Forfatter |
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 05 September 2005 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
Sæt en rimelig forstærker og et par gode ht´ere til pc´en så har du et
fint sekundært anlæg, jeg bruger selv løsningen . Men rigtig hifi er
det ikke
|
|
|
Prøv så at sætte et kvalitetslydkort på PC'ens USB port, og tilslut dette dit primære anlæg. Vupti, så har du HiFi igen
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 126
|
Sendt: 06 September 2005 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
ziphnor skrev:
Jeg har lige testet med en række af mine mest ridsede CD (både trykte og brændte) mit drev giver 0 fejl på dem alle dem som bliver accepteret af Quintessential Player og WMP. På de resterende CD'er afvises de problematiske tracks, så her kan EAC måske bruges, til at læse 117 gange henover CD'en. Jeg vil mene at det er helt safe at bruge disse rippere, som er en hel del behagelige end EAC.
Derudover vil jeg tro at ligesom med data cd'er så checkes evt. paritetsbits af cd drevet inden data sendes videre. Jeg tror bare at EAC læser hver sektor to eller flere gange og sammenligner resultatet, hvilket ikke er nogen garanti. EAC er ikke ligefrem det letteste program at danse med, og det er meget langsommere, så jeg tror jeg holder mig til WMP til WMA filer og QP til Ogg :)
|
|
|
Du har ret i at EAC, i secure mode, læser alle blokke 2 gange men i stedet for "vil mene", "vil jeg tro" og "Jeg tror bare" vil jeg foreslå dig at læse bl.a. EAC's hjemmeside. Den har en rimelig grundig gennemgang af hvad der sker under en ripning. Den er ikke fuldt ud dækkende men hører absolut til blandt de bedre forklaringer. Den kommer dog ikke så meget ind på C1 og C2 errors (C1 error er fejlaflæsninger der kan rettes via paritetsbittene, C2 er så alvorlige at man ikke kan). Ikke alle drev raporterer C1/C2 errors videre til softwaren og en C2 error kan således opstå uden at rippersoftwaren (og du) får det at vide. Først når der er tilstrækkeligt mange C2 errors kan cd-rom drevet ikke spore laseren ordenligt mere og så er det man får at vide at noget er galt. Heldigvis har mange nye drev idag C1/C2 error raportering, men altså ikke alle, så man bør kigge sig godt for. Heller ikke al rippersoftware kigger på C1/C2 errrors så også her bør man kigge sig for. Plextor og Plextools har ikke dette problem og derfor er ripningen da også særdeles hurtig her. Man kan endda vælge downspeed og hvor mange gange (0-99) den skal genlæse en given sector eller byte for at finde den sector/byte med færrest fejl. Jeg har haft betydeligt bedre resultater med stærkt ridsede cd'er via Plextools end via EAC.
Nå, nok om ripning. Det var nedpakning af cd'er det handlede om.
Ja, jeg pakker mine cd'er ned. I papkasser , efter at jeg har rippet dem til Monkey's Audio .APE formatet som er tabsfrit og pakker til omkring 42% (mere kompakt og hurtigere end FLAC). Jeg har foreløbig rippet 400 af mine ca. 700 cd'er og det fylder foreløbig 110 GB. Dertil kommer så mine dvd audio skiver som jeg har liggende i multichannel wave.... de fylder desværre vildt meget (ca. 5 GB/dvd-a). Så det er godt at harddiske hele tiden bliver større.
Henrik
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 06 September 2005 kl. 03:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scherer skrev:
Jeg har ikke musik på min pc af én eneste årsag. Forringelse.Konverterer du dine cd'er til .mp3, så får du et komprimeringstab, vælger du at lægge dem som alm. .wav filer så bliver lydkort og (lange) kabler flaskehalsen.Kort sagt. Musik på anlægget og spil på computeren.MVHMorten |
|
|
Yeps, det er der meget rigtigt i.
Der, hvor det typisk kan høres (hvis anlægget er godt nok!), er på tabet af ruminformation.
Så til hi-fi? Måske... Til high end? Nixen-bixen.
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2005 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
Sendt: 06 September 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
piobyte skrev:
Sæt en rimelig forstærker og et par gode ht´ere til pc´en så har du et
fint sekundært anlæg, jeg bruger selv løsningen . Men rigtig hifi er
det ikke
|
|
|
Prøv så at sætte et kvalitetslydkort på PC'ens USB port, og tilslut dette dit primære anlæg. Vupti, så har du HiFi igen
|
|
|
Har ledt efter et godt lydkort, hvad bruger du selv, det er et externt du tænker på ikke ???
__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
Til top |
|
|
Zaffa Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2005 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 27
|
Sendt: 06 September 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm
det er rigtigt at en 128kbs mp3 er til grin i forhold til en CD, men
det er de færreste der kan høre forskel på en 320 kbs mp3 og en CD,
normalt er det andre forhold der forringer det, billige komponenter
eller måske ligefrem et onboard lydkort 
vil dog sige at der er sket ting og sager i de sidste par år og det er
nu ifølge min bedste overbevisning overtro når folk ikke vil bruge en
computer til musik. fx vil jeg gerne henvise til det seneste kort fra
Creative( ja creative...), selvom det måske ikke er det du finder en
din gennemsnitlige computer er det stadigvæk et billigt kort
http://www.tomshardware.com/consumer/20050818/index.html
værd at læse...
__________________ -Zaffa
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zaffa skrev:
Hmm det er rigtigt at en 128kbs mp3 er til grin i forhold til en CD, men det er de færreste der kan høre forskel på en 320 kbs mp3 og en CD, normalt er det andre forhold der forringer det, billige komponenter eller måske ligefrem et onboard lydkort  vil dog sige at der er sket ting og sager i de sidste par år og det er nu ifølge min bedste overbevisning overtro når folk ikke vil bruge en computer til musik. |
|
|
Jeps, at folk gider høre på 128kbs fatter jeg ikke, for i de fleste tilfælde er der tale om ret dårligt encodede 128kbs'er så resultatet bliver nærmest ulideligt at lytte på. Jeg har i forbindelse med et foredrag, om mp3 kompressionsteknikken jeg skulle give for nogle år siden, lyttet til forskellige musiktyper med forskellige bitrates holdt op mod originalen. Dengang var lydkort ikke så fantastiske som de er i dag så derfor blev originalen rippet til wave, encodet til mp3 ved forskellige bitrates og decodet tilbage til wave og brændt ud på cd sammen med original-wave'en. På den måde kunne vi lytte til forskellige mp3 bitrates over et godt stereo anlæg med bl.a. B&W 805 højttalere. Dommen blev at i de fleste tilfælde kunne vi ikke høre forskel på 256kbs og original. Ved 192kbs kunne vi i de fleste tilfælde godt høre forskel, omend ikke meget. Humlen når man skal encode til mp3 ligger i at bruge en encoder frontend/GUI som bruger LAME og som giver mulighed for at stille på hvor grundigt der skal encodes. Det tager så noget længere tid at encode en melodi men tilgængæld bliver kvaliteten en hel del bedre. Jeg har også prøvet at lege med VBR og ABR contra CBR i LAME hvor jeg lavede fil-størrelserne lige store, men hver gang blev resultatet at CBR var bedst. Til min mp3 player (Nokia 6230 med sennheiser hovedtelefon) bruger jeg 160kbs da jeg på den ikke kan høre forbedringer ved 192kbs. Har dog også 1GB memorycard i, så jeg kan tillade mig at bruge høj bitrate. Men jeg vil aldrig bruge mp3 på min htpc. Det er ganske enkelt ikke nødvendigt at spare så meget på pladsen.
Henrik
|
Til top |
|
|
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 06 September 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lig dem ned i 320kbits mp3. Du kan ikke høre forskel på det og .wav
|
Til top |
|
|
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
Sendt: 06 September 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
StylaH skrev:
Lig dem ned i 320kbits mp3. Du kan ikke høre forskel på det og .wav |
|
|
Problemet ved det, som andre også har pointeret, er at lige i dag lyder det måske fint nok, men hvis man på et senere tidpunkt skal gen-komprimere til et andet lossy format, så har vi balladen.
2x komprimering bliver altså ikke kønt.
Gem lossless med FLAC eller APE, så kommer du ikke ud for det problem, og du kan opnå en komprimeringsrate på ca. 50%.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 06 September 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
Kjeldsen skrev:
piobyte skrev:
Sæt en rimelig forstærker og et par gode ht´ere til pc´en så har du et fint sekundært anlæg, jeg bruger selv løsningen . Men rigtig hifi er det ikke |
|
|
|
|
|
Har ledt efter et godt lydkort, hvad bruger du selv, det er et externt du tænker på ikke ???
|
|
|
Har ikke pt. et godt lydkort, men har tidligere haft et PCI kort med break-out box. Dvs. al elektronik sad i computeren. kortet købte jeg brugt, men kostede i sin tid 4000 kr. Der var 8 input og 4 output samt software, effekter, midi mm. M.a.o. alt for meget gejl i forhold til alm. stereolytning. Med computer til afspilning kunne det snildt hamle op med gode CD-afspillere i 2500 kr's klassen.
Jeg har også arbejdet lidt med digidesign i studie, og her mener jeg ikke der er en finger at sætte på lyden.
Et andet kort der også bør lyter på er RME. I et set-up med både PC og alm. HiFi (Luxmann L550, Dali 850, Denon CD som jeg ikke husker model på, men en af de større). Her var lyden bedre på PC. Kortet kostede også 10.000 kr.
Egentlige lydkort er dog for dyre i mine øjne, da man betaler for software, mic-preamps, phantom power og andet der ikke har med hifi at gøre. En ren to-kanals USB løsning må være vejen frem.
Et eksternt kort jeg ikke har prøvet, men har hørt meget godt om er Apogee.
http://www.apogeedigital.com/products/minidac.php

Den koster 8000 i DK, og jeg vil stadig mene man får "for meget med" til ren stereobrug.
|
Til top |
|
|
piobyte Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
piobyte skrev:
Kjeldsen skrev:
piobyte skrev:
Sæt en rimelig forstærker og et par gode ht´ere til
pc´en så har du et fint sekundært anlæg, jeg bruger selv løsningen .
Men rigtig hifi er det ikke |
|
|
|
|
|
|
|
|
Har ikke pt. et godt lydkort, men har tidligere haft et PCI kort med
break-out box. Dvs. al elektronik sad i computeren. kortet købte jeg
brugt, men kostede i sin tid 4000 kr. Der var 8 input og 4 output samt
software, effekter, midi mm. M.a.o. alt for meget gejl i forhold
til alm. stereolytning. Med computer til afspilning kunne det snildt
hamle op med gode CD-afspillere i 2500 kr's klassen.
Jeg har også arbejdet lidt med digidesign i studie, og her mener jeg ikke der er en finger at sætte på lyden.
Et andet kort der også bør lyter på er RME. I et set-up med både PC
og alm. HiFi (Luxmann L550, Dali 850, Denon CD som jeg ikke husker
model på, men en af de større). Her var lyden bedre på PC. Kortet
kostede også 10.000 kr.
Egentlige lydkort er dog for dyre i mine øjne, da man betaler for
software, mic-preamps, phantom power og andet der ikke har med hifi at
gøre. En ren to-kanals USB løsning må være vejen frem.
Et eksternt kort jeg ikke har prøvet, men har hørt meget godt om er Apogee.
http://www.apogeedigital.com/products/minidac.php

Den koster 8000 i DK, og jeg vil stadig mene man får "for meget med" til ren stereobrug.
|
|
|
Vi er meget enige om der er for meget overflødigt gejl til almindelige
stereo lyttere men det er jo nok svært at undgå , men er der nogen der
kender til et godt stereolydkort vil jeg da gerne have et
link. det behøver ikke at koste million- millard
|
Til top |
|
|
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
Sendt: 06 September 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.eks. E-MU 0404 men det er ikke eksternt og det koster ca. 900,- hvis du køber det i Tyskland.
|
Til top |
|
|
piobyte Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet E-MU 0404 til 795 kr. her i dk . Det ser da fint
ud, jeg tror jeg prøver det når jeg lige har googlet lidt på det
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
På AVS-Forum/HTPC synes jeg at have læst at der er en del bøvl med driverne til EMU kortene. Noget med at de er fyldt med bugs og mangler visse grundlæggende ting. Men det er vist også et Creative kort så det kunne da ligne dem.... Har dog ikke sat mig dybere ind i det.
Hvis man kun skal have stereo og ikke synes at 3000 kr er for mange for et lydkort, kan RME 9632 fåes for der omkring, i noget der vist hedder viola musik eller noget i den stil. Men så er lydkvaliteten også oppe på niveau med cd-afspillere i 50-100.000 kr klassen. Mange penge for et lydkort men fantastisk få penge for den lydkvalitet. Og ja, det ER et internt kort. Og ja, det's signal/støj forhold er alligevel lavere end noget andet man kan støve op, være sig internt eller eksternt.
Henrik
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 07 September 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var vist kun i gamle dage man skulle være bange for interne kort mht. støj. Proff. kort har ikke længere det problem.
Fordelen ved eksterne kort, kan være en eksterne forsyning. Det er ingen hemmelighed at kvaliteten af strømforsyning er afgørende for lyden.
|
Til top |
|
|
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
Sendt: 07 September 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har "ulmet" et par gange i tråden, men ingen har for alvor forholdt sig til det:
Hvis man har en digital udgang, hvor man sender signalet digitalt videre til sin A/V-receiver, må resultatet blive identisk med, hvis man sender signalet fra sin CD-afspiller. Lydkortet er her uden betydning, da man blot skal bruge en "transportvej" til forstærkerens DAC. Kvaliteten af denne vil så være afgørende for lyden.
Jeg har valgt en forstærker i god kvalitet (mener jeg selv (Denon 3802)) for kun at betale for gode DAC's og analoge kredsløb 1 sted. Kvaliteten ved digital overførsel fra min DVD er langt højere (ved CD-afspilning) end fra min CD-afspiller via analog overførsel. Jeg forventer samme kvalitet (som fra min DVD), hvis jeg går over til HTPC med digital overførsel af lyden til forstærkeren.
Til gengæld vil jeg afholde mig fra enhver form for tabsgivende komprimering (som MP3) - det vil altid kunne høres på et godt anlæg - og med nutidens HD-priser, er det ikke værd at få denne forringelse.
|
Til top |
|
|
snips Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2005
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 07 September 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et nice stereo FireWire-audiointerface er Phase 24 FW fra Terratec Producer:
http://www.xs-sound.dk/data/products/phase24fw/indexwtop.htm l
Phase 24 FW lyder fantastisk og så er det simpelt uden en masse overflødige feautures som ikke er anvendelige i HiFi-verdenen. Og efter min mening er det også noget man kan have stående fremme - lækkert design.
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
Det har "ulmet" et par gange i tråden, men ingen har for alvor forholdt sig til det: Hvis man har en digital udgang, hvor man sender signalet digitalt videre til sin A/V-receiver, må resultatet blive identisk med, hvis man sender signalet fra sin CD-afspiller. Lydkortet er her uden betydning, da man blot skal bruge en "transportvej" til forstærkerens DAC. Kvaliteten af denne vil så være afgørende for lyden. Jeg har valgt en forstærker i god kvalitet (mener jeg selv (Denon 3802)) for kun at betale for gode DAC's og analoge kredsløb 1 sted. Kvaliteten ved digital overførsel fra min DVD er langt højere (ved CD-afspilning) end fra min CD-afspiller via analog overførsel. Jeg forventer samme kvalitet (som fra min DVD), hvis jeg går over til HTPC med digital overførsel af lyden til forstærkeren. |
|
|
At bruge DAC'en i sin forstærker vil i nogle tilfælde være bedre end at bruge analog ud af cd afspilleren. Det afhænger naturligvis helt af hvor god en cd afspiller der sammenlignes med og hvor god en DAC forstærkeren har. Jeg er dog temmelig sikker på at et godt lydkort til ca. 1000 kr næsten altid vil lyde bedre på det's analoge udgange end DAC'en i nogen forstærker. Digital overførsel til en DAC (sp/dif) er bare 1'er og 0'er ..... og så ikke alligevel. Jitter på digital signalet får følger for den lydkvalitet man får ud af DAC'en. CD afspillere (specielt de billige) har en del jitter på sp/dif udgangen, og det er typisk først når man kommer ret højt op i pris at jitteren kommer ned under et niveau der ikke påvirker lyden. Sådan forholder det sig (så vidt vides på nuværende tidspunkt) ikke for lydkort's sp/dif. Her ligger jitter typisk på så lavt et niveau at det ikke er værd at bekymre sig om.
Sådan var det også i HighFidelitys test af M-Audio Revolution 7.1 lydkortet. Det står ikke i artiklen men vi testede ganske kort digitalt ud af Revo7.1 og ind i DP-77 cd maskinen, og sammenlignede lyden med samme musik spillet via DP-77's eget drev. Vi kunne ikke detektere nogen forskel. Så jitter må være meget lav for dette lydkort.
Henrik
|
Til top |
|
|
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
Sendt: 07 September 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sinobi: Jeg skal lige forstå dig rigtigt:
- Du skriver, at du forventer, at et 1.000kr.'s lydkort - analogt - skulle være bedre end digital overførsel til en forstærker med gode DACs - selv om du skriver at jitter ikke er et problem v. overførsel fra et lydkort?!?
Jeg vil umiddelbart forvente, at min forstærker (til ca. 10.000kr.) har bedre DAC's og analog del end et 1.000kr.'s lydkort?!?
- Benyttes der ikke buffer v. den digitale overførsel til forstærkeren (dvs. buffer og reclocking i forstærkeren)? I så fald kan jeg ikke se, at jitter har nogen betydning?!?
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
Sinobi: Jeg skal lige forstå dig rigtigt:
- Du skriver, at du forventer, at et 1.000kr.'s lydkort - analogt - skulle være bedre end digital overførsel til en forstærker med gode DACs - selv om du skriver at jitter ikke er et problem v. overførsel fra et lydkort?!?
Jeg vil umiddelbart forvente, at min forstærker (til ca. 10.000kr.) har bedre DAC's og analog del end et 1.000kr.'s lydkort?!?
- Benyttes der ikke buffer v. den digitale overførsel til forstærkeren (dvs. buffer og reclocking i forstærkeren)? I så fald kan jeg ikke se, at jitter har nogen betydning?!?
|
|
|
1. På lydkortet har man brugt 100% af pengene på DAC og analog filter/buffer. På forstærkeren er der brugt mange penge på effekt forstærkerne (det koster nemlig penge at lave) Der er også brugt mange penge på kabinet og fjernebetjening og display osv. Så der er sandsynligvis kun brugt 2-3 % på DAC. Man kan også se det når man sammenligner med en cd afspiller. Alle ved at et cdrom drev koster ca. 200 kr. altså må resten af 2 eller 3000 kr være brugt på DAC...? FORKERT... faktisk har cd spillere til 2-3000 kr særdeles billige DAC'er og der er altid sparet helt vildt på analog delen. Pengene er igen blevet kastet efter design og finish......for det er det der sælger.... Et lydkort har ikke noget kabinet. Ikke nogen strømforsyning. Ingen fjernbetjening. Ikke noget display. Kun selve lydkortet og så driverne som eneste anden udgift, men driverne koster ikke noget at dublikere. Som eksempel vurderes Revo7.1's analoge L+R udgang til at have en lydkvalitet svarende til en god cd afspiller til 15.000 kr eller mere.
2. Det er ikke alle sp/dif modtagerkredsløb der gør noget for at minimere jitter i det indkomne signal. Dem der så gør det, går mere ELLER mindre grundigt tilværks og det skal her siges at det er ikke let at sikre sig at jitter kommer under de ca. 10ps som er påkrævet for at det ikke skal påvirke lyden i det hørbare område. Så nok bliver jitter MÅSKE minimeret i din forstærker-DAC's indgang, men sandsynligvis slet ikke til et niveau hvor den ingen betydning har. Det er stort set kun folk i klasse som Madrigals ingenører der gør/kan sådan noget.
Henrik
|
Til top |
|
|