Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 15:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Pakker i jeres musik ned? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline
Sendt: 07 September 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:
  Jeg har fundet E-MU 0404 til 795 kr. her i dk . Det ser da fint ud, jeg tror jeg prøver det når jeg lige har googlet lidt på det

Hvor har du fundet det henne - evt et link?

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 September 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Er der ikke noget med at en DAC skal sættes til master før det bliver rigtigt godt, og at lydkortet skal have en kompatibel clock? I hvertfald kan mit lydkort ikke sættes til at bruge ekstern clock, i.e. DAC clock. Men det er måske ikke så vigtigt når vi taler om overførsel fra RAM. Kom gerne med links.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 07 September 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

exotic skrev:
Er der ikke noget med at en DAC skal sættes til master før det bliver rigtigt godt, og at lydkortet skal have en kompatibel clock? I hvertfald kan mit lydkort ikke sættes til at bruge ekstern clock, i.e. DAC clock. Men det er måske ikke så vigtigt når vi taler om overførsel fra RAM. Kom gerne med links.

Det du tænker på er når man bruger en clock der genereres i DAC"kassen" til at clocke DAC'en med og samtidig sender den i separat ledning til sp/dif kilden (cd drev eller PC) til at styre clocken i afsender enden. Det er en effektiv måde at eliminere jitter (eller rettere reducere den til den jitter der er i den pågældende clock generator).

Det er dog hverken så mange konvertere eller cd spiller eller lydkort der har denne mulighed.

Grunden til at der (vist nok) ikke er så meget jitter på lydkorts digitaludgang er at sp/dif signalet clockes af lydkortets egen clock generator og er ikke afhængig af tidligere led i afspillekæden.
I en CD afspiller afspilles cd'en ved ca. 1x speed og så justerer man lidt op og lidt ned for det hele i hastighed for at der ikke skal blive for meget kø nogle steder.
I en PC foregår tingene så hurtigt at der aldrig bliver underskud af data i overførslerne og derfor kan man klare sig med en fast clock i udgangen, som så igen mindsker jitter.

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 07 September 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Sinobi skrev:

1. På lydkortet har man brugt 100% af pengene på DAC og analog filter/buffer.
På forstærkeren er der brugt mange penge på effekt forstærkerne (det koster nemlig penge at lave) Der er også brugt mange penge på kabinet og fjernebetjening og display osv. Så der er sandsynligvis kun brugt 2-3 % på DAC.
Man kan også se det når man sammenligner med en cd afspiller. Alle ved at et cdrom drev koster ca. 200 kr. altså må resten af 2 eller 3000 kr være brugt på DAC...? FORKERT... faktisk har cd spillere til 2-3000 kr særdeles billige DAC'er og der er altid sparet helt vildt på analog delen. Pengene er igen blevet kastet efter design og finish......for det er det der sælger.... Et lydkort har ikke noget kabinet. Ikke nogen strømforsyning. Ingen fjernbetjening. Ikke noget display. Kun selve lydkortet og så driverne som eneste anden udgift, men driverne koster ikke noget at dublikere.
Som eksempel vurderes Revo7.1's analoge L+R udgang til at have en lydkvalitet svarende til en god cd afspiller til 15.000 kr eller mere.

Nu har jeg ikke fulgt med i et stykke tid, men jeg mener, at fra tests etc., at 3802's DAC (Analog Devices 24 bit, 96 kHz high resolution DACs on all eight channels • Real 24 bit, 96 kHz Digital Interface Receiver) ikke skulle være det ringeste, man kan opdrive. Omvendt har du naturligvis ret i, at der på et lydkort ikke er meget andet end den rå elektronik at betale for, men det ligger nok i min vanetænkning, at lydkort på en PC kun er til spil (som jeg ikke interesserer mig for).

Sinobi skrev:

2. Det er ikke alle sp/dif modtagerkredsløb der gør noget for at minimere jitter i det indkomne signal.
Dem der så gør det, går mere ELLER mindre grundigt tilværks og det skal her siges at det er ikke let at sikre sig at jitter kommer under de ca. 10ps som er påkrævet for at det ikke skal påvirke lyden i det hørbare område.
Så nok bliver jitter MÅSKE minimeret i din forstærker-DAC's indgang, men sandsynligvis slet ikke til et niveau hvor den ingen betydning har. Det er stort set kun folk i klasse som Madrigals ingenører der gør/kan sådan noget.
Henrik

Jeg må tilstå, at jeg er rimeligt skeptisk mht. til hele jitter-diskussionen. På mange måder minder den om mange af de "snake-oil" & "woo-doo" diskussioner, der altid har præget Hifi/High end, hvor alt kan sælges med mere eller mindre saglige argumenter, men hvor effekten mest af alt kan tilskrives placebo. Jeg tvivler ærligt talt på, at jeg vil kunne registrere nogen forskel på mit anlæg afh. af kilden (ved digital overførsel til forstærker) - trods et relativt hæderligt anlæg med Denon 3802 og B&W CDM1NT - men jeg kan naturligvis tage fejl. Umiddelbart er jeg særdeles tilfreds med CD-lyden via min Thomson Scenium DVD m. coax til forstærkeren.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Jeps, det er sundt med en god portion skepsis når det handler om de forskellige voodoo agtige tiltag man kan udsætte sit anlæg for.
Nu skal man åbenbart også til at lægge printplader (som ikke er forbundet til noget) og krystal sten på og under sit anlæg....
Men hele jitter halløjet er faktisk IKKE i denne kategori.
Hvad der sker ved forskellige mængder af jitter er veldokumenteret og ved et par nannosekunders jitter (som faktisk findes på nogen produkter) mister man omkring 25 dB af s/n forholdet ved 20KHz p.g.a. jitter forvanskning. Problemet bliver så mindre jo længere ned i frekvens man bevæger sig men med 2 ns jitter er der s/n reduktion helt ned omkring 7KHz. Hele baduljen kan faktisk måles. Om man så kan høre det afhænger jo så af lyttetræningsniveau og anlæggets kvalitetsniveau. Alle de refererede tal  er pr. min hukommelse fra de artikler der gennem årene har været i HighFidelity om emnet, og fra diverse AES papers og hjemmesider på nettet, så hæg mig ikke op på de præcise tal, men de ligger der omkring.

Jeg sagde heller ikke at 3802'erens DAC er det ringeste man kan opdrive.
Det mener jeg bestemt heller ikke den er.
Jeg sagde kun indirekte at et lydkort til 1000 kr. sandsynligvis var bedre, måske ikke meget, men bedre.

Henrik

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 September 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

piobyte skrev:
  Jeg har fundet E-MU 0404 til 795 kr. her i dk . Det ser da fint ud, jeg tror jeg prøver det når jeg lige har googlet lidt på det

Hvor har du fundet det henne - evt et link?

WWW. eskildsen.dk
 Her fandt jeg det men det er ikke kommet hjem endnu så jeg valgte Terratec
 Phase 22      førpris ca. 1500 nu koster det 700 kr.. Så kom der lige kabler oveni.
Fra alm. jackstik til phono.

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Sinobi skrev:
I en PC foregår tingene så hurtigt at der aldrig bliver underskud af data i overførslerne og derfor kan man klare sig med en fast clock i udgangen, som så igen mindsker jitter.

Det var det jeg regnede med - det giver mening at et drev med enkelt hastighed er meget mere jitter-inducerende end et konstruktion der ikke er direkte påvirket af (større) mekaniske dele.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Sinobi skrev:
Jeps, det er sundt med en god portion skepsis når det handler om de forskellige voodoo agtige tiltag man kan udsætte sit anlæg for.
Nu skal man åbenbart også til at lægge printplader (som ikke er forbundet til noget) og krystal sten på og under sit anlæg....

Det er trist at vi er nået dertil, ja.

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

exotic skrev:

Sinobi skrev:

Det er trist at vi er nået dertil, ja.

Iøvrigt er det ikke altid trist. Det er faktisk ret morsomt at udføre en tweak jeg afprøvede for nogle år siden.

Jeg sad og testlyttede på noget hifi grej. Efter lidt tid smed jeg Joga Nidra på cd'en (Joga Nidra er en afspændings meditation, altså hjælper dig med at slappe bedre af).
Efter meditationen lyttede jeg til den samme musik igen......
WOW, det var blevet meget bedre!!!
Ja, altså....det var det jo så ikke.... det lød bare sådan for mig fordi jeg nu var mere fokuseret på at lytte.
Om man vil kalde det placebo eller hvad er sådan set lige meget, men der er faktisk mange ting at lære ud af sådan en oplevelse....

Henrik

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Det er jo rigtigt at det er oplevelsen der tæller, med hjernen som det sidste led i kæden. Bare man ikke ukritisk præsenterer en "magisk" printplade under højtaleren som et objektivt fungerende tweak, der "desværre" ikke kan forklares. Hvornår mon de vil blind-teste printpladen? De kan jo lave 3 test: en hvor de siger: de skulle være sååå godt, en hvor de siger, det skulle være sååå dårligt, og en hvor de ikke siger noget. Men nu skal jeg ikke vildlede tråden mere. :~P

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 09 September 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Sinobi skrev:

Men hele jitter halløjet er faktisk IKKE i denne kategori.
Hvad der sker ved forskellige mængder af jitter er veldokumenteret og ved et par nannosekunders jitter (som faktisk findes på nogen produkter) mister man omkring 25 dB af s/n forholdet ved 20KHz p.g.a. jitter forvanskning. Problemet bliver så mindre jo længere ned i frekvens man bevæger sig men med 2 ns jitter er der s/n reduktion helt ned omkring 7KHz. Hele baduljen kan faktisk måles. Om man så kan høre det afhænger jo så af lyttetræningsniveau og anlæggets kvalitetsniveau. Alle de refererede tal  er pr. min hukommelse fra de artikler der gennem årene har været i HighFidelity om emnet, og fra diverse AES papers og hjemmesider på nettet, så hæg mig ikke op på de præcise tal, men de ligger der omkring.
Henrik

De målinger du refererer til - er de foretaget på analogsiden - og holdt op mod målingerne for jitter på digitalsiden?

I så fald vil jeg selvfølgelig give dig ret i, at jitter må være hørbar.

Næste spørgsmål er jo så, om der overhovedet forekommer jitter i praksis, eller om det mest udstyr kører med buffer og reclocking, hvilket bør eliminere problemet?

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes