Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 15:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Levetid på gammel forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 September 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du er tilfreds med lyden, er der ingen grund til at skifte lytter. Men de går nok som noget af det første efter 30-35 år..........

Der er også noget sjovt i at have en vellydende forstærker der er brugt meget få penge på. Det er rigtig fedt at give gammelt snavset elektronik ting lidt vask og smøring, og så konstatere at det spiller rigtig godt.
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ

Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 September 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

ja præcis. den er sikkert blevet "kaseret" fordi den var så snavset og skrattede + at den var så gammel. så ejeren har sikkert tænkt nyere er bedre. men ikke altid hvis man ikke vil punge ordenlig ud ;)
Til top Vis Nimda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nimda Besøg Nimda's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 September 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Lytterne er nemme at finde. Sidder umiddelbart i nærheden af trafoen. Byt dem med nogen af cirka samme værdi. IKKE lavere volt, hellere højere. Gerne flere microfarad, hvis der er plads. Læg meget mærke til polariteten, hvad vej plus og minus vender og lad for guds skyld være med at vende dem forkert !!!

Nu er der jo andre "lytter" end bare dem i strømforsyningen. Dem i strømforsyningen er typisk også dem, der holder bedst og har mindst konsekvens for levetiden af forstærkeren generelt.
Næ, prøv at kigge grundigt på det, der er spredt lytter rundt - og skifter man i strømforsyningen kan man lige så godt tage alle de små med - det er dem, der er "farlige" og de betyder mindst lige så meget for lyden som udglatterne i strømforsyningen. Og det er også de små der tører hurtigst ud.
Ja, faktisk kan de små eksplodere af anstrengelse når de bliver gamle som det skete i min Quad 303 og det er ikke nødvendigvis tegn på der er noget som helst galt andet end alderen på lytten. Havde jeg ikke opdaget det kunne der nemt være brændt et par transistorer af.
De større elektrolytter har sikkerhedsventil og risikoen for at der sker noget fatalt på én gang der er meget mindre - dels pga. opførslen, dels pga. deres placering i kredsløbet, hvor de blot risikerer at springe sikringen hvis de skulle kortslutte osv.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 September 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

Nu er der jo andre "lytter" end bare dem i strømforsyningen. Dem
i strømforsyningen er typisk også dem, der holder bedst og har mindst
konsekvens for levetiden af forstærkeren generelt.
Næ, prøv at kigge grundigt på det, der er spredt lytter rundt - og
skifter man i strømforsyningen kan man lige så godt tage alle de små
med - det er dem, der er "farlige" og de betyder mindst lige så meget
for lyden som udglatterne i strømforsyningen. Og det er også de små der
tører hurtigst ud.
Ja, faktisk kan de små eksplodere af anstrengelse når de bliver gamle
som det skete i min Quad 303 og det er ikke nødvendigvis tegn på der er
noget som helst galt andet end alderen på lytten. Havde jeg ikke
opdaget det kunne der nemt være brændt et par transistorer af.
De større elektrolytter har sikkerhedsventil og risikoen for at der
sker noget fatalt på én gang der er meget mindre - dels pga. opførslen,
dels pga. deres placering i kredsløbet, hvor de blot risikerer at
springe sikringen hvis de skulle kortslutte osv.

Nu er en Quad 303 jo mindst 10 år ældre og britisk.
Men det kan da godt være du har ret. Personligt ville jeg nok tage chancen, indtil jeg havde besluttet mig for om det var noget jeg ville beholde i mange år. Jeg ville umiddelbart også tro at den første lyt efter ensretteren var ret hårdt belastet, medmindre man bruger en drosselspole som første led efter ensretning?

Egentlig ville jeg bare sige at gammelt udstyr også kan have brug for at blive spillet til. Jeg fik fingre i en gammel LC audio riaa, og det endte med at jeg kørte min cd igennem et invers riaa filter gennem Lc audioen i en måned for at få den spillet til igen. I første omgang var bassen bare totalt væk. Der sidder nogle Sanyo Os-Con i som vistnok er berygtet for at kræve lang tilspilningstid. Så det er en god ide at give gammelt udstyr mere end et par timer inden man dropper det igen.

Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 September 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

vil lige tilføje noget..

en der lige kan give mig forskellene på en eletrolyt kodensator, og en alm kondesator?
og hvorfor kan jeg ikke bruge WD40 ?
Til top Vis Nimda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nimda Besøg Nimda's Websted

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 September 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Nimda skrev:

vil lige tilføje noget..

en der lige kan give mig forskellene på en eletrolyt kodensator, og en alm kondesator?
og hvorfor kan jeg ikke bruge WD40 ?

jeg kan svare på det sidste WD40 er alt for skrapt og ødelægger mere end det gavner. jeg kan ikke svare på hvorfor kontaktspray er så godt det er mig en gåde men det evner at smøre og rense og skabe kontakt uden at kortslutte og skade. og alt skadeligt fordamper.. tja det er magi

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 September 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

I en elektrolyt kondensator er der brugt en vædske som er kondensatorens ene lag, det andet lag er så aluminiumsfolie som "ad elektrolytisk vej påføres et lag aluminumilte. Dette lag er da kondensatorens dielektrikum. Det iltede aluminiumslag kaldes for elektrolytkondensatorens anode og elektrolytten er katode" osv. Altså der er en slags diode virkning i en elektrolyt kondensator, derfor skal man passe på med plus og minus med sådan en.
I en almindelig kondensator bruges f.eks metalfolie med olieimprægneret papir imellem. Den har så ingen "diode virkning", elektronerne er ligeglad med hvad vej de løber.

WD-40 er noget olie der vistnok lægger et beskyttende lag oliefilm hvor det bliver brugt. Kontaktrens opløser snavs, men efterlader ikke nogen hinde på elektronikken. Er det smørende kontaktrens, er det vist et eller andet med at smøringen bliver skubbet til side af f.eks glideren på et potmeter og evt. snavs så sidder fast i det fraskubbet lag.
Helt sikker er jeg ikke

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

TubeJ skrev:

Jo, ældre, men kan ikke se hvorfor det skulle have betydning den er britisk ud over nogle herinde, uden at nævne navne, ikke er glad for britisk grej.

Men det kan da godt være du har ret. Personligt ville jeg nok tage chancen, indtil jeg havde besluttet mig for om det var noget jeg ville beholde i mange år. Jeg ville umiddelbart også tro at den første lyt efter ensretteren var ret hårdt belastet, medmindre man bruger en drosselspole som første led efter ensretning?
Jo, det er de da også, men da man jo ikke har et ensretterrør eller selen ensretter at tage hensyn til er de jo ofte temmelig mange uF, så det er først når der er knald på at de virkeligt bliver belastet. Og så er der jo også forskel på om det er en pulserende belastning eller blot en spænding tæt på max for pågældende kondensator.

Egentlig ville jeg bare sige at gammelt udstyr også kan have brug for at blive spillet til. Jeg fik fingre i en gammel LC audio riaa, og det endte med at jeg kørte min cd igennem et invers riaa filter gennem Lc audioen i en måned for at få den spillet til igen. I første omgang var bassen bare totalt væk. Der sidder nogle Sanyo Os-Con i som vistnok er berygtet for at kræve lang tilspilningstid. Så det er en god ide at give gammelt udstyr mere end et par timer inden man dropper det igen.
Helt enig, det kan bestemt lige give et løft lige at motionere tingene igennem en gang imellem. Kondensatorer er faktisk også på det punkt meget lig batterier - de skal lige motioneres en gang i mellem og ligger de stille for længe dør de. Ok, kondensatorerne knap så slemme som batterierne, men en hvis lighed er der da.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

TubeJ skrev:

I en almindelig kondensator bruges f.eks metalfolie med olieimprægneret papir imellem. Den har så ingen "diode virkning", elektronerne er ligeglad med hvad vej de løber.

Nah, almindelig og almindelig. Den du nævner der er det man kalder paper-in-oil. De var meget brugt i gamle dage og stadig meget populære som koblingskondensatorer blandt rørfolket.

Alle andre steder er man gået over til forskellige film eller keramiske typer. Filmtyperne er to plader (vistnok dampet på) rullet eller lagt sammen m. noget fast plastic el. lign. som separator.

I mine rør fætre har jeg da også brugt moderne polypropylen (MKP) som koblingskondensatorer, dels pga. holdbarheden (hvis den ikke overbelastes holder den for alle praktiske formål uendeligt, kun bestem af hvornår plasticen går i opløsning) og dels fordi jeg bedre kan lige lyden af dem. Olie/papir kondensatorer bliver som elektrolytter også gamle og slidte.

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 September 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

TubeJ skrev:
<span style="color: rgb(0, 0, 255);">Jo, ældre, men kan ikke se hvorfor
det skulle have betydning den er britisk ud over nogle herinde, uden at
nævne navne, ikke er glad for britisk grej.

Jeg KAN godt lide britisk grej. Men de er altså nogen gange lidt spøjst bygget. Det har jo også sin charme, men har du nogenside haft fingrene i en tidlig Audio Inovations rørting? Iøvrigt synes jeg godt om dine sorte netledninger og bakelit stikdåser.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

TubeJ skrev:
[QUOTE=McAllan]
Jeg KAN godt lide britisk grej. Men de er altså nogen gange lidt spøjst bygget. Det har jo også sin charme, men har du nogenside haft fingrene i en tidlig Audio Inovations rørting? Iøvrigt synes jeg godt om dine sorte netledninger og bakelit stikdåser. Tak tak, er også selv ret tilfredse med dem. De sætter lige prikken over i'et.

Det var nu ikke dig jeg tænkte på, da jeg mente nogen herinde ikke er så glade for britisk grej. Her tænkte jeg nu mest på den gode von Auspuff.
Apropo Auspuff... Hvis jeg ikke boede så pokkers langt væk fra Jyllandet, kunne det da være sjovt at med medbringe 303'eren og lade den stille op mod NAD 3020 - naturligvis på den betingelse den ikke får nogen fysiske tæsk uanset udfaldet af kampen

No, har aldrig haft fingre i en AI. Kender én der har en AI 500 (en af de første - m. 16 ohm udtag), men sådan roddet med en har jeg aldrig. Men den er nok for ny til at være tidlig eller hvad årgang tænkte du sådan ca. på? (ved ikke ret meget om AI)

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 September 2005 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Audio Innovations var Peter Qvortrups (Nu Audio Note) første rørforstærker serie fra starten af 80’erne. Series 800 var den første udgangsforstærker tror jeg. De lød godt nok, men byggekvaliteteten var lidt dårlig. Jeg havde engang en brugt series 800 forforstærker, der var 2 af printbanerne så tæt på hinanden at der efter ca. ½ års støvnedfald var overgang så det gnistrede. 3 gang det skete borede jeg naturligvis bare et par huller i printpladen så støvet ikke lagde sig……

Så er der jo også Musical Fidelity A1. Jeg måtte skifte volumepot (stor kanalforskel ved lave styrker) og omskifter (knækkede) i min. I en af mine venners røg kondensatorene i strømforsyningen (+ det ene sæt udgangstransistorer). Forsyningsspændinge er 24 V, kondensatorene var mærket med 25 V. God sikkerhedsmargen i en lun klasse A forstærker ikke?

Skidt pyt, britisk hifi startede tit på køkkenbordet og lyder ofte godt, i hvert fald mens firmaerne er unge…..

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2005 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

TubeJ skrev:
Audio Innovations var Peter Qvortrups (Nu Audio Note) første rørforstærker serie fra starten af 80’erne. Series 800 var den første udgangsforstærker tror jeg. De lød godt nok, men byggekvaliteteten var lidt dårlig. Jeg havde engang en brugt series 800 forforstærker, der var 2 af printbanerne så tæt på hinanden at der efter ca. ½ års støvnedfald var overgang så det gnistrede. 3 gang det skete borede jeg naturligvis bare et par huller i printpladen så støvet ikke lagde sig……
OK, de problemer synes jeg ikke lige der er med vedkommendes AI500.

Så er der jo også Musical Fidelity A1. Jeg måtte skifte volumepot (stor kanalforskel ved lave styrker)
Ja, det kommer man også ud for hos Brinck. Købte et 6 mm aksel for nylig. Det skulle jeg aldrig have gjort, det var 40 kr ud af vinduet på en gang bras. Fremover køber jeg kun ALPS - men det behøver nu ikke være deres blå (fås ALPS som privat køber andre steder end hos Elfa?).
og omskifter (knækkede) i min. I en af mine venners røg kondensatorene i strømforsyningen (+ det ene sæt udgangstransistorer). Forsyningsspændinge er 24 V, kondensatorene var mærket med 25 V. God sikkerhedsmargen i en lun klasse A forstærker ikke?
Ja, den der gik i min Quad 303 var mærket 10 v, men spændingen over den var 9,7 v. Ikke underligt den stod af ræset efter 35 år. Men må da ikke håbe de har været så sparsommelige i de lidt senere modeller. 303'eren blev jo faktisk produceret fra '68 og helt frem til '86 hvis jeg husker rigtig.

Skidt pyt, britisk hifi startede tit på køkkenbordet og lyder ofte godt, i hvert fald mens firmaerne er unge…..
Enig. Synes i hvert fald 303'eren er rigtig vellydende og for håbentlig kommer den helt på dupperne i løbet af de næste par dage eller 4. Den ligger nemlig pt. splittet til atomer for dels at blive rengjort fra A til Z, dels at få skiftet elektrolytter og en enkelt tantal.

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 September 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

TubeJ skrev:
I en almindelig kondensator bruges f.eks metalfolie
med olieimprægneret papir imellem. Den har så ingen "diode virkning",
elektronerne er ligeglad med hvad vej de løber.

<span style="color: rgb(0, 0, 255);"></span><span style="color: rgb(0, 0, 255);">
</span>

<br style="color: rgb(0, 0, 0);">
<span style="color: rgb(0, 0, 0);">Nah, almindelig og almindelig. Den
du nævner der er det man kalder paper-in-oil. De var meget brugt i
gamle dage og stadig meget populære som koblingskondensatorer blandt
rørfolket.
Ja, ja jeg bygger også mest med rør. De papir i olie lyder dejligt i visse tilfælde.

Alle andre steder er man gået over til forskellige
film eller keramiske typer. Filmtyperne er to plader (vistnok dampet på) rullet eller lagt sammen m.
noget fast plastic el. lign. som separator.

I mine rør fætre har jeg da
også brugt moderne polypropylen (MKP) som koblingskondensatorer, dels
pga. holdbarheden (hvis den ikke overbelastes holder den for alle
praktiske formål uendeligt, kun bestem af hvornår plasticen går i
opløsning) og dels fordi jeg bedre kan lige lyden af dem. Olie/papir
kondensatorer bliver som elektrolytter også gamle og slidte.

Jeg har også teflon og filmtyper. Kondensatorer er gode at fintrimme lyden med. Men polypropylen, tja så længe det ikke er i mine højttalermembraner!
</span>

Skal man i øvrigt have tjekket udseende kondensatorer så ser her: DHTROB

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 September 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

For nu lige at provokere debatten lidt om værdien af nye kondensatore, så er her sakset et citat fra en norsk tråd på Hifisentralen:

" Jeg hadde en gang på 80-tallet en Pioneer C90 forforsterker, lovprist av Michael Madsen i danske High Fidelity. Det er det verste jeg noen gang har hørt. Jo, bunn og topp var der, men resten .....Huff og huff. Får fremdeles kuldegysninger ved tanken.
Denne dyre C90 brukte jeg så til eksperimenter.
Jeg loddet ut komponenetene systematisk og erstattet med vintage komponenter - mye tatt fra 70-tallets Tandberg og 60-tallets rørradioer. Og for en forandring. Min C90 var ikke til å kjenne igjen. Jeg har gjort lignende operasjoner i mindre omfang med annet utstyr. "

Så jeg ville stadig lige tænke mig om inden jeg skiftede kondensatore

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

TubeJ skrev:

" Jeg hadde en gang på 80-tallet en Pioneer C90 forforsterker, lovprist av Michael Madsen i danske High Fidelity. Det er det verste jeg noen gang har hørt. Jo, bunn og topp var der, men resten .....Huff og huff. Får fremdeles kuldegysninger ved tanken.
Denne dyre C90 brukte jeg så til eksperimenter.
Jeg loddet ut komponenetene systematisk og erstattet med vintage komponenter - mye tatt fra 70-tallets Tandberg og 60-tallets rørradioer. Og for en forandring. Min C90 var ikke til å kjenne igjen. Jeg har gjort lignende operasjoner i mindre omfang med annet utstyr. "

Tja, hvis han sammenligner med de ultrabillige komponenter, hvad enten de er købt i SuperBilligLavpris-butikken nede på hjørnet eller oprindelige i udstyr hvad enten det er 80'er, 90'er eller 2000, så er det da meget forståeligt. I dag skal man faktisk af med anseelige beløb før komponenternes kvalitet hæves bare en lille bitte smule over plain standard.

Når vi snakker kondensatorer, så er det da en ide ikke at tage de billigste, men man behøver altså heller ikke købe Black Gate hos SuperExpensiveAndHeyWeAreHappySound. Selv bruger jeg typisk Elna eller Sanyo lav impedans, 105 graders long life typer til de mindre og Rifa til de større. De få kr de koster ekstra betyder intet for mig med det antal jeg skal bruge (jeg er jo bare en glad amatør), men det meget for lyden.
Har endnu ikke været ude for det ikke gav et løft - og det er ikke pga. manglende tilspilning efter stilstand.

Kan selvfølgelig ikke afvise andre har en anden mening, for lyd er jo ret subjektivt, men kondensatorer og specielt elektrolytter er blevet bedre i de seneste årtier - i hvert fald rent teknisk - og det burde jo bane vejen for bedre forstærkere.

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 September 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

Tja, hvis han sammenligner med de ultrabillige komponenter, hvad enten
de er købt i SuperBilligLavpris-butikken nede på hjørnet eller
oprindelige i udstyr hvad enten det er 80'er, 90'er eller 2000, så er
det da meget forståeligt.

Øhh, En C90 var ikke bestemt ikke billig dengang, tværtimod. Og han mente den blev langt bedre med de gamle komponenter.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

TubeJ skrev:

Øhh, En C90 var ikke bestemt ikke billig dengang, tværtimod. Og han mente den blev langt bedre med de gamle komponenter.

OK, kender ikke C90.
Men dengang var komponenterne jo også kun 10-20 årgamle og det er jo ved at være 20 år siden. Og elektrolytter og olie-kondensatorer fra dengang er jo ikke ligefrem blevet bedre af ælde.

zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004
Sendt: 13 September 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Nimda skrev:
okey, ja det er lidt svære at undgå at se. de er jo gigantiske på denne her forstærker og omringet af en stor mobbe dreng af et kølegitter. men må jeg lige spørge om noget. hvordan kan jeg vide om de skal skiftes, jeg mener. umiddelbart lyder den godt amp'en, der er vel ikke grund til at skifte noget der er udenmærket? og er der andre ting som lytterne der kan aldres og bør/kan skiftes?

Hej Nimda

Hvis du ikke er helt sikker på, hvad du har i hænderne, og hvad du skal gøre, vil jeg anbefale dig at gå til en fagmand. Jeg kan stærkt anbefale dig J. A. Radio på Howitsvej 71 (www.ja-radio.dk ). Jeg har brugt ham (Jesper Andersen) flere gange og til en fornuftig pris. De har desuden erfaring med ledt af hvert også det gamle.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes