| Forfatter |
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg synes der er lidt dødt her i "Selvbyg" - så jeg sad i går aftes og rodede lidt med en idé:
Jeg synes, der er utrolig stor fokus på enheder og komponenter i selvbyg højttalere - og mindre på hvordan de bliver brugt - så hvad med at lave en "konkurrence", hvor alle deltagere bliver udstyret med de samme to enheder - og så skulle lave den bedst mulige højttaler ud af disse enheder.
Det er jo ikke nogen kunst at "købe" sig til et godt resultat med dyre enheder, men det kunne være spændende, at se hvor forskelligt lydende resultater, der kunne komme ud af de samme enheder. Det ville samtidig fortælle lidt om hvor vigtig basafstemning, kabinet og delefilter er.
Jeg kunne forestille mig en 6½" bas/mellemtone med parametre, der gør den anvendelig i både lukket og basrefleks - og en 19 - 25 mm diskant. Man kunne evt. lave en pakke til en tusse - så kan alle være med.
Bassen kunne F.eks være en VIFA TC18WG eller en Monacor SPH-176. Diskanten kunne være VIFA TC20, Peerless DT 100 H eller ????
Konkurrencen kunne deles op i en "budgetklasse" og "unlimitedklasse", hvor man kunne prøve aktiv deling, eksotiske komponenter, sandfyldte kabinetter osv.
Alle deltagende projekter skulle oftentliggøres - så deltagere ville altid kunne få noget ud af deres enheder efter endt konkurrence.
HIFI4ALL kunne evt. være en del af dommerpanelet - og udvælge de 3 bedste højttalere. Endelig afgørelse kunne så være en blindtest til en HIFI4ALL træf !!??
Er det en helt tosset idé ?
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremragende idé !! Med den lille sidekommentar, at HIFI4ALL.DK ikke vil være dommere. Til gengæld vil vi gerne invitere professionelle højttalerkonstruktører med som dommere....
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Sjovt. Jeg melder mig!
|
| Til top |
|
| |
Mike-J Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville være fedt hvis man kunne få nogen til at sponsorere det også!! men hvem??
mvh.
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evt. D-S-T, hvis vi ender op med deres enheder....
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan i alverden vil I kunne bestemme hvem der vinder i siger jo at HIFI er en smagssag men så er alle jo vindere 
I kan måske opstille nogle kriterier. Et målbar kriterie kunne være den mest liniære højtaler selvom dette ikke er ensbetydende med mest musik, det er også meget komplekst at udmåle og bestemme hvordan målingerne skal ske. Eller hvilken højtaler der går dybest. Eller måske hvilken højtaler der laver størst forskelle på pladerne.
Hvem ved ?? men jeg elsker Konkurrence og lytte med vil da altid være sjovt 
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas - du er dommer.. ..
(har aldrig (arhhh..måske engang!) ment at HI-Fi er en smagssag).
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Hvordan i alverden vil I kunne bestemme hvem der vinder i siger jo at HIFI er en smagssag men så er alle jo vindere 
I kan måske opstille nogle kriterier. Et målbar kriterie kunne være den mest liniære højtaler selvom dette ikke er ensbetydende med mest musik, det er også meget komplekst at udmåle og bestemme hvordan målingerne skal ske. Eller hvilken højtaler der går dybest. Eller måske hvilken højtaler der laver størst forskelle på pladerne.
Hvem ved ?? men jeg elsker Konkurrence og lytte med vil da altid være sjovt 
|
|
|
Nu skriver du jo noget ævl igen - der vil altid være højttalere der er bedre end andre! Hvis ikke det er din holdning så er du fuld af løgn, for du har jo for nyligt fremhævet de nye Akkurat-modeller fra Linn som bedrespillende end dine Espekker, og så må spørgsmålet jo også være - hvor er din kompetence til at bedømme det??
Drop nu alle de åndssvage spekulationer og spørgsmål til alt og intet og bare for en gangs skyld være med det - det kunne sgu da være spændende at høre hvad "almindelige" mennesker kan konstruere ud fra egne ideer, lidt ligesom i Hifi&Elektroniks yngre dage, hvor der var tilsvarende konkurrencer! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2296
|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt huske de gode gamle Hifi & Elektronik-dage....og specielt deres konkurrencer. Det er altid sjovt at se hvad folk finder på, og specielt hvis de i denne konkurrence skal have ens enheder at bygge på.....
Håber det bliver til noget, og ikke bare går i ged....
Mvh.
Brian Sørensen
|
| Til top |
|
| |
MOUSEL Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Det var sgu en fed ide.
Jeg er dog ikke selv den store selvbygger, men det kunne være mega sjovt at se hvordan det ville gå for de enkelte deltagere, og som førnævnt høre ht´erne ved hifi4all træffet (hvis det bliver til noget). Konkurrencen i sig selv kunne også være et trækplaster til træffet og godt stof til en evt. artikkel her på siden.
Højtalerkonstruktørere som dommere. 
Jeg er på pletten når det sker, nu mangler jeg bare en dato på hvornår.
Mvh Mousel __________________ Mvh Mousel
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mig vil osse være med
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Det kunne da være oplagt for q-sound, DAT eller Monacor-danmark at "sponsorere". Det behøver ikke koste dem en krone at sælge en pakke til 1.000 - 1.200 - tværtimod kunne de tjene på det. Og senere ville der være en masse byggesæt til rådighed til de enheder.
Der skal "bare" laves et sæt regler - med en deadline og en slutseance (Hifi4All-træf !?)
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
God ide, lige noget for mig. Jeg syntes det er en god ide med at alle deltagere bliver udstyret med de samme to enheder - og så skulle lave den bedst mulige højttaler ud af disse enheder, f.eks. en 6½" bas/mellemtone og en 25 mm diskant i budgetklassen ca. 1000 kr. for enheder til et sæt.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
manley Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 300
|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
det kunne være sjovt så er der også noget at lave de kolde dage her sidst på året
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
Nu skriver du jo noget ævl igen - der vil altid være højttalere der er bedre end andre!
|
|
|
Der er jeg enig med dig i og det er endda let at vurdere, jeg vælger den højtaler med mest musik i men jeg tvivler jo ikke på mine egne vejne blot hvad et panel af folk som syntes at HIFI er en smangssag vil komme frem til det kan jo risikere at blive lidt for tilfældigt.
|
| Til top |
|
| |
Essoxfly Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanon ide´
Jeg har ikke selv æggene til sådanne projekter, da jeg kun kan identificere en loddekolbe hvis den er tændt
Men selvbygger artikler læses ofte med interesse og en lille smule misundelse, ikke mindst konkurencerne i det gamle Hifi&elektronik var sjove og inspirerende.
Jeg vil helt sikkert være der når/hvis træffet bliver aktuelt, især for at høre garage projekterne.
Held og lykke med det __________________ Mvh. Essoxfly.
Det er oplevelsen der tæller.
|
| Til top |
|
| |
Mike-J Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svar til Jonas!!...
Lad os tage en ligning her!...
EKS! en skønheds konkurance!!... en model / pige vinner en model k0onkurance!!.. frem for en masse andre!.. men de er jo alle modeller og skønnere end de fleste andre alm. "tøser"... alle er modeller og skønne.. men EN er skønnest!.. en skiller sig lidt ud!.. og her er vinderen!.. det er en række dommere der har valgt udfra nogle særlige forudsætninger de hver især har!.. og nogle grund kreterier der skal være i orden.. resten er en smags sag!..
Det samme med hifi! og eventuelt højtaler DIY. det er alt hifi!! og det er garanteret alt rigtig godt og fint lavet!... men der vil altdi være EN! der er lidt udover resten og skiller sig positivt ud!... og her er en vinner!..
Rigtigt er at det som sagt er en smags sag!.. og der er og bliver dommernes smag!... og det kan i en hver konkurance ikke være anderledes!!..
Dommerne må så nødvendigvis være nogen med rimelig god forstand på emnet og nogle specielle forudsætninger i form af speciel indsigt i netop det der konkureres om!.. samt nogle grund regler og kreterier der skal opfyldes.. men her udover bliver det smag og behag og ganske subjektivt!.. eller i mange tilfælde en demokratisk smags afgørelse!..
Såden er det med alle konkurancer af denne art!..!.. hvor ALT! ikke kan måles eller vejes!.. og det kan lyd eller skønhed jo ikke...
Derfor vil sådanne konkurancer da også være ganske subjektive!..
Men aligevel kunne det være sjovt!..
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg prøver at kontakte et par forhandlere for at høre om de er med på idéen - ellers vil jeg selv prøve at sammensætte en pakke til en tudse (tusse !?) - hvis man køber lidt flere enheder ad gangen må det kunne lade sig gøre !
Så må jeg igang med at lave et enkelt og entydigt regelsæt.
Jeg havde egentlig tænkt, at alle kunne deltage også "proffe" - undtagen dem, der er med i dommerpanelet. Desuden regner jeg med, at der skal være to grupper: En "budgetgruppe" hvor den samlede materialepris ikke må overstige 2.500,- for et sæt inkl. enhederne. Og en "Fri gruppe" hvor alt er tilladt - uanset pris. Der skal så være en "vinder" i hver gruppe - og en samlet.
Dommerlytterumet skal være omkring 20 kvm så standerhøjttalere og gulvhøjttalere har lige gode chancer. Udstyr og musik kan vi jo finde ud af løbende her i forummet.
Andre forhold man skal være opmærksom på ?
God weekend
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må man pille ved enhederne! For så har vi alle tabt hvis Duelund stiller op ;o)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Tonny Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 917
|
| Sendt: 03 Oktober 2003 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man må vel selvsagt selv bestemme hvad man bygger og i hvilken størrelse man lyster, finanseret eller ej.
|
| Til top |
|
| |