Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB-lydkvalitet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 September 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

De fleste radiostationer kører kun harddisk-afvikling af programmerne! Nah, ikke lokalradioer og sår´n!

Og gælder det moderne musik, så er det næsten altid "compress/limit" (Også på DR P3 og P4)

Klart er det, at hvislende s-lyde er væk på DAB og det er ikke det eneste, som er væk!  

Sår´n er det med "pakket" programmateriale i AD-BAD1000 format!

Næh; en god antenne og en ligeså god FM-tuner! Så får man nok i de stille passager en smule "hiss", men til gengæld diskes der op med myriader af liv og atmosfære. Det har jeg endnu ikke hørt fra et komprimeret medie og jeg startede altså med MD og DCC!

Men DAB er smart og frekvens-besparende! Så kan æteren rigtigt fyldes op med "beep" a´la www.radio!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 September 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:

Spændende emne, der er på banen igen.

Som med alt andet seriøst Hi-fi udstyr, følges kvaliteten oftest af prisen.

Eksempelvis, er der formentlig ikke ret mange i dette forum, som forventer en fremragende lydkvalitet fra en CD afspiller, til under eksempelvis 2000 kr., selvom den bruger samme chip som den til 20.000 kr.

Dette gør sig naturligvis også gældende, når talen falder på DAB.  Mediet har nogle tekniske (lydmæssige) begrænsninger (som er vel beskrevet), men rent faktisk opnår man en særdeles flot og troværdig lydgengivelse, hvis modtageren vel at mærke er af en god kvalitet, og at man ikke falder for et fantastisk billigt slagtilbud i El-giganten eller lignende steder

El-giganten sælger f. eks et lille ualmindeligt lækkert DAB modul med et frækt neonblåt display, lige til lægge på toppen af sit stereoanlæg til under 1000 kr.

Hvis man på den baggrund forventer englelyden vælte ud af sine (High-End) højtalere, er man måske lidt naiv, men flot ser det ud!

Lydkvaliteten bliver aldrig bedre, end hvad modtagen kan præstere, og derfor er der helt sikkert mange som er blevet skuffet første gang de stiftede bekendtskab med DAB som medie, - altså hvis DAB radioen har været af for ringe kvalitet.

Omvendt er der ligeså mange som er tilfredse med kvaliteten, hvilket kan skyldes to ting,- lave personlige krav til lydgengivelse, eller en  erhvervelse af en vellydende modtager, som lever op til resten af anlæggets kvaliteter.

DAB tilbyder i dag et enormt (og voksende) udvalg af musik og underholdning i alle genre, og foruden særdeles brugervenlig betjening, får man tilmed får mulighed for at se informationer som f.eks.

1. navnet på det programtilbud, du har valgt at tune ind på
2. navnet på den kunstner, du lytter til
3. titlen på det musikstykke, du hører
4. titlen på det kommende musikstykke

Derudover arbejdes der på, at vise f. eks kunstnerens biografi, koncertplan, billetkøb, billeder, osv. i displayet.

Hvis du er lige så omhyggelig med købet af din DAB modtager, som med dit øvrige udstyr, så bør du i den sidste ende blive glad for din investering, der med garanti vil give dig uendelig mange nye musikoplevelser (og her tænker jeg ikke på Sky kanalen, der har skubbet DR SOFT ud!),(der til gengæld var en oplevelse!)

At DAB mediet skulle være en fejl og at tiden skulle være løbet fra det, mener jeg er noget vrøvl, så længe der ikke kan anvises et alternativ som kan betale sig og som der er opbakning til.

At musik og anden modtagelse via det analog FM er håbløst forældet, er derimod en nøgen kendsgerning, som jeg vil begrunde .

DAB tilbyder i forehold til FM;

1.    bedre lydkvalitet - op til en kvalitet, som er sammenlignelig med CD-kvalitet.

2. støjfri og sikker mobil modtagelse - også i biler. Det er en løsning på det generende problem med flervejsudbredelse, der opleves som støj ved FM-modtagelse.

3.   plads til flere programmer i form af bedre frekvensøkonomi.

4.   brug af samme frekvens til samme program i hele sendeområdet.

5.   samtidig udsendelse af tekst, grafik og billeder.

6.   detaljeret karakteristik af programtyper og dermed lettere indstilling/ udvælgelse af programmer.

Derudover kommer lavere transmissionsomkostninger per programkanal end ved FM, hvilket betyder lavere omkostninger for en given programflade, hvilket i teorien burde betyde flere, eller måske endda bedre  programmer !

Så konklusionen må blive, at DAB er kommet for at blive, og at dens lydmæssige kvaliteter er af sådan karakter, at det bør betragtes som et seriøst og vellydende medie, - også inden for vores verden, hvor der i sagens natur bliver stillet ekstra store krav.

Først vil jeg gerne have lov til at understrege, at jeg for få mdr. siden var skeptisk overfor DAB.
Mange har en masse skidt at sige om DAB, og omend det er et godt alternativ så begrunder mange - hvis de begrunder - dårligt og blot med at "DAB lyder som en postkasse". Ingen er nævnt og ingen er glemt, men dette er ikke et bud på at starte en mudderkastning! Jeg forstår det bare ikke.
Jeg havde i 1-2 mdr. lånt en Kenwood KT-7500 FM radio (med balancerede udgange) og dets lige, og det spillede da fint, omend FMs kendetegnende susen var at finde uanset hvad jeg gjorde, med det jeg havde til rådighed i form af antenne. Herefter fik jeg fat i en H/K TU-970 AM/FM/DAB tuner, med digital udgange og alt muligt lir, og jeg har ikke ét eneste sekund været i tvivl om at den lyder mærkbart bedre end Kenwood'en - i FM altså!
Lyden i DAB? Støjen er væk. Lydbilledet er stille. Præcist som jeg synes det skal være. Al den susen piner mig sgu lidt, og jeg synes ikke kvaliteten af lyden fejler noget. Det er jo (for pokker) radio!? Jeg oplever et rigtigt godt signal, der hvor jeg er, og synes ikke lyden fejler noget. Det var nemmere at sande at MPx/WMA/FM/DAB osv. er komprimeret musik og derefter overveje om kvaliteten montro er det samme som en bitrate på over 1400 Kbps!? (Windows WAV - er ukomprimeret - i hvertfald i sådan en grad så du ikke kan høre andet, og har en bitrate på 1411. Hvordan kan man forlange at der ikke kan høres forskel på 128 Kbps super-duper-SKOD-MP3 og så en WAV/CD/SACD/HDCD osv.?? Jes, jeg spørger bare, for jeg synes DAB er kanont. På alle punkter, og er kun 101,4% enig med BeoFan

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 September 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Prøv at sammenligne p3 på fm og dab. Hvis du ser bort fra at dab går klart igennem, kan du så ikke høre en lyden på p3 fm er bedre end samme kanal på dab. Dablyden mangler noget i forhold til fm udegaven. Det kan bedst beskrives som om der er noget der er fjernet fra lydbilledet. Hvor i digitaliseringsprocessen det er sket er for mig underordnet. Det sagt, hører jeg alligevel mest dab, netop fordi modtagelsen er krystalklar og fordi jeg bruger radio som baggrundssmusik og ikke sidder og lytter som til en cd.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 September 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
Prøv at sammenligne p3 på fm og dab. Hvis du ser bort fra at dab går klart igennem, kan du så ikke høre en lyden på p3 fm er bedre end samme kanal på dab. Dablyden mangler noget i forhold til fm udegaven. Det kan bedst beskrives som om der er noget der er fjernet fra lydbilledet. Hvor i digitaliseringsprocessen det er sket er for mig underordnet. Det sagt, hører jeg alligevel mest dab, netop fordi modtagelsen er krystalklar og fordi jeg bruger radio som baggrundssmusik og ikke sidder og lytter som til en cd.

Hmm... I bliver ved?
Jeg står midt i en flytning, så mit tekniske vidunder af en tuner er ikke sat til pt.  men jeg må jo hellere lytte lidt P3 her engang, og så se (eller høre) forskellen... Vil ikke alt for hårdnakket påstå DAB er bedre, så må hellere få lyttet. Men glad ved DAB er jeg. Det er sgu nice at de der forbistrede studiefolk mere eller mindre er væk! - har først lige her for lidt siden fundet ud af at DR Soft bliver lukket. Dét er trælst! Det er en dejlig kanal, med en masse lækker og stille musik

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:

.... har først lige her for lidt siden fundet ud af at DR Soft bliver lukket. Dét er trælst! Det er en dejlig kanal, med en masse lækker og stille musik

Ja, den er (eller var - snart) også et hit her i huset.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

DR Soft svarer vel stort set til Sky-radio!  Nåh; uden reklamer!

Jeg hører altså ingen FM-støj når jeg lytter til DR P1-P4.

Jeg kan endda bedømme om et program er gået i luften for første gang, eller det er en genudsendelse. I ved det berømte slør hen over musikken/talen og tydeligst er det når man lytter efter ambiencen!

Noget sådant kan ikke høres på et komprimeret medie; det er simpelthen siet fra!

Gælder det live radio; P1 i felten, P2´s torsdagskoncert eller P3 på Roskilde festival, så skal det være FM.

Til baggrundsmusik kan MPEG være fuldt ud tilstrækkeligt og kan man ikke klare studieværter, så må det betegnes som et hit, intet mindre!

Beofan skriver at DAB tilbyder info-tekst; det findes vist også på FM, dog i mindre målestok! Men der er dog ikke plads til bio- og diskografi, samt tilbud fra den lokale Mobifon-forhandler!

Påstanden om lyd sammenlignelig med CD, det griner vi bare af! Nah; det er nok mere sammenlignelig med MP3 og intet andet!

Flervejsudbredelse/multipath er et udbredt FM-mobil problem og det er i dyre autoradioer løst ved hjælp af 2 antenner og en lynhurtig antenneindgangsvælger. Og det er mindst 5 år siden!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

DR Soft svarer vel stort set til Sky-radio!  Nåh; uden reklamer!

Nej, der er ingen der synger "Fårk dej" på dr soft 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Dr. Clifton; når man køber sin egen underholdning, så kan man selv bestemme! (Anna David på sprogskole!)

Ifølge svenske "Hifi & Musikk" skal Sveriges Television også spare, så udbygningen af DAB-sendenettet er sat i bero!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes