Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 20:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Panasonic PHD 8 skærme (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 December 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
Hvorfor anvendes der ikke bare en standard 16:9 opløsning?

Hvordan køres 1:1 pixelmapping til TH-42PHD8EK fra en HTPC uden at få et aflangt billede?

Stilles der større krav til scaleren når der anvendes en "normal" 4:3 opløsning til et 16:9 billede?

Ingen der vil byde ind på dette?

Schroinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 December 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke helt det her omkring DVI/VGA/HDMI og de 50/60 Hz. Hvad er det lige denne skærm ikke kan? Evt. henvise til noget læsestof...
Til top Vis Schroinx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schroinx

Ayla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 December 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
sn1009 skrev:
Hvorfor anvendes der ikke bare en standard 16:9 opløsning?

Hvordan køres 1:1 pixelmapping til TH-42PHD8EK fra en HTPC uden at få et aflangt billede?

Stilles der større krav til scaleren når der anvendes en "normal" 4:3 opløsning til et 16:9 billede?

Ingen der vil byde ind på dette?

Der er ikke plads til at "mase" flere pixels ind i plasma displayet uden at det bliver fysisk større (50" f.eks.). Desuden bruger plasma rektangulære pixels i stedet for kvardratiske som på LCD osv. Derfor er 1024x768 en 16:9 opløsning stadig på et display som PHD8'eren.

Jeg kører 1024x768 fra computer til PHD8'eren. Dette giver aflangt billede i browser og andre standardapplikationer, men når du sætter en 16:9 film på, ser billedet ud som det skal.

Det man har brug for er at man kunne vælge opløsning i Windows XP eller OS X (på mac, som jeg bruger) samt vælge aspect ratio (16:9 f.eks.). Ved ikke hvorfor man ikke kan gøre dettte.

Men altså, alle film osv. i widescreen ser ud som de skal på PHD8.

Ayla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Schroinx skrev:
Jeg forstår ikke helt det her omkring DVI/VGA/HDMI og de 50/60 Hz. Hvad er det lige denne skærm ikke kan? Evt. henvise til noget læsestof...

Jeg har ikke lige nogen links, men...

Det man ikke kan på PHD8 er at vise native opløsning (1024x768) ved 50Hz over HDMI eller DVI, altså digitalt. Det kan man godt med VGA dog. Desuden kan man godt ved 60Hz digitalt.

Man kan også se 720p f.eks. (1280x720) ved 50Hz digitalt, men så scaleres billedet til de 1024x768 i skærmen. Dette vil man helst undgå...

Så enten kører man analog (VGA), hvis man vil have 50Hz native.

Ellers kører man digital (HDMI/DVI), native 60Hz eller også 720p 50Hz f.eks.

Jeg skal have en net dvd player, Zensonic Z500, der scalerer alt til 720p (50Hz og 60Hz) og sender det til skærmen med HDMI. Tror det bliver et helt fint billede :)

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 December 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Ayla skrev:
Der er ikke plads til at "mase" flere pixels ind i plasma displayet uden at det bliver fysisk større (50" f.eks.).

Ok. Jeg kan se at TH-50PHD8ES har en ægte 16:9 opløsning på 1366 x 768 så det passer jo meget godt med dit udsagn..

Ayla skrev:
Desuden bruger plasma rektangulære pixels i stedet for kvardratiske som på LCD osv. Derfor er 1024x768 en 16:9 opløsning stadig på et display som PHD8'eren.

Ja nogle plasma gør. Jeg går udfra at 50PHD8 har kvadratiske pixel.

Ayla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
Ayla skrev:
Der er ikke plads til at "mase" flere pixels ind i plasma displayet uden at det bliver fysisk større (50" f.eks.).

Ok. Jeg kan se at TH-50PHD8ES har en ægte 16:9 opløsning på 1366 x 768 så det passer jo meget godt med dit udsagn..

Ayla skrev:
Desuden bruger plasma rektangulære pixels i stedet for kvardratiske som på LCD osv. Derfor er 1024x768 en 16:9 opløsning stadig på et display som PHD8'eren.

Ja nogle plasma gør. Jeg går udfra at 50PHD8 har kvadratiske pixel.

Det er rigtigt, 50" plasma skærme, som 50PHD8, har kvadratiske pixels.

Schroinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

1366x768 er ikke en ægte 16:9, da 1366/768 giver 1,779 og 16/9 giver 1,778 men så tæt på som det kommer i den opløsning.

Uden at have nogle erfaringer, så er det vist ikke det store problem med kilder som DVD o.l. at pixels er rektangulære, men noget mere problematisk med en HTPC, da windows og grafikortet automatisk antager at alle pixels er kvadratiske. En cirkel vist med en htpc på en skærm med rektangulære pixels vil altså ikke være perfekt.

Ang. indgange til en plasma, så skal jeg lige have det helt på plads. Jeg har en HTPC som eneste signalkilde, og da denne kan skalere bedre end hvad der sidder i skærmen, så er det selvfølgeligt bedst at outputtet fra denne svarer til native res (1:1 pixel). Jeg er ikke bekendt med hvad opdateringshastigheden har af betydning for en plasmaskærm? Umiddelbart skulle digitale overførsel af signalet vel være at foretrække, selvom visse mig bekendt sværger til component?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 17 December 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Schroinx skrev:

Ang. indgange til en plasma, så skal jeg lige have det helt på plads. Jeg har en HTPC som eneste signalkilde, og da denne kan skalere bedre end hvad der sidder i skærmen, så er det selvfølgeligt bedst at outputtet fra denne svarer til native res (1:1 pixel). Jeg er ikke bekendt med hvad opdateringshastigheden har af betydning for en plasmaskærm? Umiddelbart skulle digitale overførsel af signalet vel være at foretrække, selvom visse mig bekendt sværger til component?

Nævn mig blot én plasma skærm, hvor de digitale indgange giver bedre billede end de analoge indgange (forudsat de analoge indgange understøtter RGB)

På papiret burde DVI eller HDMI være bedst, men i praksis forholder det sig sjældendt således (i hvert fald ved plasma skærme) - læs bare de mange tråde på avforums eller avsforum.

Ved PHD8 skærmen er (analog) RGB  klart bedre end DVI/HDMI

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Schroinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Excatly my point.

Men gælder det kun film eller også for desktoppen?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Schroinx skrev:

Excatly my point.

Men gælder det kun film eller også for desktoppen?

Du mener fra en pc? I så fald har jeg kun prøvet med DVI fra mit grafikkort.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Til de interesserede kan jeg i øvrigt oplyse, at PHD8 skærmene kan ses Rosendal radio i København K.

De har både 42" og 50" modellerne til udstilling - sat op lige ved siden af PV500 modellerne.  Forskellen er tydelig

yokeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Til de interesserede kan jeg i øvrigt oplyse, at PHD8 skærmene kan ses Rosendal radio i København K.

De har både 42" og 50" modellerne til udstilling - sat op lige ved siden af PV500 modellerne.  Forskellen er tydelig

Så så.. smid nu ikke mere brænde på bålet... Vi har læst rigeligt

Til top Vis yokeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yokeren

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu millimeter fra at købe en 50" PHD8, men jeg har lige et enkelt spørgsmål: Er der nogen der har sat en xbox30 til over omponent og smidt et 720p signal ud? Ser det godt ud, og vil PHD8'eren overhovedet ta et 720p signal over Komponent?

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Oligru skrev:

Jeg er nu millimeter fra at købe en 50" PHD8, men jeg har lige et enkelt spørgsmål: Er der nogen der har sat en xbox30 til over omponent og smidt et 720p signal ud? Ser det godt ud, og vil PHD8'eren overhovedet ta et 720p signal over Komponent?

Oliver

jdg1 kører med 360 på sin 50" PHD8 - han må næsten kunne give et svar! Om ikke andet i en pb hvis ikke han ser denne tråd.

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Det er hans tråd, så mon ikke han gør det .
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Oligru skrev:

Oliver

Det ser knaldgodt ud  

Jeg kører dog component ud af xboxen ind i scaleren og derfra RGBHV fra scaler til skærmen.

Du kan sagtens køre component direkte fra xboxen til skærmen - dog skal du købe et component inputboard. Alternativt kan du anskaffe dig xbox-VGA kablet og køre direkte ind i skærmens indbyggede vga-indgang.

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Jeg er klar over at jeg er på vej off topic, men :

Fås der et VGA kabel til Xbox 360? Og jdg1, du skulle vil ikke have prøvet at sætte xboxen direkte i component indgangen og smidt 720p ud?

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Oligru skrev:

Jeg er klar over at jeg er på vej off topic, men :

Fås der et VGA kabel til Xbox 360? Og jdg1, du skulle vil ikke have prøvet at sætte xboxen direkte i component indgangen og smidt 720p ud?

Oliver

Ja, der findes et officielt Xbox360 vga-kabel. Og nej jeg har ikke prøvet at sætte xboxen direkte til skærmen, da jeg ikke har et component input-board (jeg har et RGBHV input-board)

Riise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Nævn mig blot én plasma skærm, hvor de digitale indgange giver bedre billede end de analoge indgange (forudsat de analoge indgange understøtter RGB)

På papiret burde DVI eller HDMI være bedst, men i praksis forholder det sig sjældendt således (i hvert fald ved plasma skærme) - læs bare de mange tråde på avforums eller avsforum.

jdg1, vil det sige at du mener HDMI er overflødigt i en plasmaskærm?
Til top Vis Riise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riise

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Riise skrev:
jdg1 skrev:

jdg1, vil det sige at du mener HDMI er overflødigt i en plasmaskærm?

Både og....

HDMI er selvfølgelig en nødvendighed, hvis din kilde er krypteret med HDCP (med mindre du bruger SDI - som jeg gør )

<< Forrige Side af 17 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes