Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Super lyd fra PC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 02:51 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
Hvis der skal bruges lydkort, er dette koncept "dødfødt": (lydkort er for dårlige, og bliver dermed en "flaskehals" i systemet)

Lydkort = low-fi (specielt Creative!!!!)

At Crative har et stort reklamebudget (og har købt "THX") gør ikke lyden bedre....

Øøøhhh, se nu er det jo engang sådan at eAR Master One ER et lydkort.
Jeg ved godt du (mange gange) har sagt at det ikke er, men det ER det altså.
Det er et Terratec af præcis den type som er blevet nævnt før i denne tråd.
Det er bare blevet modificeret med bl.a. bedre PSU og analog trin.

Et lydkort er en enhed, der når den forbindes til en PC (enten internt eller externt)
via PCI, USB, Firewire eller noget andet,
kan producere et lydoutput, enten i form af analog ud eller sp/diff ud.
Selv hvis eAR master one IKKE var baseret på et eksisterende lydkort,
men var designet af AR helt fra bunden ville det alligevel være et "lydkort".

Derudover kan Creative altså godt lave gode lydkort.
Det er blevet testet og dokumenteret mange gange rundt om på nettet.
Her tænkes på EMU og X-FI kortene, IKKE Audigy serien.

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2006 kl. 03:18 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt, angående digital kontra analog volumen kontrol:

Nogle lydkort bruger analog volumen kontrol (bl.a. M-Audio Revolution 7.1),
idet at man gør brug af den der sidder i udgangen på nogle DAC kredse.

Men lad os se lidt på tallene, sådan lidt på afstand:
Et typisk mid-fi lydkort til mellem 700 og 3000 kr har normalt et S/N forhold der ligger
mellem 100 og 110 dB. Lad os i dette eksempel bruge det dårligste tal (100dB).
En dagligstue/ lytterum i et typisk hjem har en baggrundsstøj på mellem 25 og 35 dB, lad os her bruge det bedste tal (25 dB).
En digital volumen kan være udført med 16, 20 eller 24 bit, lad os her bruge det dårligste (16 bit=96dB).
Det højeste lydtryk vi normalt vil kunne finde på at udsætte os for når vi lytter til musik er nok max 120dB (det er MEGET højt).
Når man skruer ned (digitalt) vil de mindste bit "falde ud forneden" og dermed reducere lydkvaliteten på vores 16 bit CD lyd.
Men hvor sker det så henne (sådan styrke mæssigt):
120 dB (max lydtryk) minus 96 dB (vores digital volumen opløsning) = 24 dB
Altså 1 dB lavere end støjgulvet i vores lytterum !!!!!!!
I dette eksempel er brugt worst case tal for alle de involverede parametre så i mange tilfælde vil tallene tale endnu mere for sig selv.......

Jeg har derfor MEGET svært ved at se hvorfor man skal foretrække analog volumen frem for digital.....

Hvis nogen kan mod-argumentere og gøre mig klogere, så sig endelig til.
Men jeg har umiddelbart svært ved at se hvordan det skulle være anderledes.

Henrik

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Plus at det er digitaludgangen der testes, og ikke selve lydkortet. Hvis man forventer high end lyd fra dette 900 kr's lydkort skal man lige huske at der skal anvendes en high end DAC (dvs. +10000 kr).

Jeg er dog ikke enig i at lydkort = low-fi. Der findes mange professionelle alternativer til spilkortene fra Creative.

Man kan vel bruge samme DAC som man bruger til sine andre sources? F.eks. den DAC der sidder i ens forstærker, hvis den modtager et digitalt input. Eller den seperate DAC man ellers bruger. I så fald er kvaliteten af DAC'en på lydkortet underordnet, og kun kvaliteten af den digitale udgang, som er lettere at kontrollere, vigtig.

Ang. Creative så har de da gode produkter, bare ikke i konsument segmentet. De har i lang tid sjoflet PC brugerne med elendige produkter der er underlegne i forhold til deres (opkøbte) konkurrenters for 10 år siden.
X Fi imponerer mig ikke synderligt - det er bedre end Audigy, men den største nyskabelse Creative har kunnet komme med i et lydkort primært rettet mod gamere er at smide ram på kortet? WFT? Jeg kunne godt komme med et par gode forslag til hvor de kunne forbedre deres produkter, men de forslag var i høj grad implementeret i et 10 år gammelt lydkort fra gamle Aureal, så det er jo ikke ligefrem nytænkning.

L.

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Først et godt nytår til alle!

Og så vil jeg godt pointere, at jeg godt ved, at der skal bruges et lydkort - pointen er, at det ikke er ligemeget hvilket lydkort der anvendes

En lydkonverter der er specielt lavet til formålet må da være bedre end et "multimedia" cirkus af et lydkort med 120 funktioner/indgange/formater osv!

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Lestat skrev:
Man kan vel bruge samme DAC som man bruger til sine andre sources? F.eks. den DAC der sidder i ens forstærker, hvis den modtager et digitalt input. Eller den seperate DAC man ellers bruger. I så fald er kvaliteten af DAC'en på lydkortet underordnet, og kun kvaliteten af den digitale udgang, som er lettere at kontrollere, vigtig.

L.

Jamen, jeg har ingen DAC i min forstærker, derfor der det temmelig vigtigt med kortets indbyggede DAC. Hvis kun digitaludgangen anvendes, tror jeg der findes mange gode og billige muligheder. Eksempelvis USB -> SPDIF konvertere uden nogen form for gejl.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Hr. Kvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 03:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg bliver lige nødt til at komme med et input i denne diskussion.

For en 3 måneder siden købte jeg en Denon DVD-3910 / HK Citation 16 Effekt / Accuphase C-202 Forforst.

Det var der ikke så meget ved så jeg fik ideen om at bygge en HTPC der som hoved formål skulle kunne levere absolut spitze lyd. Til det formål har jeg indkøbt 1 stk. EMU-1820M til den nette pris af kr. 4800. Mens jeg venter på stumperne til min HTPC har jeg smidt kortet i en gammel 1ghz P3 pc jeg har stående.

Kortet bliver så brugt som forforstærker direkte ned i den gamle HK bamse.

Lad mig med det samme slå fast at lyden der pibler ud af den gamle pc og ned i den lidt ældre HK og ud i de lige så gamle QUAD ELS 63'ere er intet mindre en absolut high-end lyd.

Lyden kan sagten måle sig med CD afspillere i 30-40kkr klassen. Uden problemer endda.
Denon + Accuphase er nu solgt.

...så hvis ikke du har hørt hvordan en PC kan lyde så hop ned til din lokale musik forretning og invester et fornuftigt lydkort.

mvh

Til top Vis Hr. Kvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hr. Kvist

Attermann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har også gjort gode erfaringer med mit EMU 0404 lydkort som er koblet direkte til en lc audio predator med 2.3se moduler i, som så er koblet på et par gamle jbl l8 højtalere.

Jeg har fjernet de to jrc 2068 operationsforstærkere der sad som buffere lige efter akm4395vf dac'en og luset dem over, derefter har jeg skiftet dc adskillelses lytterne til nogle nichicon muse fine gold(hed de vist nok)... operationsforstærkeren i udgangen som også er en 2068 jrc er skiftet til en ad8066. Til sidst har jeg skiftet omkring 13 lytter til afkobling af de forskellige ic-kredse, strømforsyninger osv. til smd panasonic fc kondensatorer med meget lav esr og rippel som jeg pillede ud af deres plastik sokkel og som derefter lige med nød og næppe kunne presses ned i de originale huller og loddes på bagsiden, phew!

Man kan også luse dc-adskillelses lytterne over men man skal lige tjekke efter dc offset så hvilket vist kan variere lidt fra kort til kort.

Lydkortet gav jeg 900 kr med porto, og stumperne har jeg nok givet omkring 200 kr, og det spiller bare derudaf med masser af detaljer og andet guf :-)

Her er et billede af moddet: http://www.danielsan.dk/upload/0404mod.jpg

Har desværre ikke lige fået taget et af mit eget moddede lydkort endnu, kommer nok.

Mvh Daniel

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hr. Kvist skrev:
Hej

Jeg bliver lige nødt til at komme med et input i denne diskussion.

For en 3 måneder siden købte jeg en Denon DVD-3910 / HK Citation 16 Effekt / Accuphase C-202 Forforst.

Det var der ikke så meget ved så jeg fik ideen om at bygge en HTPC der som hoved formål skulle kunne levere absolut spitze lyd. Til det formål har jeg indkøbt 1 stk. EMU-1820M til den nette pris af kr. 4800. Mens jeg venter på stumperne til min HTPC har jeg smidt kortet i en gammel 1ghz P3 pc jeg har stående.

Kortet bliver så brugt som forforstærker direkte ned i den gamle HK bamse.

Lad mig med det samme slå fast at lyden der pibler ud af den gamle pc og ned i den lidt ældre HK og ud i de lige så gamle QUAD ELS 63'ere er intet mindre en absolut high-end lyd.

Lyden kan sagten måle sig med CD afspillere i 30-40kkr klassen. Uden problemer endda.
Denon + Accuphase er nu solgt.

...så hvis ikke du har hørt hvordan en PC kan lyde så hop ned til din lokale musik forretning og invester et fornuftigt lydkort.

mvh

Ingen tvivl om at et godt lydkort kan give superlyd - jeg tvivler bare på Creative! Og EMU må siges at være i en anden klasse. HighFidelity havde en artikel om nettop dette emne, dog - og til stor ærgelse for mig, brugte man et lydkort til under 1000 kr, og testede det op imod en Accuphase CD, hvor sidstnævnte vandt - (men ikke "meget")

Jeg tror, og håber at vi kan få bedre og billigere lyd med en "Pc i centrum"

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Bare rolig, der skal nok blive testet mere seriøse lydkort.

Henrik

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Sinobi skrev:

Bare rolig, der skal nok blive testet mere seriøse lydkort.

Henrik

Tak

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

I det nye nummer af HF skriver Kim Kruse Petersen at lyden er bedre når den kommer fra en HD, end en cdafspiller - det kunne tyde på at PeterAR har ret i sin påstand om bedre lyd fra en harddisk = yderst interssant. Og i samme nummer af HF er der testet en jitterfri DAC (Benchmark DAC1), der skulle være nærmest 100% neutral - og den har volumeknap så den kan bruges som preamp, og det til "kun" kr 10.000,-

Det kunne være spændende at prøve følgende: Bærbar pc (5000,-) Lydkort, f.eks: EMU-1820M (5000,-) DAC1 (10.000,-), og så noget fornuftig kabling...

PS er der nogen der ved om denne "Benchmark DAC1" også kan converte WAV signaler - i såfald kan man jo springe lydkortet over (grin i bare, jeg bliver aldrig tekniker

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

I det nye nummer af HF skriver Kim Kruse Petersen at lyden er bedre når den kommer fra en HD, end en cdafspiller - det kunne tyde på at PeterAR har ret i sin påstand om bedre lyd fra en harddisk = yderst interssant. Og i samme nummer af HF er der testet en jitterfri DAC (Benchmark DAC1), der skulle være nærmest 100% neutral - og den har volumeknap så den kan bruges som preamp, og det til "kun" kr 10.000,-

Det kunne være spændende at prøve følgende: Bærbar pc (5000,-) Lydkort, f.eks: EMU-1820M (5000,-) DAC1 (10.000,-), og så noget fornuftig kabling...

PS er der nogen der ved om denne "Benchmark DAC1" også kan converte WAV signaler - i såfald kan man jo springe lydkortet over (grin i bare, jeg bliver aldrig tekniker

Jamen med en DAC1 har du ikke behov for et dyrt lydkort. Men, blot et simpelt lydlkort med S/P DIF udgang. Om der er kvalitetsforskelle her er jeg ikke klar over. Evt. kan en USB -> S/P DIF konverter klare sagen. Du skal ikke tænke på om det er MP3, WAV eller andet. Lydkortet/konverteren sørger for at signalet bliver til S/P DIF som DAC'en kan læse.

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet en Dac1 sammen med en squeezebox. Der mangler detajler i forhold til et godt drev. Om squeezebox'en så er dårligere til at konvertere fra wav ukomprimeret til spdif end et billigt lydkort ved jeg ikke.

Det jeg vil frem til er, at der også kan være forskel på den digitale del. Hvorfor forstår jeg ikke lige som jeg ikke forstår hvordan der kan være forskel på et digi kabel, men jeg kan tydeligt høre forskellen.

Til top Vis Projectorfreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Projectorfreak

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Men, det er jo ikke lydkortet der konverterer. Det foregår via software og PC'ens processor. Squeeze boxen arbejder dog selvstændigt med formaterne via netkabel så vidt jeg har forstået, derfor kan der godt være forskel her. 

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Go4it skrev:

Jamen med en DAC1 har du ikke behov for et dyrt lydkort. Men, blot et simpelt lydlkort med S/P DIF udgang. Om der er kvalitetsforskelle her er jeg ikke klar over. Evt. kan en USB -> S/P DIF konverter klare sagen. Du skal ikke tænke på om det er MP3, WAV eller andet. Lydkortet/konverteren sørger for at signalet bliver til S/P DIF som DAC'en kan læse.
Tak Kjeldsen, det havde jeg også på fornemmelsen - så er det bare med at finde et S.O.T.A. SPDIF converter lydkort   Det ville være lidt smart hvis denne "DAC1" havde indbygget en SPDIF "converter", så man kunne springe dette led over...

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Projectorfreak skrev:

Jeg har prøvet en Dac1 sammen med en squeezebox. Der mangler detajler i forhold til et godt drev. Om squeezebox'en så er dårligere til at konvertere fra wav ukomprimeret til spdif end et billigt lydkort ved jeg ikke.

Det jeg vil frem til er, at der også kan være forskel på den digitale del. Hvorfor forstår jeg ikke lige som jeg ikke forstår hvordan der kan være forskel på et digi kabel, men jeg kan tydeligt høre forskellen.

Enig - der burde ikke være forskel - men så er der noget der hedder "jitter" - og det er (i mit primitive "univers") næsten værre end forvrængning (analog) - så udfra den (min) betragtning vil en jitterfri DAC være en Nobelpris værdig

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Prøv lige at se denne PC: http://www.zitech.dk/Product/BigImage.aspx?ID=159764

Den "smager" da lidt af HiFi, og skulle være helt lydløs...

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hej

For dem, der vil have et billig lydkort og hvis moddingen går galt,
så er der ikke så mange penge ude at svømme...  
http://www.violamusik.dk/shop/productinfo.asp?id=6011EMU%2D0 404

http://www.violamusik.dk/shop/productinfo.asp?id=6011EMU%2D1 820M

For dem der ingen lydkort vil have i pc`eren, så er en USB-DAC en mulighed.
Denne DDDAC1543 MK2
ser for mig spændende ud:
http://www.dddac.de/

Basil.

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Har i prøvet at sammenligne bagsiden af Ear Master One og Terratec Aureon 7.1 firewire.

De ligner hinanden lidt for meget. hmmm

Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Coolzone skrev:

Har i prøvet at sammenligne bagsiden af Éar Master One og Terratec Aureon 7.1 firewire.

De ligner hinanden lidt for meget. hmmm

He, du har s.. ret - men når det er sagt, så har jeg lige checket testen i HF af samme lydkort, og dér er oplevelsen at lyden (når den kommer fra en HD) er meget tæt på HFs reference CD-afspiller, så hvis det er sandt, er det da ikke så ringe enda 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes