Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 13:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Stort DIY højtaler projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 20 September 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Så er der igen sket lidt! Men jeg har endnu ikke modtaget mine enheder så fronterne er endnu ikke sat sammen endnu!!!!

Begge kabinetterne har nu fået den anden side på også.

Så nu kan de stå selv, så spare man jo lidt plads i det i forvejen ikke for store værksted.

Nu begynder det da for alvor at ligne højtalere! men men der er jo et stykke vej endnu.

Jeg har også fået lavet delefiltrene til dyrene, de kommer til at tilføje 2kg xtra vægt pr. højtaler. det er nogle kæmpe spoler!

Højtalerene er allerede ved at være ret tunge, så jeg har været ved at regne lidt på den endelige vægt for højtalerene og det ser ud til at de kommer op på mellem 45 og 50kg stykket....det er da også værd at tage med......spørgsmålet er om jeg så kan flytte dem fra værkstedet til lytte rummet uden hjælp?!

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Det ser solidt ud.

Måske skulle du låne en sækkevogn, når de skal flyttes rundt

"Tør" du afsløre delefilteropbygningen?

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 September 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

dav,

når du nu har lavet delefilteret. har du så lavet en 100% prototype?

spørg fordi jeg selv kæmper med en ht'er som i den endelig udgave er en anelse anderledes en prototpen... føj det kan give problemer at boxen er lidt anderledes.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

delfilter opbygningen kan du finde på http://home.hetnet.nl/~geenius/ under soup.

jeg har ikke lavet prototype færdig. jeg har skrevet en del frem og tilbage med hollænderen som har skabt originalen. tilsidst besluttede jeg mig for at bygge højtalerne helt færdig uden midvejs test....hvie jeg startede med et prototype lyt og det lød godt, kender jeg mig selv godt nok til at vide at så ville der gå længe inden jeg fik lavet højtalerene færdige!

ja der skal nok opstå balade når kabinetterne skal have deres skæve snit og finéres. der vil uden tvivl komme sætningern som #€%&/&%/€"#"!!##%&(&/( og *^/(?&/*€%#€%#"!€##!!!

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2005 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

SÅ ER DER SKET LIDT IGEN.....Ikke meget men "mange bække små....."

der er kommet badside på kabinetterne.

Først godt med lim på!....og jo det er altså lim.

Dernæst spændes bagpladen på.

Så nu ser kabinetterne således ud.

Men nu er jeg for alvor løbet tør for noget at lave, for enhederne er endnu ikke kommet!!!!  og jeg tør simpelthen ikke skære/fræse hullerne og forsænkningerne i frontpladerne før jeg har enhederne til at sikre mig at alt nu også passer.

Jeg regner med at lave en eller anden form for "landskab" på bagpladen af diskant/mellemtone kamret for at sprede luft trykket fra enheden ud i hele kammeret, og derved mindske de stående bølger der ellers ville opstå. Jeg er åben for ideer og muligheder på dette område, jeg er også åben for gode råd og ideer omkring behandlingen af finéren så den kommer til at se lækker ud når jeg er færdig.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 25 September 2005 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Da jeg havde mine færdige kabinetter stod jeg også med valget - finer eller pianolak.

Den nemme løsning og måske også den billigste er pianolak

Det er en auto larkere der har lavet det og det kostede 1300 for begge ht. Det du ser der spejler sig i lakken er mit savsmulds tapet

og her er det mine mursten du kan se.

Det er jo ikke nødvendigt at lave dem sort for alle farver kan bruges som bundfarver.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2005 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

de sidste højtalerer jeg byggede endte også med at blive sorte...denne gang skal de være i en lys finéer.....Ahorn for at være præsis, og det ligger allerede i kælderen og venter på at blive brugt. Jeg er bare i tvivl om hvordan jeg giver finéeren det bedste finish.

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 September 2005 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Ang. behandling af fineren, så står Witzel og jeg med samme emne i vores igangværende projekt.

Der kan læses om det her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25060&P N=0&TPN=15 og nogle sider frem.

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Sendt: 25 September 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Mht. overfræseren har jeg lavet en 8 mm pind med et hul i som styr til centerskruen. Den er ca 250 mm lang og går igennem et af hullerne til det alm. kantstyr som normalt medfølger. Man starter med at have fræseren løst i de lodrette styr og kan på den måde langsomt men sikkert sænke/fræse den ned i pladen herefter er det "bare" at låse den i ønsket dybde og fræse hele cirklen rundt. Det har jeg endda gjort i superluksus nordisk pæretræs finer' med perfekt resultalt. Men ellers er den fra partsekpress fræselære da helt perfekt og sådan en må jeg da eje når jeg finder en dansk forhandler.
Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 25 September 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:

delfilter opbygningen kan du finde på http://home.hetnet.nl/~geenius/ under soup.

jeg har ikke lavet prototype færdig. jeg har skrevet en del frem og tilbage med hollænderen som har skabt originalen. tilsidst besluttede jeg mig for at bygge højtalerne helt færdig uden midvejs test....hvie jeg startede med et prototype lyt og det lød godt, kender jeg mig selv godt nok til at vide at så ville der gå længe inden jeg fik lavet højtalerene færdige!

ja der skal nok opstå balade når kabinetterne skal have deres skæve snit og finéres. der vil uden tvivl komme sætningern som #€%&/&%/€"#"!!##%&(&/( og *^/(?&/*€%#€%#"!€##!!!

så skulle den være i vinkel. har selv mailet med ham vedr. ht'er. -han vde hvad han laver .

vedr. finer og Avalon "hjørner" det er møg svært at få pænt. -pga. at man ikke kan få finer/ årene til at løbe "rigtigt".

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har også tænkt på det med hvilken vej årene skal løbe for at det ser bedst ud på de skæve flader. men de skal vel løbe samme vej som årene på forsiden. men hvad med finéeren på toppen skal den løbe fremad eller fra side til side?

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

SÅ ER ENHEDERNE ENDELIGT KOMMET!!!!!!!!!!!! JUHUUUUUUU!!!!!!

Så kan man endeligt komme videre med byggeriet! men lige et par billeder af de virkeligt lækre enheder...specielt Thiel enhederne (som kommer i matched pairs...NICE!) er super lækre....man bliver helt forelsket når man ser dem!

førdt et billede af det hele i kasserne....det er jo tilsyneladende så populært at vi se kasserne frem herinde.

Så et billeder af Thiel C12/6.....mums!

Et billede af endnu en lækker thiel C79/6 DOBBELT MUMS!

Sidste men ikke mindst.....da det jo er bassen.....HA! Eton 472/32 HEX.

Ja så kom der lidt gang i tråden igen. Nu skulle projektet også gerne afsluttes inden for et par uger...eller 3.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Ja de Thiel er ganske lækre. Og de er rigtigt godt matche'd. Har målt efter på mine, og de er utroligt tæt på hinanden med T/S parametrene.

Jeg er meget spændt på resultatet.

Når du er færdig kan du jo optage lidt af lyden, og sende som MP3 til mig, så kan jeg jo høre resultatet...

hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Ja, det ville være rart hvis Hifi4All havde et "lyt med hjemme i stuen" link 

Ellers spændende projekt ;-D

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Ja der skal nok aligevel en rimelig heftig ADSL linie til for at kunne overføre lyden uden tab og komprimering i realtime!

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Så er der kommet gang i byggeriet igen! der er blevet skåret ud til enhederne til fronterne af højtalerene og kabinetterne er blevet beklædt med blygummi og æggebakkeskum.

Der var godt vejr i weekenden...og så var det jo oplagt at få lavet udskæringerne og nedsænkningen af enhederne.

Her kan man se at udskæringerne i pladerne til fronterne bliver progressivt større jo længere man kommer ind mod kabinet rummet.

Kabinet med fyld.

mere senere

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

det begynder at se rigtig godt ud

reflex port sidder i bunden er det korrekt?? hvis ja hvordan laver du så foden??

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

hey ser utrolligt godt ud... men de højtalere må da næsten komme til at veje70-80 kg stykket med alt det mdf? er det ik der omkring?
Til top Vis klud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klud

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hey,

Stemmer helt klart for flere kondensatorer i filteret....

Ser godt ud det projekt. Bliver spændende at se når det er færdig.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Ja det er korrekt at både reflexporten og terminalerne sidder i bunden af højtalerene. til at starte med laver jeg ingen xtra fod som der er på originalen, men vil forsøge mig med lange spikes, det er jo heldigvis ikke noget problem at lave om.

Man skulle godt nok tro højtalerene ville komme til at veje mere end min gravide kæreste. men nej de vejer pt. 38kg og dertil skal sådan set kun ligges vægten af enhederne så vi ender nok på va 42-43 kg stykke når jeg får lavet de sidste par ting på dem.

Kondensatorer kan man tilsyneladende ikke få nok af. Jeg spurgte faktisk ham hollænderen der er ophavsmand for "originalerne" om hvorfor han havde brugt så mange, det var tilsyneladende for at ramme den helt rigtige værdi....hvilket jo kan undre når der jo er 2 eller 5% afvigelse på dem alle?!?! men det laver vi være op til ham.

Jeg er kommet betydeligt længere end på de sidste oploadede billeder, og der skal nok snart komme flere billeder, men der har ikke lige været tid til at komprimere dem og oploade dem endnu.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes