| Sendt: 10 September 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lestat skrev:
|
Højttaler kabel er IMO et spørgsmål om religion. Nogle vil sværge at der er alverden til forskel, andre, som jeg, mener at er kablet ikke åbenlyst underdimensioneret eller defekt, så er forskellen forsvindende lille, og ikke værd at smide så mange penge efter.
Gør dig selv en tjeneste og få en ven til at hjælpe med at lave ABX (dobbelt blind) test før du lægger flere tusinde på et højttaler kabel. Jeg tror du vil finde at kabler til 40-50,-/m er lige så godt som kabler til flere tusinde, men skulle du konsekvent kunne spore en forskel i blindtest, så ved du da ihvertfald at 1) du er speciel ;) og at 2) investeringen ikke er spildt, uanset hvad sådan nogen som mig siger. :p
|
|
|
Mine erfaringer med højttalerkabler og for så vidt signal- og højttalerkabler er, at der kan være endog meget stor forskel. Eksempelvis har i setup's hørt større forskel ved at skifte et højttalerkabel end ved at skifte en forstærker. Det betyder naturligvis ikke, at det er bedre at skifte det ene frem for det andet, men om at passe tingene sammen.
Jeg vil heller ikke mene at et givent kabel er bedre end et andet, blot fordi det koster mere, men jeg har prøvet rigtig dyre kabler, og heriblandt nogle, der virkelig rykkede. De har rykket så meget, at vidste jeg ikke bedre, ville jeg særge på, at det var et apparat, der var sat ind i kæden.
Som det også har været nævnt af andre her i forum'et, synes jeg, at man skal se på prisforholdet mellem kabler og udstyr og finde et fornuftigt pris. Vil man ofte 10-20 % på kabler, kan man får mange sjove oplevelser.
Er det muligt kan man låne af venner og bekendt. Nogle butikker låner også kabler ud, f.eks. HiFi-Klubben og D.A.T. Men der er sikkert også andre. Endelig er der mulighed for at købe brugt og prøve tingene af. Er resultatet tilfredsstillende er det fint, er det ikke tilfredsstillende, er tabet formentlig ikke så stort.  __________________ Hvo intet vover, intet vinder
|