Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 03:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Forbud mod danske el-stik på vej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 September 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

LK's 3 polede stikprop kan nu sagtens tage 2,5mm2, og kabel diametre på op til 12mm, det burde række til de 10-13A du normalt har forsikret din stikkontakt med.

Og det er en fordel at stikket ikke kan vendes forkert, hvis bare lederne er monteret efter standarden.

Ikke fordi jeg fortrækker LK fremfor Schuko, men begge typer har deres fordele.

mvh.

Men nu er det jo sådan at mange, særlig high-end netkabler men også godt skærmede installations kabler, er en del tykkere en 12 mm2 og har ledere på helt op til 6 mm2 (ja kun de ekstreme, men de er der og 4 mm2 er ikke ualmindeligt)

Iøvrigt (igen på grund af det store marked) findes der Schuko stik udviklet specielt til Hifi brug (Se tidligere indlæg). De er produceret med en bedre lyd for øje og tager kabler på op til 18 mm2 og ledere på op til 6 mm2, de er skærmede, benene er belagt med forskellige materialer der fordrer en bedre forbindelse osv.

Det gør i mine øjne schuko standarden klart overlegen. Det er muligt at der kunne laves danske stik (selvefølgelig kunne der det) med de samme egenskaber men det gør man bare ikke og kommer nok heller aldrig til det.

Mvh Holmbye

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:

De er ulovlige fordi jorden er fri og man kan røre ved den.

[/QUOTE][/QUOTE]

Nu er det jo sådan at jorden ikke er giftig, de fleste betræder den hver dag uden problemer, præcis hvad er det der bekymrer dig ?

Så hvidt jeg forstod på sikkerhedsstyrelsens repræsentant i indslaget så er de ulovlige fordi et af LK's stik går en smule stramt i. Det skulle så i ekstreme OG !!! teroretiske (de siger selv de ikke har forsket i det) situationer kunne resultere i at man rykker ledningen ud af stikket. Det er der i og for sig ikke noget problem i (udtalte en strøm ekspert), da alt hvad der er strømførende sidder inde i stikket. Men ifølge sikkerhedsstyrelsens teori kan der sidde nogen kobber tråde fra ledningen tilbage og så er det jo så farligt at det ikke kan tillades....øhhh hvordan tør de tage på arbejde om morgenen. Det er da noget af en uheldig række begivenheder man der skal komme ud for. Mon ikke det i teorien kan ske med alle stik standarder. Skulle den logik følges helt til dør burde alle ledninger med stik der ikke er helstøbte som dem der følger med når man køber f.eks. en pc, gøres ulovlige.  De er heller ikke så store og klodsede............

ps, et af de bedste stik efter dansk standard jeg har kunnet finde til Hifi brug ser sådan her ud, og besidder egentlig ikke nogen Hifi kvaliteter

DK gummistikprop m/jord rød/grøn

og her er den "smukke" synder der er skyld i at schuko standarden er ulovlig

Stikprop flad Grå Jeg siger forbyd den og markedet er frit og nu også sikkert, så skulle selv den værste uheldsfugl være helt sikker. (eller også lægger de hovederne i blød og finder på en anden række begivenheder der tilsammen kan udgøre en mulig risiko)

Mvh Holmbye

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 September 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Desuden synes jeg afgjort der er noget "mahco" samt ikke mindst praktisk over Schuko og jeg har brugt det konsekvent i mange år.

Anvender du det danske 3-polede netstik kan det ikke vendes i kontakten - det kan Schuko.

Du kan ikke få de 3-polede stik i en ordentlig kvalitet (som kan tage kraftige kabler), det kan du med Schuko.

I sidste ende, så er det jo også muligt at skjule bøsningerne bag sine apparater, hvis ikke man kan lide udseendet.

At folk bruger det til hifi har jeg intet imod .. jeg siger ikke at folk skal vælge DK til deres hifi, kunne sådan set ikke være mere ligeglad.

Med hensyn til syklub og vores feminine sider .. så tjah .. skal da være den første til at bekende at jeg har sådan en side, og hvorfor skal alt være stort og klodset ? Det må være fordi nogen skal kompesere for andre ting de føler er for små.

Men anyways .. Min pointe er nu også bare at folk kan da bruge schuko planker og stik til deres anlæg hvis de føler det kommer til at lyde bedre. Lad dem dog.. hvis det betyder de har det bedre når de sætter sig ned og høre et fantastisk stykke musik, så¨skal jeg da ikke stoppe dem ..

MEN !

Vil stadig tusind gange hellere have en DK stikkontakt siddende på min væk da den er meget mere stilet ... SYNTES JEG !

Her er 2 billeder et af en schuko væg dåse og en LK væg dåse.

Og så lige et lille link som jeg stødte på

http://www.lk.dk/public/s_gen2.asp?what=tekst&sideid=7 61

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

Holmbye skrev:

MonoTovarisj skrev:

De er ulovlige fordi jorden er fri og man kan røre ved den.

Nu er det jo sådan at jorden ikke er giftig, de fleste betræder den hver dag uden problemer, præcis hvad er det der bekymrer dig ?

Så hvidt jeg forstod på sikkerhedsstyrelsens repræsentant i indslaget så er de ulovlige fordi et af LK's stik går en smule stramt i. Det skulle så i ekstreme OG !!! teroretiske (de siger selv de ikke har forsket i det) situationer kunne resultere i at man rykker ledningen ud af stikket. Det er der i og for sig ikke noget problem i (udtalte en strøm ekspert), da alt hvad der er strømførende sidder inde i stikket. Men ifølge sikkerhedsstyrelsens teori kan der sidde nogen kobber tråde fra ledningen tilbage og så er det jo så farligt at det ikke kan tillades....øhhh hvordan tør de tage på arbejde om morgenen. Det er da noget af en uheldig række begivenheder man der skal komme ud for. Mon ikke det i teorien kan ske med alle stik standarder. Skulle den logik følges helt til dør burde alle ledninger med stik der ikke er helstøbte som dem der følger med når man køber f.eks. en pc, gøres ulovlige.  De er heller ikke så store og klodsede............

ps, et af de bedste stik efter dansk standard jeg har kunnet finde til Hifi brug ser sådan her ud, og besidder egentlig ikke nogen Hifi kvaliteter

DK gummistikprop m/jord rød/grøn

og her er den "smukke" synder der er skyld i at schuko standarden er ulovlig

Stikprop flad Grå Jeg siger forbyd den og markedet er frit og nu også sikkert, så skulle selv den værste uheldsfugl være helt sikker. (eller også lægger de hovederne i blød og finder på en anden række begivenheder der tilsammen kan udgøre en mulig risiko)

Mvh Holmbye

Hehe nej jorden er ikke giftig, den kan dog i visse teoretiske tilfælde give stød hvis nu der går overgang i et eller andet apperat og dit barn på 5 står med fingrene inde i schuko stikkontakten....

Dette er meget usandsynligt, og er nok ikke helt enig i at schuko stikket bør være ulovligt af den grund. Det er nok farligere at vade rundt ude på fortorvet og blive kørt ned af en bil. Men derfor skal man jo ikke forbyde bilerne ...

EDIT: Og ja forbyd da bare den stikprop .. hvad skal vi med den ? den har jo ikke jord ?

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Hmm det er faktisk ikke LK der laver den stikprop som jeg bedst kan lide .. kan ikke huske hvad firmaet hedder. Så kan ikke lige finde noget billede ...

Og med det kan jeg jo så også lige sige at LK på ingen måder har monopol .. de er bare lidt ligesom arla

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Hmm det er faktisk ikke LK der laver den stikprop som jeg bedst kan lide .. kan ikke huske hvad firmaet hedder. Så kan ikke lige finde noget billede ...

Og med det kan jeg jo så også lige sige at LK på ingen måder har monopol .. de er bare lidt ligesom arla

Nej det er heller ikke så meget fordi jeg har ondt i røven over at LK tjener kassen, problemet er at markedet i Danmark for Hifi rigtigt el udstyr er så småt at der ikke udvikles nogen produkter. Man er nødt til at tage til takke med de få produkter der er, og prisen bliver højere fordi markedet ikke er stort nok til at tiltrække særlig mange producenter. Iøvrigt er LK forbavsende gode til at spænde ben for dem der forsøger. Senest har de lagt sag an mod et firma der forsøgte at komme ind på markedet med nogen ret flotte vægudtag (til halv pris), så nu står alle produkterne og samler støv på et lager indtil retsagen er afgjort. LK mener simpelthen at det er en kopi af deres vægudtag fordi det ligner deres !!!!

Nu er det jo sådan at de netop er lavet efter dansk STANDARD dvs. at det er meget begrænset hvilke muligheder man har for at variere designet. I praksis har LK altså monopol på ihvertfald vægudtag indtil sagen er afgjort i retten. Vinder de sagen (det gør de næppe medmindre dommeren er helt ved siden af sig selv ligesom sikkerhedsrådets formand) har de rettens ord på deres monopol.'

Men det er rigitigt at der er et enkelt tysk firma eller to der producere et enkelt netstik efter dansk standard, jeg mener det er Brennenstuhl eller Bachmann.

Mvh Holmbye

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 September 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:

Og hvis vi lige fjerner mellemrummet, så virker det
http://www.lk.dk/public/s_gen2.asp?what=tekst&sideid=761

Men bortset fra det, så er den adaptor jo kun for tågehjerner, der ikke kan finde ud af at skifte stik - og de penge skulle LK jo heller nødigt gå glip af. Et sådan adaptorstik er dyrere og mere klodser end et alm. udskiftningsstik såæ kan ikke se hvad det kan bruges til.

Og igen ang. jorden, så kan man jo konstatere at de danske stik rent faktisk er farligere for små børn mv. end Schuko. Årsagen er naturligvis at stikket ikke er undersænket og man kan derfor komme til at røre hvor der med 100% garanti er 220 volt - og man vil så ikke tillade schuko fordi jorden er fri?!?

@Holmbye
Ang. , så var det vist mig der opdagede det først i denne her tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25806&K W=McAllan&TPN=2

Men bortset fra set, så har du ret i det er et kanont lækkert stik. Lidt stort, men i rigtig lækker Macho kvalitet Og så er det heller ikke et LK

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

MonoTovarisj skrev:

Nej det er heller ikke så meget fordi jeg har ondt i røven over at LK tjener kassen, problemet er at markedet i Danmark for Hifi rigtigt el udstyr er så småt at der ikke udvikles nogen produkter. Man er nødt til at tage til takke med de få produkter der er, og prisen bliver højere fordi markedet ikke er stort nok til at tiltrække særlig mange producenter. Iøvrigt er LK forbavsende gode til at spænde ben for dem der forsøger. Senest har de lagt sag an mod et firma der forsøgte at komme ind på markedet med nogen ret flotte vægudtag (til halv pris), så nu står alle produkterne og samler støv på et lager indtil retsagen er afgjort. LK mener simpelthen at det er en kopi af deres vægudtag fordi det ligner deres !!!!

Nu er det jo sådan at de netop er lavet efter dansk STANDARD dvs. at det er meget begrænset hvilke muligheder man har for at variere designet. I praksis har LK altså monopol på ihvertfald vægudtag indtil sagen er afgjort i retten. Vinder de sagen (det gør de næppe medmindre dommeren er helt ved siden af sig selv ligesom sikkerhedsrådets formand) har de rettens ord på deres monopol.'

Men det er rigitigt at der er et enkelt tysk firma eller to der producere et enkelt netstik efter dansk standard, jeg mener det er Brennenstuhl eller Bachmann.

Mvh Holmbye

Ja det forstår jeg, er da også trist over at der ikke er nogen andre store på makedet, LK kunne sagtens bruge konkurrencen. Gad vide hvorfor konkurrence styrrelsen ikke skrider ind.

Der er ihvertfald 2 mærker som forhandles hos Outra, hvor det ene er LK og det andet et væsentligt billigere mærke. Men har vist kun set 3 stiks dåser og almindelige stikpropper og måske også forlængerled ..

McAllan skrev:
MonoTovarisj skrev:

Og hvis vi lige fjerner mellemrummet, så virker det
http://www.lk.dk/public/s_gen2.asp?what=tekst&sideid=761

Men bortset fra det, så er den adaptor jo kun for tågehjerner, der ikke kan finde ud af at skifte stik - og de penge skulle LK jo heller nødigt gå glip af. Et sådan adaptorstik er dyrere og mere klodser end et alm. udskiftningsstik såæ kan ikke se hvad det kan bruges til.

Nej nej .. syntes også bare i skulle se det ..

McAllan skrev:

Og igen ang. jorden, så kan man jo konstatere at de danske stik rent faktisk er farligere for små børn mv. end Schuko. Årsagen er naturligvis at stikket ikke er undersænket og man kan derfor komme til at røre hvor der med 100% garanti er 220 volt - og man vil så ikke tillade schuko fordi jorden er fri?!?

Nej vi kan godt blive enig om at den er lidt rådden...

McAllan skrev:

@Holmbye
Ang. , så var det vist mig der opdagede det først i denne her tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25806&K W=McAllan&TPN=2

Åh stakkel .. Vi er ked af du ikke lige fik din anerkendte kredit

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes