| Sendt: 09 September 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Tjah nu nogen spørger. Så kan jeg fortælle lidt ommine oplevelser med apparaterne hver for sig og i sammenhæng. DCDS1 eri mine øreren særdeles fornuftig maskine, der giver et enddog særdeles gedigent indtryk fra sig. Jeg kan faktisk ikke rigtigt nævne apparater der er mere lækkert lavet end den S1 serie Denonlavede i 1994. Lydmæssigt er S1 en behagelig oplevelse, med et lidt mildt og let udtryk. Klangen er lidt rund og musikalsk, men ganske usædvanligt detaljeret. Dens lydbillede er udpræget nemt at acceptere og samtidig er her taleom lyd i realistisk størrelse. Ikke noget med tændstikæskelyd her, den er helt i live størrelse og pakker ikke på nogen måde tingene ned.
Den har med andre ord et ganske vindende væsen.
3560 som stand alone maskine er en del anderledes. Den tager heltklart sit udgangspunktiet solidt grundtoneområde, hvorfra den arbejder sig ud. Den kommer aldrig helt i højderne, men lyden er sund. 3D i realistisk størrelse er måske ikke helt indenfor rækkevidde, ligesom nærværet kræver lidt fantasi. Den har dog et attråværdigt fundament at stå på i form af grundtoneområdet, som mandog måske først senere kommer til at sætte pris på for alvor. En absolut hæderlig maskine, som på visse områder minder lidt om en dyr Sony maskine,men med den ekstra klarhed, som Sonyerne fra den tid typisk mangler.
3560 bruger jeg josom nogle ved som løbeværk. Her har den alle de egenskaber jeg allerede har nævnt, blot med den forskel, at den ikke vender ryggen til, når man går i højderne. Den går til stålet uanset hvad man måtte byde den. Faktisk er jeg afsindigt glad for den som løbeværk. At høre den fyre et 3m flygel af for fulde gardiner er en oplevelse. Mange ville ønske at lægge lidt dæmper på løjerne, men forestil dig et homogent attack, som får voldsomheden af sådan et flygel til at stå lige for næsen af dig, præcist som den blev optaget, og så samtidig med fuld fornemmelse af optagerummet og dets sarte påvirkning af optagelsen. Det er ikke noget du kan få til hverdag, jeg har faktisk aldrig hørt andre løbeværker bare komme tæt på det en 3560 formår. Så den er på én gang meget voldsom og særdeles tyst og hertil helt fri for sort baggrund. Jeg har ved flere lejligheder haft mulighed for, at sammenligne 3560 med Phillips CDMPRO MKII - glem det. Den lyder simpelthen af pap op mod 3560. Til trods herfor, så kan du servere de vildeste flygeloptagelser for den, og aldrig mister den grebet og smasker tingene lige i hovedet af dig. I stedet bevarer den grebet på en ganske naturlig måde, som slet ikke virker afdæmpet. Det giver mulighed for at fornemme instrumentet som det er.
Elektronikken i S1 er -trods det mere beskedne udseende - nok det der fungerer bedst i S1. Ret beset har Denon valgt at bruge den fremmeste digiteknik på dagen, hertil bipolarteknik, som stadig d.d. tages i anvendelse. F.eks. NE5534AP opampen, som er en bipolar oldsag, som tilfældigvis også sidder i hobetal i Gamuts nye preamp 3 til 35K Kr. I mineører er det den suverænt bedste opamp på markedet, ingen af de andre har dens dynamik og nøgetrnhed, og det er på den måde selvfølgelig det der præger S1 elektronikken. Jeg mener ikke det er verdens bedste DAC, men jeg mener den er respektabel. Lige nu har jeg svært ved at finde noget der imponerer mig, så jeg har det egentlig ret fint med min S1. Jeg tror dog, at den d.d. er det svageste led i min kæde. Ikke digitalt men analogt forstås. De øvrige kredsløb i min kæde, er af en noget anden kaliber. Jeg er til DC koblede,modkoblingsfrie diskrete forstærkertrin med gennemsunde strømforsyninger, der klarer lidt af hvert. Så det arbejder vi på.
|