg vil i givet fald selvfølgelig skrive om forbedringerne

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 13 August 2005 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

Hvem forhandler Vincent i Danmark?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Flere har haft RIAA'en og andre Vincent ting, f.eks. KT Radio i Kbh. Min RIAA er dog købt hos Top Sound i Kbh.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Blot en lille forsmag: Efter udskiftning af diverse kondensatorer samt tilkobling af den større trafo, skete der en hel del med lyden på denne lille RIAA. F.eks. større og mere veldefineret lydbillede, langt bedre definition af anslag, mere veldefineret bas. Mere senere i en ny tråd om, hvordan man laver det hele.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 14 August 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Blot en lille forsmag: Efter udskiftning af diverse kondensatorer samt tilkobling af den større trafo, skete der en hel del med lyden på denne lille RIAA. F.eks. større og mere veldefineret lydbillede, langt bedre definition af anslag, mere veldefineret bas. Mere senere i en ny tråd om, hvordan man laver det hele.

Det vil vi glæde os til.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 August 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Nu da i er igang, så prøv lige med en batteri forsyning, det er faktisk overraskende hvor meget dette forbedrer lyden.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Nu da i er igang, så prøv lige med en batteri forsyning, det er faktisk overraskende hvor meget dette forbedrer lyden.

mvh.

Har faktisk tænkt på det. RIAA'en bruger kun ca. 50 mA, så det er oplagt, set ud fra det synspunkt.

Det kræver dog, at man går ind og piller lidt mere i printet, fjerner ensrettere m.m. Ikke at det er noget problem, da det er et simpelt print, men i første step "nøjes" vi med de ændringer, som jeg allerede har lagt op til.

Andet step kan meget vel være, at hele strømforsyningen, med lytter, ensrettere etc. flyttes væk fra selve RIAA'en og over i kassen med trafoen (den indkøbes i rigelig størrelse, så der er plads til dette). I så fald vil det være en smal sag at prøve med en batteriforsyning også - og det kunne være spændende at sammenligne

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 August 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Spændende...

AKSA har også køb min hos top-sound, hvor jeg oven i købet fik et afslag, fordi han ikke havde en i sort, som var i uåbnet kasse. Top-sound top sevice siger jeg bare ... 500 kr. ... et godt køb må jeg sige.

Hører gerne om modifikationer ... men er nok desværre ikke istand til at lave dem selv!

SATMIT 

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Spændende...

AKSA har også køb min hos top-sound, hvor jeg oven i købet fik et afslag, fordi han ikke havde en i sort, som var i uåbnet kasse. Top-sound top sevice siger jeg bare ... 500 kr. ... et godt køb må jeg sige.

Hører gerne om modifikationer ... men er nok desværre ikke istand til at lave dem selv!

SATMIT

Rent røverkøb. Flinke mennesker hos Top Sound

Modifikationerne er simple, men kræver selvfølgelig lige, at man kan svinge en loddekolbe

Du kan jo komme forbi og høre den modificerede udgave, når vi er færdige. Hvis du så får lyst til at få din egen modificeret, kan vi måske finde ud af noget.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 August 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

HEj Aksa,

Lyder spændende ...

Jeg satser for alvor på vinyl nu, hvor jeg har fået ny Riaa, ny pickup og har fået version 3 af min DIY spille op og køre. Version 4 er under planlægning, og version 5 er på tegnebrættet. Tester mig frem ... og får bedre og bedre lyd. Senest har jeg fået en Scheu motor på, istedet for min gamle AC motor fra Systemdeck.

SATMIT

mka2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Hvem forhandler Vincent i Danmark?

Dan's Tv på amager har faktisk en del stående. Det er sgu' nogle flotte produkter. Desværre er lytte forholdene i butikken ikke særligt gode...

/Michael

pro et contra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

I forlængelse af snakken om RIAA'en fra Vincent skal jeg høre, om nogen kan fortælle mig, hvilken forskel der er på de to MM-indstillinger? Jeg kan med min bedste vilje ikke høre forskel og på det vedlagte datablad er der ingen hjælp at hente..

På forhånd tak

PeC

PS: Vincent'en får signal fra en MMC3 og det bliver ikke til så mange dB i den sidste ende.. Er MMC3 en "lav-output-pickup"?

Til top Vis pro et contra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pro et contra

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

pro et contra skrev:

PS: Vincent'en får signal fra en MMC3 og det bliver ikke til så mange dB i den sidste ende.. Er MMC3 en "lav-output-pickup"?

B&O's MMC3 har 2,5mV ved 5cm/s og det er ca halvt så meget som standard MM pickup'er og det er ca. 10 gange så meget som "standard" MC pickuper. Sammenlignet med MM er det altså en low-output men det er altså blot 3dB vi taler om. Såvidt jeg kan læse mig til så er Vincent ikke helt så følsom som man kunne ønske på MM med sine 5mV, hvor flere andre ligger på 3,5mV.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes