Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 06:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Mageløst! Snittet CD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 25 August 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

@Spencer

Jeg er helt på det rene med, at hvis der er en forskel på en tweaket og ikke-tweaket cd, vil det sansynligvis være i nuance afdelingen. Måske noget i retning af at rense laseren, eller den marginale forskel, der kan være på to forskellige kabler. Forskellen på to konvertere kan alt andet lige sikkert være enorm i det forhold.

Det er også tænkeligt det afhænger af løbeværket, om der vil være en forskel at spore.

Og så kom der endelig en på banen, der rent faktisk har vovet sig ud i at prøve.

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 August 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Inden man går i gang med at skære, skal man overveje risikoen for at CD'en får mikroskopiske revner i kanten.

Et 50-speed CD-romdrev kan i grelle tilfælde splintre en almindelig CD i mange stykker, og smadre selve drevet samtidig.

Almindelige CD'er er ikke beregnet til de meget høje hastigheder, så har man først givet den snittet, bør den aldrig sættes i et hurtigt drev igen.

Eksploderende CD'er har været et problem der har været omtalt i pressen i forbindelse med mange DVD-afspillere der kører hurtigere end normalt, og også skal kunne afspille almindelige CD'ere.

Lån ikke CD'en ud hvis den er kantskåren, med mindre du er sikker på at den kun vil blive afspillet ved 1 speed.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 August 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

@shras

Er førstehåndserfariger fra andre på nogen måde objektive, eller viser de blot at placebo ikke kun hører til i lægevidenskaben, men også i hifi?

Hvad nu hvis du har to identiske CD'er du vil lave testen med?

ER de nu også identiske?

Måske er de lavet med 5 års mellemrum, og på to forskellige fabrikker?
Du er nødt til at indkøbe to HELT nye eksemplarer, og sikre dig at der ikke er forskel.

Ellers risikerer du at forbedre på den dårligste af de to, så de nu lyder ens.

Man kunne vel lige lytte på dem begge inden skærestålet sættes i sving for at sikre at de lyder ens.

Til top Vis Buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buch

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 August 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Buch skrev:
Spencer skrev:

@shras

Er førstehåndserfariger fra andre på nogen måde objektive, eller viser de blot at placebo ikke kun hører til i lægevidenskaben, men også i hifi?

ER de nu også identiske?

Du er nødt til at indkøbe to HELT nye eksemplarer, og sikre dig at der ikke er forskel.

Man kunne vel lige lytte på dem begge inden skærestålet sættes i sving for at sikre at de lyder ens.

Ja man kan jo altid købe to, med den bagtanke at bruge den ene som gave.
Det er i hvert fald vigtigt at man ikke blander gamle og nyere udgivelser.

Mon ikke der er nogen der har prøvet tricket med sandpapir?
Men hvorfor er tuschen sort og ikke grøn?

Har lige tjecket en gammel guld-CD fra Mobile Fidelity, og her er kanten helt normal, trods en noget højere pris.

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 August 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Buch skrev:
Spencer skrev:

@shras

ER de nu også identiske?

Ja man kan jo altid købe to, med den bagtanke at bruge den ene som gave.
Det er i hvert fald vigtigt at man ikke blander gamle og nyere udgivelser.Man låner en identisk i omgangskredsen, og undlader at snitte i sin egen 

Mon ikke der er nogen der har prøvet tricket med sandpapir?janils har. Se side 1.
Men hvorfor er tuschen sort og ikke grøn?Hvis vi forudsætter der er noget om snakken, har grøn farve været anvendt fordi den er komplementærfarve til laserens røde lys. Grønt og rødt skulle i teorien danne hvidt, og således ville vildtfarende reflektioner være mindre generende for aflæsningen. Problemet er så, at det i praksis er noget nær umuligt at fremstille den grønne farve så den er 100% komplementær. Og yderligere skulle der være forskel på farven i de enkelte lasere, alt efter fabrikat. Det kunne jo så også være grunden til, at nogen kan høre forskel og andre ikke kan... Problemerne undgår man ved at bruge sort, der jo absorberer alle farver. Eller noget i den retning

Har lige tjecket en gammel guld-CD fra Mobile Fidelity, og her er kanten helt normal, trods en noget højere pris.Jeg købte engang en MF-CD, der woblede så kraftigt og var så exentrisk at min afspiller ikke kunne spille de sidste numre. Jeg fik den byttet hos importøren til et nyt eksemplar, der var fint centreret, men stadig flexede helt enormt under rotationen. Den kunne afspilles, men lyden blev gradvist dårligere og dårligere, jo længere laseren skulle bevæge sig udad på skiven. Med en stabilizer monteret lød det fint hele vejen. Så det er nok ikke helt uden betydning, at fejlkorrektionen får lov at holde fri 

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 August 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

@soka

Den med at snitte i sine venners CD-samling lyder tiltalende.

Med dårligt centrerede og woblende CD'er, så skulle du prøve det med en laserdisk der vejer 400g - det er i sandhed en seismisk oplevelse, og utroligt at der kan være et skarpt billede stadig!

Tja, tracking af fejlcentrerede, ridsede eller fedtede CD'er er åbenbart ikke let i vore dage. Jeg husker et drev af mærket Technics, som i sin tid klarede alle biblioteksCD'er, incl. de mest ridsede og fedtede, med meget store ridser i.
Moderne drev har nok ikke samme tracking af laseren, og jeg tror at Technics brugte deres eget system.

Bibliotekerne har en lille magnetstrimmel påklistret CD'en der gør at min DVD-afspiller ikke kan spille dem, grundet hidsige vibrationer. Noget er gået galt i biblioteksverdenen, og CD'erne er mere ridsede end nogensinde, grundet plastiklommer i stedet for kasetter.

Kan laseren afhjælpes så fejlkorrektionskredløbet skal arbejde mindre, bør det være teoretisk målbart og hørbart.

Dog må dette variere meget fra maskine til maskine, og min idealmaskine spiller alle CD'er lige godt, og tracker alle de fedtede og ridsede uden problemer.

Mit nuværende drev er dog så kræsent, at en ridse der flugter med læseretningen, kan slå den kortvarigt ud af kurs.
Her hjælper det at lave en backup, og spille den i stedet, da computeren kan læse alle data, uden at blive slået ud af kurs, og hoppe under aflæsning.

At et computerdrev til få hundrede kroner, læser bedre, kan kun tilskrives den høje læsehastighed, samt muligheden for genforsøg.

Audiofile drev burde have valgmuligheden at afspille på 2 eller 4 speed, der efter min mening ikke larmer mere end 1 speed. Kan man vælge det på fjernbetjeningen, er det fint. Jeg har dog ikke set det nogen steder.

Mine CD'er bliver der ikke snittet i, men naturligvis kan man da tage én der aldrig bliver spillet, snitte i den, lytte, og efterfølgende sætte den til salg som et audiofilt object på hifi4all.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 26 August 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Kunne være et nyt middel i børneopdragelse. Emil gå ud og snit nogle CD'er i værkstedet!

SATMIT

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 August 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

@ Spencer

Jeg kan godt huske de Technics afspillere, der klarede så at sige alle udfordringer. Imponerende, men desværre ikke uden lydmæssige omkostninger.

Jeg tror ikke det umiddelbart har så meget med læsehastigheden at gøre, når computerdrev læser bedre. Derimod er muligheden for genlæsning ikke til diskussion. Du kender vel EAC o.lign.?

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 August 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Kunne være et nyt middel i børneopdragelse. Emil gå ud og snit nogle CD'er i værkstedet!

SATMIT

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 August 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Spencer : Tja, tracking af fejlcentrerede, ridsede eller fedtede CD'er er åbenbart ikke let i vore dage. Jeg husker et drev af mærket Technics, som i sin tid klarede alle biblioteksCD'er, incl. de mest ridsede og fedtede, med meget store ridser i.
Moderne drev har nok ikke samme tracking af laseren, og jeg tror at Technics brugte deres eget system

Jeg har oplevet at min 15 år gamle Denon DCD3560 afspillede problemfrit en brændt cd. der var gennem længere tid blevet mishandlet af min lille 2 årige søn.. han har bidt i den, savlet på den, fedtet den godt til.. og kørt den hend over køkken gulvet så den var så ridset at man sku tro det var løgn!

En kammerat samlede den op en dag og sage for sjov, hvis din cd. kan spille denne, er jeg sgu imponeret! ( efter jeg havde talt længe og meget om denne msakines fortræfeligheder som drev)

Den blev lagt i, og jeg trykkede play...... der gik lidt over 30 sek. hvor der ikke skete noget andet end man ku høre den snure rundt der inde..  lige som jeg sku til at gi op, og tage den ud.. viste displayet track 1 og tid 0000 og gik igang med at spille første nummer.. uden det mindste hop eller "blip"  den fik lov til at spille og nåede til track 14 af 17, hvor den så stoppede og nægtede at spille længere..  de sidste 4 nr. gav lidt hop og "hick" nu og da..   IMPONERENDE!!

Skiver så ud til at være ganske jævnt mishandlet over det hele og ikke bare hvor de sidste nr. er... 

Når vi inspicerede den igen kunne vi se hvorfor den bare ikke ku komme vidre efter track 14, der var bidemærker dybt ned i overfladen!..  så DER! satte 3560 dog en grænse!..

Skiven blev straks afprøvet på en lånt maskine af noget nyer dato.. (S.A.T) samt min ZapPlayer ( der ellers er degraderet til ren DAC) samt en Audiolab.

Ingen af de nye maskiner ville engang læse skiven!... S.A.T ville dog efter længere tid, og spillede et par strofer af første sang, hvor efter den hoppede og dansede et par. nr. ind på skiven for her at gå uhjælpeligt istå..

Zapplayer spindede lige skiven et par omgange og gik så istå... måtte slukke og tænde maskinen igen for at få skiven ud!?..

Audiolaben blev bare ved med at læse og læse.. men ikke en lyd kom der ud!..

Et forsøg på en nyere denon DCDs10mk2. for at se om denon generelt havde fat i noget? gik heller ik så godt...  den læset og læste og forsøgte sig et par gange med et par strofer af først track, hvor efter den gik istå..

Den 15 år. gamle DCD3560 spiller denne plade fint og kun med mindre "glitches" nu og da frem til track 14 hver gang!..  hvor de dybe bidemærker begynder, og sætter en stopper for det hele..

Her er der altså tale om et drev der på en og anden måde virkelig får ALT! ud af skiven, og går i dybten.. vi var imponerede..

Vi har siden prøvet på nærmest alt vi ku komme i nærheden af!!..

Og i all retfærdighed skal så siges at senere forsøg på en Accuphase DP77 forløb lige så godt.. så her må man formode at drev og teknik også sparker røv!... skuffende ville det dog også være hvis en 90000kr. "sprit" ny maskine ikke kunne gøre den gamle "tøs" numret efter!!!...

Ligeledes har nogle fine Sony maskiner af ES serien både nyere og lidt ældre samt en Pioneer PD75 også ædt skiven!..

Men de fleste nye maskiner kan ikke!.. ( her under Shanling, Cayin, Densen, Cambridge, Primare, NAD, Holfi og Linn samt en del DVD / multimaskiner )

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 26 August 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Miiju,

Din søn prøver jo blot at forbedre lyden på din CD ved at bide kanten af den. Hvor er din taknemmelighed. Fremmelig lille fyr

SATMIT

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 August 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Og i all retfærdighed skal så siges at senere forsøg på en Accuphase DP77 forløb lige så godt.. så her må man formode at drev og teknik også sparker røv!... skuffende ville det dog også være hvis en 90000kr. "sprit" ny maskine ikke kunne gøre den gamle "tøs" numret efter!!!...

Så må min gamle JVC-spille i bilen være særdeles ædel. Den napper alle cdér uanset de har været brugt som skøjter eller bordskåner...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 27 August 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Det med at Technics-afspillere (eller visse) æder alt, kan jeg kun bekræfte. Har selv en Technics SL-P1200 og den er ligeglad med om cd'erne er fedtede eller ridsede (selvfølgelig er der en grænse). Købte den tilbage i 1990 og er stadig vældig glad for denBig smile. Har kun skiftet laser på den en gang.

Se den evt. her: http://www.vintagetechnics.com/cdplayers/slp1200.htm

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 27 August 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:

Hej

Det med at Technics-afspillere (eller visse) æder alt, kan jeg kun bekræfte. Har selv en Technics SL-P1200 og den er ligeglad med om cd'erne er fedtede eller ridsede (selvfølgelig er der en grænse). Købte den tilbage i 1990 og er stadig vældig glad for denBig smile. Har kun skiftet laser på den en gang.

Se den evt. her: http://www.vintagetechnics.com/cdplayers/slp1200.htm

Mvh Flemming

Den Technics er bare for fed .

Min nye pioneer læser også alt. Min gamle Thule var lidt kritisk med CD-R...

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Jeg har også en grøn tusch. Den er prøvet. Efter maskinen havde forladt mit hjem, blev den grønne tusch fundet frem. Det er ikke det samme! . Desværre ikke. Denne kantskæring gør noget ved pladen som tuschen ikke kan. Det er som at sammenligne rødvin. Den til 16.95 kan drikkes, uden man dør af det!, men den vin, der måske koster kassen, kan være en ekstrem oplevelse. På samme måde med dette tweak. Jeg var skeptisk. Men jeg blev klogere! The Final Cut blev markant bedre efter en behandling!. Det var som at skifte højttalere, forstærker eller CD-afspiller. Forskellen var markant!

venlig hilsen 

HVAD ANDEN CD end THE FINAL CUT kunne man bruge til det forsøg

Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
Til top Vis kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaer Besøg kjaer's Websted

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 27 August 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

kjaer skrev:
Fremmede skrev:

Jeg har også en grøn tusch. Den er prøvet. Efter maskinen havde forladt mit hjem, blev den grønne tusch fundet frem. Det er ikke det samme! . Desværre ikke. Denne kantskæring gør noget ved pladen som tuschen ikke kan. Det er som at sammenligne rødvin. Den til 16.95 kan drikkes, uden man dør af det!, men den vin, der måske koster kassen, kan være en ekstrem oplevelse. På samme måde med dette tweak. Jeg var skeptisk. Men jeg blev klogere! The Final Cut blev markant bedre efter en behandling!. Det var som at skifte højttalere, forstærker eller CD-afspiller. Forskellen var markant!

venlig hilsen 

HVAD ANDEN CD end THE FINAL CUT kunne man bruge til det forsøg

Cut 'N' Move - Get Serious

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 August 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktsk prøvet med 2 helt identiske skiver ! Jeg brugte korn 240 sandpapir og en almindelig permanent skriver OG JO DER ER FORSKEL på lyden af de 2 skiver !!  Jeg brugte Eric Clapton´s UNPLUGGED og den øverste top ( bækken ) på trommesættet lød lidt mere detaljeret og naturlig ! Puplikum var ligeledes mere nærverende og det var nemmere at fornemme hvor mange der klappede !  Om man kan lide den ene eller den anden " lyd " må være op til den enkelte, MEN forskel ER der...... og nej, det er NÆPPE noget der kan høres på en DIGITAL forstærker ! !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 August 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Tja, det kunne lyde som om at den analogi med vinen var noget overdrevet for at sige det lidt diplomatisk.

Lugtede også lidt af et kamufleret branche inlæg

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 August 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Nu er det vist på tide, at jeg giver en kommentar. Jeg er absolut ikke i lommen på nogle. Jeg har ingen interesse i reklame. Men jeg har oplevet et tweak, som jeg mener er noget specielt. Hvad skal man så gøre for at delagtiggøre folk i sådan en oplevelse?. Jeg kan da ikke lyde andet end positiv!

Jeg drikker gerne rødvin til 60-100 kr normalt. En Lafite, La Tour, en Pingus, dyre flasker men en oplevelse! Det skal man prøve en gang imellem! Flasken til 16.95 springer jeg over!

Jeg havde selv prøvet det grønne tusch... virkede en smule. Men dette tweak-kæmpe forskel!

Jeg har set fingernemme folk lave nummeret selv. Har man lidt snilde og forstand på metal kan man da sagten selv lave en kniv der kan skære de 38 grader i kanten! Sætte pladen i en opspændt vinkelsliber eller lignede og dernæst skære ved høj hastighed!

Hvad jeg selv har oplevet med mit Mark Levinson 37 løbeværk og de snittede plader er enestående! Jeg vil bruge tweaket i fremtiden! Det kan da godt være, at jeg laver apparatet selv!

mvh

Jeg har  

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

@ Fremmede

En vinkel på 38 grader, er det væsentligt?

Hvad betydning har det om vinklen er 40 grader?

Du skriver at forskellen er stor, og jeg fornemmer at du også kan høre det ved blindtest. Al respekt for det! Dem der kan høre noget, men ikke når de gås på klingen, har jeg svært ved at tage seriøst.

Kan du så spore samme forskel på gode og dårlige CD'er?

Hvis fejlprocenten på CD'en er høj i forvejen, kan det være det tweak der gør at skiven ikke stresser fejlkorrektionskrdesløbet over evne, men hvad med de CD'er der er i referenceklasse - f.eks. guldCD'er fra Mobile Fidelity?

Har du prøvet at tweake dem?

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum