Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Heftig subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 August 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Så byder endnu en hifi-'nørd' sig ind.

Jeg har brug for jeres hjælp her!

Jeg har to stk. Orion H2 12" basenheder til at stå og samle støv, og det skulle der gerne laves om på. Enhederne samt parametre kan ses her: http://www.orioncaraudio.com/subwoofers/sub_H2_series.asp (Det er 12.4 enheder)

De bliver bygget i et 'tårn' der skal stå oprejst. Dette bliver stykket sammen af 22 mm. MDF plade i to lag, med blygummi imellem og sprøjtet med resonansdræber på indersiden. Der kommer 'æggebakke' skum i, og to plexiruder i siden (min. 25 mm tykt), så man kan se de flotte enheder. Konstruktionen bliver lavet som 2 x 28 liter lukket, 1 kabinet til hver. Der kommer ligeledes noget blidt hvidt lys indvendig. Der bliver monteret en kantramme på forsiden, med fræste kanter, og en stoffront.

Nu kommer vi så til det reele problem...

Hvad skal jeg bruge til at trække enhederne med?

Jeg har overvejet følgende:

• En færdig subamp ala dem fra frequence.dk
  • 2 x monoblokke på 1500W i 2 ohm (12V enheder)

Jeg hælder mest til løsningen med monoblokkene, men hvordan får jeg lavet mig en strømforsyning der er kraftig nok til at trække dem? Det er jo ungefair 300 ampere de vil trække i spidsbelastning. Mig bekendt koster strømforsyninger i den ende af skalaen en jetjager.

Til gengæld synes jeg at de 400W i 4 ohm som subamp'en fra frequence.dk yder, ikke rigtig er nok til de her enheder, og ydermere taler vi jo 6K for sådanne to.

Nogle gode ideér derude?

Alt input modtages med kyshånd.

På forhånd tak,

MVH Patrick

Til top Vis akapass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akapass Besøg akapass's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 17 August 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Inden du sammenligner watt, skal du være sikker på det er de samme kriterier der måles efter. RMS, DIN, Spidsbelastning, vedvarende og der findes en række andre parametre.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

I know...

Monoblokkene har et strømtræk på ca. 140 amp i spids. I 2 ohm er forvrængningsgraden 0,5%

Men selve spørgsmålet går primært på, hvor eller hvordan jeg får skaffet nok strøm 220V->12V til at trække disse monoblokke.

Der må sidde nogen derude der ved sådan noget :)

Ydermere fik jeg mig en last-minute idé. Det nederste kammer bliver på de angivne 28 liter lukket, mens det øverste bliver på 38 liter med en 4" port på 68 cm. Det burde dække det meste af lydspektret.

Nogen indvendinger, så kom endelig med dem!

/Patrick

Til top Vis akapass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akapass Besøg akapass's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 August 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

hvorfor bruge 12v udstyr, hvis der er 230 til rådighed ? der skal jo en gedin forsynign til at lave amp. nok! jeg ville kun bruge 12v udstyr, hvis der ikke var andet.

hvis du sætter 2 x 400 på de banditter, skulle det undre mig meget om det ikke er nok i en alm. stue

er dine også med dobbelt spole ?

så kan du evt. sætte 2 x 400 på hver

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Ja, de er med dobbelt svingspole... Problemet ligger i de tilgængelige subamps jeg hidtil har fundet. Er ikke overbevidst om at de giver strøm nok til at trække de temmelig strømkrævende Orion enheder.

Nævn gerne alle de forskellige subamps I kender til!

Pt. har jeg selv fundet

• MDS til 2299,- på carsound.dk
  • DS4.0 til 2999,- på frequence.dk
  • Den er billige til en plov der har været oppe at vende herinde

/Patrick

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 August 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvad med en LC-Audio bandit ? Eller f.eks. noget icepower (jjaz, bertram, ar osv).

Basserne er til bil, og højst sandsynlig laver med cabingain for øje. Men du kan jo prøve.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Har du nogle links til de respektive produkter du nævner?

Cabingain? Uddyb... :)

/Patrick

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Er stødt ind i følgende:

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=70

Kittet fås som en 'actionpack' til 3499,-

Er det så komplet, lige til at stykke sammen, og bygge i subben?

/Patrick

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

akapass skrev:

Har du nogle links til de respektive produkter du nævner?

Cabingain? Uddyb... :)

/Patrick

Alle rum har et "room gain" der hæver bassen. I en bilkabine er dette gain temmelig markant. Derfor kan man slippe afsted med små kabinetter. En alm. stue har ikke så kraftigt et gain, og en bilsub lyder derfor ofte lidt tyndbenet. Mange bilsubs kan dog anvendes i en stue, det kræver dog typisk et andet kabinet, end det til bil (og evt. eq.)

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 05:44 | IP-adresse registreret  

Det er enheder til 5999,- pr. stk., så ét eller andet må de være gode for. :)

/Patrick

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 August 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Hey,

Om så de koster 10.000kr pr stk, er de stadig lavet til bil. Men du kan jo prøve og se om de dur til hjemmehifi i en stue. Nogle gange er man heldig. Så vidt jeg ved er de med XBL^2 motorsystem de enheder.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

ah, det er dig inde fra bilstereoforum (kan ikke lige huske dit nick)

Fortæl mig endeligt alt der er at fortælle om de enheder, da oplysningerne på det fagre internet er små. (Bl.a. hvad XBL^2 dækker over)

Og byd stadig hellere end gerne ind folkens, hvad I kender til at subamps...

/Patrick

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 August 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Glem alt om bilforstærkere! I forbindelse med konstruktion af forstærkere til biler, er et af de største problemer, at man KUN har 12 volt DC til rådighed. Det betyder man bliver nødt til at lave switch mode strømforsyninger, der transoformere spændingen op internt. Desuden er det nødvendigt med KÆMPE kabler, da strømmene bliver voldsomme.

Disse problemer har du ikke med 230 volt. Det er MEGET lettere at få den korrekt forsyningsspænding fra 230 volt AC, fremfor 12 volt DC.
Dertil kommer, at bilstereo-branchen, bortset fra pc-højtaler-branchen, uden tvivl har de mest sjofle effektopgivelser.
Man skal være mere end almindelig dum, hvis man tror hvad der står på disse forstærkere. Hvem tror på, at man kan købe 2x600 watt til 1999,- og at det i øvrigt kun vejen 2 kg??? Nej vel, men folk hopper alligevel på vognen, for så kan de jo vise gutterne, at der altså står 2x600 watt... Bvadr!!!

Jeg ville nok tage en ZAPPulse fra LC Audio. Her får du ægte watt. 100 af disse watt, kan du sammenligne med 1000 af de falske reklamewatt bilstereo-branchen lover. Du finder ikke noget der til prisen leverer mere effekt!!! Glem det. Du kan sikkert finde nogen der påstår at yde mere, men så er spørgsmålet om du falder for dette...

Med ZAPPulse får du 2 x 400 ÆGTE watt, og strømkapacitet op til ægte 100Ampere. Dette overgås IKKE til prisen!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke blåøjet hvad angår bilstereo, og falder absolut ikke for watt opgivelserne på eks. forstærkere, og hvem snakker om at prisen på de nævnte monoblokke ligger på et lavt niveau?

Jeg er nået en del videre end Thansen stadiet.

På forsiden af LC Audio's HP, fremkommer der en ZAPpulse 2.3 enhed. Under varekøb står der angivet et 'actionpack' kit til 3499,-

Klikker jeg imidlertidigt på dette link, ryger jeg ind på ZAPpulse SE istedet, og kan IKKE finde det nævnte kit.

Det jeg konkret efterlyser i den her tråd, er folk med stor nok teknisk viden og kompetence til at kunne give nogle hints udfra basenhedernes parametre, deres egen viden og generelle termer så jeg ender ud med at vide nøjagtigt hvad jeg skal have købt ind.

Desværre holder min viden sig mest til bilstereo, og derfor har jeg søgt råd her.
Jeg har ikke søgt en halv nedladende bemærkning om naivitet omkring effektopgivelser.

Men ellers tak for jeres svar indtil videre; det store billede begynder at tegne sig!

/Patrick

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Og lige et mere:

Umiddelbart står valget mellem ZAPpulse 2.3SE fra LC-Audio eller DA4.0 fra Frequence.dk...

Hvilket produkt giver mig mest for pengene?
Her søges konkrete erfaringer og kendskab til de enkelte produkter!

/Patrick

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

ZAPpulse er et byggesæt og skal vel egentligt sammenlignes med UcD 400 byggesættet fra frequence.

Der er dog ikke noget sparet ved at bygge selv. Sub ampen som du refererer til bygger nemnlig på UcD 400 modulet, og har i tillæg alle de features som faseindstilling, frekvens (dele og boost) der skal til, for at lave en vellykket sub.

Til de to byggesæt, skal du yderligere investere i et elektronisk delefilter til minimum 800 kr. for at du får en konstruktion, der kan anvendes i en subwoofer.

Til 3000 kr. er den sub-amp billig og du kan ikke gøre det billigere ved at bygge selv (medmindre du har adgang til indkøbspriser).

Både Hypex UcD og ZAPpulse får rigtigt gode anmeldelser, og til sub vil der sikkert ikke være den store lydmæssige forskel.

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Okay... Valget er faldt på D4.0 forstærkerne fra frequence.dk

Så er der jo kun tilbage at krydse fingre for de Orion enheder vil arbejde godt i et rum ift. en bil.

Jeg kunne jo forestille mig (som nævnt længere oppe) at fabrikantens kabinetoplysninger ikke passer, men hvordan finder jeg frem til, hvor store kabinetterne så skal være?

Jeg går efter ét lukket og ét ventileret kabinet i konstruktionen.

Og... hvor finder jeg tørt sand henne? Er alt det sand man køber i byggemarkeder o.lign. ikke altid vådt?

/Patrick

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Prøv at downloade dette program:

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd

Jeg har prøvet at indtaste parametrene, men de hænger ikke rigtigt sammen så mit resultat er ikke godt. Der beregnes bl.a. en fs på 1,2 Hz hvilket ikke er korrekt. Mao. er Orions opgivelse muligvis ikke korrekte.

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 August 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

akapass skrev:

Og... hvor finder jeg tørt sand henne? Er alt det sand man køber i byggemarkeder o.lign. ikke altid vådt?

Du skal sørge for, at det hedder 'ovntørret' sand, så er alt i den skønneste orden. Det kan købes i stortset alle byggemarkeder i poser af ca. 25 liter.

Salg eller opfordring til salg via forum er ikke tilladt - dit sidste indlæg er således slettet.

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv Bass Box 6 Pro...

Men jeg er egentlig ikke klar over om det kun er optimalt til car-fi...

BTW Kjeldsen, hvor er dit citat i din signatur fra?

/Patrick

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes