| Sendt: 16 September 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvilket LC-filter du taler om, men hvis du synes det virker, er det jo helt OK.
Dog ville jeg være lidt forsigtig, hvis det er det samme lille LC-filter som jeg har - det har en max. belastning på få ampere og alene din CRT projektor må vel trække en hel del?
Noget helt andet er det, at hvilket som helst "filter" uanset om vi snakker net- eller højttalerfilter er afhængig af belastningen. Jo lavere impedans filteret ser ind i desto lavere bliver afskæringsfrekvensen (For LC-filtre).
Når vi snakker netfiltre vil det sige, at jo flere trafoer (i paralllel) samt jo mere strøm du trækker igennem, desto lavere impedans får du. Jeg har simuleret effekten i elektronikprogrammet "Work Bench" (kan hentes på nettet) og her ser man tydeligt, hvordan filterfunktionen rykker længere ned i frekvens, ved øget belastning. Så umiddelbart har LC helt ret.
Copenhagen Transformers filteret (se ovenfor) vil ved en belastning på 1 A begynde at dæmpe helt nede fra få Hz og er således aktivt i hele det hørbare frekvensbånd. Til gengæld vil det så også dæmpe lidt ved de 50Hz, hvor netfrekvensen ligger! .... er det godt? Måske er det her "dynamik" dæberen kommer ind.
Noget helt andet er det så, om dene kraftige dæmpning kan tolkes som noget "dårligt". Jeg har hørt fra nogle, der mener at jo højere oppe et flter skærer (helst langt over 20kHz) desto bedre. Her kommer vi så igen ind på det subjektive - hvis DU mener det fungere med DIT grej, så er alt jo i den skønneste orden 
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|