Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: bruger i netstøjsfilter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 September 2005 kl. 05:29 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ik følge det med lc's filter, jeg bruger det selv, og det trækker hele mit anlæg, inklusive projektor(trerørs harman).

Jeg har aldrig hørt det som begrænsende for dynamikken tværtimod, er min oplevelse at der kommer mere dynamik, det burde der jo også gøre vis grundstøjen bliver sænket.

Lc påstand er jo også at filteret først virker rigtig godt ved at man kobler alt på filteret, for at belaste det så meget som muligt.

Har flere gange prøvet at køre uden, men det bliver hurtigt koblet ind igen.

Har prøvet filteret op imod andre, samt skilletrafoer, og jeg synes klart det er noget af det bedste til prisen, har dog ikke prøvet op imod de meget aktive, men vi kan jo prøve!

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 September 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvilket LC-filter du taler om, men hvis du synes det virker, er det jo helt OK.

Dog ville jeg være lidt forsigtig, hvis det er det samme lille LC-filter som jeg har - det har en max. belastning på få ampere og alene din CRT projektor må vel trække en hel del?

Noget helt andet er det, at hvilket som helst "filter" uanset om vi snakker net- eller højttalerfilter er afhængig af belastningen. Jo lavere impedans filteret ser ind i desto lavere bliver afskæringsfrekvensen (For LC-filtre).

Når vi snakker netfiltre vil det sige, at jo flere trafoer (i paralllel) samt jo mere strøm du trækker igennem, desto lavere impedans får du. Jeg har simuleret effekten i elektronikprogrammet "Work Bench" (kan hentes på nettet) og her ser man tydeligt, hvordan filterfunktionen rykker længere ned i frekvens, ved øget belastning. Så umiddelbart har LC helt ret.

Copenhagen Transformers filteret (se ovenfor) vil ved en belastning på 1 A begynde at dæmpe helt nede fra få Hz og er således aktivt i hele det hørbare frekvensbånd. Til gengæld vil det så også dæmpe lidt ved de 50Hz, hvor netfrekvensen ligger! .... er det godt? Måske er det her "dynamik" dæberen kommer ind.

Noget helt andet er det så, om dene kraftige dæmpning kan tolkes som noget "dårligt". Jeg har hørt fra nogle, der mener at jo højere oppe et flter skærer (helst langt over 20kHz) desto bedre. Her kommer vi så igen ind på det subjektive - hvis DU mener det fungere med DIT grej, så er alt jo i den skønneste orden

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 September 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tidligere brugte jeg også LC audio`s største netfilter, sjovt nok lød det bedst her med 2 stk i forlængelse af hinanden.

Nu ligger de bare i en kasse, gemt væk for altid, for DCA`s netfilter,
der bare består af en Jensens pi-spole giver rigtig meget vellyd, når de kobles på. Især sammen med pwm effektforstærkere rykker dette "filter" vildt. 
Indtil videre det eneste filter som ikke har lydt dynamikbegrænsende her. 

Noget andet jeg skal prøve er balanceret power, men EI-kernerne er ikke på lager, så der går lidt tid...
For interesserede kan de evt. læse om dette emne på audiocircle, som er et meget i mødekommende og interessant forum:
http://www.audiocircle.com/circles/viewtopic.php?t=18443

http://www.audiocircle.com/circles/viewtopic.php?t=18441

Mvh Basil.

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 September 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da oplyse at det lc filter jeg bruger kan trække 10 ampere, det skulle være nok til de fleste, har på et tidspunkt trukket tre effektforstærkere over dette filter.

Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 September 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

er lidt nysgerrig. Hvilken betydning har det om man kører med/uden jord med netstøjsfiltre? (Jeg har ikke jord).
Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K

ernst_himself
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 September 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Tilslutter mig lige dette topic...vil gerne lige spørge hvordan det kan have nogle effekt at bruge et støjfilter?

Det førster der sidder inden i div. app. hvad enter det er en effektforstærker eller en cd-afspiller sidder der en skille trafo. Der efter sidder der en ensretter bro og en røvfuld kondensatore for at lave Ac'en om til DC. Alene af denne grund kan jeg ikke forstå hvordan et støjfilter kan gøre en forskel. Langt det meste EMC, kan ikke komme igennem en trafo ( eller den bliver dæmpet meget kraftigt ), defter kan støj slet ikke komme igennem en ensretterbro. Hvis man vil forbedre sit setup mht elektrisk intern støj på effekt-siden, vil jeg da forslå at skifte til nogle gode dioder, kondensatore, zenerdioneder og hvad der ellers måtte sidde for at lave en "ren" DC.

Just my 2 cent's...men ret mig hvis jeg tager fejl.

Til top Vis ernst_himself's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ernst_himself

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 September 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Jeg kan da oplyse at det lc filter jeg bruger kan trække 10 ampere, det skulle være nok til de fleste, har på et tidspunkt trukket tre effektforstærkere over dette filter.

kan jeg ikke forstå det jeg havde gik da helt dødt da jeg havde en amp på der træk ca 1200w fra nettet .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes