| Forfatter |
|
GuldLos Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men udover det optiske kabels ringere formåen, hvordan kan det så være at:
GuldLos skrev:
Godt så...
Der er nu coaxial forbindelse mellem HTPC og reciever... MEN, kun i stereo. Hvordan kan det være. Der står PCM i displayet på recieveren (Yamaha RX 1500) Skal jeg stille noget bestemt på PC eller Reciever?
Det kan NEMT være en fejl 40, men hvilken en af slagsen?
Rune
|
|
|
Rune __________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
PCM er digitalt, hvis du vil have lys i din Dolby Digital lampe og/eller lave 5.1 digital lyd, må du som jeg skrev før instille din driver til dette. Jeg er ikke bekendt med dit lydkorts formåen, men det lader til at være en chip der understøtter DDL, hvilket vil betyde at du kan encode alt i et Dolby 5.1 signal ....Også stereo kilder som eksempelvis en mp3 du afspiller i WMP. Så gør det hvis du vil have andet end stereo PCM. Men du bør vel nok LÆSE din manual, og finde ud af hvad lydkortet kan og ikke kan, ligesom du bør forstå at lydkilder på en PC IKKE ret tit er i AC3 eller DTS eller Pro Logic II for den sags skyld. Hvis de skulde være i AC3 formatet kan du stille dit lydkort på spdif passthrough, og du vil få ekstern decoding af AC3 signalet.
Hvis eksempelvis du spiller Doom3 eller hva nu, er der godt nok 6 kanalers (5.1) lyd, som består af 6 diskrete mono lydspor. Men det kan du ikke encode til AC3 eller DTS eller hvad nu med mindre, dit lydkort har DDL, eller er et af de nye fra c-media(der vidst nok understøtter LIVE DTS), eller et nforce2 med soundstorm. Her er din eneste mulighed at føre de 6 kanaler enten digitalt eller analogt til din forstærker og indstille den til 6 channels.
Digital ud(spdif) er ikke lig med Dolby Digital ud=]
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger PC'en som HTPC, det vil sige at de lydkilder jeg skal have over til min reciever ofte vil være DVD matriale, som jeg da nok vil betegne som en DTS eller DD kilde...
Hvis jeg vælger at køre signalet ud via SPDIF forsvinder min mulighed i softwaren for at bestemme antal højttalere... Så står der bare "Digital"
Jeg er ikke intereseret i at afspille min MP3 filer i 5.1 eller mine spil for den sags skyld. Jeg er bare interesertet i, at når jeg smider en film på, så er den i digital surround.
Har forresten prøvet at lave analog surround, det var intet problem... Det andet er bare sjovere...
Rune __________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
|
Hvis de skulde være i AC3 formatet kan du stille dit lydkort på spdif passthrough, og du vil få ekstern decoding af AC3 signalet.
|
|
|
Hør nu her min dreng;-) Den applikation du bruger til afspilning af DVD film, eksempelvis Theatertek eller Zoomplayer, eller hvad nu skal stå på spdif passthrough, så vil det digitale signal blive sendt videre til din forstærker så automatisk vil detecte et Dolby Digital signal eller DTS, for efter du automatisk får 5.1 i digitalt (dette gøres af forstærkeren automatisk). Forstærkeren skal bare stå på digital (på den kanal du anvender til pc) Hvis ikke din forstærker modtager et 5.1signal når din applikation står på passthrough, skal du muligvis installerere FFDShow og konfigurere audio filtret til AC3 448k/bit. Ellers prøv AC3filter instil dette til spdif, directsound, check use ac3 filter for DTS AC3 PCM ......Hvis ikke du kan få dette til at virke.....Så 
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min dreng??? Ja ja da...
Jeg må tilsyneladende hjem og lege lidt mere med lydkorts instillinger og drivere.
Takker __________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
GuldLos skrev:
Min dreng??? Ja ja da...
Jeg må tilsyneladende hjem og lege lidt mere med lydkorts instillinger og drivere.
Takker |
|
|
Du skal nok hellere kikke på indstillingerne i din afspiller...
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
GuldLos skrev:
|
Min dreng??? Ja ja da...
Takker
|
|
|
Du skal nok hellere kikke på indstillingerne i din afspiller... |
|
|
ok, jeg bruger bare mediaplayeren...
Det gør jeg.
Takker.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aner ikke hvilket codec...
Er der er bedre afspiller jeg burde bruge istedet for WMP, nu jeg er igang med at rode med det ?
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen
zuluDK har ret i at MediaPlayer Classic er en framragende no nosense mediaplayer....Der behøver du ikke at vide så meget om hvad et codec er.....Men gør dig selv en tjeneste og læs på lektien som, jeg og andre har givet i denne tråd og sæt dig selv ind i hvad et codec er og måske vigtigere i dit tilfælde.....Hvad et directshow filter er.... Søg på google på: Codec definition media; eller Direct show, dvd osv.....
Sagen er at din mediaplayer ikke ved hvordan den skal håndtere dine dvd'ere eller dine divx film for den sags skyld(herunder selvsagt hvordan det gældende lydspor skal håndteres). Disse informationer ligger i et codec, som reélt set er en slags driver til videoafspilning, som din mediaafspiller bruger.....
FFDshow + en software DVD decoder er nok for de flestes behov.... Jeg anbefaler førstnævnte + Nvidia Purevideo Decoders, eller deres decoder med versions nr 10.0.67
Windows Mediaplayer sutter generelt for hårdt, men har den force at hvis du kan indstallere de rette codecs og Directshowfiltre, håndterer den ALT.
Dette kan være svært....
Men jeg vil nu for den gængse bruger alligevel anbefale Windows mediaplayer ....9'eren er IMO den bedste MS har lavet .
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak.
Jeg kigger på det når jeg kommer hjem til sagerne.
Venligst
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Zulu sorry læste ikke din sidste post godt nok førend jeg svarede......Ja du har ret mht "din afspillers opsætning"....Du ved det der med lydkortopsætningen er jo ligledes vigtigt og ikke direkte åbentlyst mht indgangen til dette tp.....Men point taken.....
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så virker det sgu...
Tak for hjælpen
Venligst
Rune
__________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som du sagde
Havde ikke set "højttaler opsætningen" i MCE og den fik det til at virke.
Det virker dog kun i MCE, hvis jeg laver en speaker test uden for MCE er det stadig kun i stereo, men det er nu også lige meget.
Tak for hjælpen
|
| Til top |
|
| |