Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 09:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Panasonic PHD 8 skærme (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Der bliver på AV forums snakket lidt om at phd8'eren støjer meget (stor uenighed om dette). Hvad siger de lykkelige ejere her på hifi4all til dette?
Til top Vis sheep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sheep

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

sheep skrev:
Der bliver på AV forums snakket lidt om at phd8'eren støjer meget (stor uenighed om dette). Hvad siger de lykkelige ejere her på hifi4all til dette?

Så vidt jeg kan se, så er det kun et par enkelte personer der klager. Der må være tale om en fejl på den pågældende skærm.

Jeg kan intet høre!! Eneste lyd er når man tænder skærmen, hvor den indbyggede blæser lige kører/"spinner op" i ca. 1 sekund (lige som når man tænder en pc).

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Så vidt jeg kan se, så er det kun et par enkelte personer der klager. Der må være tale om en fejl på den pågældende skærm.

Jeg kan intet høre!! Eneste lyd er når man tænder skærmen, hvor den indbyggede blæser lige kører/"spinner op" i ca. 1 sekund (lige som når man tænder en pc).

Regnede heller ikke med det kunne være et problem... Der er ingen blæser i 42'eren vel?

Til top Vis sheep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sheep

Ayla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Jo, der er blæser i PHD8...

Jeg kan godt høre "noget", hvis min lyd er mutet.

Kan intet høre, hvis jeg har lyd på også, hvilket man jo heldigvis næsten altid har.

jdg1 - noget nyt om native og HDMI boardet?

Skal selv til at købe et HDMI board...

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Ayla skrev:
Jo, der er blæser i PHD8...

Jeg kan godt høre "noget", hvis min lyd er mutet.

Kan intet høre, hvis jeg har lyd på også, hvilket man jo heldigvis næsten altid har.

jdg1 - noget nyt om native og HDMI boardet?

Skal selv til at købe et HDMI board...

Jeg har lyttet igen i dag og der er stort set ikke en lyd. Kun hvis jeg lægger mit øre op bag skærmen, kan jeg høre en meget svag elektrisk summen. Men det er vidst normalt ved alle elektriske apparater

HDMI kan ikke køre native (altså 1:1 mapping) (har jeg heller aldrig påstået at det kunne)

Jeg tror du forveksler det med DVI. Og mht. DVI så har jeg afprøvet og det kører fint native (1:1 mapping). Jeg foretrækker dog billedet ved VGA (RGBHV)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

det med DVI. Og mht. DVI så har jeg afprøvet og det kører fint native (1:1 mapping). Jeg foretrækker dog billedet ved VGA (RGBHV)

Ved du om der er HDCP understøttelse på DVI indgangen?

Til top Vis moviedude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moviedude

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

moviedude skrev:
jdg1 skrev:

det med DVI. Og mht. DVI så har jeg afprøvet og det kører fint native (1:1 mapping). Jeg foretrækker dog billedet ved VGA (RGBHV)

Ved du om der er HDCP understøttelse på DVI indgangen?

jeps - det er der

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2005
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Kan upscaling/downscaling ikke klares fra en PC?, jeg tænker på om der findes noget software. Hvis det skulle have så stor forskel på kvaliteten?

Til top Vis pekr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pekr

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

pekr skrev:

Kan upscaling/downscaling ikke klares fra en PC?, jeg tænker på om der findes noget software. Hvis det skulle have så stor forskel på kvaliteten?

Jo, du opnår det bedste resultat ved at klare upscaling på PC, det er bedre end selv meget dyre eksterne scalere.
Det kræver ikke nogen speciel software, medmindre du vil køre med en ikke-standard opløsning. NVIDIA har indbygget opsæning for ikke-standard drivere i deres nyeste drivere. Har du ATI må du bruge Powerstrip til specielle opløsninger i stedet for.
Vær dog opmæsrksom på at ATI og NVIDIA grafikkort rent fysisk er i stand til at generere opløsninger der er delelig med 8 både horsisontal og vertikal.
Har man f.eks. et 1366x768 TV, så må man outputte 1360x768 og sætte TV'et op til denne oplsøning så TV'et selv danner tre sorte pixelkolonner i hver side.
Læs evt. her: http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27344

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2005
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Ok, så blev jeg det kloger. Jeg. har købt et PHD8 42" og er ganske imponeret over billedkvaliteten. Har en Pioneer HD demo, og jeg kan godt sige at den står flot.

Til top Vis pekr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pekr

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:
pekr skrev:

Jo, du opnår det bedste resultat ved at klare upscaling på PC, det er bedre end selv meget dyre eksterne scalere.

Hvad i alverden baserer du det på?

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

pekr skrev:
Ok, så blev jeg det kloger. Jeg. har købt et PHD8 42" og er ganske imponeret over billedkvaliteten. Har en Pioneer HD demo, og jeg kan godt sige at den står flot.

...hvad mener du med det?
Har du en disc med noget pioneer HD materiale eller en Pioneer HD skærm?

Iøvrigt kan jeg ikke forstå at I vælger at købe prof. monitors til brug i hjemmet. Man er da ikke garanteret højere billedkvalitet på dem. Her er pengene da brugt på 24-7 drift, andre typer indgange, flere sikringkredsløb, blæser osv. De er lavet til lufthavnsreklamer, produktionsovervågning og mødeannoncering i receptioner osv. Her er der jo ikke nogen videonørder der står og tripper over billedkvaliteten. Og så ville jeg personligt ikke kunne leve med der traktor-look der er over den billige plasticramme. Det er jo totalt 80'er kitsch 

Det er selvfølgelig et frit land, og hvis I er glade for dem, så skal jeg selvfølgelig ikke blande mig. Men er der nogen af jer der rent faktisk har set de der PH8 monitors ved siden af f.eks. en PV500E med samme signal på?

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

pekr skrev:

...hvad mener du med det?
Har du en disc med noget pioneer HD materiale eller en Pioneer HD skærm?

Iøvrigt kan jeg ikke forstå at I vælger at købe prof. monitors til brug i hjemmet. Man er da ikke garanteret højere billedkvalitet på dem. Her er pengene da brugt på 24-7 drift, andre typer indgange, flere sikringkredsløb, blæser osv. De er lavet til lufthavnsreklamer, produktionsovervågning og mødeannoncering i receptioner osv. Her er der jo ikke nogen videonørder der står og tripper over billedkvaliteten. Og så ville jeg personligt ikke kunne leve med der traktor-look der er over den billige plasticramme. Det er jo totalt 80'er kitsch 

Det er selvfølgelig et frit land, og hvis I er glade for dem, så skal jeg selvfølgelig ikke blande mig. Men er der nogen af jer der rent faktisk har set de der PH8 monitors ved siden af f.eks. en PV500E med samme signal på?

Magen til sludder og vrøvl skal man da lede længe efter  

Du aner jo ærligt talt ikke hvad du taler om?? Du griber tingene fuldstændigt ud af den blå luft? Kom meget gerne med en kildehenvisning!? Personlige erfaringer??

Lufthavne og mødelokaler!!??........Hvad med den professionelle broadcast og video industri, der om nogen sætter krav til kvalitet og fleksibilitet ??(i modsætning til hr. og fr. flæskesteg)

og forskellen på pv500 og phd8 - blandt mange andre tråde om det samme:

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=255885&p age=1&pp=15&highlight=phd

Vi kan sagtens debatere, og ja phd8 har da visse ulemper i forhold til konkurrenterne (det er dog bestemt ikke på billedkvaliteten) - men en debat kræver dog at du blot har en anelse forstand på hvad du siger, hvilket tydeligvis ikke er tilfældet i din situtation!

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
NriK skrev:

Magen til sludder og vrøvl skal man da lede længe efter  

Du aner jo ærligt talt ikke hvad du taler om?? Du griber tingene fuldstændigt ud af den blå luft? Kom meget gerne med en kildehenvisning!? Personlige erfaringer??

hvilken del af af det ovenstående er sludder? Og kan du afvise det jeg har high-lightet i mit indlæg?

Så vidt jeg kan se ud fra specs'ne på TH-42PHD8 og TH-42PV500 så har sidstnævnte f.eks. næsten 8 gange bedre farvegengivelse. Det tyder iøvrigt på at consumermodellen benytter en nyere generation af panasonics generelt udemærkede paneler end PHD8'eren.

Du vil have en kildehenvisning, okay så, den kommer her: www.panasonic.dk
 Og skal vi så ikke bare lade nogen andre om den blå luft...

jdg1 skrev:
Lufthavne og mødelokaler!!??........Hvad med den professionelle broadcast og video industri, der om nogen sætter krav til kvalitet og fleksibilitet ??(i modsætning til hr. og fr. flæskesteg)

Aha, og er du helt sikker på at broadcaststudier stiller sig tilfreds med plasma? Prøv at få en rundvisning i et TV redigeringsstudie eller film-redigeringsstudio. Her er superkalibrerede CRT TV og CRT projektorer stadig dominerende.

(NB: Dette er ikke en opfordring til at diskutere CRT teknologien vs plasma - jeg har selv plasma og er lykkelig.)

jdg1 skrev:
og forskellen på pv500 og phd8 - blandt mange andre tråde om det samme:http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=255885&p age=1&pp=15&highlight=phd

Interessant tråd, for den blev jo netop startet fordi Pattaya Dave - fedt navn iøvrigt  - netop ville vide forskellene. Og udover een der mener at man kan indstille flere parametre på PHD8'eren, så er der ikke nogen der definitivt kan svare manden på spørgsmålet.

Og så må jeg jo spørge igen: Er der nogen der har set forskellen på disse to ved siden af hinanden med samme signal og kan fortælle os at PHD8 har bedre billedkvalitet end PV500?

jdg1 skrev:
Vi kan sagtens debatere, og ja phd8 har da visse ulemper i forhold til konkurrenterne (det er dog bestemt ikke på billedkvaliteten) - men en debat kræver dog at du blot har en anelse forstand på hvad du siger, hvilket tydeligvis ikke er tilfældet i din situtation!

Skal jeg fremvise et afgangsbevis fra DTU eller hvad, for at jeg må være med her?
Jeg har været hifi-freak i 16 år, jeg har været med på surround bølgen siden Prologic, jeg har haft laserdisc og flere DVD-afspillere end de fleste. Jeg kører på mit plasma TV nr. 2 (Pioneer PDP-506XDE)...!

Og derudover synes jeg at du skal moderere dit sprog lidt. Du behøver ikke blive personlig blot fordi jeg stiller et simpelt spørgsmål.

Nu må du forstå mig ret JDG1. Jeg spørger ikke fordi at jeg ønsker at håne dit valg af TV. Jeg kan jo forstå at rent tilslutningsmæssigt har du behov for en helt rå skærm, og så har du da ret i at man ikke behøver betale for ting man ikke skal bruge. Der er jo mange forhold man tager i betragtning når man vælger TV/skærm. Og jeg kan jo også forstå at du er mere end tilfreds med billedkvaliteten, så du har jo øjensynligt ikke valgt forkert.

Problemet med denne tråd er bare, at man får indtrykket af at PHD8'eren er verdens 8'e vidunder, og at PV500 er skod. Men det er vurderet udfra et indlæg på et andet forum, og på den fejlagtige konklusion, at blot fordi der ikke er tuner og SCART stik på, så må skærmen generelt være bedre end det der sidder i consumermodellen.

Mit argument er: Bedre til hvad?
Til professionelt brug? Helt sikkert - Ja
Til privat brug? Tror det ikke, men hører gerne om hvis der findes een der rent faktisk har set forskellen.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

nrik skrev:

Skal jeg fremvise et afgangsbevis fra DTU eller hvad, for at jeg må være med her?
Jeg har været hifi-freak i 16 år, jeg har været med på surround bølgen siden Prologic, jeg har haft laserdisc og flere DVD-afspillere end de fleste. Jeg kører på mit plasma TV nr. 2 (Pioneer PDP-506XDE)...!

Og derudover synes jeg at du skal moderere dit sprog lidt. Du behøver ikke blive personlig blot fordi jeg stiller et simpelt spørgsmål.

Det kan godt være at mit svar var lidt for skarpt (ikke fordi din traktor analogi var meget bedre), men jeg bliver i den grad irriteret, når man udtaler sig på et så åbenbart fejlagtigt og/eller mangelfuldt grundlag! Hånden på hjertet; har du i denne forbindelse gjort noget som helst andet end, at klikke ind på Panasonics danske hjemmeside (som er fejlbehæftet – se længere nede) og derefter kreeret lidt lomme-filosofi? Ret mig hvis jeg tager fejl 

nrik skrev:

Iøvrigt kan jeg ikke forstå at I vælger at købe prof. monitors til brug i hjemmet. Man er da ikke garanteret højere billedkvalitet på dem. Her er pengene da brugt på 24-7 drift, andre typer indgange, flere sikringkredsløb, blæser osv. De er lavet til lufthavnsreklamer, produktionsovervågning og mødeannoncering i receptioner osv. Her er der jo ikke nogen videonørder der står og tripper over billedkvaliteten.

Lad os starte fra en ende af (og som hifi-freak gennem 16 år burde du altså kende bare lidt til dette!  ). PHD skærmene er ikke nogen ny opfindelse. Som 8-tallet rigtigt nok antyder, så er det 8. generation. PHD (PHW før i tiden) har været de professionelle HD paneler og PW har været de professionelle SD paneler. Disse paneler har altid været (i hvert fald fra 4. generation) betragtet som noget af det bedste mht. ydelse. Se disse ældre anmeldelser:

http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?re viewid=3713

http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?re viewid=4532

http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?re viewid=2948

http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?re viewid=2569

http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?re viewid=3874

Og der er mange, mange flere anmeldelser i samme dur……

"Problemet" har dog været indtil nu, at de skærme har kostet en mindre bondegård og at de har været væsentligt dyrere end "consumer" modellerne fra Pioneer og Panasonic. Se blot på eksempelvis hifipriser.dk, hvad der stadigvæk tages for de ældre modeller af Panasonics professionelle paneler på trods af, at de nye modeller nu er på markedet

Nu er skærmene så kommet ned i en pris der kan konkurrere med "consumer" modellerne fra konkurrenterne (bemærk hertil som en sidebemærkning, at Fujitsus 50" panel, der også virkeligt er lækkert kræs – koster ca. kr. 50.000!)

Du skriver så at skærmene udelukkende er rettet mod lufthavne og mødelokaler – hertil kan jeg blot spørge om du har overvejet??:

1. Har du set denne produkt brochure: http://www.av-sales.co.uk/pdf/Brochure-PWD8.pdf Det er vidst en lidt anden målgruppe end kun/bare lufthavne og mødelokaler

2. Hvorfor i alverden skulle lufthavne og mødelokaler ville købe sådan en dyr HD skærm, når der findes (meget) billigere alternativer. Og hvad skulle sådanne institutioner overhovedet bruge HD til?

3. Er det ikke lidt spøjst at der tilbydes alverdens tilslutninger (input-boards), hvis bare skærmen skulle hænge som en opslagstavle i en lufthavn? Hvad i alverden skulle de bruge DVI, HDMI, RGBHV osv. til?

4. Og i forlængelse af forrige punkt, hvorfor tilbydes der SDI tilslutning? Det lugter vidst lidt af tungt/professionelt video grej  (er der overhovedet nogen anden skærm der tilbyder det samme?)

5. De ovenstående professionelle anmeldelser…….

6. Prøv engang at kigge lidt på avsforum.com og avforums.com og søg……. (og ikke bare for de sidste par dage). Så vil du opdage, at skærmene (igennem div. generationer) altid har været et hjertebarn for de kompromisløse nørder, div. forhandlere og professionelt uddannede (bla. ISF uddannede) teknikere og installationsfolk.

Men som sagt er Pansonic panelerne nu kommet ned i et prisleje, hvor de kan konkurrere med eksempelvis Panasonic PV500 og Pioneer XDE.

nrik skrev:

Så vidt jeg kan se ud fra specs'ne på TH-42PHD8 og TH-42PV500 så har sidstnævnte f.eks. næsten 8 gange bedre farvegengivelse. Det tyder iøvrigt på at consumermodellen benytter en nyere generation af panasonics generelt udemærkede paneler end PHD8'eren.

Du vil have en kildehenvisning, okay så, den kommer her: www.panasonic.dk
Og skal vi så ikke bare lade nogen andre om den blå luft...

Som sagt har du klikket ind på Panasonics danske hjemmeside, kigget på ét tal og så dannet hele din tese herefter. En anelse useriøst……

Hvis du blot havde undersøgt sagen en lille smule nærmere ville du opdage, at der en fejl på Panasonics danske hjemmeside. PHD8 kan vise det samme antal farver som pv500 se hertil panasonics tyske hjemmeside

http://www.produkte.panasonic.de/product/product.asp?sStr=4@ -@11@30@171@@@@@@TH-50PHD8EK@Professionelle|Displays@&al tMod=N&upper=&prop=

Eller den amerikanske hjemmeside, eller blot ved at kigge lidt på div. fora.

Panasonics PHD (og PW) skærmene udvikles og produceres et andet sted end "consumer" panelerne. Så vidt det vides er selve plasma-panelerne nogenlunde ens. Det er altså ikke her forskellen ligger (Det er dog svært at sige præcist, da Panasonics consumer afdeling holder kortene tæt til kroppen og ikke er særlig hjælpsomme mht. udlevering af teknisk information. Det er efter sigende stort set umuligt at vriste en servicemanual ud af dem).

Forskellen ligger i byggekvaliteten og teknikken "uden om" selve panelerne. Som det eksempelvis fremgår af det link jeg gav dig i mit forrige svar, så har PV500 ikke "film-detection" i dets "de-interlacing" kredsløb. Det er altså noget der gør en forskel! Derudover, som tidligere nævnt, har skærmene ikke den samme byggekvalitet – se hertil blot "maraton" trådene på eksempelvis avforums.com med problemer med PV500. (piben/summen, kontrastskift, den berygtede "streg" midt i billedet osv.)

Men der er ingen grund til at starte et mudderslagsmål mht. hvilken skærm (PHD8, Pio XDE, eller PV500) der er teknisk bedst "out-of-the-box". Der kan man selv læse div. fora igennem og danne sin egen mening – eller endnu bedre; tag en tur ned hos en forhandler og konstaterer det ved selvsyn (husk nu bare at se det med et ordentligt signal og på en kalibreret skærm!!!)

Der hvor PHD (og PW) virkelig skiller sig ud fra konkurrenter er de mange indstillingsmuligheder! Det er her den store forskel ligger! Tag blot et kig i servicemenuen på PHD8, indstillingsmulighederne er enorme! Alt kan indstilles og "fin-tunes". Det samme gælder slet ikke for eksempelvis PV500 eller Pio XDE, her er der nogle ting der kan justeres, men langt fra lige så meget som på PHD8.

Som det går igen på avforums og avsforum så klapper de professionelle teknikerer/installatører når de skal kalibrere et professionelt Panasonic panel, eftersom det er muligt at få et fremragende billede med en fornuftig kalibrering. Kalibrering af PV500 og Pio XDE er noget mere vanskeligt, da indstillingerne er begrænsede og billedet bliver aldrig helt lige så godt som på en tilsvarende kalibreret PHD eller PW skærm. Det er her, at de professionelle Panasonic paneler har en stor fordel i forhold til konkurrenterne.

Derudover er det muligt på PHD og PW mere eller mindre at "slukke" det interne billedkredsløb, via 1:1 pixelmapping. Man kan således bruge en ekstern scaler (eller HTPC) og benytte dens overlegne billedbehandling.

Det samme er langt fra muligt med Pio XDE og PV500. Alle billedsignaler bliver behandlet af det interne billedkredsløb, hvilket alt andet lige vil medføre en forringelse. Disse skærme vil uden tvivl drage fordel af en scaler (eller HTPC) men slet ikke i samme grad som PHD eller PW, da det interne billedkredsløb altid efterfølgende går ind og "piller" ved signalet, altså en forringelse.

Så summa summarum; "out-of-the-box" er forskellene måske ikke nævneværdige, men med en kalibrering (og evt. en scaler eller HTPC) så klarer PHD og PW sig altså noget bedre end konkurrenterne (tilsvarende kalibreret og evt. med en scaler eller HTPC).

nrik skrev:

Til privat brug? Tror det ikke, men hører gerne om hvis der findes een der rent faktisk har set forskellen.

Kig på det ovenstående – og læs lidt på avforums.com. Bemærk hvordan forhandlere (der også forhandler PV500 og Pio XDE), teknikere/installatører og hardcore nørder "hands-down" erklærer at forskellen er stor. Men sådanne "amatører" kan man vel ikke stole på?

Folk vægter forskelligt; nogen går efter design, nogen går efter "all-in-one-box" og andre går efter "rå" performance.

Da jeg skulle ud og købe nyt TV (ved godt PHD8 ikke er et "TV"  ) gik jeg ubetinget efter den bedste billedkvalitet! Og den har jeg fået! Dermed er dette på ingen måde ensbetydende med, at PV500 eller Pio XDE er "skod" (hvor har jeg skrevet det nrik?). Det er fand*** fede skærme – ingen tvivl om det! Går man efter billedkvalitet og fleksibilitet er PHD (og PW) dog bedre.

Og så kan jeg lige slutte af med et par citater fra et par professionelle installatører vedr. de forskellige skærme og kundesegmenter (hvordan folk vægter tingene forskelligt), som egentlig meget godt illustrerer pointen/forskellen:

(følgende er to svar fra professionelt uddannede installatører på forskellen mellem PV500 og PHD8 - fra tråden jeg linkede til i mit tidligere indlæg)

What you are all asking is something like ' Is my dad's Denon mini system as good as the 2805/2910 combo, and why' It's the difference between a separates system and a music centre. They may share a few chips, connectors etc, but that's where it stops. The 2805 has a bucket load of features that no HC in a box has, audio delay, speaker distances, crossover frequency adjustment, assignable digital audio inputs, assignable component video inputs, etc. This is just the same with the PV500/PHD argument. The PV puts together a bunch of decent components in a way suitable for many people, easy to use, no rocket science involved. The PHD required expert setup, or at least advice, and can be precisely configured and calibrated to suit anyone. If it's not for you, no problem, you'll be happy with the PV500. If you are on a mission to attain home cinema nirvana, then you'll likely never be totally happy with the PV500. Calibration is a pain in the ass, the 2 TV tuners are nothing but an nuisance if you already have sky+ or PVR freeview, speakers are no use if you are OK with using a quality surround system for your TV watching, and believe me, once you are used to that kind of sound quality, the sound of any TV speakers can make you retch. Yes, it's all a bit esoteric, yes, we are a bunch of geeks, and yes, we are happy to be so, and rest secure in the knowlege of the superiority of our setups. It is better, at huge cost in thought, design of the system, component matching etc. Not huge actual cost wise if you do it right, and assuming you'd want surround sound anyway.

The only 'specification' that surely matters is how it looks with a range of Video and Film source material - is why it does so that important?

If you want a Video screen that allows you to optimise its internal video processing for each source device and signal in your system with a range of
'User' and 'Service' Menu adjustments then the PHD8 is a better choice than the PV500.

If you want a Video screen that is a good match for a high quality external Video Processor used to Optimise your various Video sources to provide advanced Deinterlacing, Grey Scale, Motion, Colour management, etc... then the PHD8 is a better choice than the PV500.

Folk keep asking for Technical Differences and say they Draw a blank - the Blank is basically the PV500 spec sheet; try and find the relevant info! Is it even in the public domain?

That in itself is a hindrance to getting the best out of this TV - when the folk who work with the PHD8 need to know something we have folk within Panasonic Business Systems we can call upon for assistance; do the PV500 retailers have that level of support from Panasonic Consumer UK?

I'd guess the 1024x768 Pixel array is possibly the only common component between the PHD8 and PV500 - anyone care to shell out for a couple of Service Manuals and do a part count!

Nrik, jeg ser frem til dit svar, som forhåbentligt er lidt mere velfunderet denne gang

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
...men jeg bliver i den grad irriteret, når man udtaler sig på et så åbenbart fejlagtigt og/eller mangelfuldt grundlag!
du har stadig til gode at bevise dit eget grundlag.

jdg1 skrev:
Har du i denne forbindelse gjort noget som helst andet end, at klikke ind på Panasonics danske hjemmeside (som er fejlbehæftet – se længere nede) og derefter kreeret lidt lomme-filosofi? Ret mig hvis jeg tager fejl   

Lommefilosofi?
Jeg er målløs!
Hvem stoler du mest på når det gælder to forskellige produkter fra den samme producent:
1) Producentens egne tekniske angivelser?
2) 'Pattaya dave' og andre loddekolber fra amerikanske forums?
Ja jeg kender jo godt dit svar på det, og det er i mine øjne en større vildfarelse end den at Panasonic ikke engang har de rigtige data på deres hjemmeside. (så er det jo ikke nemt)

jdg1 skrev:

Lad os starte fra en ende af (og som hifi-freak gennem 16 år burde du altså kende bare lidt til dette!  ). PHD skærmene er ikke nogen ny opfindelse. Som 8-tallet rigtigt nok antyder, så er det 8. generation. PHD (PHW før i tiden) har været de professionelle HD paneler og PW har været de professionelle SD...

Stooop stop stop. Du kan på ingen måde sammenligne SD paneler og HD paneler. De meget mindre pixels der skal bruges ved HD giver også mindre gasindhold, mindre fosfor belægning, og derfor bliver det meget sværere at lave ordentlig lysstyrke, og derfor kan det være nødvendigt at farvedope fosforen mindre optimalt rent farvemæssigt, for til gengæld at vinde mere lysstyrke.

Så du kan ikke bruge SD panelernes kvalitet til at garantere HD panelernes ditto.

Ej heller kan du bruge gode tests af 'gamle' skærme, som en garanti for at nyere modeller har samme kvalitet omregnet til dagens niveau. Prøv nu lige at være lidt seriøs.

jdg1 skrev:

"Problemet" har dog været indtil nu, at de skærme har kostet en mindre bondegård og at de har været væsentligt dyrere end "consumer" modellerne fra Pioneer og Panasonic.

Problemet med hifipriser og andre sammenligningssider er, at de kun sammenligner på de priser som der annonceres hist og pist. Consumer modeller annonceres heftigt når der er noget at spare, hvor pro modellerne typisk først pruttes ned i pris når større handler på 10 eller 50 styk til Magasin, Hovedbanegården eller andet sted hvor de skal bruges.

Så hvis du skal sammenligne noget så skal det være producenternes egne vejledende priser. Og her er promodellerne (og har altid været) lige en tak billigere end consumer modellerne.

Og lad nu være med at drage prisen alt for meget ind i det her. Det handler stadig om billedkvaliteten!

jdg1 skrev:

Du skriver så at skærmene udelukkende er rettet mod lufthavne og mødelokaler – hertil kan jeg blot spørge om du har overvejet??:

1. Har du set denne produkt brochure: http://www.av-sales.co.uk/pdf/Brochure-PWD8.pdf Det er vidst en lidt anden målgruppe end kun/bare lufthavne og mødelokaler

Okay - flot brochure, og det er så dit argument?

Billederne af en bowlinghal, en skole, en biludstilling og en pladshandikappet OB vogn?

Det er meget tydeligt at du aldrig har set et professionelt TV studie eller Filmmixningsstudie.

Tag nu lige og sluk computeren og kom lidt ud i verden.

Det er faktisk temmelig spændende.

Nordisk Film i Valby eller TV byen i Søborg - afsted afsted!

jdg1 skrev:

2. Hvorfor i alverden skulle lufthavne og mødelokaler ville købe sådan en dyr HD skærm, når der findes (meget) billigere alternativer. Og hvad skulle sådanne institutioner overhovedet bruge HD til?

...f.eks. når een skærm skal vise afgangstiderne for 50 fly med navn, nummer, afgangstid, destination, gate, status osv. Der rækker VGA sQ ikke langt. Eller når 10 businessfolk skal studere budgetter eller salgstal fra et monster excell-ark på en bærbar PC. Der har man også brug for det der svarer til XGA opløsning hvilket sjovt nok passer reeet pænt med de 1024x768 som dit TH-42PHD8 har, ja faktisk bedre end et HDTV signal gør. Begynder det at blive tydeligt hvad de er udviklet til?

jdg1 skrev:

3. Er det ikke lidt spøjst at der tilbydes alverdens tilslutninger (input-boards), hvis bare skærmen skulle hænge som en opslagstavle i en lufthavn? Hvad i alverden skulle de bruge DVI, HDMI, RGBHV osv. til?

Jo det er mægtigt spøjst, specielt når vi igen kigger på at DVI og RGBHV er udviklet for bedre at kunne trække signalet over lange afstande med mindre tab. Fordi at en lufthanvs terminal ofte er temmelig lang. Og HDMI er så lige for at lokke sådan nogen som dig til at slå til, eller hvis der skulle være et enkelt TV-studie der skulle fristes, netop fordi at panasonic gerne vil have at de køber det. Og så skulle det jo nødigt være en bestemt indgang der manglede.

Men at der er denne og hin indgang er stadig ikke en garanti for at panelet leverer en bedre billedkvalitet end på consumer modellen.

jdg1 skrev:

4. Og i forlængelse af forrige punkt, hvorfor tilbydes der SDI tilslutning? Det lugter vidst lidt af tungt/professionelt video grej  (er der overhovedet nogen anden skærm der tilbyder det samme?)?

...læs ovenstående igen!

jdg1 skrev:

5. De ovenstående professionelle anmeldelser…….?

...af ældre modeller af SD opløste skærme - Argument ikke godtaget!

jdg1 skrev:

6. Prøv engang at kigge lidt på avsforum.com og avforums.com og søg……. (og ikke bare for de sidste par dage). Så vil du opdage, at skærmene (igennem div. generationer) altid har været et hjertebarn for de kompromisløse nørder, div. forhandlere og professionelt uddannede (bla. ISF uddannede) teknikere og installationsfolk.

Snakker du om Pattaya Dave og 'drengene' ? Jeg kan næsten lugte ostepops'ne. Hvis det endelig skulle vise sig at de er teknikere, så vil det netop være noget der tænder dem mere blot i det faktum at de selv kan stille på flere parametre end den reelle billedkvalitet.

Og sjovt du nævner det: Mit Pioneer har ISF mode! Og det er en consumer model. Hvorfor har Panasonic ikke ISF mode på hverken deres pro eller consumer modeller??? Kunne det måske være fordi at det på Panasonics skærme er umuligt at opnå både 4200 Kelvin og korrekt gamma på samme tid?

jdg1 skrev:
Men som sagt er Pansonic panelerne nu kommet ned i et prisleje, hvor de kan konkurrere med eksempelvis Panasonic PV500 og Pioneer XDE. .
Igen et prisargument og ikke et billedkvalitets argument.

jdg1 skrev:

du klikket ind på Panasonics danske hjemmeside, kigget på ét tal og så dannet hele din tese herefter. En anelse useriøst…… Hvis du blot havde undersøgt sagen en lille smule nærmere ville du opdage, at der en fejl på Panasonics danske hjemmeside. PHD8 kan vise det samme antal farver som pv500 se hertil panasonics tyske hjemmeside .

Ja der fangede du mig - eller snarere Panasonic Danmarks support. Men jeg synes staidgvæk ikke at dine kilder er særligt overbevisende.
Jeg vil snarere sige at det er dig der er useriøs.

jdg1 skrev:
Panasonics PHD (og PW) skærmene udvikles og produceres et andet sted end "consumer" panelerne. Så vidt det vides er selve plasma-panelerne nogenlunde ens. Det er altså ikke her forskellen ligger (Det er dog svært at sige præcist, da Panasonics consumer afdeling holder kortene tæt til kroppen og ikke er særlig hjælpsomme mht. udlevering af teknisk information. Det er efter sigende stort set umuligt at vriste en servicemanual ud af dem).

Ja skærmene (altså de færdige apparater med elektronik og alt muligt) samles måske forskellige steder, men panelerne bliver 100% sikkert produceret på samme fabrik. Forskellen ligger i selve elektronikken, hvilket også betyder en del (bare se alle de lousy skærme der har været på markedet med et ellers ok panasonic panel indeni, men med så forfærdelig elektronik at man væmmedes). Men jeg forstår ikke hvor du vil hen med det. Hvis du prøver at sandsynliggøre at der er en forskel så kunne denne jo ligesåvel ligge i consumermodellens favør.

jdg1 skrev:
Forskellen ligger i byggekvaliteten og teknikken "uden om" selve panelerne. Som det eksempelvis fremgår af det link jeg gav dig i mit forrige svar, så har PV500 ikke "film-detection" i dets "de-interlacing" kredsløb.

Det er godt nok for ringe. Det har pioneer også i både pro og consumer modeller. Du begynder sgu at overbevise mig om at panasonic med vilje har gjort deres PV500 dårligere.... En trist historie!

jdg1 skrev:
Men der er ingen grund til at starte et mudderslagsmål mht. hvilken skærm (PHD8, Pio XDE, eller PV500) der er teknisk bedst "out-of-the-box".
, enig men efterhånden har du da godt nok undergravet panasonics consumermodeller temmlig grundigt.

jdg1 skrev:
Der kan man selv læse div. fora igennem og danne sin egen mening –
  Og du kan stole 100% på, at når pattaya dave, Jonas bojer, og Peter AR siger at noget er det bedste, så passer det! ???!!! NOOOOT

jdg1 skrev:
eller endnu bedre; tag en tur ned hos en forhandler og konstaterer det ved selvsyn (husk nu bare at se det med et ordentligt signal og på en kalibreret skærm!!!)
Enig! Men det var jo netop det du ikke gjorde. Du bestilte den ubeset ud fra nogle rygter på nettet. Hvis det er sådan du vælger nyt hifi og TV, har du så en ægte interesse i at finde den bedste lyd og det bedste billede, eller vil du bare blære dig over for dine venner?

Eller sagt lidt pænere: Er vi ude i at du prøver at forsvare dit valg med alle mulige andre fakta end at du blindt red med på bølgen, og at du nu ikke kan argumentere med egne erfaringer?

jdg1 skrev:
Der hvor PHD (og PW) virkelig skiller sig ud fra konkurrenter er de mange indstillingsmuligheder! Det er her den store forskel ligger! Tag blot et kig i servicemenuen på PHD8, indstillingsmulighederne er enorme! Alt kan indstilles og "fin-tunes". Det samme gælder slet ikke for eksempelvis PV500 eller Pio XDE, her er der nogle ting der kan justeres, men langt fra lige så meget som på PHD8.
Igen må jeg nævne at alle fire Pioneer PDP-436/506 FDE/XDE consumer plasma har ISF mode, og kan indstilles med alle tænkelig parametre af en ISF certificeret tekniker.

jdg1 skrev:
Som det går igen på avforums og avsforum så klapper de professionelle teknikerer/installatører når de skal kalibrere et professionelt Panasonic panel, .....
sjovt nok siden de tilfældigvis også sælger panasonics apparater. Det er ca ligeså neutral argumentation som når Hifi-klubben siger at Denons forstærkere er bedre end de andre japanske mærker (som de så også kan skaffe men ikke har ligeså høj avance på. Kunne det samme være tilfældet her?)

jdg1 skrev:
Derudover er det muligt på PHD og PW mere eller mindre at "slukke" det interne billedkredsløb, via 1:1 pixelmapping. Man kan således bruge en ekstern scaler (eller HTPC) og benytte dens overlegne billedbehandling.
Uha ja, og med et trylleslag forsvandt alle scalere der har siddet i signalvejen i studierne, og alle zooms, beskæringer og andre ændringer i billedets dimensioner har nu pludselig også aldrig fundet sted, ligesom at kameraene der har optaget det oprindelige 'footage' *pling* er blevet til et 1024*768 opløst (mega-ærgeligt at have købt en 50" model der har større vandret opløsning) uanset linser og farvefiltrenes indstilling på kameraene!!!!1:1 pixelmapping er ikke muligt på nogetsomhelst TV eller DVD-signal, eller generelt nogetsomhelst der er ikke er computergenereret. Måske på dit desktop billede eller når du spiller quake, så god fornøjelse med det.

jdg1 skrev:

nrik skrev:

Kig på det ovenstående – og læs lidt på avforums.com. Bemærk hvordan forhandlere (der også forhandler PV500 og Pio XDE), teknikere/installatører og hardcore nørder "hands-down" erklærer at forskellen er stor. Men sådanne "amatører" kan man vel ikke stole på?

Ja, vi kan da høre at du stoler 100% blindt på alt hvad der står på internettet. Jeg læser da også hvad jeg nu kan komme i nærheden af af tests, hjemmesider  og så videre, men jeg stoler kun på mine egne ører og øjne, og jeg sørger for at have set det selv når jeg siger at noget er bedre.

Og det var egentlig det jeg oprindeligt spurgte til: Om du kun mente at PHD8 var bedre fordi du havde læst det, eller om du rent faktisk havde sammelinget det selv. Efterhånden er det vist ret tydeligt at du ikke har sammenlignet det selv, og derfor er dine argumenter efterhånden temmelig hule. Og bare fordi noget bliver sagt mange gange er det ikke nødvendigvis sandt. Du ved...tomme tønder buldrer mest.

jdg1 skrev:
Da jeg skulle ud og købe nyt TV (ved godt PHD8 ikke er et "TV"  ) gik jeg ubetinget efter den bedste billedkvalitet! Og den har jeg fået!
  Okay  men så er alle jo glade.

jdg1 skrev:
Nrik, jeg ser frem til dit svar, som forhåbentligt er lidt mere velfunderet denne gang
  Jeg gider simpelthen ikke linke til alle mulige underlødige menneskers påstande om dette og hint. Og jeg tager ikke dit udsagn om at PHD8 er bedre end PV500 for sandt, før du fortæller mig at du har set dem ved siden af hinanden med samme signal og med samme type forbindelse.

I mellemtiden stiller jeg lige mit oprindelige spørgsmål endnu en gang: Er der nogen der har set TH-42PHD8 ved siden af TH-42PV500E ved siden af hinanden og kan fortælle os hvilket der har den bedste billedkvalitet?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Nrik, jeg spurgte slutteligt i mit forrige indlæg, om dit næste svar ikke kunne være en anelse mere velfunderet. Du lyttede desværre ikke 

På ikke ét eneste punkt har du fremlagt noget som helst, der kan understøtte dine påstande, ikke ét eneste punkt!? Der er dine "frie" betragtninger som du selv er ophavsmand til. Derudover viser du tydeligt, at du ikke har sat dig ordentligt ind i de ting du udtaler dig om – se blot det nedenstående:

NriK skrev:
jdg1 skrev:
...men jeg bliver i den grad irriteret, når man udtaler sig på et så åbenbart fejlagtigt og/eller mangelfuldt grundlag!

du har stadig til gode at bevise dit eget grundlag.

Jeg synes ellers, at jeg er kommet med en rimelig saglig argumentation og henvisninger dokumentation og til andre tråde hvori tingene er diskuteret.

Du har på den anden side ikke haft andet end dine egne overvejelser!?

nrik skrev:
jdg1 skrev:
Har du i denne forbindelse gjort noget som helst andet end, at klikke ind på Panasonics danske hjemmeside (som er fejlbehæftet – se længere nede) og derefter kreeret lidt lomme-filosofi? Ret mig hvis jeg tager fejl    

Lommefilosofi?
Jeg er målløs!
Hvem stoler du mest på når det gælder to forskellige produkter fra den samme producent:
1) Producentens egne tekniske angivelser?
2) 'Pattaya dave' og andre loddekolber fra amerikanske forums?
Ja jeg kender jo godt dit svar på det, og det er i mine øjne en større vildfarelse end den at Panasonic ikke engang har de rigtige data på deres hjemmeside. (så er det jo ikke nemt)

Jeg stoler på de folk som virkelig har forstand på tingene og som har kalibreret og installeret adskillige skærme. Hvorfor bliver du ved med at henvise til Pattaya Dave? Du ved udmærket godt, at jeg ikke har henvist til ham på noget tidspunkt (udover at han stillede et spørgsmål, hvortil jeg henviste til svarerne).

Jeg taler om de professionelt uddannede installatører (mange af dem ISF uddannede) og forhandlere, der handler med high-end hjemmebio udstyr (og som også forhandler Pioneer og Panasonic skærme). Der er personer der har en enorm viden og erfaring og har deltaget på debatsider i årevis (mange af dem har 6.000 – 8.000 indlæg).

Men du mener altså, at disse personer ikke aner hvad de taler om….den må vidst stå på din egen regning

Og igen skal du ikke prøve at dække dine egne fejl/ukendskab til området. Du så ét (fejlagtigt) tal (antallet af farver) og så rullede bolden……..

nrik skrev:
jdg1 skrev:

Lad os starte fra en ende af (og som hifi-freak gennem 16 år burde du altså kende bare lidt til dette!  ). PHD skærmene er ikke nogen ny opfindelse. Som 8-tallet rigtigt nok antyder, så er det 8. generation. PHD (PHW før i tiden) har været de professionelle HD paneler og PW har været de professionelle SD...

Stooop stop stop. Du kan på ingen måde sammenligne SD paneler og HD paneler. De meget mindre pixels der skal bruges ved HD giver også mindre gasindhold, mindre fosfor belægning, og derfor bliver det meget sværere at lave ordentlig lysstyrke, og derfor kan det være nødvendigt at farvedope fosforen mindre optimalt rent farvemæssigt, for til gengæld at vinde mere lysstyrke.

Så du kan ikke bruge SD panelernes kvalitet til at garantere HD panelernes ditto.

Der er selvfølgelig forskel på panelerne, men elektronikken og softwaren er stort set den samme.

nrik skrev:

Ej heller kan du bruge gode tests af 'gamle' skærme, som en garanti for at nyere modeller har samme kvalitet omregnet til dagens niveau. Prøv nu lige at være lidt seriøs.

Enig, man kan ikke automatisk slutte, at bare fordi forgængeren var god, så er efterfølgeren lige så god. Jeg postede de gamle anmeldelser for at illustrere, at de sidste mange modeller har været fortrinlige (både SD og HD). Den nye PHD8 er altså ikke bare noget, "der er dumpet ned fra himlen".

nrik skrev:
jdg1 skrev:

"Problemet" har dog været indtil nu, at de skærme har kostet en mindre bondegård og at de har været væsentligt dyrere end "consumer" modellerne fra Pioneer og Panasonic.

Problemet med hifipriser og andre sammenligningssider er, at de kun sammenligner på de priser som der annonceres hist og pist. Consumer modeller annonceres heftigt når der er noget at spare, hvor pro modellerne typisk først pruttes ned i pris når større handler på 10 eller 50 styk til Magasin, Hovedbanegården eller andet sted hvor de skal bruges.

Så hvis du skal sammenligne noget så skal det være producenternes egne vejledende priser. Og her er promodellerne (og har altid været) lige en tak billigere end consumer modellerne.

Jamen så kig da i de forskellige anmeldelser!! Prisen har altid ligget højere end consumer modellerne!!

Og nu kommer du med en masse påstande, som du, på sædvanligvis, på ingen måde kan dokumentere.

nrik skrev:
jdg1 skrev:

Okay - flot brochure, og det er så dit argument?

Billederne af en bowlinghal, en skole, en biludstilling og en pladshandikappet OB vogn?

Det er meget tydeligt at du aldrig har set et professionelt TV studie eller Filmmixningsstudie.

Tag nu lige og sluk computeren og kom lidt ud i verden.

Det er faktisk temmelig spændende.

Nordisk Film i Valby eller TV byen i Søborg - afsted afsted!

Fint, fint…kør du bare videre. Jeg mangler bare stadigvæk at se, hvor du bare tilnærmelsesvis har påvist, at skærmen kun er beregnet til hovedbanegårde og mødelokaler?

nrik skrev:
jdg1 skrev:

...f.eks. når een skærm skal vise afgangstiderne for 50 fly med navn, nummer, afgangstid, destination, gate, status osv. Der rækker VGA sQ ikke langt. Eller når 10 businessfolk skal studere budgetter eller salgstal fra et monster excell-ark på en bærbar PC. Der har man også brug for det der svarer til XGA opløsning hvilket sjovt nok passer reeet pænt med de 1024x768 som dit TH-42PHD8 har, ja faktisk bedre end et HDTV signal gør. Begynder det at blive tydeligt hvad de er udviklet til?

Som en lille sidebemærkning; Hvis du nu havde læst hele tråden, inden du bare "sprang ind", ville du se at jeg ikke har 42" modellen.

Nu er jeg tilfældigvis en af de "businessfolk" der skal sidde og studere budgetter, tal og præsentationer. Jeg kan konstatere, at der hvor jeg arbejder (og hvor der bestemt ikke mangles penge) der har vi billige skærme fra NEC, der bestemt gør jobbet fortrinligt. Disse paneler koster ikke tilnærmelsesvis det samme som Panasonic panelerne.

nrik skrev:
jdg1 skrev:

Jo det er mægtigt spøjst, specielt når vi igen kigger på at DVI og RGBHV er udviklet for bedre at kunne trække signalet over lange afstande med mindre tab. Fordi at en lufthanvs terminal ofte er temmelig lang. Og HDMI er så lige for at lokke sådan nogen som dig til at slå til, eller hvis der skulle være et enkelt TV-studie der skulle fristes, netop fordi at panasonic gerne vil have at de køber det. Og så skulle det jo nødigt være en bestemt indgang der manglede.

Igen viser du med al tydelighed, at du ikke har sat dig ordentligt ind i tingene. DVI (og HDMI) er netop kendetegnet ved, at de ikke er velegnet til lange kabeltræk! Prøv nu lige at får orden i sagerne inden du udtaler dig!

nrik skrev:
jdg1 skrev:

4. Og i forlængelse af forrige punkt, hvorfor tilbydes der SDI tilslutning? Det lugter vidst lidt af tungt/professionelt video grej  (er der overhovedet nogen anden skærm der tilbyder det samme?)?

...læs ovenstående igen!

Jeg bliver nødt til at spørge dig; ved du egentligt hvad SDI er? (nu kan du selvfølgelig google det inden du svarer) Hvad skal lufthavne og mødelokaler med SDI? Har nogen anden skærm mulighed for SDI? 

nrik skrev:
jdg1 skrev:

5. De ovenstående professionelle anmeldelser…….?

...af ældre modeller af SD opløste skærme - Argument ikke godtaget!

For søren da! Læs nu tingene igennem! Der er også anmeldelser af HD panelerne i de links jeg gav dig. Og de er blot få af mange. Søg på google efter de ældre anmeldelser af de ældre modeller.

Og nej, (udover denne http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic -th42phd8uk-review.html), så finder der endnu ingen professionelle anmeldelser af PHD8 skærmen endnu, da den er spritny på markedet!

nrik skrev:
jdg1 skrev:

Snakker du om Pattaya Dave og 'drengene' ? Jeg kan næsten lugte ostepops'ne. Hvis det endelig skulle vise sig at de er teknikere, så vil det netop være noget der tænder dem mere blot i det faktum at de selv kan stille på flere parametre end den reelle billedkvalitet.

Du ved godt hvem jeg taler om, men jeg skal gerne gentage det:

Jeg taler om de professionelt uddannede installatører (mange af dem ISF uddannede), hardcore nørder (med udstyr i den helt tunge ende) og forhandlere, der handler med high-end hjemmebio udstyr (og som også forhandler Pioneer og Panasonic skærme). Det er personer der har en enorm viden og erfaring og har deltaget på debatsider i årevis (mange af dem har 6.000 – 8.000 indlæg).

Men dem kan man altså efter din mening ikke stole på?

nrik skrev:

Og sjovt du nævner det: Mit Pioneer har ISF mode! Og det er en consumer model. Hvorfor har Panasonic ikke ISF mode på hverken deres pro eller consumer modeller??? Kunne det måske være fordi at det på Panasonics skærme er umuligt at opnå både 4200 Kelvin og korrekt gamma på samme tid?

Se nu bliver det rigtigt komisk! Nu fremhæver du lige pludselig ISF som noget positivt, selvom du utvetydigt har givet udtryk for, at ISF uddannede teknikere er personer der "spiser ostepops med den ene hånd og holder loddekolben med den anden hånd". Kan du blive enig med dig selv?

Og mht. ISF moden på Pioneer 436 (og 506) XDE så tager du (igen) fejl. Undersøg nu tingene inden du udtaler dig!

Det "eneste" der ligger i denne ISF mode på Pio XDE er, at du (en ISF tekniker) har mulighed for to ekstra hukommelsesindstillinger; en til "night" og en til "day". Disse to kan du skifte imellem afhængig af lysforholdene. Det giver ikke adgang til nogen ekstra indstillingsmuligheder! Andet ligger der ikke i det! Jeg er ked af, at jeg må skuffe dig - det er to hukommelsesindstillinger og intet andet.

nrik skrev:
jdg1 skrev:

du klikket ind på Panasonics danske hjemmeside, kigget på ét tal og så dannet hele din tese herefter. En anelse useriøst…… Hvis du blot havde undersøgt sagen en lille smule nærmere ville du opdage, at der en fejl på Panasonics danske hjemmeside. PHD8 kan vise det samme antal farver som pv500 se hertil panasonics tyske hjemmeside .

Ja der fangede du mig - eller snarere Panasonic Danmarks support. Men jeg synes staidgvæk ikke at dine kilder er særligt overbevisende.
Jeg vil snarere sige at det er dig der er useriøs.

På hvilken måde? Og hvilke kilder har du anført……ingen!?

nrik skrev:
jdg1 skrev:
Forskellen ligger i byggekvaliteten og teknikken "uden om" selve panelerne. Som det eksempelvis fremgår af det link jeg gav dig i mit forrige svar, så har PV500 ikke "film-detection" i dets "de-interlacing" kredsløb.

Det er godt nok for ringe. Det har pioneer også i både pro og consumer modeller. Du begynder sgu at overbevise mig om at panasonic med vilje har gjort deres PV500 dårligere.... En trist historie!

Som sagt skal dette ikke være starten til en mudderkastning.

nrik skrev:
jdg1 skrev:
Der kan man selv læse div. fora igennem og danne sin egen mening –
  Og du kan stole 100% på, at når pattaya dave, Jonas bojer, og Peter AR siger at noget er det bedste, så passer det! ???!!! NOOOOT

Jeg stoler en del mere på de ovenstående kilder, end jeg gør på dig, som nu gentagende gange har vist, at du ikke har sat dig ordentligt ind i tingene.

nrik skrev:
jdg1 skrev:
eller endnu bedre; tag en tur ned hos en forhandler og konstaterer det ved selvsyn (husk nu bare at se det med et ordentligt signal og på en kalibreret skærm!!!)

Enig! Men det var jo netop det du ikke gjorde. Du bestilte den ubeset ud fra nogle rygter på nettet. Hvis det er sådan du vælger nyt hifi og TV, har du så en ægte interesse i at finde den bedste lyd og det bedste billede, eller vil du bare blære dig over for dine venner?

Eller sagt lidt pænere: Er vi ude i at du prøver at forsvare dit valg med alle mulige andre fakta end at du blindt red med på bølgen, og at du nu ikke kan argumentere med egne erfaringer?

Skal vi lige kigge på hvem, der brød ind i denne tråd og begyndte at fremføre udokumenterede og fejlagtige påstande? Hvem er det, der forsvarer hvad?

Hvis jeg virkelig skulle "blære mig", så ville jeg have købt den dyrere og mere flashy (bestemt ikke noget negativt – synes det er et fedt design!) Pioneer 506 XDE.

Men jeg går ikke i små sko – og jeg er fuldstændigt ligeglad med Jante. Kan du sige det samme?

Ja, jeg bestilte skærmen ubeset – henset til de meget rosende ord, som det fik med på vejen af de ovennævnte folk. Derudover, da de tidligere modeller var blevet skamrost (i bl.a. de anmeldelser jeg har linket til ovenfor)!

På det tidspunkt havde jeg set Pio 506XDE og PV500. Og så spørger jeg dig, har du set alle tre skærme? (PV500, Pio XDE og PHD8).

nrik skrev:
jdg1 skrev:
Igen må jeg nævne at alle fire Pioneer PDP-436/506 FDE/XDE consumer plasma har ISF mode, og kan indstilles med alle tænkelig parametre af en ISF certificeret tekniker.

Som tidligere nævnt så giver ISF night/day mode ikke adgang til flere indstillinger. Det er et faktum, at PHD8 har langt flere indstillingsmuligheder end eksempelvis Pio XDE og PV500. Kig blot på de erfaringer, som installatørerne har beskrevet på avforums og avsforum (herunder ISF uddannede folk).

nrik skrev:
jdg1 skrev:
Som det går igen på avforums og avsforum så klapper de professionelle teknikerer/installatører når de skal kalibrere et professionelt Panasonic panel, .....

sjovt nok siden de tilfældigvis også sælger panasonics apparater. Det er ca ligeså neutral argumentation som når Hifi-klubben siger at Denons forstærkere er bedre end de andre japanske mærker (som de så også kan skaffe men ikke har ligeså høj avance på. Kunne det samme være tilfældet her?)

Igen kan jeg konstatere at du ikke læser ordentligt. Flere af de forhandlere, der til hjemmebio-entusiaster anbefaler PHD8, forhandler også Pioneer og andre skærme. Det er blot tale om forskellige segmenter på markedet – intet andet end det.

Mange af de ISF uddannede teknikere, forhandler ikke skærme, men lever af at installere og kalibrere udstyr, samt sælge tilbehør (eksempelvis scalere). Hvorfor skulle de basere deres anbefalinger på andet end erfaringer?

Og Panasonic har da virkeligt haft held med deres "konspiration" og har igennem en del år efterhånden fået rigtigt mange "nørder" (læs folk der har en enorm viden og erfaring mht. hjemmebio) med på vognen.

nrik skrev:
jdg1 skrev:

Uha ja, og med et trylleslag forsvandt alle scalere der har siddet i signalvejen i studierne, og alle zooms, beskæringer og andre ændringer i billedets dimensioner har nu pludselig også aldrig fundet sted, ligesom at kameraene der har optaget det oprindelige 'footage' *pling* er blevet til et 1024*768 opløst (mega-ærgeligt at have købt en 50" model der har større vandret opløsning) uanset linser og farvefiltrenes indstilling på kameraene!!!!1:1 pixelmapping er ikke muligt på nogetsomhelst TV eller DVD-signal, eller generelt nogetsomhelst der er ikke er computergenereret. Måske på dit desktop billede eller når du spiller quake, så god fornøjelse med det.

Jeg antager, på baggrund af det ovenstående, at du ikke har set hvor meget bedre end ekstern scaler (eller HTPC) kan forbedre billedet. Måske du lige skulle prøve dette?

nrik skrev:
jdg1 skrev:
nrik skrev:

Ja, vi kan da høre at du stoler 100% blindt på alt hvad der står på internettet. Jeg læser da også hvad jeg nu kan komme i nærheden af af tests, hjemmesider  og så videre, men jeg stoler kun på mine egne ører og øjne, og jeg sørger for at have set det selv når jeg siger at noget er bedre.

Men du siger jo selv, at PHD8 er beregnet til lufthavne og mødelokaler og at billedkvaliteten derfor er dårligere end consumer modellerne – og det er uden du har set PHD8! Nu hænger det da ikke rigtigt sammen

nrik skrev:
Jeg gider simpelthen ikke linke til alle mulige underlødige menneskers påstande om dette og hint. Og jeg tager ikke dit udsagn om at PHD8 er bedre end PV500 for sandt, før du fortæller mig at du har set dem ved siden af hinanden med samme signal og med samme type forbindelse.

I mellemtiden stiller jeg lige mit oprindelige spørgsmål endnu en gang: Er der nogen der har set TH-42PHD8 ved siden af TH-42PV500E ved siden af hinanden og kan fortælle os hvilket der har den bedste billedkvalitet?

Jeg tror endnu ikke, at der en forhandler i Danmark, der har begge modeller til udstilling – i ordentlig kalibreret stand. (og da slet ikke ved 1:1 pixelmapping  med en scaler eller HTPC).

Så nej jeg har ikke set de to modeller direkte op mod hinanden. Men i det mindste har jeg set dem – hvilket du ikke har.

Til gengæld har de ovennævnte gjort indgående erfaringer med de to skærme og deres dom er klar!

Men hvis du mener, at man overhovedet ikke kan stole på andres erfaringer – og her taler vi om folk med erfaring og sagkundskab og ikke om "Pattaya Dave" – så kommer vi ikke meget længere. Hvorfor skulle man så overhovedet have et sådant forum som hifi4all?

Nu har du brudt ind i denne tråd, og i et par indlæg fremført påstande, som du på ingen måde har dokumenteret (ikke engang en enkelt henvisning). Ydermere, har du gentagne gange kommet med direkte fejlagtige/forkerte påstande. Og generelt bærer dine indlæg præg af, at du slet ikke har sat dig ordentligt ind i tingene. Hvis du vil fortsætte i samme dur, så vil jeg foreslå, at du opretter en selvstændig tråd og så kan du fortsætte der.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Så nej jeg har ikke set de to modeller direkte op mod hinanden.

I rest my case.

Demonio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Sendt: 02 November 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Du har rodet dig ind i noget du ikke kan finde rundt i Nrik. I modsætning til dig ved jdg1 hvad han snakker om.

Ihh hvor jeg glæder mig til at modtage mit "lufthavn & mødelokales PHD8" her på fredag

Til top Vis Demonio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Demonio

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 November 2005 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Sikke en lang tråd........på godt og ondt

Skal bruge en skærm, og har længe været lun på PV500 eller 436XDE, senest mest 436XDE pga. lækkert design, ekstra HDMI og ekstern tuner boks(måske lidt POP, men alligevel), men da jeg gerne vil bruge en HTPC, så har jeg nu læst mig frem til at 436XDE har nogle problemer angående det - selv via VGA (judder med mere)!

Så står jeg tilbage med PV500.....kører ikke godt med HTPC over HDMI - hvordan er den over VGA? (Næste problem - HDCP).

Så med denne tråd åbner der sig nu en ny mulighed....PHD8!

Desværre har jeg aldrig set den live.....Er der nogle der kender til en butik i Århus området, som har fået denne skærm op at hænge?.....eller er der en nylig ejer i Århus, som vil vise sin skærm frem?

mvh

LBA75

Til top Vis LBA75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBA75

<< Forrige Side af 17 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum