Forfatter |
|
Jonnravn Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 473
|
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
så fik jeg endeligt tid til at oploade nogle flere billeder.
Delefilter og basport monteret i bunden af kabinettet.

Fronten er nu blevet limet på begge kabinetter.

Snittet i toppen ligges, dette var klar det sværeste af de svære snit!

Et af de skrå snit laves. de forskellige snit tog ialt næsten 2 timerat lave! (og jeg har kun lavet det ene af snittene) for man skulle heletiden være opmærksom på at man ikke kom på afveje.

Sådan ser højtalerene ud når de er klar til at finere.......desværre er det jo kun den ene af dem der er kommet helt så langt.

Nu er der ikke langt igen! måske en uge eller et par dage mere så skulle jeg gerne være færdig. Det bliver spændede at høre om det har været besværet værd!
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Det ser sku godt ud. Er selv vild med den rundning du laver i den øverste halvdel samt bunden.
Jeg håber at de bliver lige så godt som de ser ud til.
Hvilken overflade skal du have - finer eller lak? __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det ser TOTALT fedt ud - glæder mig til at høre mere!
Husk at smide MASSER af billeder!
Husk nu at få rebatet ved den bas - ellers "dør" den af "iltmangel"...
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal nok huske at smide mange billeder af det endelige resultat.
Højtalerene bliver afsluttet i ahorn finér som bliver behandlet med bivoks.
Rebatet??? øhhh mener du lavet luft tæt eller hvad, jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad rebatet betyder!?
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1875
|
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonnravn skrev:
Rebatet??? øhhh mener du lavet luft tæt eller hvad, jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad rebatet betyder!? |
|
|
Du skal have affaset kanterne på hullet til bassen, således at hullet bliver en tragtformet åbning ind mod kabinettet. Hvis "frigangen" mellem membranen og siderne i hullet bliver for lille, vil enhedens bevægelse blive hæmmet pga kompression og turbulens. __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonnravn skrev:
Rebatet??? øhhh mener du lavet luft tæt eller hvad, jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad rebatet betyder!? Se http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30118 |
|
|
|
Til top |
|
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damm..
Respekt med en sav! 
Glæder mig til at se et billed med enhederne monteret.
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha!! så er jeg med på hvad du mener med rebater. det er måske svært at se men det er faktisk gjort. fronterne består af 3 lag 19mm mdf, og i hvert lag er hullerne til mellemtone og bas lavet ca 1 cm større end på det foregående, så hullet til enheden bliver større og større ind af i kabinettet.
Nu vil jeg ned og save det andet kabinet til og begynde fineringen.
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonnravn skrev:
Aha!! så er jeg med på hvad du mener med rebater. det er måske svært at se men det er faktisk gjort. fronterne består af 3 lag 19mm mdf, og i hvert lag er hullerne til mellemtone og bas lavet ca 1 cm større end på det foregående, så hullet til enheden bliver større og større ind af i kabinettet. Ja, kan godt se at du har gjort lidt, men hvis jeg var dig (og det er jeg jo ikke ) ville jeg rebate de næstyderste lag også (45 grader). Og skulle du gøre det helt til UG skulle 3. yderste lag også have turen...
Nu vil jeg ned og save det andet kabinet til og begynde fineringen. |
|
|
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er man ved at være færdig med fineringen, mangler kun toppen af den en højtaler og afsluttende pudsning og bivoksning. Valgte at lave finer arbejdet i mit lytterum da der simpelthen ikke er plads til at have 2 kabinetter til at ligge og fylde på gulvet i mit værksted. men holdkæft hvor der trænger til at blive støvsuget og tørret støv af dernede nu . Men nok snak nu til lidt billeder.....det er jo nok det folk gerne vil have!
den første side ligges på det første kabinet.

Så er der gang i fineringen af begge kabinetter......samtidig.

Så begynder det at ligne noget.

Så er det endeligt resultat af kabinet 1 så tæt på som det kan komme! Her mangler kun Bivoks.

Så næste gang der kommer billeder bliver det nok af de afsluttede højtaler.....og måske noge afslørende billeder af de fejl der har sneget sig ind grundet mine evner....eller manglende evner.
|
Til top |
|
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm .. det er da en kedelig plet du har fået lavet der på gulvtæppet hva
men ellers fine højttalere ... :)
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja så kan jeg lære at sætte kontaktlimen i en bakke. nu må jeg til evig tid....eller måske lidt kortere, se på pletten og lade mig minde om min stupiditet! man lære så længe man lever....eller fejler!
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser nydeligt ud!
Når du montere finéren, bruger du så en rullekniv til kanterne?
Man kan nemlig få en rullekniv, der ud over at skære helt lige, også skærer i 45 graders vinkel, så man kan lægge finéren tættere ved kanterne.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
KasperP Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 567
|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Det ser nydeligt ud!
Når du montere finéren, bruger du så en rullekniv til kanterne?
Man kan nemlig få en rullekniv, der ud over at skære helt lige, også skærer i 45 graders vinkel, så man kan lægge finéren tættere ved kanterne.
|
|
|
Har du mulighed for at linke til et billede af sådan en rullekniv? Skal selv igang med et projekt snart, og sådan en kunne man måske godt få brug for?
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Johnravn
Jeg er meget imponeret af dit projekt - SUPERFLOT 
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
@KasperP
Jeg kender ikke den rigtige betegnelse for kniven, så jeg kan ikke lige finde et link.
Købte min da jeg ved et tilfælde så den, da jeg var ude i Harald-Nyborg.
[EDIT] Nu jeg tænker over det, var det nok ikke i Harald-Nyborg jeg købte den. Kan ikke huske hvor det var nu.
Den ligner til forveksling en Rotary-Cutter, man bruger til at skære i stof, men den var specielt lavet til tynd finér. Men finéren skal være ret tynd, men op til 4mm tykkelse kan den vist godt klare. Har kun brugt min et par gange, og dér var det ret nemt at gå til.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fineren er skåret, tæt til, forsigtigt med hobby kniv (hvilket da også har været årsag til et par smuttere/ups'ere!) og bag efter pudset den sidste smugle ned med en korn 80 sandpapir.
I forbindelse med finéringen må jeg lige sige noget om den finer jeg har brugt (band-it) det er måske meget fedt at det er meget bredt og det fåes på rulle, og det er da også helt iorden til 90 graders hjørner. Men på de skrå flader, altså dem på 45 grader har jeg et klart problem med at parpiret på bagsiden af fineren (og nej den er ikke til at pille af inden man putter fineren på) kan ses i samlingerne da de jo bliver mere tydelige i et mere skrå snit. Dette skal dog ikke forståes som at fineren er skod eller noget, nej nej fineren er dejlig let at arbejde med og flot osv osv. men på vinkler under 90 grader er den altså lidt svær at få til at fungere optimalt i samlingerne....det vil i også kunne se på nogle af mine næste billeder (men det kan jo være der er nogen derude der større evner end mig, og de er hjertens velkomne til at sige mig imod).
Alt i alt er jeg dog meget tilfreds med det resultat jeg er noget frem til, nu må vi bare håbe at lyder lever op til det forventede.....men det ved jeg nok om nogle dage, og så vender jeg selvfølgeligt tilbage med både billeder og lytte resultater.
for god ordens skyld skulle jeg måske lige nævn at de vil blive sammenlignet med mine Proac 2,5 cloner og en kammerats VP5 (dem fra frequence) og systemet er består af Primare SP30 forforstærker, Denon DVD3910, og DIY ZapPulse 2,2 SE ( i surround er er der også en 4 kanals DIY UCD180 forskærker aktiveret til at klare de andre kanaler.
Jeg vender tilbage......nå jeg nu engang kan løsrive mig !
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skete det!!!!!!! projektet nåede sin ende! højtalerne står P.t. og spiller alene i lytterummet.....de skal jo lige spilles lidt til inden jeg sætter mig til at lytte.
men videre til billederne!
først et billede af forskellen på kabinetterne når de ikke er/ er behandlet med bivoks.

Så et billede af begge de helt færdige højtalere i forskellig vinkel.

Og sidst et billede fra SWEET!!!!! spot hvor man kan se højtalerne smukt flankerende anlæget!

Så nåede vi endeligt enden, nu mangle vi bare nogle lytte indtryk, og de skal også nok komme løbende over de næste uger.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser rigtigt fornuftigt ud!
Glæder mig til at høre om, hvordan de så lyder.
Til lykke med de nye højttalere!
|
Til top |
|
|
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2295
|
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er første gang jeg læser denne tråd her, blev fanget af det med Thiel-enhederne i første indlæg. Og har bestemt ikke fortrudt at læse hele tråden igennem..... 
De speakere ser virkelig godt ud, synes det er rigtig godt gået med projektet. Så stort tillykke med dem, håber du blir rigtig glad for dem.... 
|
Til top |
|
|