Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Giv mig dyre tweaks! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
morkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Det kan være jeg har overset en side eller 2, men der mangler de bedste.

Her er mine bedste tweaks (kan ikke helt sige jeg har testet nøjagtigt samme modeller, men der hen ad).
1

Til top Vis morkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morkaj Besøg morkaj's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

optimering af lytterum er nok det dyre(ste) tweak der ufatteligt nok sjældent bliver brugt. utroligt hvad folk køber grej for uden at få det optimale udbytte.

men du har 100% ret, der hersker en tendens til at man er  hvis man bruger penge på tweaks.

glæder mig til at se om der er nogen der kommer ud af busken i denne tråd!

Det er nok de færreste der ønsker at indrette deres stue som en gummi celle eller med æggebakker fra bund til top

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 04:14 | IP-adresse registreret  

Hej shras

Du skrev (for lang tid siden):

"Rotten indeholder en blanding af magnetiserbare materialer, så vidt jeg ved á la Shakti-sten. Den har således også til opgave at indvirke på de magnetfelter som omgiver højtaleren."

Og jeg vil til en start sige, at jeg godt har læst din indledning på tråden... Og ikke for at sige at tweaks er noget pjat, eller ikke virker, men nogle gange er det meget smart at stille spørgsmålet: Er forklaringen på produktets funktion gangbar?

Og som de fleste jo ved, så indeholder højttalere jo magneter, både permanente og elektromagneter, så derfor er den vel god nok!?? Ik? Eller..?

Her skal man lige sætte tingene i perspektiv. En højttalerenhed har et extremt koncentreret magnetfelt omkring svingspolen. Svingspolen sidder meget tæt, måske nogle få hundrededele millimeter fra denne permanente magnet. 

Hvis man lavede magnet gabet så der f. eks var 5 mm fra spolen til magneten så ville der stortset ikke komme lyd ud... Hvis afmonterede den permanente magnet, og lagde den oven på højttaleren i stedet, så vi der ingen, absolut ingen lyd komme ud af højttaleren! 

Hvordan skulle den magiske pose med nogle sten i, kunne påvirke det magnetfelt der er inde i en højttaler? Magnetfeltet er måske 10 millioner gange kraftigere inde i enhederne end oven på højttaleren... 

Jeg vil mene at ovenstående tweak kan sammenlignes med man klistre et stykke klisterbånd oven på taget af sin bil, og den så derefter kører meget bedre p.g.a. forbedret aero dynamik...

Jeg er bestemt ikke imod tweaks, men dem der virker kan som regel også forklares. 

Man må endelig ikke glemme at sådanne tweaks er guld for producenter og forhandlere da produktions prisen stortset er ingenting.

Og så er der også os selv... Vi er mennesker, og har man givet en masse penge for et tweak, så forventer man en forbedring... Og hvis man forventer en forbedring vil man ofte være mere opmærksom på hvordan anlæget lyder. For før, var det jo bare "almindeligt"... Så muligvis hører man nogle detaljer nu, som man ikke gjorde før, ene og alene på grund af man nu lytter mere koncentreret...

Mvh Kim

Neeper Acoustics

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
kyhn skrev:

optimering af lytterum er nok det dyre(ste) tweak der ufatteligt nok sjældent bliver brugt. utroligt hvad folk køber grej for uden at få det optimale udbytte.

men du har 100% ret, der hersker en tendens til at man er  hvis man bruger penge på tweaks.

glæder mig til at se om der er nogen der kommer ud af busken i denne tråd!

Det er nok de færreste der ønsker at indrette deres stue som en gummi celle eller med æggebakker fra bund til top

Næ, dog kunne man ind imellem tro at visse brugere skriver fra en gummicelle Niveauet taget i betragtning

Men man opnår altså meget med bøger i reoler, tæppe på gulvet, gardiner og lidt generel rod i hjørnerne!
de tomme "bo bedre" rum som mange viser frem skriger på dæmpning! men OK, har man givet 100.000 kr for et par højttalere, så er det jo også fedt at få 6-7stykker ekstra forærende i alle spejl punkter

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Hej shras

Du skrev (for lang tid siden):

"Rotten indeholder en blanding af magnetiserbare materialer, så vidt jeg ved á la Shakti-sten. Den har således også til opgave at indvirke på de magnetfelter som omgiver højtaleren."

Og jeg vil til en start sige, at jeg godt har læst din indledning på tråden... Og ikke for at sige at tweaks er noget pjat, eller ikke virker, men nogle gange er det meget smart at stille spørgsmålet: Er forklaringen på produktets funktion gangbar?

Og som de fleste jo ved, så indeholder højttalere jo magneter, både permanente og elektromagneter, så derfor er den vel god nok!?? Ik? Eller..?

Her skal man lige sætte tingene i perspektiv. En højttalerenhed har et extremt koncentreret magnetfelt omkring svingspolen. Svingspolen sidder meget tæt, måske nogle få hundrededele millimeter fra denne permanente magnet. 

Hvis man lavede magnet gabet så der f. eks var 5 mm fra spolen til magneten så ville der stortset ikke komme lyd ud... Hvis afmonterede den permanente magnet, og lagde den oven på højttaleren i stedet, så vi der ingen, absolut ingen lyd komme ud af højttaleren! 

Hvordan skulle den magiske pose med nogle sten i, kunne påvirke det magnetfelt der er inde i en højttaler? Magnetfeltet er måske 10 millioner gange kraftigere inde i enhederne end oven på højttaleren... 

Jeg vil mene at ovenstående tweak kan sammenlignes med man klistre et stykke klisterbånd oven på taget af sin bil, og den så derefter kører meget bedre p.g.a. forbedret aero dynamik...

Jeg er bestemt ikke imod tweaks, men dem der virker kan som regel også forklares. 

Man må endelig ikke glemme at sådanne tweaks er guld for producenter og forhandlere da produktions prisen stortset er ingenting.

Og så er der også os selv... Vi er mennesker, og har man givet en masse penge for et tweak, så forventer man en forbedring... Og hvis man forventer en forbedring vil man ofte være mere opmærksom på hvordan anlæget lyder. For før, var det jo bare "almindeligt"... Så muligvis hører man nogle detaljer nu, som man ikke gjorde før, ene og alene på grund af man nu lytter mere koncentreret...

Mvh Kim

Neeper Acoustics

Hej Kim

Tak for din fine redegørelse. Jeg er fuldstændig enig i at teorien taler kraftigt imod at en pose magnetiserbart materiale placeret på højtalerne, skulle have nogen inflydelse på den magnetiske flux i enhederne.

Ikke desto mindre havde jeg rotterne på højtalerne et stykke tid, og de røg af igen med præcist samme hastighed som de kom på. -Lyden fik mere "pondus", men lydbilledet skrumpede kraftigt, med stor sikkerhed primært på grund af vægten der blev lagt oven på højtalerne.

Sjovt nok er denne oplevelse 100% i overensstemmelse med oplevelsen da vi lagde en Shakti-sten oven på Musicaens strømforsyning: Lyden blev knas tør, lydbilledet skrumpede ind, og fokus skiftede til enkeltinstrumenter frem for musikken som en helhed. -Den røg ligeledes af igen.

Jeg har dog indtil nu haft rigtigt gode erfaringer med en enkelt rotte af ultra-modellen oven på min Densen CD-afspiller. Måske er det ligeledes på grund af vægten, men sjovt nok virker dette også bedst når rotten placeres lige over transformatoren. Efter skift af lytterum og udstyr har jeg dog endnu ikke haft mulighed for at eksperimentere igen. Det skal dog gøres.

-Nu er ordet så givet frit til at "koret" så råbe "placebo" og "spild af penge".

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

morkaj skrev:
Det kan være jeg har overset en side eller 2, men der mangler de bedste.

Her er mine bedste tweaks (kan ikke helt sige jeg har testet nøjagtigt samme modeller, men der hen ad).
1

Afprøvelsen af dette tweak deltager jeg gerne i...

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Henrik N skrev:

Der er jo også Noppeskum, som jeg desværre ikke selv har prøvet, men som skulle være fremragene! 

Er der andre der har nogle forslag til gode tweaks?

...Jeg troede du mente "nipple-skum" - men det er vist et andet forum
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 9
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes