Emne: Indsætningsmetoden til test af kabler ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 22 August 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke en masse snak om blindtest.
Blindtests, i hifi-sammenhæng, er ikke bevendt til noget som helst. Fællesblindtests, i hifi-sammenhæng, er absolut ikke bevendt til noget som helst.
For at kunne detektere lydmæssige forskelle på de niveauer hvor kabeltests foregår, kræves der som minimum en tilstand, hvor man føler sig helt og aldeles afslappet og afklaret/åben i forhold til omgivelserne. Hvor mange er det lige, der gør det i en blindtest? Og hvis man så evt. er flankeret af en eller flere aber, der ved enhver given lejlighed, vil hovere med et: "Hvad sagde jeg ?" Ja så kan man glemme alt om at kunne pege noget som helst ud med sikkerhed.
En kritisk nærlytning af nyt kabel, eller en åben A-B test, hvor der skiftes frem og tilbage i en uendelighed er heller ikke positivt anvendelig. Vi er i stand til at snyde vore sanser så det driver, og gør det i et væk, langt de fleste af os. -Ser, hører, smager hvad vi forventer.
Efter min mening er det bedste man kan gøre, for at kunne afsløre forskelle på kabler, at lade hele lytteprocessen foregå sådan lidt ovenfra og ned. Kablet/kablerne sættes ind i velkendt udstyr, og man holder sig langt væk fra sweetspot, nærlytning og blindtests!!! i en rum tid (jo længere jo bedre). Imens spilles der baggrundsmusik, ved en styrke der kan høres overalt hvor man bevæger sig i sit hjem. Herregårde undtaget. Med fordel kan man læse avisen, surfe nettet, gå til og fra eller bare foretage sig et eller andet, der afleder opmærksomheden fra koncentreret lytning. Man skal langsomt, og helst i dagevis, vænne sig til den "nye" lyd, inden der analyseres. Ellers riskerer man næsten stensikkert, på forhånd at have taget afgørende stilling til en lydkarakter, og en fordom er altså en temmelig ubearbejdelig størrelse.
Hvis jeg nogensinde skulle deltage i en blindtest af ukendte kabler, skulle jeg udstyres med en eller anden form for fjernbetjent omskifter og efterlades helt alene i mit eget lytterum med mit eget velkendte udstyr. Jeg tror aldrig det bliver aktuelt.
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 22 August 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
Blindtests, i hifi-sammenhæng, er ikke bevendt til noget som helst. Fællesblindtests, i hifi-sammenhæng, er absolut ikke bevendt til noget som helst.
For at kunne detektere lydmæssige forskelle på de niveauer hvor kabeltests foregår, kræves der som minimum en tilstand, hvor man føler sig helt og aldeles afslappet og afklaret/åben i forhold til omgivelserne. Hvor mange er det lige, der gør det i en blindtest? Og hvis man så evt. er flankeret af en eller flere aber, der ved enhver given lejlighed, vil hovere med et: "Hvad sagde jeg ?" Ja så kan man glemme alt om at kunne pege noget som helst ud med sikkerhed.
En kritisk nærlytning af nyt kabel, eller en åben A-B test, hvor der skiftes frem og tilbage i en uendelighed er heller ikke positivt anvendelig. Vi er i stand til at snyde vore sanser så det driver, og gør det i et væk, langt de fleste af os. -Ser, hører, smager hvad vi forventer.
og det gøre man minder, når med VED hvad man lytter på end ikke?
det tror jeg ikke jeg forstår.
Efter min mening er det bedste man kan gøre, for at kunne afsløre forskelle på kabler, at lade hele lytteprocessen foregå sådan lidt ovenfra og ned. Kablet/kablerne sættes ind i velkendt udstyr, og man holder sig langt væk fra sweetspot, nærlytning og blindtests!!! i en rum tid (jo længere jo bedre). Imens spilles der baggrundsmusik, ved en styrke der kan høres overalt hvor man bevæger sig i sit hjem. Herregårde undtaget. Med fordel kan man læse avisen, surfe nettet, gå til og fra eller bare foretage sig et eller andet, der afleder opmærksomheden fra koncentreret lytning. Man skal langsomt, og helst i dagevis, vænne sig til den "nye" lyd, inden der analyseres. Ellers riskerer man næsten stensikkert, på forhånd at have taget afgørende stilling til en lydkarakter, og en fordom er altså en temmelig ubearbejdelig størrelse.
Hvis jeg nogensinde skulle deltage i en blindtest af ukendte kabler, skulle jeg udstyres med en eller anden form for fjernbetjent omskifter og efterlades helt alene i mit eget lytterum med mit eget velkendte udstyr. Jeg tror aldrig det bliver aktuelt.
hvorfor ikke ? det har jeg da prøvet godt nok mest med ht'er men med en RC forfor, så er det da let at test signal kabler feks. få en til at montrer kabler. også skifter du ellers til du finder det der lyder bedst.
ikke mange tør, med det bliver det jo ikke mindre rigtigt af.
til ht'er og ht kabler og apparater, krever det som regl lidt mere.
|
|
|
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 22 August 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
soka skrev:
og det gøre man minder, når med VED hvad man lytter på end ikke? Se det der er markeret med rødt
det tror jeg ikke jeg forstår. Forstår du nu?
hvorfor ikke ? det har jeg da prøvet godt nok mest med ht'er men med en RC forfor, så er det da let at test signal kabler feks. få en til at montrer kabler. også skifter du ellers til du finder det der lyder bedst. Jamen jeg betragter ganske enkelt blindtests som spild af tid i hifi-sammenhæng. Jeg skal ikke bevise noget for nogen. Og kan det iøvrigt heller ikke.
|
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 22 August 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
3DX skrev:
soka skrev:
og det gøre man minder, når med VED hvad man lytter på end ikke? Se det der er markeret med rødt
det tror jeg ikke jeg forstår. Forstår du nu?
nej, ikke helt du siger man kan snydes så det driver. det må da være bedre ikke at vide noget om det testede end omvendt. hvis du ikke ved noget om det, kan du jo ikke bruge andre sanser end din hørrelse. det må da være en fordel. hvis du ønsker IKKE at blive påvirket at både dit og dat. men kun det hørte.
jeg kan 3 se test typer.
A. blind
B. viden om den testede
C. indsætning, til "sammligning"
den eneste der her IKKE bliver afgjort af andet end hørelsen, er A.
som sagt mener jeg ikke den kan stå alene. men den er langt det bedste til at skille skidt fra kanel, -og ubegrundet guru pladder, om engle støv og snake olie.
hvorfor ikke ? det har jeg da prøvet godt nok mest med ht'er men med en RC forfor, så er det da let at test signal kabler feks. få en til at montrer kabler. også skifter du ellers til du finder det der lyder bedst. Jamen jeg betragter ganske enkelt blindtests som spild af tid i hifi-sammenhæng. Jeg skal ikke bevise noget for nogen. Og kan det iøvrigt heller ikke.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 22 August 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ 3DX
Ok. Helt specifikt mener jeg ikke hverken dit punkt A eller punkt B er anvendeligt når der testes kabler. Det er ret beset mikrodetaljer og smånuancer, som ikke umiddelbart er målelige, der gør hele den oplevede forskel på diverse kabler. Hvis man ikke har målinger at støtte sig til, er det sørgeligt nemt at fejlslutte. Værst med en A. blind, i ukendte omgivelser, arrangeret af skeptikere, hvor man bliver udfordret på sine lytteevner i en stresset situation. Det er dømt til at mislykkes og formentlig bliver resultatet at man har gættet rigtigt i cirka 50% af tilfældene. Stort bedre er det ikke med B. viden om det testede, hvis der, som jeg skrev, ustandseligt byttes frem og tilbage mellem to eller flere forskellige ukendte (og såmænd også kendte) kabler. Igen sætter man sig selv i en umulig situation. Man skal kunne høre forskel, og tvinger dermed sig selv til at tage stilling. Sanserne er allerede bedraget!! Der findes med garanti millioner af eksempler på arrangerede set-ups, hvor man først har lyttet sig frem til éet favoritkabel i en test med B. viden om det testede, for derefter at blive sat grundigt til vægs i en efterfølgende A. blindtest.
Hvis du med punkt C. refererer til det tråden egentlig handler om, mener jeg sagtens testen kan benyttes med et godt resultat for den enkelte. Man skal "bare" være helt fortrolig med alt det øvrige grej, og det benyttede lytterum. Og så skal man vigtigst af alt give sig god tid og undgå forudindtagede skeptikeres tilstedeværelse
Men drop nu alt det med at gøre musiklytning til en konkurrence. Det giver sgu da ingen mening 
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 23 August 2005 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
Hvis du med punkt C. refererer til det tråden egentlig handler om, mener jeg sagtens testen kan benyttes med et godt resultat for den enkelte. Man skal "bare" være helt fortrolig med alt det øvrige grej, og det benyttede lytterum. Og så skal man vigtigst af alt give sig god tid og undgå forudindtagede skeptikeres tilstedeværelse |
|
|
se, der tror jeg nemlig du rammer sømmet på hovedet, og ved at lytte gennem en længere periode så minimeres også muligheden for at der er ydre påvirkninger der er afgørende for udfaldet (sur kone, stresset job osv.)
soka skrev:
Men drop nu alt det med at gøre musiklytning til en konkurrence. Det giver sgu da ingen mening  |
|
|
En konkurrence skal det ikke være, men alm. skepsis og sund fornuft er nok ikke så dumt igen, dog skal man jo heller ikke afvise alt blankt, ikke nemt...
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 23 August 2005 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
@ 3DX
Ok. Helt specifikt mener jeg ikke hverken dit punkt A eller punkt B er anvendeligt når der testes kabler. Det er ret beset mikrodetaljer og smånuancer, som ikke umiddelbart er målelige, der gør hele den oplevede forskel på diverse kabler. Hvis man ikke har målinger at støtte sig til, er det sørgeligt nemt at fejlslutte. Værst med en A. blind, i ukendte omgivelser, arrangeret af skeptikere, hvor man bliver udfordret på sine lytteevner i en stresset situation. Det er dømt til at mislykkes og formentlig bliver resultatet at man har gættet rigtigt i cirka 50% af tilfældene. Stort bedre er det ikke med B. viden om det testede, hvis der, som jeg skrev, ustandseligt byttes frem og tilbage mellem to eller flere forskellige ukendte (og såmænd også kendte) kabler. Igen sætter man sig selv i en umulig situation. Man skal kunne høre forskel, og tvinger dermed sig selv til at tage stilling. Sanserne er allerede bedraget!! Der findes med garanti millioner af eksempler på arrangerede set-ups, hvor man først har lyttet sig frem til éet favoritkabel i en test med B. viden om det testede, for derefter at blive sat grundigt til vægs i en efterfølgende A. blindtest.
Hvis du med punkt C. refererer til det tråden egentlig handler om, mener jeg sagtens testen kan benyttes med et godt resultat for den enkelte. Man skal "bare" være helt fortrolig med alt det øvrige grej, og det benyttede lytterum. Og så skal man vigtigst af alt give sig god tid og undgå forudindtagede skeptikeres tilstedeværelse
Men drop nu alt det med at gøre musiklytning til en konkurrence. Det giver sgu da ingen mening 
|
|
|
vi er helt enige.
min anke er disse set ups man intet kender til, men for nu at vide at nu kommer der det og det kable på. en historie om års udvikling, tusins vis af lytte timer, og en pris på den ande side af hvad rimeligt er.
DET er her en blind test ville ødlægge det hele. med alle de informationer, osv. så tør de færreste sige, at de enten ikke kan hører forskel, eller syntes det billige fra før, lød bedre.
det er her, jeg mener en bild test er på sin plads. det andet er jo total objektivt, og du/ lytteren er allerede påvirket, så resultatet er giver for 99%, inden er kommer så meget som en tone ud at ht'erne.
hvis man ikke i en blind test, klart kan finde de kabler, du mener er hver at teste mere, så er der noget galt.
jeg vil jo netop væk fra at det forud indtagede om at, hvad det er du nu skal ligge mærke til, hvad det og det kabler giver af dit og dat. døm selv, KUN med ørerne, og test så der hjemme med dem du mener kunne være interesandte.
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 25 August 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man stadigvæk tror på kablernes lydforbedrende egenskaber, så skal man læse testen af Valhalla højttalerkabler i High-Fidelity årgang 03 hæfte 3.
Testeren kunne høre kablerne "ånde i rummet", allerede inden der blev tændt for musikken. Han må have hørt en særlig ædel form for stilhed, formentlig. Gad vide, om han havde hørt det samme, hvis han ikke sad og kiggede på prislisten for kablerne mens han lyttede.
Al reproduceret lyd er en form for snyd, som skal få lytteren til at tro, at der står et musikorkester i stuen, når der kun står et par højttalere. Men man skal ikke lade sig snyde på pengepungen samtidig...
Derfor - blindtest!!!
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
Hvis man stadigvæk tror på kablernes lydforbedrende egenskaber, så skal man læse testen af Valhalla højttalerkabler i High-Fidelity årgang 03 hæfte 3. |
|
|
Nu tror jeg ikke du finder mange der tager HF tests seriøst, desuden så gik tråden ikke på om kabler er lydforbedrende, men om man via indsættelses metoden kan høre forskel.
Kan du?
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 25 August 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2005 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det var da rart at høre fra en der har prøvet.
På hvilke udstyr kan du ikke konstatere forskel?
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|