Emne: Transmission Line Design ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Peter, undskyld, vil gerne have lidt oplysninger om de PMC.
Men, vi snakker jo transmissionlinier her og det er dér jeg takker helt over, begynder at stamme og svede, jeg bliver så overgearet. Jeg hørte B&W 801 for en tid siden, som skal være SÅ god og jeg faldt næsten i søvn, den egner sig bare til Krell og sådan. Åh ja, giv dem en chance, før det er for sent, hvis du finder en anden højttaler der kan gengive de 27 hz på "Breathe" med Pink Floyd, og stadig have 10 hz og gå på, til 3.250 kr. per stk så køb dem !!! Jeg ved ikke hvor du skulle kunne finde dem, men man kan jo forsøge. Bare kontrollér at alle enheder, også super diskanten virker på dem og hør om der er pillet ved filtret. Mine RSPM står nu ca. 1/2 meter fra bagvæggen og det samme fra sidevæggen. Flytter du de nærmere bagvæggen i mit rum hører du tydelig at alt det der er i dybden, særlig trommer osv. flytter sig næsten op på linie med guitarer og vokaler. Hos mig gør en halv meter "susen" om jeg så må sige, perspektivet flytter sig enormt. På billedet af hans Prof. Monitor ser du at de står i hjørnet, og selv om du får IMF lyd så er det synd imod en højttaler af dette kaliber. Dybden i lydbilledet er enorm fra en IMF, det er detaljerigdommen også, jeg hører flere detaljer nu end jeg gjorde med mine gamle Audiostatic ES 100 DCI fuldtone elektrostater ! På grund af transmissionlinien får du en helt jævn frekvenskurve, pukkelbas fra basrefleks kan du glemme alt om. Det tager lidt tilvænning for når man taler om TL så forventer u-indviede enorm bas og ikke så meget andet, dette er også en myte. IMF og TDL havde aldrig opnået kult status hvis dette var tilfældet. Vil man have bulderbas, og meget bas, så køber man subwoofer der booster 10 db ved 50 hz. Plader man tror der er meget bas på, det husker man fra sine forrige højttalere, der er der pludselig ingen bas på ! Dette er fordi bassen er ved 60-80 hz og ved normale højttalere lyder det "godt", på en IMF lyder det flimset. Så spiller man en plade hvor man VED der ikke er meget bas og pludselig farer man sammen når man rammes af en 40 hz tone. Den vidste man jo ikke var der ! Så ja, jeg er stadig ved at gå igennem mine plader for at finde ud af hvad der egentlig gemmer sig i dem.
Jeg skal se om jeg kan være stille lidt nu.....
Niels
|
| Til top |
|
| |
Peter V Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg ved ikke så meget om PMC end hvad der står på deres hj. side - men efter hvad jeg har hørt, er det et firma der laver monitor til studiebrug. De begyndte så for et par år siden at lave højtalere til hjemmebrug, da deres alm. monitorserie kræver at man sidder ret tæt på dem. FB1 er en 2-vejs gulvhøjtaler i modsærning til deres monitorserie, der jo ikke er gulvhøjtalere :-)
Jeg kan godt lide deres vægtning mellem at være analytisk og varm i klangen. De fortæller hvad der sker på indspildningerne, men uden at man bliver træt af at høre på dem - noget som fx er et problem ved nogle af B&W´s modeller. (Bare jeg ikke får tæsk nu).
.....men er der andre der har lyttet på dem? -eller lign. modeller fra PMC?
www.pmclaudspeakers.com
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eh, de der PMC siger mig ikke så meget umiddelbart, synes ikke de ser godt ud heller, der er en fejl i linken også, det skal være "loudspeakers". Jeg synes du burde se på AOS højttalere fra Tyskland. Dette er de der købte restlageret fra TDL, og de begyndte at lave TL højttalere, nu bruger de bl.a. Scan-Speak enheder. Find dem på nettet og se, du kan få de i kit også, og spørger du mig, så er disse AOS noget af det flotteste jeg har set og jeg kan levende forestille mig en kanon lyd. Spred gerne AOS rygtet i Danmark for jeg tror virkelig dette er fænomenale højttalere. Jeg ville ønske jeg kunne høre dem, men i november må jeg til Berlin så hvem ved....
Niels.
|
| Til top |
|
| |
Peter V Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Niels.....
Nu har jeg set AOS´s hj side og du har ret - de er pæne, men dyre hvis man skal have AOS til at samle dem for sig. Hvis man køber et "kit" kan man spare 50% men jeg har aldrig prøvet at rode med højtalere før. Kender du nogen der har prøvet og købe/samle en AOS TL højtaler? -og tror du man kan regne med at deres priser er alt incl. eller plejer man selv at skulle ud og købe ledning og lign.?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan prøve at sende de en mail, de taler også engelsk. Ledning er nu en meget beskeden udgift. At sætte en højttaler sammen der kommer i kit er intet problem, de er idiotsikret og alle kan gøre det. Hvis du skal have et kit sendt, spørg om de kan sætte værdien 50 % lavere på fakturaen, så slipper du at betale så meget dansk moms på dem. Jeg kender ikke nogen med AOS, men prøv at søg lidt på nettet, der må være mange, prøv f.eks. at søg på en af deres modeller, måske den er med på et test forum el. lign., ellers kan det jo være AOS har tests liggende på deres hjemmeside.
Niels.
|
| Til top |
|
| |
Peter V Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu har jeg sgu købt et sæt PMC FB1 og indtil videre er jeg meget glad!
-tak for de mange råd og forklaringer.
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
-
|
| Til top |
|
| |
Peter V Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|