|
Hej
Ja, TAD's drivere er meget interessante mht ufarvet lyd. 4000 serien er som en rå diamant du selv kan forme. Efter min mening det bedste, hvis du vil lytte igennem udstyr og optagelser. Men absolut ikke noget for enhver smag! De fleste har heller ikke erfaring til at lytte igennem dette.
Mht basserne, så regner jeg dem ikke overlegne ifh. til så mgt andet, men har kun hørt en model af 16"'erne. 1102 er dog en fin lille sag!
1201 mellemtonen er svær at få til at lyde godt, men ligesom driverne skal du pusle om dem og så kan de lyde fabelagtigt! Den mest glatte gengivelse fra en cone enhed jeg har hørt endnu.
ALE "standard" er med titaniums membraner som jo ofte har et dårligt ry, dog siger alle i verden at ALE er sagen i musikalsk præsentation. Har kun hørt en 24 kilo diskant fra dem og den lader ikke ngt tilbage at ønske!
Fås også med beryllium, men der er ventetid.
ALE skulle være en udspringer fra GOTO - janils...GOTO er i samme boldgade eller hvad/hvem der nu er hvem og hvordan.
Men beryllium er efter min mening varen. Stor styrke, ekstrem vægt og høj egendæmpning - det er sagen.
Heil - udemærkede men lyder af plastik, fin som super tweeter..
bånd - alu lyd, varmt og glat..
keramiske, magnesium, alu, titanium osv fra bad - godt, afhængig af producent.
domer af stof eller silke - det er da forfærdeligt, kan ikke gengive noget som helst korrekt....føj hvor det forvrænger...
papir - nej, gider ikke en diskussion af alle membran typer, men bare at det kræver ekstrem god egen dæmpning, stivhed/masse til den perfekte membran.
bare min mening, men soft dome diskanter er og har aldrig været high end i min verden...
vh
Blandt de rigtigt tunge drenge gælde TAD for noget af det ypperste, men så er priserne også derefter. 10.000-15.000 for en 15" basenhed er ikke usædvanligt.
Går vi til toppen af kransekagen, så er det nok kun de rigtigt fanatiske selvbyggere der kan være med. ALE i japan laver drivere (tror der er venteliste) som ikke alene kræver mange penge men også muskler. Driverne indgår i deres GOTO højttalersystemer i 1.000.000 kroners klassen.
De har alt fra horndiskanter til nok verdens største bas-driver (15-1000 Hz) der vejer 100 kg. Hornet hertil skal specielbygges så det passer til rummet/huset. Efter sigende skulle lyden være af en anden verden!
http://www.tachyon.co.jp/

P160 driveren - 15-1.000 Hz - vægt 100 kg og en følsonhed på 110 dB med et passende horn.

Et eksempel på hvordan bashornet til ovenn. driver kan se ud. Fremstillet i støbt dæmpet alu. HxBXD er 200 x 150 x 150 cm. Dækker området fra 100 Hz ned til 15 Hz. Der kræves et specielt stel/stativ til understøttelse af driveren (100 kg svæver ikke i luften af sig selv!) |