Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Super lyd fra PC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 29 August 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Krede :) skrev:

Hmm, har stadig svært ved at forstå at man skal miste opløsning overhovedet... (Hvis nogen da bare kunne tegne det for mig)

Nu har jeg selv forsøgt at udføre et ganske lille eksperiment. Fra min pc afspillede jeg et stykke musik via spdif optisk overførsel til min receiver. Selv når jeg skruede _HELT_ ned for Winamp (1%), og _HELT_ op for receiveren (+12dB) lød det fornuftigt. Med fornuftigt mener jeg, at dynamikken efter min bedste overbevisning var bevaret som den var da Winamp stod på 100% og receiveren på -30dB. Den eneste bivirkning jeg fandt ved at skrue helt op receiveren var, at der selvfølgelig var en anelse (men ikke meget) støj fra diskanten. Man skulle have øret op ad højttaleren for at høre denne "hss" lyd.
Hvis alle bit virkelig var skrællet af, burde dette forsøg vel have lydt som en mobil ringetone, hvilket absolut ikke var tilfældet.

Forsøget blev også foretaget med VLC-player med samme resultat.

Jeg forstår ikke, hvor du så vil ændre amplituden, hvis det skal ske digitalt. Musikken er representeret med 16 bit (måske konverteret til 24 bit eller andet). Denne opløsning vil du bevare. Dvs. at der ikke må ændres på de digitale værdier. Hvor skal der så ændres på amplituden i digital delen?.

Til top Vis Lax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lax

Lax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Hmm, har stadig svært ved at forstå at man skal miste opløsning overhovedet... (Hvis nogen da bare kunne tegne det for mig)

Nu har jeg selv forsøgt at udføre et ganske lille eksperiment. Fra min pc afspillede jeg et stykke musik via spdif optisk overførsel til min receiver. Selv når jeg skruede _HELT_ ned for Winamp (1%), og _HELT_ op for receiveren (+12dB) lød det fornuftigt. Med fornuftigt mener jeg, at dynamikken efter min bedste overbevisning var bevaret som den var da Winamp stod på 100% og receiveren på -30dB. Den eneste bivirkning jeg fandt ved at skrue helt op receiveren var, at der selvfølgelig var en anelse (men ikke meget) støj fra diskanten. Man skulle have øret op ad højttaleren for at høre denne "hss" lyd.
Hvis alle bit virkelig var skrællet af, burde dette forsøg vel have lydt som en mobil ringetone, hvilket absolut ikke var tilfældet.

Nu er mit kendskab til PC lydkort ikke overvældende, men kan det tænkes, at moderne lydkort og diverse player programmer selv kører med 24 bit?. I så tilfælde, kan det jo forklare, at musikken stadig lyder godt ved lav digital volumen. Men OK, du siger du overfører via spdif til din receiver og det er vel stadig kun 16 bit så, eller?.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 August 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Lax skrev:

Nu er mit kendskab til PC lydkort ikke overvældende, men kan det tænkes, at moderne lydkort og diverse player programmer selv kører med 24 bit?. I så tilfælde, kan det jo forklare, at musikken stadig lyder godt ved lav digital volumen. Men OK, du siger du overfører via spdif til din receiver og det er vel stadig kun 16 bit så, eller?.

Så vidt jeg jeg ved er det kun WMA9 HD og andre special formater der køre 24bit...

Men jeg skal ikke gøre mig til professor på området, men jeg tror lidt vi er inde på et side spor med hensyn til hvordan det digitale format fungere... Jeg kan ikke lige selv gennemskue det, men det kan sku ikke rigtig passe med at opløsningen og amplituden hænger sammen på den måde, det er lidt som AM agtig...

Men hvis det skulle være tilfældet, så ville det jo sige at lave passager i lyden, og høje frekvenser generelt er lavere opløst? Og personligt synes jeg nu ikke det er tilfældet... Men jeg tror lige jeg skal læse lidt mere på lektien, før jeg skal kunne udtale mig helt præcist! ;-)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 30 August 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Tror jeg er ved at ha fanget fidusen lidt ;-)

Hvis i kan tyde mit maleri....

Lax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

micma18: Jeg forstår ikke helt din tegning. Du har samplings ud af x-aksen, men hvad har du op ad y-aksen. Er det spænding, digital værdierne eller en kombination heraf?.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 30 August 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Lax skrev:

micma18: Jeg forstår ikke helt din tegning. Du har samplings ud af x-aksen, men hvad har du op ad y-aksen. Er det spænding, digital værdierne eller en kombination heraf?.

Det er hvad der svare til modstands stigen i en A/D konverter, altså forskellige spændings punkter, som representere det antal bit, som sporet er lagret i, i dette eksempel 12bit positiv, og 12bit negativ.

Lax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Lax skrev:

Det er hvad der svare til modstands stigen i en A/D konverter, altså forskellige spændings punkter, som representere det antal bit, som sporet er lagret i, i dette eksempel 12bit positiv, og 12bit negativ.

Hvad er det så, du mener der sker, når volumen reduceres digitalt?.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 31 August 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Lax skrev:
micma18 skrev:
Lax skrev:

Hvad er det så, du mener der sker, når volumen reduceres digitalt?.

Ja så må det jo nødvendigvis også blive en lavere bitrate... eller forstået på den måde at sinusen kun udnytter f.eks. halvdelen...

Lax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

micma18: OK, men så er vi vel sådan set enig. Hvis nye lydkort konverterer til 24bit, er problemet nok kun teoretisk.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 August 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Super lyd fra PC.

Har lige brugt et par timer på at tale med folk fra branchen, folk der arbejder med det og folk der har forstand på det - puha det er ikke så lige til, som nogen kan gøre det til.

Forud ( for ca. 6 måneder siden) har jeg testet på et færdigt setup, som lød okay - jeg skal dog ikke gøre mig klog på indholdet af kort og komponenter i dette setup, en ting ved jeg dog om det, der var komponenter for omkring 20.000 kroner - og det var ikke godt nok til at man kan kalde det High End eller i nærheden. 
Jeg har personligt ikke den nødvendige viden omkring alt det tekniske, og efter mine samtaler i dag, fandt jeg ud af, at det kræver en opdateret viden om det, hvis man skal være med og få noget ud af det.

Og en anden ting blev jeg dog også klar over i dag, ved disse samtaler - det er ikke så lige til, og hvis man vil have ordentlig lyd, kræver det ubetinget prof kort og konverter, hvis man vil have den ordentlige lyd der kan matche High -End lyd, som vi kender det fra vores sædvanlige grej.

Det må derfor også stå meget klart, at der skal kastes mange penge i det, før det spiller som vores vanlige High-End referencer - og små billige kasser med de mere simple lydkort, kan slet ikke matche det.
Jeg har i øvrigt aftalt at mødes med dem, så jeg kan få tingene at se og danne mig et overblik over komponenterne og priserne - og efterfølgende få adgang til at høre lyden den rigtige lyd.
Mit umiddelbare indtryk er, at der skal købes grej for væsentligt mere end 30.000 og det kan let blive mere end det dobbelte??????

Men igen - det koster og små billige setup kommer slet ikke i nærheden af ordentlig lyd i HiFi klassen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Lax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Super lyd fra PC.

Har lige brugt et par timer på at tale med folk fra branchen, folk der arbejder med det og folk der har forstand på det - puha det er ikke så lige til, som nogen kan gøre det til.

Forud ( for ca. 6 måneder siden) har jeg testet på et færdigt setup, som lød okay - jeg skal dog ikke gøre mig klog på indholdet af kort og komponenter i dette setup, en ting ved jeg dog om det, der var komponenter for omkring 20.000 kroner - og det var ikke godt nok til at man kan kalde det High End eller i nærheden. 
Jeg har personligt ikke den nødvendige viden omkring alt det tekniske, og efter mine samtaler i dag, fandt jeg ud af, at det kræver en opdateret viden om det, hvis man skal være med og få noget ud af det.

Og en anden ting blev jeg dog også klar over i dag, ved disse samtaler - det er ikke så lige til, og hvis man vil have ordentlig lyd, kræver det ubetinget prof kort og konverter, hvis man vil have den ordentlige lyd der kan matche High -End lyd, som vi kender det fra vores sædvanlige grej.

Det må derfor også stå meget klart, at der skal kastes mange penge i det, før det spiller som vores vanlige High-End referencer - og små billige kasser med de mere simple lydkort, kan slet ikke matche det.
Jeg har i øvrigt aftalt at mødes med dem, så jeg kan få tingene at se og danne mig et overblik over komponenterne og priserne - og efterfølgende få adgang til at høre lyden den rigtige lyd.
Mit umiddelbare indtryk er, at der skal købes grej for væsentligt mere end 30.000 og det kan let blive mere end det dobbelte??????

Men igen - det koster og små billige setup kommer slet ikke i nærheden af ordentlig lyd i HiFi klassen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Et Internt lydkort er nok ikke optimalt, hvis man betrager det i highend sammenhæng. Jeg tænker mere på de eksterne, om man kan få god hifi lyd her?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 31 August 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

jeg bruger et M-Audio Dio kort og extern PSU. dvs. ingen støj instråling. jeg ripper cd til harddisk og bruger DA konvertere på lydkortet. Dette giver mig et resultat der er bedre end min Denon 2650 og en testet sony CDP-XA555ES

ingen af disse er high end maskiner, men jeg er overbevist om at min løning følger med et langt stykke op af rangstigen.

det skal nævnes at mit kort har indgang så det kan benyttes som DAC, hvilket gør sammenligning af kun aftastningen mulig.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Lax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

jeg bruger et M-Audio Dio kort og extern PSU. dvs. ingen støj instråling. jeg ripper cd til harddisk og bruger DA konvertere på lydkortet. Dette giver mig et resultat der er bedre end min Denon 2650 og en testet sony CDP-XA555ES

ingen af disse er high end maskiner, men jeg er overbevist om at min løning følger med et langt stykke op af rangstigen.

det skal nævnes at mit kort har indgang så det kan benyttes som DAC, hvilket gør sammenligning af kun aftastningen mulig.

Jeg har selv Terratec firewire 7.1 kortet, som jeg synes lyder rigtig godt til prisen. Hvad koster det du har der?.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Lax

Vi / jeg taler kun om prof ting, herunder eksterne ting, modsat er vi nok langt fra High End lyd og god lyd. 
Og som jeg skriver, er jeg overbevist om, uden at kunne fastsætte det bestemt, så er det væsentlige beløb hvis man skal i den bedste ende på lydskalaen med PC lyd - hvor de små PC-lydkasser der dukker op her og der, slet ikke har noget med High End lyd at gøre. 
Som du selv siger så er det ekstern grej og lignende der skal til, men selv i den ende er der meget stor forskel på lyd, kvalitet og priser.
Og som jeg skrev tidligere - jeg har fået en invitation til at se og blive indviet i de forskellige ting, der skal til for at skabe god lyd vi Pc / computer, herunder også prisniveauet - så det bliver meget spændende.
Evt. kan der lige stables et prof system på benene for at finde ud af og opleve det.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 31 August 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Lax skrev:
kyhn skrev:

Jeg har selv Terratec firewire 7.1 kortet, som jeg synes lyder rigtig godt til prisen. Hvad koster det du har der?.

Nu er det vidst nede i 1.500 Kr. det har kostet 3.500 men det gav jeg heldigvis ikke! mht om det er pengene værd, tja det er det bedste lydkort jeg har haft...

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 31 August 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Lige for at gøre en ting klart: i det set up fra eAR som tråden handler om er der ikke brugt et lydkort, men kun en pc + software, samt en ekstern DAC: eAR Master one/two, der sender lyden ud til effektforstærker...  Altså ikke noget lydforringende lydkort her - ok?

Læs evt. på eARs hjemmeside

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 31 August 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

Lige for at gøre en ting klart: i det set up fra eAR som tråden handler om er der ikke brugt et lydkort, men kun en pc + software, samt en ekstern DAC: eAR Master one/two, der sender lyden ud til effektforstærker...  Altså ikke noget lydforringende lydkort her - ok?

Læs evt. på eARs hjemmeside

øhhh... hvordan kommer lyden så ud til DAC'en?

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Go4it

Hvorfor skulle et lydkort i prof udførelse og eksternt være forringende.
Jeg læser trådens overskrift / tema, således - super lyd fra PC, derfor tror jeg folk reflekterer på det - super lyd fra Pc, og ikke kun disse nye mindre setup's, der mere er ment til DVD film og lyd i mindre målestok.
Sådan et mindre setup, kan jo under ingen omstændigheder måle sig med den gode lyd i den bedre ende - studielyd fra / via PC. 
Men med alle sine begrænsninger, kan det selvfølgelig godt fungere rimeligt i den målestok.

Du må lige forklare hvordan det formidles uden et lydkort.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 01 September 2005 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Man sender blot signalet via firewire. (Om forbindelsen hedder PCI eller Firewire, kan for så vidt være ligemeget, begge er hurtige nok til formålet.) Alt hvad et lydkort kan foretage sig kan man så foretage i den tilsluttede enhed, og det bliver dermed op til den eksterne enhed at levere god lyd. PC'en skal blot kunne følge med, så der ikke bliver buffer underruns.

Har man lyst kan man også få CPU'en til at udføre nogle af lydkortets opgaver i stedet.

Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 September 2005 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

napsi skrev:
Toftdahl skrev:

Man sender blot signalet via firewire. (Om forbindelsen hedder PCI eller Firewire, kan for så vidt være ligemeget, begge er hurtige nok til formålet.) Alt hvad et lydkort kan foretage sig kan man så foretage i den tilsluttede enhed, og det bliver dermed op til den eksterne enhed at levere god lyd. PC'en skal blot kunne følge med, så der ikke bliver buffer underruns.

Har man lyst kan man også få CPU'en til at udføre nogle af lydkortets opgaver i stedet.

Tak napsi - det var sådan ca. også det jeg ville have svaret! Og jeg mener også at jeg har været inde på dette i mit indlæg til denne tråd (læs!)  Det som nettop adskiller dette fra andre Pcløsninger er at man undgår lydkort: lydbehandlingen er rent digital, hvor et lydkort er analog,og som jeg har skrevet før: det er måske dette der gør den store forskel i forhold til tidligere - måske

Altså denne tråd handler ikke direkte om lydkort - der findes en anden tråd på dette emne: "verdens bedste lydkort- uanset pris"  

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes