| Forfatter |
|
Lax Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Go4it skrev:
micma18 skrev:
Go4it skrev:
micma18 skrev:
Go4it skrev:
|
Man skal prøve (jeg ved godt det kan være svært) at forestille sig et 100% rent digitalt miljø, hvor 0 og 1 taller følges ad "hånd i hånd" = ingen jitter.
Lyden ligger som en 100% kopi af masteren, på en harddisk, der digitalt overføres til en software (uden bugs selvfølgelig), der er installeret på en Pc. Når lyden er "behandlet" - det kan f.eks være Rumkorrektion, ledes lyden via USB2/Firewire digitalt videre til denne eksterne DAC/volume ting (eAR Master) - som selvfølgelig skal være det bedste verden har set - for at kunne leve op til eARs påstande. Ja, så tror jeg det kan lade sig gøre... 
For mig at se er denne løsning bedre end et lydkort, som bekendt er analogt, og dermed "ødelægger" hele dette 100% digitale koncept.... Det er næsten logisk ikk? 
Det kræver selfølgelig en kraftig Pc, så man undgår nogen form for "flaskehalse" = dårligere lyd! Men igen: hvis Pcen kun skal arbejde med lyd (uden billede + 20 andre programmer der arbejder i baggrunden), ja så burde der ikke være probs med dette! Og dog et Realtime Rumkorrektionsprogram kræver nok en del...
|
|
|
eAR Master er jo bare et eksternt lydkort!!! Bare fordi der ikke bliver brugt en S/PDIF stream som en del af overførslen, så svare den elektronik der sidder i eAR Master, som omdanner signalet fra Firewire/USB e.lign. til noget som en DAC kan forstå, det er jo lydkortet! om det så er eksternt eller internt, så er det stadig et lydkort, og dermed vil du jo også kunne se det under dine lyd enheder på din computer...
Det er der intet nyt og revolutionerende i, det bruges i alle eksterne lydkort!
|
|
|
Jeg tror du har misforstået et eller andet: en DAC har ikke brug for et lydkort til at "oversætte" noget som DACen kan "forstå"??
Pointen er at (for 10 gang) der ikke behøves et analogt lydkort i et digitalt kredsløb: DACen omsætter de digitale signaler til analoge signaler, som den efterfølgende sender ud til effektforstærkerne, OK?
|
|
|
Tror vi snakker forbi hinanden... Det jeg prøver at forklare er bare at eAR Master indeholder et ekstern lydkort! Et lydkort behøver jo ikke absolut at være analogt! Men det er eAR Master for den sags skyld nu aligevel, og funktionsmedsigt ikke anderledes end alle andre eksterne lydkort! 

|
|
|
micma18, jeg har kun teksten fra AR at gå ud fra, og hvis dit diagram er sandt, ja så er der ikke så meget at tale om - men hvorfor kan signalet dog ikke gå direkte ind i DACen, uden "dit" spørgsmåltegn/"lydkort"?  |
|
|
Du kan jo ikke stikke et Firewire signal direkte ind i en DAC, det fatter den jo ikke ret meget af! Men der skal nok findes nogle chips derude, som har firewire ind i den ene side og analog lyd ud i den anden side, men inde i chippen er der jo bare samlet de forskellige dele. Det diagram jeg har malet, det er jo bare den måde det fungere på, jeg aner jo ikke hvordan det er lavet inde i eAR Master... Men man kommer ikke udenom en eller anden måde at kommunikere med pc'en, når der er tale om firewire eller usb osv. Det fungere jo ikke bare som en enkeltvejs kommunikation, som f.eks. med en S/PDIF data strøm.
|
|
|
Jeg mener Philips har lavet en DAC, med USB indgang.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skiftet PC'en ud med en ekstern harddisk, da dens tænd og sluk funktion
jo kan fjernbetjenes med 230 v tilførslen. Men kan det overhoved lade sig gøre ??
Hvis det skal være rigtigt godt skal man jo ikke rende hen til pc'en hele tiden.
Det hele må skulle styres ved det anlægget / DAC / forforstærker, eller hvad ??
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vil ikke kunne styre den med en ekstern harddisk! Du skal huske på at du skal kunne styre den fra et UI (user interface), så det er altså ikke nok bare at slutte en ekstern harddisk til! Men du kan f.eks. slutte den til en HTPC 
Det du vil gøre, svare jo lidt til at slutte to slave enheder sammen, uden en master/styrende enhed...
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Micma 18, jeg kan ikke lade være, jeg vil vise dig hvordan, og så ser det godt ud.
BeoSound 3200 har til forskel fra de andre
BeoSound modeller indbygget harddisk til 99 cd'er.
_
BeoSound 3200 er ikke bare enkel og ukompliceret at bruge , der kan rumme masser af Hi-Fi musik. BeoSound 3200 er forsynet med indbygget CD-harddisk. Anlægget har en enkel gemmefunktion: Tryk på "Copy" på betjeningspanelet, og bestem herefter hvilken af de fire mulige grupper, musikken den skal gemmes i. Så bliver hele CD’en gemt! Er der nogle musiknumre på Cd'en, man ikke bryder sig om, er der også mulighed for kun at kopiere de numre, man selv vælger! De andre kan altid tilføjes senere, hvis ens smag skulle ændre sig. Beo4 fjernbetjeningen – giver adgang til fire grupper, der hver har en kapacitet på 99 Cd'er. De kan navngives efter ønske, f.eks. rock, pop, jazz og klassisk - eller hvad man nu foretrækker. Ud over CD-harddisken har BeoSound bl.a. AM/FM-radio med 60 forudindstillelige radiostationer. Den kan fungere som master i et BeoLink system, og kobles til computeren, så man let kan få adgang til MP3- og WMA-musikfiler. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
napsi Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
|
Jeg har skiftet PC'en ud med en ekstern harddisk, da dens tænd og sluk funktion
jo kan fjernbetjenes med 230 v tilførslen. Men kan det overhoved lade sig gøre ??
Hvis det skal være rigtigt godt skal man jo ikke rende hen til pc'en hele tiden.
Det hele må skulle styres ved det anlægget / DAC / forforstærker, eller hvad ??
|
|
|
Det kan vist ikke lade sig gøre med eAR'en. Men det kan naturligvis lade sig gøre at lave en ekstern dims der kan benytte en USB/FireWire HDD. Den aktive del (afspilleren) som i eAR'en er software på computeren, skal blot flyttes ud i den eksterne enhed. Som f.eks. denne[ http://www.hermstedt.com/english/hifidelio/hifidelio.html ] , der dog kun vil kommunikere med firmaets egne eksterne HDD boxe, tsk tsk. :)
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
|
Micma 18, jeg kan ikke lade være, jeg vil vise dig hvordan, og så ser det godt ud.
BeoSound 3200 har til forskel fra de andre
BeoSound modeller indbygget harddisk til 99 cd'er.
_
BeoSound 3200 er ikke bare enkel og ukompliceret at bruge , der kan rumme masser af Hi-Fi musik. BeoSound 3200 er forsynet med indbygget CD-harddisk. Anlægget har en enkel gemmefunktion: Tryk på "Copy" på betjeningspanelet, og bestem herefter hvilken af de fire mulige grupper, musikken den skal gemmes i. Så bliver hele CD’en gemt! Er der nogle musiknumre på Cd'en, man ikke bryder sig om, er der også mulighed for kun at kopiere de numre, man selv vælger! De andre kan altid tilføjes senere, hvis ens smag skulle ændre sig. Beo4 fjernbetjeningen – giver adgang til fire grupper, der hver har en kapacitet på 99 Cd'er. De kan navngives efter ønske, f.eks. rock, pop, jazz og klassisk - eller hvad man nu foretrækker. Ud over CD-harddisken har BeoSound bl.a. AM/FM-radio med 60 forudindstillelige radiostationer. Den kan fungere som master i et BeoLink system, og kobles til computeren, så man let kan få adgang til MP3- og WMA-musikfiler.
|
|
|
Ja, men nu har B&O jo også bygget en controller ind i deres udstyr... det hjælper jo ikke på at du kan koble en ekstern harddisk direkte til et lydkort!
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser også rigtigt godt og nemt ud, men vi må jo nok tilbage til super lyd fra PC.
Ps. Micma 18. Der kom du vist ind før mig. Min mening er at det er en god løsning B&O har fundet. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
|
Det ser også rigtigt godt og nemt ud, men vi må jo nok tilbage til super lyd fra PC.
Ps. Micma 18. Der kom du vist ind før mig. Min mening er at det er en god løsning B&O har fundet.
|
|
|
Nu ved jeg ikke om du allerede har nævnt det i tråden, men har 3200 s/pdif out?.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 03 September 2005 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lax
S/pdif out er der ikke. Man lægger CD'en i drevet og trykker kopiere,
kvaliteten af den musik der lægges ind, svare til kvaliteten på den
oprindelige Cd. En kopibeskyttet CD lægges ind uden problemer,
og det er nok blevet godkendt netop fordi man ikke har mulighed
for at trække den digitalt ud igen via s/pdif out.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
|
Hej Lax
for at trække den digitalt ud igen via s/pdif out. 
|
|
|
Ok. Måske er s/pdif stadig derinde et sted. Det er jo set før.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 03 September 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lax skrev:
Peter Pan skrev:
|
Hej Lax
|
|
|
|
|
|
Hmmm... tjaa... måske, men vil da tro at de gemmer det digitalt altså data kopiering direkte fra skiven af, som f.eks. en HD optager. Men så er spørgsmålet jo, hvilket format det gemmes i? for det er garanteret ikke wav...?
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Lax skrev:
Peter Pan skrev:
|
Hej Lax
|
|
|
|
|
|
Hmmm... tjaa... måske, men vil da tro at de gemmer det digitalt altså data kopiering direkte fra skiven af, som f.eks. en HD optager. Men så er spørgsmålet jo, hvilket format det gemmes i? for det er garanteret ikke wav...?
|
|
|
Tænkte nu også på, at kombinere den med en ekstern DAC via spdif. Men måske har de spæret for det.
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nyt fra eAR: http://www.acoustic-reality.com/
Helt enig Peter - det ser godt ud med en rød Ferrari - meeeen, med den røde "Ciaccona", bliver det altså for rødt... 
|
| Til top |
|
| |
Thomas K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens
Jeg selv har ledt efter en løsning med "SUPER" lyd fra PC'en. Jeg er
som regel til den mest enkle løsning, så ingen digital rumkorrektion,
upsampling og andet gejl her. Jeg mangler stadig noget smart
fjernbetjenings et-eller-andet, men det jeg har kører ekstremt godt.
Som erstatning for pc'ens lyd har jeg valgt en M-audio Audiophile
USB. Om man skal kalde det et lydkort eller en DAC er vel et
definitionsspørgsmål. PCens normale lydkort indeholder en DAC der
modtager dataene fra PCI busen og denne her modtager så dataene over
USB-kablet i stedet. I hvert fald er løsningen med en ekstern enhed
god, da man undgår PCens støj. Her taler jeg elektrisk støj fra en ikke
hifi-egnet strømforsyning mm. Jeg mener sagens, at den kan måle sig med
en god CD-afspiller (WAV eller lossles kompression, ikke mp3).
Løsningen med PC involveret bliver ofte skudt i sænk, da de fleste
tænker på en PC som en stor, beige kasse, der nærmest lyder som en
hårtørrer når den kører. Ikke ligefrem noget man har lyst til, at have
i stuen. Det jeg bruger, er en lille computer på 17 gange 17 cm.
Bundkortet er et VIA Epia med en C3 processor. Den har ikke nogen
blæser og den bruger meget lidt strøm. Sammen med en 2,5" harddisk fra
en bærbar har man en lille, (næsten) helt lydløs computer.
__________________ Thomas
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en M-Audio 1010 med breakoutbox og ekstern strømforsyning. Lyder også godt efter min mening. Men ikke noget jeg vil anbefale hvis man ikke har brug for 8ind og 8 udgange. Det er jo overkill.
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
det lydkort de har linket til er jo bare til bærbar. men ja pc'en levere RIGTIG god lyd hvis man køber en Creative X FI kort fra edbpriser som er thx certificeret. og der er blevet lavet nogle test med det og det kunne sammenlignes med cd afspillere fra 18000 til 25000 kr. ps har selv et og ja det passer jeg har prøvet med det mod nogle high end cd afspillere. jeg brugte s/pdif til en d/a konverter til anlæget.
Fra Casper
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
|
det lydkort de har linket til er jo bare til bærbar. men ja pc'en levere RIGTIG god lyd hvis man køber en Creative X FI kort fra edbpriser som er thx certificeret. og der er blevet lavet nogle test med det og det kunne sammenlignes med cd afspillere fra 18000 til 25000 kr. ps har selv et og ja det passer jeg har prøvet med det mod nogle high end cd afspillere. jeg brugte s/pdif til en d/a konverter til anlæget.
Fra Casper
|
|
|
Hvis der skal bruges lydkort, er dette koncept "dødfødt": (lydkort er for dårlige, og bliver dermed en "flaskehals" i systemet)
Lydkort = low-fi (specielt Creative!!!!)
At Crative har et stort reklamebudget (og har købt "THX") gør ikke lyden bedre....
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
CasperCU skrev:
|
det lydkort de har linket til er jo bare til bærbar. men ja pc'en
levere RIGTIG god lyd hvis man køber en Creative X FI kort fra
edbpriser som er thx certificeret. og der er blevet lavet nogle test
med det og det kunne sammenlignes med cd afspillere fra 18000 til 25000
kr. ps har selv et og ja det passer jeg har prøvet med det mod nogle
high end cd afspillere. jeg brugte s/pdif til en d/a konverter til
anlæget.
Fra Casper
|
|
|
Hvis der skal bruges lydkort, er dette koncept "dødfødt":
(lydkort er for dårlige, og bliver dermed en "flaskehals" i systemet)
Lydkort = low-fi (specielt Creative!!!!)
At Crative har et stort reklamebudget (og har købt "HTX") gør ikke lyden bedre.... |
|
|
Plus at det er digitaludgangen der testes, og ikke selve lydkortet.
Hvis man forventer high end lyd fra dette 900 kr's lydkort skal man
lige huske at der skal anvendes en high end DAC (dvs. +10000 kr).
Jeg er dog ikke enig i at lydkort = low-fi. Der findes mange professionelle alternativer til spilkortene fra Creative.
|
| Til top |
|
| |
axel Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 23 December 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
bare fodi der står thx på noget grej betyder det ikke at det spiller bedre end noget andet uden thx logoet... det er fuldstændig misforstået, det er jo bare etstempel fra lucas studios side, som iøvrigt koster kassen for producenten.
men hvis man bruger et specielt program, "exact audio ripper" er det muligt at opnå optimal lydkvaltet, det programmet gør er at det læser hver enkel bit, hvilket en cd afspiller ikke kan, den kan simpelhen ikke nå og læse bittren igen inden den bliver afspillet, men med dette program, får man en 100% ren kopi af mediet, hvis man så samtidig bruger en ordenligt lydkort for ca 1000kr. kan man få det til at lyde helt formidabelt, bare sørg for at lydkortet kører lyden uden om windows downmixer, ellers er det helt uden mening at begive sig ud i projektet
en anden ting man også skal være opmærksom på, er at mange lydkort sender signalt ud i 96Khz vi optisk udgang, men helt op til 192kHZ HVIS MAN BRUGER KOAXIAL UDGANGEN, men bare sørg for at potentialet er udlignet mellem pc og reciver, ellers kan man risikere at futte IC kredsene af på sin forstærker/reciver __________________ tja... perfektion er altid langt væk for ham der ikke forfølger den
|
| Til top |
|
| |