Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 06:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Køb fra privatperson (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 31 August 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Det er altid sælgers ansvar at pakken er pakket forsvarligt ind eller at den er afsendt som forsigtig eller lignende med garanti hvis dette ikke er muligt.

Forkert

Så snart sælger har indlevert den til et fragt firma så er det køber og det firma .

Og sælger skal ikke send den forsigtig eller lignende hvis sælger ikke siger det .

Det sker så tit og der er mange sager om det på e-bay og Audiogon .

Det er et stykke tid siden jeg har kigget på lovgivningen og UPS vilkår på det område men jeg er ikke sikker på det er rigtigt hvad du siger.
UPS indgår en kontrakt med en part (køber) om at levere en vare, og i den kontrakt indgår nogle vilkår for at køber har opfyldt sin del af aftalen, herunder emballering. Modtager har aldrig indgået nogen kontrakt eller aftale med UPS, og er derfor uninteressant i denne sammenhæng. UPS' aftale er alene med køber, dvs. i dette tilfælde afsender.

Derudover er min filosofi på dette område når det gælder forsendelse at køber skal have hvad køber har købt. Jeg handler en del på QXL og har solgt en del udstyr efterhånden, og generelt er min indstillingt at hvis jeg har sat et produkt til salg, så er det op til mig at levere det produkt til køberen, som beskrevet. Et par gange har det medført at jeg har måtte kompensere køber fordi varen var blevet beskadiget under transport (til trods for en meget grund emballage med godkendte materialer :(), men sådan er det.

Det med at "Så skulle du ikke have bedt om at få den sendt" som sælger spiser dig af med er noget pis, hvis han indvilliger i at sende varen, så er det implicit at han også indvilliger i at levere den lovede vare, i den lovede stand. Ellers skal han ikke acceptere at sende varen.

Jeg synes det er fornuftigt råd at snakke med en advokat, uanset hvad kloge hoveder sidder og lukker ud herinde (mig inklusiv), så er ingen af os formodenligt jurister eller advokater, og vores råd er derfor intet værd. Du skal snakke med en advokat eller jurist for at få en ordenlig og forsvarlig vejledning, det andet kan du ikke rigtigt bruge til noget som helst, hverken overfor sælger, UPS eller nogen anden.

I øvrigt, et sidste råd, mange gange er det ikke nødvendigt at gå så langt som retten, et brev sendt fra et advokatkontor med dettes brevhovede kan ofte få folk til at overveje én gang til om deres standpunkt nu også er så forsvarligt som de mener. Det er ofte sket at et firma pludselig har givet sig i en sag hvor de vidste de stod dårligt fordi de kunne se at nu var der pludselig en advokat inde i billedet.

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 August 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Tumling22 skrev:

Ja jeg ville meget gerne mødes med vedkommende, men han bor på sjælland og jeg i nordjylland, så det er ligesom udelukket.

UPS tager 620 kr +moms for at levere 30 kg.

Halløjsada...det var da godt nok dyrt! Jeg var ikke klar over, at UPS var SÅ dyre. Er det virkelig deres normale takster?

Hilsen  Nilau

Ja, det er ret almindeligt. UPS er dyre for privatpersoner. Firmaer kan sende langt billigere hvis de har en god ordning - jeg har fået tilsendt en 23" TFT fra tyskland for omkring 75,- i porto med UPS, og den ankom 2 dage efter jeg bestilte den på nettet. Dette er fordi firmaer kan lave gunstige aftaler med UPS, hvor UPS så udnytter at de har hubs over hele Europa så deres omkostninger per pakke er let at planlægge og optimere. :)

Postdanmark er ofte en bedre løsning, men de står jo desværre hurtigt af når vægten stiger over 20kg. :( (Desuden har jeg oplevet at skulle returnere en vare til Tyskland, men da de kun dækker et latterligt lille beløb i tilfælde af bortkomst eller beskadigelse af pakken (vistnok omkring 1700,- mener jeg, til udlandet), vil man ikke sende en vare til 10.000 med dem...)

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 September 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

bare med at få placeret ansvaret hos enten den ene eller den anden part hvis ikke hos dem begge...nemt at sige selvfølgelig men håber det bedste med hensyn til sagens udfald

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 September 2005 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Lestat skrev:

jensen skrev:

Det er altid sælgers ansvar at pakken er pakket forsvarligt ind eller at den er afsendt som forsigtig eller lignende med garanti hvis dette ikke er muligt.

Forkert

Så snart sælger har indlevert den til et fragt firma så er det køber og det firma .

Og sælger skal ikke send den forsigtig eller lignende hvis sælger ikke siger det .

Det sker så tit og der er mange sager om det på e-bay og Audiogon .

Det er et stykke tid siden jeg har kigget på lovgivningen og UPS vilkår på det område men jeg er ikke sikker på det er rigtigt hvad du siger.
UPS indgår en kontrakt med en part (køber) om at levere en vare, og i den kontrakt indgår nogle vilkår for at køber har opfyldt sin del af aftalen, herunder emballering. Modtager har aldrig indgået nogen kontrakt eller aftale med UPS, og er derfor uninteressant i denne sammenhæng. UPS' aftale er alene med køber, dvs. i dette tilfælde afsender.

Derudover er min filosofi på dette område når det gælder forsendelse at køber skal have hvad køber har købt. Jeg handler en del på QXL og har solgt en del udstyr efterhånden, og generelt er min indstillingt at hvis jeg har sat et produkt til salg, så er det op til mig at levere det produkt til køberen, som beskrevet. Et par gange har det medført at jeg har måtte kompensere køber fordi varen var blevet beskadiget under transport (til trods for en meget grund emballage med godkendte materialer :(), men sådan er det.

Det med at "Så skulle du ikke have bedt om at få den sendt" som sælger spiser dig af med er noget pis, hvis han indvilliger i at sende varen, så er det implicit at han også indvilliger i at levere den lovede vare, i den lovede stand. Ellers skal han ikke acceptere at sende varen.

Jeg synes det er fornuftigt råd at snakke med en advokat, uanset hvad kloge hoveder sidder og lukker ud herinde (mig inklusiv), så er ingen af os formodenligt jurister eller advokater, og vores råd er derfor intet værd. Du skal snakke med en advokat eller jurist for at få en ordenlig og forsvarlig vejledning, det andet kan du ikke rigtigt bruge til noget som helst, hverken overfor sælger, UPS eller nogen anden.

I øvrigt, et sidste råd, mange gange er det ikke nødvendigt at gå så langt som retten, et brev sendt fra et advokatkontor med dettes brevhovede kan ofte få folk til at overveje én gang til om deres standpunkt nu også er så forsvarligt som de mener. Det er ofte sket at et firma pludselig har givet sig i en sag hvor de vidste de stod dårligt fordi de kunne se at nu var der pludselig en advokat inde i billedet.

L.

Ifølge den danske købelov, så sker levering i et forsendelseskøb (som dette lyder til at være) i det sekund, at sælger overgiver den solgte vare til selvstændig fraftmand. På dette tidspunkt går risikoen for varens hændelige undergang eller forringelse over på køber - som exempelvis hvis fragtmanden påfører varen skade.

Som referencer kan nævnes Købelovens §10 om forsendelseskøbets risikoovergang og Købelovens §44 om afgørelsen af, hvorvidt salgsgenstanden er mangelfuld.

slpopeye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 22 September 2005 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Hej jeg følger lige med på denne tråd, da det er noget vi alle kan komme ud for.

Du må endelig skrive hvad der sker / hvad du gør.

Håber du finde en løsning da det er sure penge at miste.

Til top Vis slpopeye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slpopeye

Tumling22
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Oktober 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige for god ordens skyld bringe en afslutning på sagen. UPS er hverken til at hugge eller stikke. Jeg har undersøgt Postdanmarks regler ved erstatning osv og har fundet ud af de faktisk yder en ganske god service såfremt man sender som værdi og forsigtig pakke.
Jeg blev enig med sælgeren om han betalte for udbedring af nogle af skaderne og så lader vi det ligge ved det og har begge lært af episoden.
Til top Vis Tumling22's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tumling22

Jobbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige tilføje at PostDanmark faktisk tager pakker op til 50kg. Ihvertfald på de flesteposthuse (Kilde: PostDanmark Callcenter)

Jeg har selv sendt en subwoofer med dem på ca. 27 kg. Fra posthuset i Ringkøbing. Som forsikret pakke. Kostede omkring 250,- mener jeg. Omkring 100kr mindre hvis den ikke sendes som forsikret. Så der er da en del at spare i forhold til UPS.

Mener de har en fast sats for 20kg og så betaler man er tillæg pr. kilo derover.

Om PostDanmark så har samme kvalitet som UPS skal jeg ikke kunne udtale mig om..
Til top Vis Jobbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jobbe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes