Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 16:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Indsætningsmetoden til test af kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 August 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Kurt Von Kubik

Jamen er det ikke lige nøjagtigt det jeg siger - der er forskel på stikkene og det hele, så hvorfor alt det besvær, lyt til det aktuelle kabel. Jeg tror ikke nogen er i tvivl om, at der er stor forskel på stik og forbindelser, kontra det musikalske afkast.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Simpelthen af den grund, at det intet fortæller om det kabel/amp man lytter til.
Og at ingen andre inkl. en selv, kan bruge det til noget som helst.
Det grej jeg ønsker at holde fast i, er det grej der bidrager med mindst egenlyd, så behøver jeg nemlig aldrig at tage hensyn til det sidenhen - det er dog logik for hele hønsegården.
På din måde er ALT jo tilladt, bare det lyder sååååå gååååt.

Beklager meget, men det er jeg altså vokset fra.
Specielt har Linn folket vacineret mig for livstid.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Kurt Von Kubik

Jamen er det ikke lige nøjagtigt det jeg siger - der er forskel på stikkene og det hele, så hvorfor alt det besvær, lyt til det aktuelle kabel. Jeg tror ikke nogen er i tvivl om, at der er stor forskel på stik og forbindelser, kontra det musikalske afkast.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jeg har snart forstået, at din mening er, at spiller en given komponent gåt, så æ de båre dæjle.

Du er med andre ord ikke særligt interesseret i, at nærme dig noget der kunne pege i retning af, at skille de manipulerende komponenter fra den ægte vare.
Fred være med det. Det er sådan set din sag.
Resultatet her, såfremt alle andre sluger din idé råt er, at så kan man alene tale om, at en given komponent kan indgå i samspil med det og det line-up med et rimeligt resultat. Hertil skal man lige lægge påvirkningen af rummet oveni.
Hvordan skal nørder så nogensinde lære at forstå hverandre?
Hvor ønsker du egentlig at havne henne?

Mange set-ups bliver trimmet på plads i et bestemt lokale vha. kabler og afkobling. Kvaliteten af kablerne og afkoblingen er slet ikke relevant. Det er mere et spørgsmål om det konkrete problem løses eller ej.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 August 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Kurt Von Kubik

Du læser ikke hvad jeg skriver. Det er ikke noget med, at fordi en ting spilelr godt, så er det bare dejligt - tværtimod er jeg er nok en af dem der tester utrolig meget og har tilgang af mange forskellige ting, fra mange forskellige sider, også folk der er udannede og arbejder professionelt med disse ting.
Og der er mange derude som også kan en masse, derfor er det godt at lytte lidt til dem også.

Og det er bestemt ikke noget med at sluge mine ideer råt, slet ikke - men er det ikke snarere omvendt som så ofte før - vi andre skal sluge dine ideer, elllers er det ikke HIFi.Tværtimod repekterer jeg altid bredt andres ting og opnåede resultater, bare ikke lige her når det gælder ting som den morsomme indsætningsmetode, der vil jeg gerne have lov til at sige fra.

Jeg tror de fleste ved at rummets påvirkning også er en faktor, ligesom mange andre faktorer / ting - men nu var det indsætningsterorien alene vi drøftede.

Og mon ikke, det snart har kørt nok frem og tilbage om ingenting nu???? Dem der vil prøve indsætningsmetoden, hvorfor skulle de dog ikke det.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Kurt Von Kubik

Du læser ikke hvad jeg skriver. Det er ikke noget med, at fordi en ting spilelr godt, så er det bare dejligt - tværtimod er jeg er nok en af dem der tester utrolig meget og har tilgang af mange forskellige ting, fra mange forskellige sider, også folk der er udannede og arbejder professionelt med disse ting.
Og der er mange derude som også kan en masse, derfor er det godt at lytte lidt til dem også.
Jamen hvad er kriterierne?
Hvilket reultat er så et godt resultat?

Tværtimod repekterer jeg altid bredt andres ting og opnåede resultater, bare ikke lige her når det gælder ting som den morsomme indsætningsmetode, der vil jeg gerne have lov til at sige fra.
Det må man da gerne, men du har hidtil ikke argumenteret sagligt for dit synspunkt.
Indsætningsmetoden medfører i virkeligheden kun ét ekstra forbindelses led, som er hun/hun tilslutningen.
Alt andet er entenm en del af det produkt man tester, eller også en del af det bestående set-up.
Om jeg forstår argumentatuionen for at erstatte dette ene led med 100% ren subjektivisme?
Men OK! Man har da lov at vælge med hjertet.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 August 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Kurt Von Kubik.

Dine resultater og meninger - selvfølgelig, hvad elllers, du er den eneste der ved noget om HiFi.
Slut.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Kurt Von Kubik.

Dine resultater og meninger - selvfølgelig, hvad elllers, du er den eneste der ved noget om HiFi.
Slut.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Hvis du nu læste hvad jeg skrev, så vile du se, at jeg netop forsøger at få meninger - også mine - fjernet fra testprocedurerne.
Det må være i alles interesse.

PS! Din småfornærmede tone er efterhånden ved at være helt finpudset

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 August 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

nå så er debatten igen direkte propertional med indholdet 
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 August 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

ja, så kender vi H4A igen

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

tja jeg tror nu ikke sitet bære skylden, egentlig heller ikke enkelt personer.

Men mon ikke det var nemmere hvis folk havde samme grundlag at tale udfra.

jeg vil ihverttilfælde prøve inden jeg udtaler mig skråsikkert

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Rigtig god idé.
Prøv f.eks. sådan her:
Tape out til tape in, og så kan du bruge tape monitor funktionen.
Hvis du ikke har sådan én på din preamp, men i stedet en separat"listen" og "record" omskifter, så kan du klare det ved, at forbinde tape out med f.eks. aux in.
Hvis record står på "off" og listen på CD, så hører du CD direkte fra CDén.
Skifter du record til CD og listen til AUX, så har du kablet med i din signalvej.

Har du ingen af disse dele på din pre, så køb 2 RCA hun/hun bøsninger. De koster vist en 20ér. Eller kr. 20,50 med guld på .

Den sidste metode er den mest korrekte, men også mest langsommelige. Omskifterne gør det lynhurtigt, ligesom man til  nogle moderne preamps kan få noget så magisk som fjernbetjeninger.

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 August 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne vende tilbage til mit tidligere spørgsmål og rette det mod Hr. KvK, der som vi netop har fået fastslået, er den eneste, der ved noget om hifi

Forskel?
Forudsætter ideen om indsætning (at man kan afgøre hvilket kabel, der gør den største forskel ved indsætning) ikke, at forskel eller forvrængning er enkeltparametrisk? Eller sagt på en anden måde, at det er en enkelt kvalitet, der kan tildeles en nummerisk værdi i en enkelt dimension, f.eks. en nummerisk værdi mellem 0 og 100? I så fald kunne man høre, at det ene kabel forvrængede 20, mens det andet forvrængede 50. (hvis man nu var meget god til at høre og kendte målestokken, men i alle fald ville man kunne høre, at det ene forvrængede mere end det andet).
Men er forvrængning eller den forskel vi hører på kabler virkelig kun 1 kvalitet? Min oplevelse er, at der er (fænomenalt set) mange slags forskelle på kabler, rum, perspektiv, timing, frekvensområder, 'musikalitet' og alt muligt andet...
Tidligere skrev du, at kabler virker som filtrer og derfor vil hæve eller sænke forskellige frekvensområder og, at det er den eneste forskel på kabler.
Det afføder 2 spørgsmål.
1: Er de mange fænomenale forskelle reducerbare til blotte frekvensudsving?
2: Er det muligt at opfatte frekvensudsving som en enkelt parameter?
ad 2: Er det f.eks. muligt at sige om et kabel, der løfter bassen, at det forvrænger mere eller mindre end et, der løfter diskanten. Er det virkelig den samme forskel de gør, bare i større eller mindre grad?
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
kyhn skrev:

Rigtig god idé.
Prøv f.eks. sådan her:
Tape out til tape in, og så kan du bruge tape monitor funktionen.
Hvis du ikke har sådan én på din preamp, men i stedet en separat"listen" og "record" omskifter, så kan du klare det ved, at forbinde tape out med f.eks. aux in.
Hvis record står på "off" og listen på CD, så hører du CD direkte fra CDén.
Skifter du record til CD og listen til AUX, så har du kablet med i din signalvej.

Har du ingen af disse dele på din pre, så køb 2 RCA hun/hun bøsninger. De koster vist en 20ér. Eller kr. 20,50 med guld på .

Den sidste metode er den mest korrekte, men også mest langsommelige. Omskifterne gør det lynhurtigt, ligesom man til  nogle moderne preamps kan få noget så magisk som fjernbetjeninger.

Jow jow tapemonitor forefindes, og seperat record omskifter ligeledes, men CD gør ikke. (selv om AUX fungere fint til alm. brug, er det jo ikke sikkert at den duer til testen)

men jeg er helt med på metoden, mangler, som altid, bare tiden til at få lavet testen.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

hev lige mine tanker her over:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27899&P N=1

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Jakobf skrev:
Jeg vil gerne vende tilbage til mit tidligere spørgsmål og rette det mod Hr. KvK, der som vi netop har fået fastslået, er den eneste, der ved noget om hifi

Forskel?
Forudsætter ideen om indsætning (at man kan afgøre hvilket kabel, der gør den største forskel ved indsætning) ikke, at forskel eller forvrængning er enkeltparametrisk? Eller sagt på en anden måde, at det er en enkelt kvalitet, der kan tildeles en nummerisk værdi i en enkelt dimension, f.eks. en nummerisk værdi mellem 0 og 100? I så fald kunne man høre, at det ene kabel forvrængede 20, mens det andet forvrængede 50. (hvis man nu var meget god til at høre og kendte målestokken, men i alle fald ville man kunne høre, at det ene forvrængede mere end det andet).
Men er forvrængning eller den forskel vi hører på kabler virkelig kun 1 kvalitet? Min oplevelse er, at der er (fænomenalt set) mange slags forskelle på kabler, rum, perspektiv, timing, frekvensområder, 'musikalitet' og alt muligt andet...
Tidligere skrev du, at kabler virker som filtrer og derfor vil hæve eller sænke forskellige frekvensområder og, at det er den eneste forskel på kabler.
Det afføder 2 spørgsmål.
1: Er de mange fænomenale forskelle reducerbare til blotte frekvensudsving?
2: Er det muligt at opfatte frekvensudsving som en enkelt parameter?
ad 2: Er det f.eks. muligt at sige om et kabel, der løfter bassen, at det forvrænger mere eller mindre end et, der løfter diskanten. Er det virkelig den samme forskel de gør, bare i større eller mindre grad?

Det var dog en helt umanerligt stor bunke spørgsmål.
Måske andre kan hjælpe lidt til også.

Et kabel introducerer et nyt LCR led i din kæde, hvilket er uigendriveligt og forbandet sandt.
Et LCR led kan virke filtrerende på amplitudeniveau, men det har også en Q værdi. Q værdien eller godhedsværdien, som den også kaldes, kan afvige fra det ideelle i samspil med LCR værdierne i ind/ud gangene på forstærkerne.

Filtervirkningen kan altså være flersidet.
Der er sikkert mange, der kan præcisere dette her rigtig meget bedre end jeg kan, men indtil da, kan vi tale om Qét som en værdi der enten gør signalet mere aperiodisk eller mere resonant.

Qét er altså heller ikke alene en værdi som kablet har, det er det samlede systems værdi, som er interessant.
Måske er det oven i købet den der gør, at ét betsemt kabel kan opleves forskelligt i forskellige set-ups.
MEN et højt Q betyder ringeri/rungeri, et lavt Q betyder en meget kort gengivelse, muligvis med meget lidt lavniveau information.
Der er naturligvis en glidende skala, som tilmed sagtens kan falde sammen med, at klangballancen måske ændres også.

Som du så selv er inde på, så er der mange egenskaber der ændres eller påvirkes af et kabel. Og det burde egentlig nok kunne forårsages af LCR ændinger og dermed Q værdi ændringer.
Egenskaber som Timing og musikalitet, finder jeg måske nok lige fantasifulde nok. Der er med garanti ingen målbare tidsforskelle på diverse signaler sendt gennem et kabel. Musikalitet er for mig et særdeles negativt ladet ord, som man ofte brugte om miskonstruerede engelske højttalere.

Kabler skal faktisk ikke time eller spille musikalsk, de skal faktisk ikke noget som helst, andet end stille passende konditioner for gennemgang til rådighed for audiokæden.

Der skal ikke være nogen form for tøven, dæmpning, ekkovirkning, reflektion eller lignende. De skal bare udgøre en gnidningsfri transportvej, som ikke kaster signalrester frem og tilbage i systemet.

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt, at timing og musikalitet er fy-ord i din bog, da det er svært at se, hvordan de skal 'oversættes' til fysiske egenskaber. Ikke desto mindre er det ord som disse, der ofte tages i brug, når kabler (eller andet udstyr) skal beskrives. Er det muligt at udrydde sådanne beskrivelser? Personligt har jeg oplevet, at forskelligt hifi har givet mig mere eller mindre 'adgang' til musikken. Jeg har oplevet, at noget musik 'fungerer' på nogle anlæg og ikke på andre...  
Det jeg fisker efter er, om de forskelle vi hører, kan koges ned til 'mere eller mindre'?
Giver det mening?

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at uddybe mit spørgsmål.

Vi er enige om (tror jeg), at kablers lyd er systemafhængig og at det derfor er svært om ikke umuligt, at lave objektive bedømmelser om kabler ved at bare skifte dem ud og høre på, hvordan det så lyder. Kablet der passer det ene anlæg passer måske ikke det andet og skal skiftes, hvis man lægger kork under sine højttalere.

Indsætningsmetodens prætention er at kunne give objektive resultater om kablers duelighed. Dvs, at hvis personen X og personen Y på hver deres meget forskellige anlæg tester kablerne A og B ved hjælp af indsætningsmetoden, så skulle de gerne nå frem til den samme konklusion, f.eks. at kabel A forvrænger mere end kabel B.

Min påstand er, at for dette kan være tilfældet, så må de forskelle kablerne fremviser være fælles på tværs af anlæg. Forskellen mellem kablerne skal være kvantificerbar i grader af 'mere eller mindre' og denne forskel skal være uafhængig af resten af anlægget.

Dette forudsætter, at kablers lydmæssige indflydelse på anlægget ved indsætning kan høres som 'mere eller mindre' af 'et eller andet' - at kabler har en fælles skala, der går fra neutral til vildt farvende. Forskellen eller ændringen ved indsætning vil være større eller mindre. N'est-ce pas?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Jakobf skrev:
Jeg vil prøve at uddybe mit spørgsmål.

Vi er enige om (tror jeg), at kablers lyd er systemafhængig og at det derfor er svært om ikke umuligt, at lave objektive bedømmelser om kabler ved at bare skifte dem ud og høre på, hvordan det så lyder. Kablet der passer det ene anlæg passer måske ikke det andet og skal skiftes, hvis man lægger kork under sine højttalere.

Indsætningsmetodens prætention er at kunne give objektive resultater om kablers duelighed. Dvs, at hvis personen X og personen Y på hver deres meget forskellige anlæg tester kablerne A og B ved hjælp af indsætningsmetoden, så skulle de gerne nå frem til den samme konklusion, f.eks. at kabel A forvrænger mere end kabel B.

Min påstand er, at for dette kan være tilfældet, så må de forskelle kablerne fremviser være fælles på tværs af anlæg. Forskellen mellem kablerne skal være kvantificerbar i grader af 'mere eller mindre' og denne forskel skal være uafhængig af resten af anlægget.

Dette forudsætter, at kablers lydmæssige indflydelse på anlægget ved indsætning kan høres som 'mere eller mindre' af 'et eller andet' - at kabler har en fælles skala, der går fra neutral til vildt farvende. Forskellen eller ændringen ved indsætning vil være større eller mindre. N'est-ce pas?

Jamen hvor det dog swinger det her
Der er naturligvis en del forudsætninger, som skal være i orden.
F.eks. har jeg lige wired mit system op med et indsat sølvkabel.
Kablet kender jeg såmænd lyden af så godt som mit venstre næsebor.
Men nu har jeg altså valgt at studere det lidt på cm3 inserting special.
Og vupti så lyder set-uppet egentlig lige somom, at det KUN var det der sad der.
Mine dagligdags kobber kabler er helt klart mindre hørbare end lige det her sølvkabel.Og så er der nok mange der siger: Tjah sølvkablers lidt lyse og slanke klang fornægter sig ikke.Men her må jeg skuffe. Sølvkablet er et decideret hyggekabel, rundere og ikke lige så udstrakt opefter som kobberfidusen.
Sorry at jeg er så meget på tværs, men det er altså tilfældet med det her sølvkabel, ligesom det har været det med de andre jeg har prøvet.

Moralen er selvfølgelig, at hører man ingen ændring, så er kablet sågodt som man har brug for, men man skal sørge for, at bruge kritisk software til at vurdere egenskaberne med.
Sidder lige og lytter til Fats Waller på reference recordings, her kan det være lidt lige meget, men på Yellothe Eye er der bare forskel, ligesom også Moby Play er rimelig til det formål. Allerbedst er dog vaskeægte minimalistindspilninger a´la Three Guitars på Chesky - forrygende afslørende.
Prøv mange eksempler, det giver det klart bedste vurderingsgrundlag. 

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Men kan man virkelige placere alle kabler på én fælles skala fra neutralt til vildt farvende?

(og så skal jeg nok også holde op)

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Sendt: 19 August 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal have nogen som helst glæde af sit besvær med at teste stik og ledninger og opsætninger, kræver det, at den der lytter og sammenligner opsætninger, ikke ved på forhånd, hvad han lytter til. Ellers er det helt værdiløst, fordi man hører, hvad man forventer at høre.

Det kaldes blindtest, og er standarten inden for al seriøs videnskab.

Prøv det og lad os høre en, der kan høre forskel på et stykke ståltråd og et Valhalla-kabel, under de forudsætninger. Han findes formentlig ikke...

Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:

Hvis man skal have nogen som helst glæde af sit besvær med at teste stik og ledninger og opsætninger, kræver det, at den der lytter og sammenligner opsætninger, ikke ved på forhånd, hvad han lytter til. Ellers er det helt værdiløst, fordi man hører, hvad man forventer at høre.
Det er oplagt forkert. Jeg tror, at langt de fleste hifi-interesserede har oplevet at blive voldsomt overraskede (positivt eller negativt) over en komponent. Det ville ikke kunne lade sig gøre, hvis du havde ret.
Selvfølgelig kan forventninger influere på lytteoplevelsen, men jeg tror de fleste har tilstrækkelig med selvindsigt til at vide, hvilke forventninger de har og hvordan de kan influere resultatet.

Det kaldes blindtest, og er standarten inden for al seriøs videnskab.
Jeg tror, de fleste ved at det kaldes blindtest, men det er ganske forkert, at det  er standarden indenfor al seriøs videnskab. Blindtest er et værktøj man kan vælge at tage ibrug indenfor visse videnskaber. Men det er en metode, der, som alle andre, har fordele og ulemper. Blindtest er på ingen måde en garanti for videnskabelighed, korrekthed eller objektive resultater.

Prøv det og lad os høre en, der kan høre forskel på et stykke ståltråd og et Valhalla-kabel, under de forudsætninger. Han findes formentlig ikke...
Jeg er ret sikker på, at de fleste ville kunne høre forskel, med mindre, at vedkommende (som du måske?) forudsatte, at det ville være umuligt at høre forskel. Forventninger influerer begge veje og eliminieres bestemt ikke ved blindtest.

Men dette er ikke en tråd om blindtest. Du skal være velkommen til at oprette en tråd om det, men jeg ville hellere høre om du havde noget input til indsætningsmetoden. (andet end at den bør gøres blindt)

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes