|
Hej shras
Du skrev (for lang tid siden):
"Rotten indeholder en blanding af magnetiserbare materialer, så vidt jeg ved á la Shakti-sten. Den har således også til opgave at indvirke på de magnetfelter som omgiver højtaleren."
Og jeg vil til en start sige, at jeg godt har læst din indledning på tråden... Og ikke for at sige at tweaks er noget pjat, eller ikke virker, men nogle gange er det meget smart at stille spørgsmålet: Er forklaringen på produktets funktion gangbar?
Og som de fleste jo ved, så indeholder højttalere jo magneter, både permanente og elektromagneter, så derfor er den vel god nok!?? Ik? Eller..?
Her skal man lige sætte tingene i perspektiv. En højttalerenhed har et extremt koncentreret magnetfelt omkring svingspolen. Svingspolen sidder meget tæt, måske nogle få hundrededele millimeter fra denne permanente magnet.
Hvis man lavede magnet gabet så der f. eks var 5 mm fra spolen til magneten så ville der stortset ikke komme lyd ud... Hvis afmonterede den permanente magnet, og lagde den oven på højttaleren i stedet, så vi der ingen, absolut ingen lyd komme ud af højttaleren!
Hvordan skulle den magiske pose med nogle sten i, kunne påvirke det magnetfelt der er inde i en højttaler? Magnetfeltet er måske 10 millioner gange kraftigere inde i enhederne end oven på højttaleren...
Jeg vil mene at ovenstående tweak kan sammenlignes med man klistre et stykke klisterbånd oven på taget af sin bil, og den så derefter kører meget bedre p.g.a. forbedret aero dynamik...
Jeg er bestemt ikke imod tweaks, men dem der virker kan som regel også forklares.
Man må endelig ikke glemme at sådanne tweaks er guld for producenter og forhandlere da produktions prisen stortset er ingenting.
Og så er der også os selv... Vi er mennesker, og har man givet en masse penge for et tweak, så forventer man en forbedring... Og hvis man forventer en forbedring vil man ofte være mere opmærksom på hvordan anlæget lyder. For før, var det jo bare "almindeligt"... Så muligvis hører man nogle detaljer nu, som man ikke gjorde før, ene og alene på grund af man nu lytter mere koncentreret...
Mvh Kim
Neeper Acoustics |