Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 12:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Matrix afstivning m.m. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 05 September 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

De bør absolut undersænkes!

Ved at undersænke dem, mindsker man det man kalder "baffel diffraktion". Dette er et onde, der hæver bestemte frekvensområder, og kan få højttaleren til at lyde "underligt".

Det er et af de råd, der ligger højt på listen over gør-det-selv højttalertips.

Så undersænkning skal der til.

Det kan gøres med en billig overfræser. Egentlig kan det også løses ved at lave en ekstra frontplade i den tykkelse enhederne har. Skal de sænkes 5mm, så kan man lave en 5mm tyk frontplade og skære ud i enhedernes diameter med en stiksav. Den limer man så på, og vupti; de er undersænket!



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 05 September 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

okay, men gælder det for både Bas og diskanter?..

går ikke ud fra at bas/mellemtonerne skal da der er en kant der går i en lille bue og slutter helt inde på pladen hvor enhederne sidder fast i?
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 05 September 2005 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Ud fra hvad ALLE guruer inden for HiFi siger; så er ALLE udspring og ujævnheder ondsindede overfor baffeldiffraktion.

Så reelt bør de også undersænkes, nok ikke så meget som de andre. Har ikke selv erfaringer med de typer chassis på enheder.

Men jeg har godt hørt om typer der, efter sigende, ikke behøvede at blive undersænket. Det kunne meget vel være den type du har fat i.

Undersænkning gælder ALLE enheder, også bas og diskant.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 05 September 2005 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Okay.. Q-Sound havde nemli godt fortalt mig om at det ville være bedst at undersænke, men de havde kun for talt at man skulle gøre det med diskanten.. hehe.. men så blev jeg da det klogere..

Tak!

Man bliver jo næsten "Professor" af at være herinde
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 06 September 2005 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være, der er ting der er mere eller mindre nødvendigt at gøre alt efter det materiale man arbejder med.

Selv arbejder jeg med nogle af de absolut bedste enheder man kan opdrive, så det er absolut high-end jeg normalt har fat i.

Når nu man kan nå lidt længere, med forholdsvist små forbedringer, så er de jo værd at tage med.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 06 September 2005 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

hehe Yep det kan du da have meget ret i
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 06 September 2005 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Nå men jeg må nok heller komme vidre med min Afleverings Matematik
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 06 September 2005 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

Som jeg læser et af dine tidligere indlæg vil du dele ved 55 Hz og 4 kHz. De 4 kHz er fint nok, men 55 Hz er alt for lavt. Her skal du op omkring 300 Hz. 
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
dytti
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 495
Sendt: 06 September 2005 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Selv om det ikke var trådens oprindelige spørgsmål, vil jeg da lige gi mit besyv med til undersænkning.

Ud over diffraktion, skal man også tænke på "Driveroffset" dvs. enhedernes pladsering på en plan baffl.
Hvis enhederne siddder i lige linie, kan diskanten komme ud af fase med mellemtonen, omkring delefrekvensen.
Det går ud over dybde, pespektiv og præsition i lydbilledet.

Det det gælder om, er at få diskantes dome til at flugte med bunden af "tragten" på mellemtonen.

Der 3 muligheder.
1. Bafflen opbygges i lag. F.eks. lader man diskanten sidde på den "originale" baffl, og limer så en ekstra baffl på under diskanten, som mellemtonen så sidder på.
2. Byg en kasse til hver enhed, som så kan flyttes i forhold til hinanden.
3. Byg en almindelig højtaler med lige baffl, og tilt den bagover i x antal grader (afhænger af delefrekvens, men 7 - 11 grader er vist nok et godt udgangspunkt)



__________________
Må vellyden dale over jer
Til top Vis dytti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dytti Besøg dytti's Websted
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 06 September 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Har da ikke sagt at jeg vil dele ved 55hz?  men bas/mellemtonen kan tage fra 55hz til 4khz og regner med at dele ved 300-400hz og igen ved 3500hz
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 06 September 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

#Dytti!

Hva mener du med "tragten"?.. og har du evt. billeder af det du siger? for forstår ikke helt hvad du mener
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 06 September 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 06 September 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Så i mener at der bør være nivue forskel på diskant og bas/mellemtone ind ad?
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 06 September 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

@dytti
Skal man gøre det rigtigt, er man nødt til at finde hver enheds akustiske center. Det er ikke nødvendigvis noget man kan regne sig frem til ud fra voice coil dybden. Her skal der måleudstyr til.

Tror blot vi bevæger os ud i noget lidt avanceret nu. Ser man på mange konstruktioner i dag, er der ikke så mange, der tager højde for driver offset.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 06 September 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

nogen der kan forklare mig helt præcist hvad "driver offset" betyder?
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 
dytti
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 495
Sendt: 07 September 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Driver offset betyder på jævnt dansk, at det akustiske center (groft sagt der hvor lyden kommer fra) ikke er lige langt fra hinanden. Dvs. at da diskanten normalt sidder længere fremme på fronten end mellemtonen, vil diskanten nå øret før mellemtonen.

@daniels
Du har helt ret. Vi er ude i det avancerede, og på amatørplan (mit plan) Skal man nok ikke tillægge det den store betydning.
Er man i tvivl om effekten af det, kan man jo bare vippe sine højtalere bagover, og så lytte sig frem til om effekten er stor nok (hvis overhovedet hørbar) til at man vil bygge højtalerne om.

Sidebemærkning: Jeg har aldrig taget hensyn til det.
Kunne bare ikke nære mig for at nævne det. Der er mange forvirrende begreber i ht-bygning



__________________
Må vellyden dale over jer
Til top Vis dytti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dytti Besøg dytti's Websted
 
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 15 September 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Okay.. takker for svaret "dytti"
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes