Emne: Indsætningsmetoden til test af kabler ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobf skrev:
3DX skrev:
Hej Søren,
jeg kan måske godt følge dig... næsten.
hvis jeg har kabel A der hjemme, og vil teste kabel B. så skal jeg først sætte B på, og derefter A.
men kommer jeg så ikke til at hører på
B
B+A PLUS de stik jeg bruger til at koble dem sammen med? |
|
|
Som jeg har forstået det, så lytter du således: A A+B+stik B B+A+stik Du skal både indsætte det nye kabel (B) i det eksisterende (A) og indsætte det gamle kabel (A) i det nye (B). På den måde kan du (måske) høre, hvilket kabel, der gør den største forskel. I begge indsætninger er stikkene ens, så det er et handicap begge kabler lider under ved indsætning, på samme måde som begge kabler lider under resten af anlægget...
|
|
|

|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Jakobf skrev:
3DX skrev:
Hej Søren,
jeg kan måske godt følge dig... næsten.
hvis jeg har kabel A der hjemme, og vil teste kabel B. så skal jeg først sætte B på, og derefter A.
men kommer jeg så ikke til at hører på
B
B+A PLUS de stik jeg bruger til at koble dem sammen med?
|
|
|
Som jeg har forstået det, så lytter du således: A A+B+stik B B+A+stik Du skal både indsætte det nye kabel (B) i det eksisterende (A) og indsætte det gamle kabel (A) i det nye (B). På den måde kan du (måske) høre, hvilket kabel, der gør den største forskel. I begge indsætninger er stikkene ens, så det er et handicap begge kabler lider under ved indsætning, på samme måde som begge kabler lider under resten af anlægget...
|
|
|
    |
|
|
kan man hører forskel på om jeg hører A + B eller B + A 
men man vil altså få samle stikkende ind som faktor i begge tilfælde.
lidt sjovt, når man så mener at man kan hører forskel på WBT, rør bananer osv. man skal så bedømme et kabel med denne forurening i test opstillingen 
men ok, hvis det handikapper begge lige meget så lyder de nok lige skidt i den sammenhæng.
men jeg vil da prøve den, man skal jo smage maden, som det hedder der hjemme 
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2056
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Dav Søren, indsætter 
den metode holder altså ikke en meter. Jow det gør den. Jeg sidder lige og lytter lidt til et kabel, som jeg kender nogenlunde lige så godt som min kones G-streng. Det er sat på tape out og DAT in på min pre. Så kan jeg blot skifte mellem CD in og DAT in, for at opleve kæde MED kablet eller UDEN kablet. Til diverse kritikeres orientering, opfører det sig 100% som forventet. Lydkarakteren træder fint igennem, nøjagtigt som jeg egentlig kender det. Det er ikke alene smart,det er tilmed absolut skudsikkert.
|
|
|
Hvis du gør det, så lytter du jo til kablet + den elektronik der driver din tape-out + indgangstrinnet en gang til. Det er da helt hen i vejret, og det giver da ikke mening at tale om indsættelse som forlængelse af kablet. Til gengæld er det måske lyden fra din preamp der gør at kablet opfører sig "100% som forventet"? 
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har funderet lidt over dette, Hvis nu man har 2xA så man kan lytte til
A A+A B B+A
så burde man jo kunne konstatere forskellen.
Tja det begynder at give lidt mening, dog ikke hvis summen af A+B er ringere end A+A eller B+B
håber på noget dårligt vejr så skal der leges
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Dav Søren, indsætter 
den metode holder altså ikke en meter. Jow det gør den. Jeg sidder lige og lytter lidt til et kabel, som jeg kender nogenlunde lige så godt som min kones G-streng. Det er sat på tape out og DAT in på min pre. Så kan jeg blot skifte mellem CD in og DAT in, for at opleve kæde MED kablet eller UDEN kablet. Til diverse kritikeres orientering, opfører det sig 100% som forventet. Lydkarakteren træder fint igennem, nøjagtigt som jeg egentlig kender det. Det er ikke alene smart,det er tilmed absolut skudsikkert.
|
|
|
Hvis du gør det, så lytter du jo til kablet + den elektronik der driver din tape-out + indgangstrinnet en gang til Nej det er densamme elektronik - tape out eraltid blot signalkilden der ledes til Tape Out. CD IN slås jo fra, når "listen omskifteren sættes på DAT, resultatet er med kabel og uden kabel - nix weiter. Det er da helt hen i vejret, og det giver da ikke mening at tale om indsættelse som forlængelse af kablet. Til gengæld er det måske lyden fra din preamp der gør at kablet opfører sig "100% som forventet"? 
/Præsten
|
|
|
Jeg uddyber lige lidt her. Jeg har en "programme omskifter" OG en "record" omskifter. Record omskifteren leder indgangssignalet fra den ønskede indgang til tape out. Det gør f.eks., at du kan lytte til "CD" mens du optager fra "tuner" Her er kun tale om en omskifter, der betjener relæer helt ude ved bøsningerne. "Programme" omskifteren bestemmer det du lytter til, og som altså sendes gennem linietrinnet som det eneste. Her skifter jeg mellem "CD", som kommer direkte fra CD maskinen, og går via et relæ gennem linietrin, potentiometer og udgangsrelæ. Skifter jeg nu "programme" til "DAT" og "record" til CD, så kommer signalet fra CD maskinen, ledes videre til tape out via relæ, herfra ledes det gennem det "indsatte" kabel til "DAT" indgangen, som jeg lige har valgt med "programme" omskifteren. Nul ekstra elektronik i signalvejen, kun bøsninger, stik, omskifter relæ og nogle få cm. printbane. Det giver mulighed for at skifte lynhurtigt mellem A og A+B. Forskellen på dette arangement og et par RCA hun/hun bøsninger er forsvindende, kablerne repræsenterer en langt større forskel end stik og relæ. Som udgangspunkt og som absolut udtryk for forskelle på kabler eller forstærkere, så skal betingelserne selvfølgelig være 100% ens på nær det valgte indsatte kabel. I en imperfekt verden, kan en smule mindre godt gøre det, specielt når det holdes opmod alternativet, som er ren og skær vildfarelse. Så ender vi blot i et univers med kabler i villaprisklasse, som lyder enooooooooooooormt gåååååååååååååååt i visse anmelderes ører. Uagtet at det er den vildeste manipulation med lyden der foregår. Dette her giver muligheden for, at vælge chokoladeovertrækket fra - tak.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
jeg har funderet lidt over dette, Hvis nu man har 2xA så man kan lytte til
A A+A B B+A
så burde man jo kunne konstatere forskellen.
Tja det begynder at give lidt mening, dog ikke hvis summen af A+B er ringere end A+A eller B+B
håber på noget dårligt vejr så skal der leges |
|
|
Top nice! Logik ser ikke ud til, at være dig helt fremmed. Det er i virkeligheden alt der skal til. Man kan også godt sammenligne A+A med 2XA, forstået på den måde, at A+A har en samling af f.eks. 2XRCA han og 1XRCA hun/hun på midten, og 2XA er et helt ubrudt kabel på længden 2XA. Så kan du studere indflydelsen af stik nærmere. Det givar sågar mulighed for, at vælge de stik ud, som giver den mindste indflydelse på lyden - altså ikke dem der lyder bedst, men af MINDST. Er der nogen friske fyre, som laver den stunt med f.eks. Nextgen, Bullet og radiolagerets forgulede billig Børger? Prøv evt. også med en preamp, den kan også indsættes i kæden. Her bør man så lytte den op mod A+A og derefter A+A+ekstra Preamp. Så har man et ret goodt billede af hvad den ekstra pre er for én, dte skal lige tilføjes, at man bør prøve den ekstra pre både før og efter den "bestående" pre, ligesom man bør prøve at fjerne begge fra signalvejen. Gute vergnügung!
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
det bliver sku lidt dyrt, hvis man skal købe dobbelt op af kabler, forstærkere osv, for at kunne teste om noget nyt er godt eller skidt 
men helt ok med mig. bare det bliver Cardas og April Music 
når det må jo hjem og prøves.
opsumering:
jeg sætter det nye på.
sætter derefter den gamle på... i forlængelse.
hvis det så lyder skidt. hvad så ?
jeg må vel se din vejledning længere oppe  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
det bliver sku lidt dyrt, hvis man skal købe dobbelt op af kabler, forstærkere osv, for at kunne teste om noget nyt er godt eller skidt 
men helt ok med mig. bare det bliver Cardas og April Music 
når det må jo hjem og prøves.
opsumering:
jeg sætter det nye på.
sætter derefter den gamle på... i forlængelse.
hvis det så lyder skidt. hvad så ?
Det spørgsmål er vel i kategori med fruens: "Får denne her kjole mig til at se tyk ud?"

jeg må vel se din vejledning længere oppe  |
|
|
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
Sendt: 17 August 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX
Det er jo stadig en helt unødvendig ting at gøre, det giver aldrig det rette billede af det kabel man ønsker at høre - ekstra længde og stik, gør det tvivlsomt.
Hvis man vil prøve et nyt eller andet kabel, kan man da høre forskel og lytte om det er bedre end det der sad der før, og man får den helt nøgne sandhed og forskel, uden ekstra længder og stik, som alene vil tilføre en forringesle. og en deraf væsentlig lyttemæssig forskel - er prøvet. Man tilfører bare noget ligegyldigt / overflødigt som kan skaber endnu mere tvivl.
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl, har du prøvet?
Efter en del fundering og alm sund skepsis er jeg kommet frem til at metoden måske kan bruges. Prøves det skal det ihvettilfælde!
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn.
Ja, det skrev jeg også ovenfor. Det giver reelt ingen mening, og når man ved hvor meget stik og samlinger gør / forringer lyden - så giver det netop ikke mening - man står faktisk bare tilbage med - nå og hvad var så det.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
kontrast Lukket konto

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
Sendt: 17 August 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arh, det er ikke helt rimeligt af dig Toftdahl at være så lyseslukkende. De største AHA-oplevelser og opfindelser gøres ved "sjove" metoder og ikke ved teretisk udelukkelse af det man ikke kender til i forvejen.
Prøv metoden og bevis bagefter den duer eller ikke, det er da en udfordring!
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nja jeg syntes nu stadigvæk det giver mening når blot du ved hvad stikkene bidrager med. Kræver jo blot A+A og A så ved man det.
I øvrigt så er stiksamlinger ikke nødvendigvis så ringe, bare de er lavet ordentligt.
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontrast skrev:
Arh, det er ikke helt rimeligt af dig Toftdahl at være så lyseslukkende. De største AHA-oplevelser og opfindelser gøres ved "sjove" metoder og ikke ved teretisk udelukkelse af det man ikke kender til i forvejen.
Prøv metoden og bevis bagefter den duer eller ikke, det er da en udfordring! |
|
|
ja dette skal nok give lange aftener, både foran anlæg og PC
|
Til top |
|
|
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 17 August 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
3DX
Det er jo stadig en helt unødvendig ting at gøre, det giver aldrig
det rette billede af det kabel man ønsker at høre - ekstra længde og
stik, gør det tvivlsomt.
Som tidligere nævnt, så vil stikkene være en konstant og derfor ikke influere på dommen om kablernes relative forskel
Hvis man vil prøve et nyt eller andet kabel, kan man da høre forskel
og lytte om det er bedre end det der sad der før, og man får den helt
nøgne sandhed og forskel, uden ekstra længder og stik, som alene vil
tilføre en forringesle. og en deraf væsentlig lyttemæssig forskel - er
prøvet.
Men så hører du netop ikke kablet, men kablet i anlægget. Så kan det være, at du blot 'retter' på fejl i anlægget. Som også tidligere sagt.
Man tilfører bare noget ligegyldigt / overflødigt som kan skaber endnu mere tvivl.
Jørgen Toftdahl |
|
|
Det virker som om, du overhovedet ikke har læst de tidligere svar, der
er blevet givet imod dine indvendinger, så jeg tillader mig herunder,
at gentage...
|
Til top |
|
|
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 17 August 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
En gang til...
Jakobf skrev:
Toftdahl skrev:
Jakobf
Så tror jeg kæden hoppede af eller snarere kablet - tag det ikke som et angreb på din person.
Jeg har ikke argumenteret for
metoden men spurgt ind til argumenterne for metoden, så jeg tager det
bestemt ikke som et angreb på min person, men som udtryk for, at du
ikke har læst mine indlæg ordentligt.
Jeg ville være mere interesseret
i, om du tog nogle af mine spørgsmål op og forklarede, hvorfor Kurt
ikke har bevaret dem ordentligt eller om jeg skulle have misforstået
noget i min fremstilling af testmetoden
Men metoden er helt ud i skoven, idet stik og samlinger er en kæmpe forringelse hver gang du bringer et sådan på banen.
Stikkene vil være en konstant i
opstillingen på samme måde som højttalerem forstærkere og hvad du
ellers har i dit anlæg, så det mener jeg ikke er noget særlig godt
argument.
Kunne vi fjerne vores stik på signal kabler og højtalerkabler,
og i stedet lodde direkte i print ville du faktisk forbedre det hele 40
- 45 %.
Det lyder som en interessant og meget kvantitativ dom. Kunne du henvise til nogle kilder for dette udsagn?
Med metoden bringer man noget til torvs, som man slet ikke ved hvad er, og samtidigt er det hamrende ligegyldigt.
Hvad er det man ikke ved hvad er?
Hvorfor ikke lytte på et sæt kabler hvis man har brug for flere,
eller et kabel hvis man kun har brug for et. Og så forfra igen hvis man
vil høre nogle andre og sammenligne.
Fordi det kunne være smart, (1) om
man kunne eliminere nogle af de subjekte elementer, det blotte smag og
behag og (2) om man kunne undgå kabler, der med sine fejl 'rettede' op på fejl i resten af anlægget.
Sorry - og igen, det var ikke noget angreb, men se det som en helt
overflødig test at foretage, og ikke mindst totalt ødelæggende, uanset hvad man måtte argumentere med
- jo flere stik og samlinger jo dårligere musikgengivelse og det
alene vælter hele testen - et faktum som bør stå helt klart i en
hver test.
Du kan da umuligt mene, at det er
en dårlig test ligegyldigt, hordan man måtte argumentere for den!?? I
så fald må vi jo opgive enhver samtale... Desuden fremfører du jo selv
et argument for, at testen ikke er god. Så argumenter kan godt bruges
til at afvise den men ikke til at fremføre den?!
Men vi er jo i en situation hvor vi behøver sti, vi kan i praksis
ikke lodde direkte i print, det frarøver os mange muligheder - men jo
færre jo bedre.
med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Det er jo stadig en helt unødvendig ting at gøre, det giver aldrig det rette billede af det kabel man ønsker at høre.
Jørgen Toftdahl |
|
|
måske vores forskellige syn på dette skyldes at jeg slet ikke ønsker at høre kablet, men blot at kablet skal slippe mest muligt igennem.
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn.
Jeg håber da de fleste ønsker at få gengivet musikken, på en måde hvor man har en fornemmelse af, at kablet ikke eksisterer og slipper al musikken igennem, hvilket er optimalt, men må nok anses for noget nær det umulige. Kabler der betoner som spraydåser er ikke så interessante. Jeg ved ikke om jeg er en lyseslukker - jeg mener bare at det er ganske overflødigt og misvisende test.
med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
kyhn.
Jeg håber da de fleste ønsker at få gengivet musikken, på en måde hvor man har en fornemmelse af, at kablet ikke eksisterer og slipper al musikken igennem, hvilket er optimalt, men må nok anses for noget nær det umulige. Kabler der betoner som spraydåser er ikke så interessante. Jeg ved ikke om jeg er en lyseslukker - jeg mener bare at det er ganske overflødigt og misvisende test.
med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Se det er en mening. Dem er der ret mange af. Hele idéen med indsætningsmetoden er, at få meningerne fjernet fra emnet. Altså! hvad er den faktuelle forskel mellem 2 testemner. Det er ikke perfekt, men dog en del bedre end meninger er, og måske kan man oven i købet nemmere tale sammen, fordi referencerammen udelukker en hel del fupta og indsnævres til en mere koncentreret samling fakta. Mht. stik, såer der jo i forvejen forskel på de stik der sidder på forskellige kabler, måske endda forskellen blot skyldes stikkene så? Det ville unægteligt gøre det en del billigere at opgradere.
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Von Kubik
Jamen er det ikke lige nøjagtigt det jeg siger - der er forskel på stikkene og det hele, så hvorfor alt det besvær, lyt til det aktuelle kabel. Jeg tror ikke nogen er i tvivl om, at der er stor forskel på stik og forbindelser, kontra det musikalske afkast.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|