Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 05:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Aktiv-sub af Rockford fosgate pwr-412 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Lige netop når det gælder subs, kan du få mere for pengene når du bygger selv (forudsat du ikke beregner løn!). Umiddelbart, når det gælder en sub der osse skal anvendes til musik, ville jeg bruge en lukket boks, og bruge bas-equaliseren i sub-amp'en til at justere dybbassen. Du kunne osse bygge en refleksboks med mulighed for at lukke porten - typisk ville man så vælge at lukke boksen til musik, for at få den mere præcise bas. Og justeringerne i sub-amp'en ville stadigt være anvendelige. Hypex'en har forøvrigt et sub-filter, der skærer de allerlaveste frekvenser fra, så højtaleren ikke overbelastes, en stor fordel.

Det eneste potentielle problem er dine krav til lydtryk. Har du et stort rum, og vil have dybbasniveau i biografklasse, kan en 12" med en Hypex 2 nok få problemer.

Citat:"Gælder dette også ved højttalere. Hvis der står fx 45Hz til 20KHz, at dette tal er positivt skrevet. Så den reelle frekvensgang kun er fra fx 65Hz til 17KHz?"

Principielt, ja. Når der hverken er opgivet målebetingelser, og/eller tolerancer, er en sådan data-opgivelse stort set ligegyldig.

Nu om dage vil de fleste, selv billige systemer, leve op til elementære krav om frekvensgang - det vil næppe være i det domæne, eventuelle problemer befinder sig.

Håber du kan bruge mit svar til noget... .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret, det kunne jeg bestemt bruge til noget.

mollecon skrev:
Ups, kommer lige til at supplere mit svar lidt... Du kan anvende Hypex ampens EQ kredsløb til at hæve bassen. Ønsker du at gøre det, kan du prøve med en lukket boks til enheden - lukkede bokse er ret tolerante overfor EQ'ing, forudsat der er effekt nok, og enheden kan klare det.

Det lyder godt, har selv set på enten DS1,2   eller DS2.0 af Hypex amp'sne. Har også kigget på den her MDS PH200     Indbygningsforstærker til hjemmesubwoofer. Hvad for en af disse vil du sige er bedst til mit setup?
Rummet hvor den skal stå er ca. 14m^2.

mollecon skrev:

Du kunne osse bygge en refleksboks med mulighed for at lukke porten - typisk ville man så vælge at lukke boksen til musik, for at få den mere præcise bas.

Okay, så er det nok sådan jeg skal bygge mig sub-kasse. Jeg har en refleks-port.
Den har målene:
Diameter: 10cm
Længde: 17cm

Lidt billeder af den:

http://www.quapland.frac.dk/Port-top.JPG

http://www.quapland.frac.dk/Port-side.JPG

Nogle forslag til hvordan jeg kan bygge min sub-kasse med denne port?

Jeg har selv tænkt på noget ala den her kasse, med 19mm MDF.
http://www.frequence.dk/sites/s12-active.htm

Kan jeg evt bare lukke porten til med stof, når jeg høre musik?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Tjah, smid en skisok (helst vasket!) i porten...

De MDS'er til at betale - men jeg har mere tillid til Hypex. Kan ikke se, hvilke filter og EQ faciliteter MDS'erne har . Kører du refleks, SKAL der være filtrering i bunden!

14m2 er ikke stort (spiller selv i et rum af nogenlunde samme størrelse) - det skulle subben kunne klare!

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Tror nok jeg vælger DS2.0'eren.

Sad lige og kiggede på specifikationerne, for at se efter bas-hævning under de 40Hz, så jeg kan få forbedret min nedre-grænsefrekvens. Men er lidt i tvivl om hva' data jeg skal gå efter?

Vil
umiddelbart gå efter Bassboost frequency 50Hz - 120Hz og Bassbosst level 0dB - +6dB. Men efter hvad jeg kan forstå, så boost'er den "kun" frekvenser der ligger i området 50 til 120Hz. Derved forbedrer den ikke min nedre-grænsefrekvens?

Link.
http://frequence.dk/sites/hypex.htm

mollecon skrev:

Tjah, smid en skisok (helst vasket!) i porten...

Ja, det er nok bedst at den er vasket først. Tror det ville lugte lidt, hvis sub'en kom til at suge en beskidt sok ind i kassen, så den pumper sokke-luft ud i hele rummet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes