Forfatter |
|
napsi Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 17 August 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behnready skrev:
Hmm, hvodan elendigt ? Et digitalt signal kan vel kun være elendigt hvis der er masser af fejllæsninger fra drevet, og eftersom et pc-drev er skabt til at læse data, så tvivler jeg på at det læser meget forkert. Nu ved jeg godt at der er bedre fejlkorrektion på data-cd'er end på audio-cd'er, men alligevel.
|
|
|
Jeg tror nu ikke det står helt så skidt til med pc-drev, som nogle postulerer. Det lykkedes mig da også lige at rippe en cd fem gange - alle fem rips har samme md5. Så enten laver drevet fejlfri rip, ellers laver det på bizar vis nøjagtig samme fejl hver gang. :)
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7536
|
Sendt: 17 August 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Ronin skrev:
3DX skrev:

Lax skrev:
Jesper Juul skrev:
Ved du hvornår den er fra ?
Hrrrmmf, så lader det da til at der skal opgraderes en del på den side også 
|
|
|
Jeg ved ikke hvornår den er fra. Gør det nogen forskel?.
Har du nogen erfaring med forskellene på drev kontra PC?. Vil meget gerne høre nærmere fra nogle der har.
|
|
|
skal den DAC bruges samme med et PC drev ?
det er en joke ikk 
|
|
|
Prøv nu at være behjælpelig istedet for at starte med at gøre nar ad et nyt medlem på siden!
Der er jo en grund til at han spørger, ik?
|
|
|
ja ja, sorry,
men hvis man køber Accu. så er/kan man da ikke være helt ny det er vel ikke det man som regl betegner som komfirmations anlæg.
det var ment oprigtigt. jeg trode det var en joke at sætte en så fed dac efter en pc'er.
sorry.
jeg har lige fået en XA555ES for 3k. som drev er den rigtig god. ikke så god som CD pro2 drev baserede maskiner. men til prisen rigtigt god.
så ES drev kan jeg også anbefal.
eller Denon 3520, som faktisk har en bedre digital udgang end 3560.
jeg solgte min for 1k, så den er til at få fat i til menekse penge,
udskyld den dårlige joke. men jeg troede det var en joke, og det er sgu synd for den fede dac.
|
|
|
Her kan jeg kun være enig - det ville være synd og skam, men jeg tror nu nok at han har en ide om næste mission nu __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
Sendt: 17 August 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
napsi skrev:
Behnready skrev:
Hmm, hvodan elendigt ? Et digitalt signal kan vel kun være elendigt hvis der er masser af fejllæsninger fra drevet, og eftersom et pc-drev er skabt til at læse data, så tvivler jeg på at det læser meget forkert. Nu ved jeg godt at der er bedre fejlkorrektion på data-cd'er end på audio-cd'er, men alligevel.
|
|
|
Jeg tror nu ikke det står helt så skidt til med pc-drev, som nogle postulerer. Det er da også lige lykkedes mig at rippe en cd fem gange - alle fem rips har samme md5. Så enten laver drevet fejlfri rip, ellers laver det på bizar vis nøjagtig samme fejl hver gang. :)
|
|
|
Det er muligt at der ikke er fejl, men der er til tid og uendelighed stor forskel på hvordan de forskellige drev lyder på en god DAC - der er så mange der har eksperimenteret gennem tiden, og alt andet lige så smider man ikke et 300 kr´s drev på en DAC til 100.000 kr.! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Knudsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 265
|
Sendt: 17 August 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
napsi skrev:
Behnready skrev:
|
|
|
Jeg tror nu ikke det står helt så skidt til med pc-drev, som nogle postulerer. Det lykkedes mig da også lige at rippe en cd fem gange - alle fem rips har samme md5. Så enten laver drevet fejlfri rip, ellers laver det på bizar vis nøjagtig samme fejl hver gang. :)
|
|
|
Nu er det ikke et spørgsmål om at læse "1" eller "0" - det er fejllæsninger, og det er SLET ikke det vi kæmper med i HIFI regi...
Det er derimod jitter som er en helt anden form for støj, nemlig tidsmessig støj - dvs. at den bit-strøm som sendes fra drevet til DAC varierer meget - det som det kræver for at det bliver godt (HIFI) er en meget konstant aftastnings/sende hastighed af bit-strømmen. Det har et PC drev desverre ikke - det kræver en meget precis clock i drevet og dette er relativt dyrt at lave. En god clock ligger på mindre end 1-2 ppm (puls per million) dvs. at den har en variation som er mindre en en clock-cyklus pr. million...!
DERFOR: brug ikke et PC drev til denne dejlige fine DAC - tillykke med det i øvrigt fremragende køb...!
|
Til top |
|
|
Lax Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
Sendt: 17 August 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knudsen skrev:
napsi skrev:
Behnready skrev:
|
|
|
|
|
|
Nu er det ikke et spørgsmål om at læse "1" eller "0" - det er fejllæsninger, og det er SLET ikke det vi kæmper med i HIFI regi...
Det er derimod jitter som er en helt anden form for støj, nemlig tidsmessig støj - dvs. at den bit-strøm som sendes fra drevet til DAC varierer meget - det som det kræver for at det bliver godt (HIFI) er en meget konstant aftastnings/sende hastighed af bit-strømmen. Det har et PC drev desverre ikke - det kræver en meget precis clock i drevet og dette er relativt dyrt at lave. En god clock ligger på mindre end 1-2 ppm (puls per million) dvs. at den har en variation som er mindre en en clock-cyklus pr. million...!
DERFOR: brug ikke et PC drev til denne dejlige fine DAC - tillykke med det i øvrigt fremragende køb...!
|
|
|
Tak for det. Nu snakker I om PC drev, men hvordan står det til med at læse fra harddisken?.
|
Til top |
|
|
Lax Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
3DX skrev:
Ronin skrev:
3DX skrev:

Lax skrev:
Jesper Juul skrev:
Ved du hvornår den er fra ?
Hrrrmmf, så lader det da til at der skal opgraderes en del på den side også 
|
|
|
Jeg ved ikke hvornår den er fra. Gør det nogen forskel?.
Har du nogen erfaring med forskellene på drev kontra PC?. Vil meget gerne høre nærmere fra nogle der har.
|
|
|
skal den DAC bruges samme med et PC drev ?
det er en joke ikk 
|
|
|
Prøv nu at være behjælpelig istedet for at starte med at gøre nar ad et nyt medlem på siden!
Der er jo en grund til at han spørger, ik?
|
|
|
ja ja, sorry,
men hvis man køber Accu. så er/kan man da ikke være helt ny det er vel ikke det man som regl betegner som komfirmations anlæg.
det var ment oprigtigt. jeg trode det var en joke at sætte en så fed dac efter en pc'er.
sorry.
jeg har lige fået en XA555ES for 3k. som drev er den rigtig god. ikke så god som CD pro2 drev baserede maskiner. men til prisen rigtigt god.
så ES drev kan jeg også anbefal.
eller Denon 3520, som faktisk har en bedre digital udgang end 3560.
jeg solgte min for 1k, så den er til at få fat i til menekse penge,
udskyld den dårlige joke. men jeg troede det var en joke, og det er sgu synd for den fede dac.
|
|
|
Her kan jeg kun være enig - det ville være synd og skam, men jeg tror nu nok at han har en ide om næste mission nu
|
|
|
Ja, jeg vil da helst at den DAC får nogle gode betingelser at arbejde under. Ligenu må jeg dog holde en pause med indkøbene. Den kæmpe forbedring den allerede har givet, kan kun glæde mig.
|
Til top |
|
|
napsi Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knudsen skrev:
napsi skrev:
Behnready skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ja det ville være en faktor hvis pc-drevet bestemte tidselementet, men det gør det ikke. Det er et asynkront system med buffering.
|
Til top |
|
|
Lax Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil lige sige i forbindelse med PCen, at jeg ikke har planer om at anvende CDROM drevet til at læse fra. Det er harddisken i min ASUS pundit, jeg har i tankerne.
Af drev, kunne DP-90 være rigtig spændende. Jeg så een på Ebay i Tyskland for nogen tid siden, men synes den var for dyr. Dengang kiggede jeg nu også mere efter DACen.
|
Til top |
|
|
Behnready Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 18 August 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
napsi skrev:
Knudsen skrev:
napsi skrev:
Behnready skrev:
Hmm, hvodan elendigt ? Et digitalt signal kan
vel kun være elendigt hvis der er masser af fejllæsninger fra drevet,
og eftersom et pc-drev er skabt til at læse data, så tvivler jeg på at
det læser meget forkert. Nu ved jeg godt at der er bedre fejlkorrektion
på data-cd'er end på audio-cd'er, men alligevel.
|
|
|
Jeg tror nu ikke det står helt så skidt til med pc-drev, som nogle
postulerer. Det lykkedes mig da også lige at rippe en cd fem gange
- alle fem rips har samme md5. Så enten laver drevet fejlfri rip,
ellers laver det på bizar vis nøjagtig samme fejl hver gang. :)
|
|
|
Nu er det ikke et spørgsmål om at læse "1" eller "0" - det er
fejllæsninger, og det er SLET ikke det vi kæmper med i HIFI regi...
Det er derimod jitter som er en helt anden form for støj, nemlig tidsmessig støj - dvs. at den bit-strøm som sendes fra drevet til DAC varierer meget - det som det kræver for at det bliver godt (HIFI) er en meget konstant
aftastnings/sende hastighed af bit-strømmen. Det har et PC drev
desverre ikke - det kræver en meget precis clock i drevet og dette er
relativt dyrt at lave. En god clock ligger på mindre end 1-2 ppm (puls
per million) dvs. at den har en variation som er mindre en en clock-cyklus pr. million...!
|
|
|
Ja det ville være en faktor hvis pc-drevet bestemte tidselementet,
men det gør det ikke. Det er et asynkront system med buffering. |
|
|
Ja jeg tror også han er på dybt vand her, specielt efter jeg læste
denne anmeldelse her på siden:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?ar ticleid=943&zoneid=3
Kort fortalt er det en Audio Analogue MAESTRO 192/24 CD-afspiller, som
benytter et TEAC CDROM DREV, og det i en afspiller der koster 20.000kr.
|
Til top |
|
|
Knudsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 265
|
Sendt: 18 August 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behnready skrev:
Ja jeg tror også han er på dybt vand her, specielt efter jeg læste denne anmeldelse her på siden: http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?ar ticleid=943&zoneid=3
Kort fortalt er det en Audio Analogue MAESTRO 192/24 CD-afspiller, som benytter et TEAC CDROM DREV, og det i en afspiller der koster 20.000kr.
|
|
|
Nope - jeg er ikke på dybt vand her... Problemet kan stadig godt opstå... Forstil at CDROM drevet kører 2% "for langsomt" - så er det et simpelt regnestykke at regne ud hvor lang tid der går inden der er buffer-underrun i DAC'en... nu skal den så skrue sin clock tilstrækkeligt ned således den kan komme på forkant i gen... i mellemtiden er CDROM-drevet så blevet lidt hurtigere... og vi risikerer nu at få over-run... Med andre ord så kan du IKKE være sikker på at bifferen i DAC'en er stor nok til at kaperer variationerne i CDROM drevet.
Det er en HELT anden snak med dyre CD "spille-dåser" som bruger CD-ROM drev... her er der nettop feed-back fra buffer til drev som fortæller om der skal speed'es op eller ned... således buffer bliver holdt stabil.
|
Til top |
|
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 18 August 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lax skrev:
|
|
|
Afspilning fra harddisk i tabsfrit format (eller 1:1) fungerer rigtigt fint i forbindelse med en god DAC.
Mvh,
Karsten
__________________ www.studiosound.dk
|
Til top |
|
|
Behnready Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knudsen skrev:
Behnready skrev:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?ar
ticleid=943&zoneid=3
Kort fortalt er det en Audio Analogue
MAESTRO 192/24 CD-afspiller, som benytter et TEAC CDROM DREV, og det i
en afspiller der koster 20.000kr.
|
|
|
Nope - jeg er ikke på dybt vand her... Problemet kan stadig godt
opstå... Forstil at CDROM drevet kører 2% "for langsomt" - så
er det et simpelt regnestykke at regne ud hvor lang tid der
går inden der er buffer-underrun i DAC'en... nu skal den så skrue
sin clock tilstrækkeligt ned således den kan komme på forkant i
gen... i mellemtiden er CDROM-drevet så blevet lidt hurtigere...
og vi risikerer nu at få over-run... Med andre ord så kan du IKKE
være sikker på at bifferen i DAC'en er stor nok til at kaperer variationerne i CDROM drevet.
Det er en HELT anden snak med dyre CD "spille-dåser" som bruger
CD-ROM drev... her er der nettop feed-back fra buffer til drev som
fortæller om der skal speed'es op eller ned... således buffer bliver
holdt stabil.
|
|
|
Ok, tak for forklaringen. Man burde dog synes at en dyr Accuphase DAC
som tråden handler om i dette tilfælde, burde have en rigelig stor
buffer, hvorved det i princippet burde være ligegyldigt hvilket
løbeværk der føder den med data.
For øvrigt må jeg også lige påpege at et cdrom drev selv indeholder
kredsløb til justering af læsehastigheden, så hvis ikke drevet er
defekt, så vil afvigelsen være meget meget lille. Så faktisk tror jeg
ikke nogen vil være i stand til at høre om det er en pc eller en
100.000kr cd-afspiller der leverer det digitale signal til Accuphasen.
|
Til top |
|
|
napsi Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knudsen skrev:
Behnready skrev:
Ja jeg tror også han er på dybt vand her, specielt efter jeg læste denne anmeldelse her på siden: http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?ar ticleid=943&zoneid=3
Kort fortalt er det en Audio Analogue MAESTRO 192/24 CD-afspiller, som benytter et TEAC CDROM DREV, og det i en afspiller der koster 20.000kr.
|
|
|
Nope - jeg er ikke på dybt vand her... Problemet kan stadig godt opstå... Forstil at CDROM drevet kører 2% "for langsomt" - så er det et simpelt regnestykke at regne ud hvor lang tid der går inden der er buffer-underrun i DAC'en... nu skal den så skrue sin clock tilstrækkeligt ned således den kan komme på forkant i gen... i mellemtiden er CDROM-drevet så blevet lidt hurtigere... og vi risikerer nu at få over-run... Med andre ord så kan du IKKE være sikker på at bifferen i DAC'en er stor nok til at kaperer variationerne i CDROM drevet.
Det er en HELT anden snak med dyre CD "spille-dåser" som bruger CD-ROM drev... her er der nettop feed-back fra buffer til drev som fortæller om der skal speed'es op eller ned... således buffer bliver holdt stabil.
|
|
|
Nej, lydkortets DAC er fuldstændig ligeglad med om drevet kan følge med - Ganske nødvendigt da CD'en ikke er eneste lydkilde i maskinen. Moderne lydkort håndterer gerne mere end 300 samtidige kilder. Kan drevet, cpu'en eller en af busserne ikke følge med er det bare ærgeligt, og du får et hul i lyden. Der er rig mulighed for feedback på ATA, der er hele 33MB/s at arbejde med. - Mit drev kan lige klare at afspille to numre fra samme CD samtidig, hvis de ikke er for langt fra hinanden. :)
|
Til top |
|
|
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
Sendt: 18 August 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Lax skrev:
|
|
|
Afspilning fra harddisk i tabsfrit format (eller 1:1) fungerer rigtigt fint i forbindelse med en god DAC.
Mvh,
Karsten
|
|
|
enig, det kan man godt gøre, via et godt digi kabel til DAC, får jeg et udemærket resultat __________________ Hilsen Pihl
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
Sendt: 18 August 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behnready skrev:
Knudsen skrev:
Behnready skrev:
|
|
|
|
|
|
Ok, tak for forklaringen. Man burde dog synes at en dyr Accuphase DAC som tråden handler om i dette tilfælde, burde have en rigelig stor buffer, hvorved det i princippet burde være ligegyldigt hvilket løbeværk der føder den med data.
For øvrigt må jeg også lige påpege at et cdrom drev selv indeholder kredsløb til justering af læsehastigheden, så hvis ikke drevet er defekt, så vil afvigelsen være meget meget lille. Så faktisk tror jeg ikke nogen vil være i stand til at høre om det er en pc eller en 100.000kr cd-afspiller der leverer det digitale signal til Accuphasen.
|
|
|
Det er en hård påstand - dvs. at du mener at der ikke er lydmæssig forskel på løbeværker?? __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Lax Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pihl skrev:
StudioSound skrev:
Lax skrev:
|
|
|
Mvh,
Karsten
|
|
|
enig, det kan man godt gøre, via et godt digi kabel til DAC, får jeg et udemærket resultat  |
|
|
Ja, jeg synes da allerede det har givet en stor forbedring, når der afspilles fra harddisken. På DACen er der, ud over HPC indgangene, 3 optiske og 3 coaxiale. Ligenu bruger jeg een af de optiske indgange til PCen. En PC har jo ord for, at have støjende stel og forsyningsspændinger. Vil optisk i dette tilfælde være bedre end coaxial?.
Men det er da ret seriøst, at der er en balanceret coaxial indgang. Det har jeg ikke set før.
|
Til top |
|
|
kuno Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 152
|
Sendt: 18 August 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Accuphase Dc-91 er fra 1992...
|
Til top |
|
|
Behnready Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Behnready skrev:
Knudsen skrev:
Behnready skrev:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?ar
ticleid=943&zoneid=3
Kort fortalt er det en Audio Analogue
MAESTRO 192/24 CD-afspiller, som benytter et TEAC CDROM DREV, og det i
en afspiller der koster 20.000kr.
|
|
|
Nope - jeg er ikke på dybt vand her... Problemet kan stadig godt
opstå... Forstil at CDROM drevet kører 2% "for langsomt" - så
er det et simpelt regnestykke at regne ud hvor lang tid der
går inden der er buffer-underrun i DAC'en... nu skal den så skrue
sin clock tilstrækkeligt ned således den kan komme på forkant i
gen... i mellemtiden er CDROM-drevet så blevet lidt hurtigere...
og vi risikerer nu at få over-run... Med andre ord så kan du IKKE
være sikker på at bifferen i DAC'en er stor nok til at kaperer variationerne i CDROM drevet.
Det er en HELT anden snak med dyre CD "spille-dåser" som bruger
CD-ROM drev... her er der nettop feed-back fra buffer til drev som
fortæller om der skal speed'es op eller ned... således buffer bliver
holdt stabil.
|
|
|
Ok, tak for forklaringen. Man burde dog synes at en dyr
Accuphase DAC som tråden handler om i dette tilfælde, burde have en
rigelig stor buffer, hvorved det i princippet burde være ligegyldigt
hvilket løbeværk der føder den med data.
For øvrigt må jeg også
lige påpege at et cdrom drev selv indeholder kredsløb til justering af
læsehastigheden, så hvis ikke drevet er defekt, så vil afvigelsen være
meget meget lille. Så faktisk tror jeg ikke nogen vil være i stand til
at høre om det er en pc eller en 100.000kr cd-afspiller der leverer det
digitale signal til Accuphasen.
|
|
|
Det er en hård påstand - dvs. at du mener at der ikke er lydmæssig forskel på løbeværker?? |
|
|
Næh det mener jeg ikke baseret på mine egne teorier, hvis ellers DAC'en
håndterer det ordentligt. Jeg ved dog godt at jeg nok er ude på dybt
vand her, men jeg ville meget gerne se nogen beviser på at jeg tager
fejl, og ikke bare noget med at nogen mener de kan høre forskel.
|
Til top |
|
|