Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DENON DCD S-1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 09 September 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg har hørt, så skulle S1 være en smule mere velopløst i toppen, samt lidt bedre perspektivske egenskaber, grundet nyere DAC's og nogle bedre opamps i analog filtret.

Men skifter man til samme opamps i 3560 ( hvilket er muligt og beskrevet i modefikations beskrivelserne af denne) så udlignes forskellene betragteligt.

Dog skulle der stadig trods det være en bitte smule bedre opløsning i toppen, og et lidt støre lydbillede grundet DAC'ne. på S1

Men 3560 følger meget godt med, især grundet et noget bedre og mere vellydende drev, der gør sit til at trods nyere elektronik i S1 at udligne forskellene. ( bruges den som ren drev gives et klippe fast og stabilt lydbillede med ekseptionelt perspektiv samt opløsning der ikke gøres bedre)

Skiftes DAC's i 3560 ( noget der dog kræver en smule arbejde, men er muligt!) til samme som i S1 skulle der praktisktaget ingen forskel være. ( det er dog tvivlsomt at den skulle blive bedre? men i det mindste lige så god!. ( dette til trods for at den øvrige digital prosecering i S1 også er af lidt nyere dato og teknik end i 3560, men dette gør dog alligevel ikke nogen afgørende forskel, men er nok med til at holde 3560 fra at ligefrem overgå S1 uanset hvad man gør.. men som sagt muligvis blot matche den lydmæssigt. )

Jeg ved at Kurt V. Kubik anvender sin S1 som DAC. og sin DCD3560 som drev her til..  ( spørg eventuelt ham til rådes for endnu nærmere og precis beskrivelse af fordele og forskelle mm.)

Hvilket efter hvad han siger giver den OPTIMALE! løsning, dette TRODS! det at der her indskydes et digital kabel imellem som en påvirkende og potencielt forringende faktor.. ( så noget rigtigt og enestående GØR! DCD3560 altså bare!!der helt ophæver den potencielt negative indflydelse et digital kabel  vil kunne ha og en to delt kombi kan medføre)

Men DCD3560 som satnd alone, mangler altså lige den sidste luft i toppen, samt "smoothhed" i lyden og lidt perspektivske egenskaber i forhold til DCDS1

Iøvrigt såå...

Prøv at drømme denne tanke..

En maskine bygget med en finish og konstruktion som S1,  drevet fra 3560 og alt den helt nye digitale teknologi så som 24/96 upsampling, SACD. mm.

Men gjort i samme stil og fine måde som på disse to maskiner! mer resulterende sdamme gode lyd bare med DEN! højre opløsning og sidste rest nyere DAC's og digital teknik er blevet i stand til siden S1 blev udviklet ( for ik at tale om 3560!?) ....     uha!!.........

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 September 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Tjah nu nogen spørger.
Så kan jeg fortælle lidt ommine oplevelser med apparaterne hver for sig og i sammenhæng.
DCDS1 eri mine øreren særdeles fornuftig maskine, der giver et enddog særdeles gedigent indtryk fra sig.
Jeg kan faktisk ikke rigtigt nævne apparater der er mere lækkert lavet end den S1 serie Denonlavede i 1994.
Lydmæssigt er S1 en behagelig oplevelse, med et lidt mildt og let udtryk. Klangen er lidt rund og musikalsk, men ganske usædvanligt detaljeret.
Dens lydbillede er udpræget nemt at acceptere og samtidig er her taleom lyd i realistisk størrelse. Ikke noget med tændstikæskelyd her, den er helt i live størrelse og pakker ikke på nogen måde tingene ned.

Den har med andre ord et ganske vindende væsen.

3560 som stand alone maskine er en del anderledes.
Den tager heltklart sit udgangspunktiet solidt grundtoneområde, hvorfra den arbejder sig ud. Den kommer aldrig helt i højderne, men lyden er sund.
3D i realistisk størrelse er måske ikke helt indenfor rækkevidde, ligesom nærværet kræver lidt fantasi. Den har dog et attråværdigt fundament at stå på i form af grundtoneområdet, som mandog måske først senere kommer til at sætte pris på for alvor.
En absolut hæderlig maskine, som på visse områder minder lidt om en dyr Sony maskine,men med den ekstra klarhed, som Sonyerne fra den tid typisk mangler.

3560 bruger jeg josom nogle ved som løbeværk.
Her har den alle de egenskaber jeg allerede har nævnt, blot med den forskel, at den ikke vender ryggen til, når man går i højderne. Den går til stålet uanset hvad man måtte byde den. Faktisk er jeg afsindigt glad for den som løbeværk.
At høre den fyre et 3m flygel af for fulde gardiner er en oplevelse.
Mange ville ønske at lægge lidt dæmper på løjerne, men forestil dig et homogent attack, som får voldsomheden af sådan et flygel til at stå lige for næsen af dig, præcist som den blev optaget, og så samtidig med fuld fornemmelse af optagerummet og dets sarte påvirkning af optagelsen. Det er ikke noget du kan få til hverdag, jeg har faktisk aldrig hørt andre løbeværker bare komme tæt på det en 3560 formår. Så den er på én gang meget voldsom og særdeles tyst og hertil helt fri for sort baggrund.
Jeg har ved flere lejligheder haft mulighed for, at sammenligne 3560 med Phillips CDMPRO MKII - glem det. Den lyder simpelthen af pap op mod 3560.
Til trods herfor, så kan du servere de vildeste flygeloptagelser for den, og aldrig mister den grebet og smasker tingene lige i hovedet af dig. I stedet bevarer den grebet på en ganske naturlig måde, som slet ikke virker afdæmpet.  Det giver mulighed for at fornemme instrumentet som det er.

Elektronikken i S1 er -trods det mere beskedne udseende - nok det der fungerer bedst i S1. Ret beset har Denon valgt at bruge den fremmeste digiteknik på dagen, hertil bipolarteknik, som stadig d.d. tages i anvendelse.
F.eks. NE5534AP opampen, som er en bipolar oldsag, som tilfældigvis også sidder i hobetal i Gamuts nye preamp 3 til 35K Kr.
I mineører er det den suverænt bedste opamp på markedet, ingen af de andre har dens dynamik og nøgetrnhed, og det er på den måde selvfølgelig det der præger S1 elektronikken.
Jeg mener ikke det er verdens bedste DAC, men jeg mener den er respektabel.
Lige nu har jeg svært ved at finde noget der imponerer mig, så jeg har det egentlig ret fint med min S1. Jeg tror dog, at den d.d. er det svageste led i min kæde. Ikke digitalt men analogt forstås. De øvrige kredsløb i min kæde, er af en noget anden kaliber.
Jeg er til DC koblede,modkoblingsfrie diskrete forstærkertrin med gennemsunde strømforsyninger, der klarer lidt af hvert. Så det arbejder vi på.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes