Forfatter |
|
LBA75 Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 264
|
Sendt: 07 November 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har nu læst tråden igennem igen, og kan kun komme frem til følgende statement:
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Så vidt jeg ved er det stadigvæk 60 hz ved native over HDMI? Det er dog muligt med 50hz native med VGA.
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Hvordan ser det så ud med native over dvi ved 50 hz?
Mvh
LBA75
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 07 November 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
LBA75 skrev:
Hej
Har nu læst tråden igennem igen, og kan kun komme frem til følgende statement:
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Så vidt jeg ved er det stadigvæk 60 hz ved native over HDMI? Det er dog muligt med 50hz native med VGA.
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Hvordan ser det så ud med native over dvi ved 50 hz?
Mvh
LBA75
|
|
|
Jeg er nu ret sikker på, at det fremgår af tråden, at skærmen kun kan køre 1:1 mapping via dvi ved 60hz.
|
Til top |
|
|
LBA75 Forum Bruger

|
Sendt: 07 November 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, jeg må have overset det.
Så til HTPC, så er det altså kun VGA der duer? Ikke videre fremtidssikret hvad angå HDCP eller hva`?
mvh
LBA75
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

|
Sendt: 07 November 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
LBA75 skrev:
Okay, jeg må have overset det.
Så til HTPC, så er det altså kun VGA der duer? Ikke videre fremtidssikret hvad angå HDCP eller hva`?
mvh
LBA75
|
|
|
På de tidligere DVI boards kunne EDID modificeres, så der også kunne køres med 50hz. Så det er sikkert et spørgsmål om tid, før end dette samme kan gøres med de nye kort.
Med denne skærm, så er billedkvaliteten bedre med VGA (eller RGBHV boardet) end med DVI, så det er ikke noget større problem. Mht. HDCP, så kører jeg snart med SDI (når VP30 kommer) og så er det problem løst . Men hvis du kører med HTPC, så er HDCP (indtil videre) da heller ikke noget problem?
|
Til top |
|
|
LBA75 Forum Bruger

|
Sendt: 07 November 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, HDCP er altså kun relevant ved digital overførsel.
Læste testen du linkede til tidligere og der skamroste de jo computer over VGA, så det skulle altså ikke blive det store problem.
Tak for hjælpen og tålmodigheden
Mvh
LBA75
|
Til top |
|
|
LBA75 Forum Bruger

|
Sendt: 07 November 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pokkers, gentager lige mig selv - er der nogen der kender til en butik i Århus området, som har denne skærm udstillet, eller er der en ejer, som vil vise sin skærm frem?
Mvh
LBA75
|
Til top |
|
|
Demonio Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 129
|
Sendt: 07 November 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 den maskine du køber VP30, har du et link til denne? (til et sted der giver go info om den, og hvad den kommer til at koste?)
Det er denne ik? http://www.dvdo.com/pro/pro_isvp30.php
I øvrigt, du kalder det for en "Scaler" men hvad hedder disse maskiner på engelsk? Jeg synes sjældent jeg ser navnet "Scaler" på div. forums, kalder man dem noget andet? Eller er det bare ikke så udbredt..
|
Til top |
|
|
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
Sendt: 07 November 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Demonio skrev:
I øvrigt, du kalder det for en "Scaler" men hvad hedder disse maskiner på engelsk? |
|
|
De hedder video processor . __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

|
Sendt: 07 November 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
LBA75 skrev:
Okay, HDCP er altså kun relevant ved digital overførsel.
Læste testen du linkede til tidligere og der skamroste de jo computer over VGA, så det skulle altså ikke blive det store problem.
Tak for hjælpen og tålmodigheden
Mvh
LBA75
|
|
|
HDCP er relevant ved DVI og HDMI og hvor signalet er kodet med HDCP.
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

|
Sendt: 07 November 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Demonio skrev:
jdg1 den maskine du køber VP30, har du et link til denne? (til et sted der giver go info om den, og hvad den kommer til at koste?)
Det er denne ik? http://www.dvdo.com/pro/pro_isvp30.php
I øvrigt, du kalder det for en "Scaler" men hvad hedder disse maskiner på engelsk? Jeg synes sjældent jeg ser navnet "Scaler" på div. forums, kalder man dem noget andet? Eller er det bare ikke så udbredt..
|
|
|
Det hedder en scaler eller en video processor. Både på avforums avsforum er der en hel kategori der kun omhandler sådanne maskiner. Den er absolut ikke en nødvendighed!! Skærmens interne scaler klarer det glimrende! Betragt det snarere som toppen på kransekagen 
|
Til top |
|
|
Demonio Forum Bruger

|
Sendt: 07 November 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Det hedder en scaler eller en video processor. Både på avforums avsforum er der en hel kategori der kun omhandler sådanne maskiner. Den er absolut ikke en nødvendighed!! Skærmens interne scaler klarer det glimrende! Betragt det snarere som toppen på kransekagen 
|
|
|
Om Scaler er nødvendig kan jo diskuteres, kommer an på om man er meget følsom ang. billede (er jeg!). Den interne scaler er ikke dårlig, enig og det er bestemt "watchable" på nogle kanaler. Men jeg synes ikke mørke scener ser spor godt ud på normalt TV med PHD8'en, så jeg kunne bestemt godt bruge en super scaler. Går ud fra at sådan en delvist ville løse det problem. I hver fald når jeg bruger min PC som scaler via. VGA så bliver de mørke scener i både HD og andet (divx, dvd etc) meget flottere at se på.
Spørgsmål. Jeg tænkte på Denon 2910, den kan "upscale" til 720p & 1080i via. HDMI/eller DVI. Er det ikke præcis det samme som din scaler gør? Hvad gør så at det er værd at investere i en Scaler til 15.000+ (VP'en) frem for en fx. 2910 til 5.000? Er det betydeligt bedre med Scaler? (her spørger jeg om du har personligt kendskab til det, du kan jo kun svare subjektivt)
I øvrigt mener jeg at upscaling er mere end blot toppen af kransekagen, blot med upscalering fra min pc til 1024x768 så jeg en betydelig forskel frem for at se DVD enten via. Xbox, PS2, eller min Sony Vega 333 standalone. Hvad kan en Denon 2910 eller en scaler som din så ikke gøre! 
Men jeg vil kigge lidt på avsforums tak for tippet.
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2005 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Demonio skrev:
jdg1 skrev:
|
|
|
Om Scaler er nødvendig kan jo diskuteres, kommer an på om man er meget følsom ang. billede (er jeg!). Den interne scaler er ikke dårlig, enig og det er bestemt "watchable" på nogle kanaler. Men jeg synes ikke mørke scener ser spor godt ud på normalt TV med PHD8'en, så jeg kunne bestemt godt bruge en super scaler. Går ud fra at sådan en delvist ville løse det problem. I hver fald når jeg bruger min PC som scaler via. VGA så bliver de mørke scener i både HD og andet (divx, dvd etc) meget flottere at se på.
|
|
|
Jeg mener stadigvæk, at den interne scaler gør det rigtigt godt (i hvert fald lige så godt som på andre skærme).
Mht. tv-signal så kan en scaler ikke "redde" et dårligt signal: "garbage in - garbage out". TDC selector eller digital parabol vil være et fornuftigt tiltag i denne anledning.
Man kan heller ikke sammenligne billedkvaliteten ved dvd ctr. HD. ctr. tvsignal.
Demonio skrev:
Spørgsmål. Jeg tænkte på Denon 2910, den kan "upscale" til 720p & 1080i via. HDMI/eller DVI. Er det ikke præcis det samme som din scaler gør? Hvad gør så at det er værd at investere i en Scaler til 15.000+ (VP'en) frem for en fx. 2910 til 5.000? Er det betydeligt bedre med Scaler? (her spørger jeg om du har personligt kendskab til det, du kan jo kun svare subjektivt)
|
|
|
Der er stor forskel i kvaliteten af skaleringen!! Det er her den store forskel ligger! Derudover kan en scaler også meget andet, end blot at skalerere. Den kan eksempelvis rette visse billedfejl (eks. chroma fejl) og har et hav af indstillingsmuligheder fsva. billedet.
Endelig kan en scaler opskalere til alle mulige opløsninger mellem himmel og jord - herunder 1366*768 hvilket jo er skærmens native opløsning = 1:1 pixelmapping.
Demonio skrev:
I øvrigt mener jeg at upscaling er mere end blot toppen af kransekagen, blot med upscalering fra min pc til 1024x768 så jeg en betydelig forskel frem for at se DVD enten via. Xbox, PS2, eller min Sony Vega 333 standalone. Hvad kan en Denon 2910 eller en scaler som din så ikke gøre! 
Men jeg vil kigge lidt på avsforums tak for tippet.
|
|
|
DVD via Xbox, ps2 eller billige dvd-afspillere er en dårlig ide med denne skærm, da du i så fald slet ikke får udnyttet dens store potentiale.
Husk også at kigge på avforums - der er mange gode tråde 
|
Til top |
|
|
Demonio Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
yes jeg fik searched en del rundt på avsforums i går aftes, den maskine ser satme ond ud, den bliver jeg nødt til at ha' hvis jeg vil være med på topplan kan jeg se! Har du hørt nogle 'rygter' om prisen på den i DK jdg1? Så at den koster 2.000$ men i DK bliver den jo nok betydeligt dyrere
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Demonio skrev:
yes jeg fik searched en del rundt på avsforums i går aftes, den maskine ser satme ond ud, den bliver jeg nødt til at ha' hvis jeg vil være med på topplan kan jeg se! Har du hørt nogle 'rygter' om prisen på den i DK jdg1? Så at den koster 2.000$ men i DK bliver den jo nok betydeligt dyrere  |
|
|
www.htp.dk 
Der kommer også en ny Crystallio 2 fra Pixel Magic. Den ser også rigtig, rigtig ond ud! (og noget dyrere)
|
Til top |
|
|
Demonio Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for linket!
Hehe SDI gør den lige 2.500kr. dyrere end uden, pis! 
Crystallio 2 er noge dyrere siger du... jeg tror jeg holder mig til VP'en, den kan mit budget lige akkurat holde til. 20.000kr. for en scaler må være tilstrækkeligt 
Btw, mener ikke du har nævnt det, men den DVDafspiller du har, hvad er det for en? Ville en Denon 2910 monstro ikke kunne gå sig godt med VP30'eren? Overvejer at købe den!
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Demonio skrev:
tak for linket!
Hehe SDI gør den lige 2.500kr. dyrere end uden, pis! 
Crystallio 2 er noge dyrere siger du... jeg tror jeg holder mig til VP'en, den kan mit budget lige akkurat holde til. 20.000kr. for en scaler må være tilstrækkeligt 
Btw, mener ikke du har nævnt det, men den DVDafspiller du har, hvad er det for en? Ville en Denon 2910 monstro ikke kunne gå sig godt med VP30'eren? Overvejer at købe den!
|
|
|
En denon A11 modificeret med SDI (se linket)
|
Til top |
|
|
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
Sendt: 13 November 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg skulle lige høre om Der er nogen der kender forskellen på Panasonic TH 42PA50 og Panasonic TH 42PA50E Altså det E der er til forskel, hvad er det lige det står for. Og er der forskellige versioner af Phd8 også.
På forhånd tak
Mvh. Japer
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2005 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Japer skrev:
Hej jeg skulle lige høre om Der er nogen der kender forskellen på Panasonic TH 42PA50 og Panasonic TH 42PA50E Altså det E der er til forskel, hvad er det lige det står for. Og er der forskellige versioner af Phd8 også.
På forhånd tak
Mvh. Japer
|
|
|
Jeg vil foreslå, at du opretter en selvstændig tråd med dit spørgsmål. Der er ikke forskel phd8 skærmene i mellem, udover størrelsen selvfølgelig.
|
Til top |
|
|
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
Sendt: 14 November 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
sn1009 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 259
|
Sendt: 11 December 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg godt nok ikke nærlæst hele denne tråd så det har måske været nævnt før eller andet sted på forumet.
TH-42PHD8EK kører 1024x768 hvilket jo normalt er en 4:3 opløsning.
AFAIK er pixlene derfor gjort aflange på TH-42PHD8EK for at få et 16:9 billede.
Hvorfor anvendes der ikke bare en standard 16:9 opløsning?
Hvordan køres 1:1 pixelmapping til TH-42PHD8EK fra en HTPC uden at få et aflangt billede?
Stilles der større krav til scaleren når der anvendes en "normal" 4:3 opløsning til et 16:9 billede?
Det har sikkert været nævnt før på forumet så et link ville også være helt ok..
__________________ Some of the most successful relationships are based on lies and deceit. Since that's where they usually end up anyway, it's a logical place to start.
|
Til top |
|
|