Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: HIGH END højttalerkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 September 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

I visse af de bøger jeg ahr læst er (kunde) tilfredshed defineret som forskellen mellem forventet oplevelse og den faktiske oplevelse. Er det forventede større end den oplevede kvalitet, bliver man skuffet og omvendt. En vares kvalitet er altså forholdet mellem forventet og oplevet indtryk; se, høre, føle, smage, etc.

For at ramme præcist ned i dene diskussion, må vi have et målestoksforhold ind. HighEnd er jo meget forskelligt, selv for hifi folk.

Det er bare ikke muligt at lave en for alle gældende målestok, fordi alle brugere oplever forventet kvalitet meget forskelligt; det som er super for den ene, er skod for den anden og de kan ikke blive enige.

Et bevis for denne påstnd er de mange tusinde forskellige apparater og mærker vi har på markedet, kunne vi blive enige om tingene var der færre. OG dog mon, for mange vægter jo økonomi højt og vil sige at uanset hvor godt det lyder, så vil jeg ikke bruge så mange penge. Derfor kommer mange produkter nu fra Kina, og på den måde kan vi opleve højere kvalitet - nu i forhold til penge.

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 September 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Lestat skrev:

Højttaler kabel er IMO et spørgsmål om religion. Nogle vil sværge at der er alverden til forskel, andre, som jeg, mener at er kablet ikke åbenlyst underdimensioneret eller defekt, så er forskellen forsvindende lille, og ikke værd at smide så mange penge efter.

Gør dig selv en tjeneste og få en ven til at hjælpe med at lave ABX (dobbelt blind) test før du lægger flere tusinde på et højttaler kabel. Jeg tror du vil finde at kabler til 40-50,-/m er lige så godt som kabler til flere tusinde, men skulle du konsekvent kunne spore en forskel i blindtest, så ved du da ihvertfald at 1) du er speciel ;) og at 2) investeringen ikke er spildt, uanset hvad sådan nogen som mig siger. :p

Mine erfaringer med højttalerkabler og for så vidt signal- og højttalerkabler er, at der kan være endog meget stor forskel. Eksempelvis har i setup's hørt større forskel ved at skifte et højttalerkabel end ved at skifte en forstærker. Det betyder naturligvis ikke, at det er bedre at skifte det ene frem for det andet, men om at passe tingene sammen.

Jeg vil heller ikke mene at et givent kabel er bedre end et andet, blot fordi det koster mere, men jeg har prøvet rigtig dyre kabler, og heriblandt nogle, der virkelig rykkede. De har rykket så meget, at vidste jeg ikke bedre, ville jeg særge på, at det var et apparat, der var sat ind i kæden.

Som det også har været nævnt af andre her i forum'et, synes jeg, at man skal se på prisforholdet mellem kabler og udstyr og finde et fornuftigt pris. Vil man ofte 10-20 % på kabler, kan man får mange sjove oplevelser.

Er det muligt kan man låne af venner og bekendt. Nogle butikker låner også kabler ud, f.eks. HiFi-Klubben og D.A.T. Men der er sikkert også andre. Endelig er der mulighed for at købe brugt og prøve tingene af. Er resultatet tilfredsstillende er det fint, er det ikke tilfredsstillende, er tabet formentlig ikke så stort. 

zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 September 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

zappafan skrev:

Mine erfaringer med højttalerkabler og for så vidt signal- og højttalerkabler er ...

Uppss! - Der skulle selvfølgelig stå  signal- og netkabler.  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes