| Sendt: 01 September 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
| Afstand fra sofa til skærm bliver lige godt 3 m. Bliver 50" så for stort? |
|
|
Det afhænger af to ting: Først og fremmest om du vil lave "hjemmebiograf", eller du "bare" vil have et stort og godt tv. Jeg synes ikke det er for stort, men hvis det mere bruges til afslappet hverdags-tv kigning end film, så er det måske lige rigeligt. Men som bif er det langtfra for stort.
Det andet man skal være obs på er at et plasma-tv bruger dithering til at skabe farverne. Dithering går kort sagt ud på at man kunstigt hæver antallet af gråtoner, hvis man får brug for en gråtone der ligger mellem to reelle toner, så "blander" man de to gråtoner, så de på afstand ses som en anden farve. Samme teknik bruges til tryk, prøv at kigge på et farvetryk under lup, så vil du se at billederne består af blot 4 farver. Hvis du kommer for tæt på et plasma kan du se ditheringen. Der er meget stor forskel på hvor synligt dette er fra skærm til skærm, og skærmene bliver naturligvis bedre med tiden - det er primært derfor at Panasonic og Pioneer gør så meget ud af hvor mange farvenuancer de kan vise, det er en meget væsentlig faktor.
Med andre ord, det er ret væsentligt at du får set skærmen i praksis fra den afstand du skal bruge den fra. Det er også ret individuelt hvor stort et problem man synes det er - DLP-projektorer bruger f.eks. også dithering, dette er stærkt medvirkende til at jeg absolut ikke bryder mig om at se på de billige DLP-projektorer. Jeg irriteres voldsomt når dithering er for tydelig, andre oplever det ikke som et problem - enhver der er tilfreds med billedkvaliteten af projektorer som Infocus X1/SP4800 på en kiggeafstand under 2x billedbredden, må siges at være ret ufølsom over for det...
Bortset fra det er min opfattelse at 43" og 50" udgaverne har tilsvarende billedkvalitet, man skulle ikke miste noget grundlæggende kvalitetsmæssigt ved at vælge den store. Hvis du derimod kigger på deres 61" (som er en lidt anden prisklasse...), så har den ikke samme billedkvalitet som de to små - det er et helt andet panel. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|