Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 01:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Stort DIY højtaler projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Ja det må jeg sige, det ser rigtig godt ud, jeg har også været med fra starten.

Stort tillykke med dem.

m@dsen

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Det der finer.... er det ikke plastik???? Jeg vil da nok mene at nogle DIY højtallere i denne klasse er ægte finer værdigt???
Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Klabo: havde du nu læst de forskellige indlæg i tråden så ville du flere steder kunne læse at det er ægte finér (ahorn), for du har så evigt ret, det ville være synd og skam at bruge vinyl.
Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Klabo.

Du kan læse mere om finéren her:

http://www.band-itproducts.com/Industrial%20Products%20Area/ HTML%20Pages/WoodSizeSpecies.html

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Superflot!

/U.

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Ups...ja det må jeg sige det er sku noget nemmere at have med at gøre. Jeg brugte nemlig engang europærisk pæretræs finer på en sub på 150l??? og de stykker var kun 15 cm  brede... det er noget af et arbejde at arbejde med det med alle de lodrette samlinger hvor årene mm. skal stemmes af som mønstret tapet( hvis i kender det??)

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

tchav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2005
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Tillykke med de virkelig lækre højttalere. Håber de lyder som de ser ud . Nu venter vi jo så spændt på hvordan dit indtryk af lyden er?

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Nå nu har højtalerene spillet ca 15 timer, og nu kunne jeg ikke dy mig mere så jeg har lige været nede og lytte 15min. 15 min. er selvfølgeligt ikke nok til at foretage en ordenlig vudering, og de er jo også langt fra tilspillet, men her er hvad jeg bemærkede på de 15 minutter: Det første jeg bemærkede var mellemtonen WOW! den er bare for lækker jeg kan ikke huske at have hørt så vidunderlig en mellemtone, Sprød, Ren 3-demensionel fyldig, jeg kan slet ikke forestille mig hvordan den skal kunne blive bedre ved længere tids tilspilning! Bassen var tør, slank (hvilket passer godt til mit rum) men det var også som om den vare mere tilbage holdende og ikke helt så godt intereret med resten af lyd-billedet men de har jo også kun spillet ca 15 timer så det bliver nok bedre med tiden. Diskanten lagde jeg faktisk ikke specielt mærke til, den var der lige som bare svævende i helheds billedet, den tiltrak sig ingen speciel opmærksomhed. Lydbilledet i helhed var behageligt, og både pænt i bredten og i dybten, musikken bare lige som flød mig i møde, men jeg kunne ikke helt abstrahere fra den tydeligtvist ikke tilspillede bas.

Men alt i alt et meget positivt første indtryk efter kun 15 timers spilletid, der er ingen tvivl om at højtalerne er blandt de bedste jeg har hørt, og det allerede nu langtid før jeg har fået dem spillet ordenligt til.

P.S. det skal jo lige tilføjes at det er muligt at min hørelse snyder mig en smugle....man har jo tendensen til at hæve de ting man er stolt af og glade for, lidt over deres egentlige niveau. Jeg skal ikke kunne sige om jeg måske har hørt højtalerene spille lidt bedre end de egentligt gør fordi jeg er glad og tilfred med mit resultat......men i så fald er jeg ligeglad, for JEG syntes selv de er helt fantastiske allerede og det er jo trods alt det vigtigtste når nu de skal stå i mit lytte rum og ikke en eller anden andens

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Ens egne børn, er jo altid de smukkeste.

Men lige præcis mellemtonen som de Thiel & Partner enheder præsterer, gjorde også at jeg var solgt første gang jeg hørte dem. Mit problem er at finde en basenhed, der kan holde det samme niveau.

Spændende at høre hvordan bassen endeligt bliver.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 02 November 2005 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hej Jonnravn

Stort tillykke med det færdige resultat. Flotte billeder, og gerne flere som er taget tæt på så man kan se det flotte arbejde.

Enig med Daniels - egne børn er altid flottest

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Sendt: 03 November 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hvordan spiller de i forhold til dine Proac kloner og hvad koster enhederne til henholdsvis dette projekt og proac projektet?

Overvejer nemlig selv at bygge et Proac sæt.

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes ikke helt det er fair at sammenligne dem med mine proac cloner, da der jo er en verden til forskel i både pris og konstruktion.......men jeg gør det aligevel.

sådan som de spiller nu er de nye klart bedre på alle punkter.  der er flere detaljer, dybere og bredere lydbillede, bedre plads mellem musikerne, en tørre, mere nuanceret bas (som jeg foretrækker i mit rum). dermed ikke sagt at proac clonerne er dårlige det er skam rigtigt gode højtalere til deres pris og de har en rigtigt imponerende bas, i forhold til deres størrelse.

Proac clonerne ville jeg ikke tøve med at anbefale nogen at bygge, det er et let og rimeligt billigt bygge projekt med et rigtigt godt resultat.

Proac Clonerne kostede mig i sin tid omkring 5500kr at lave. De nye højtalere løb op i ca 13000kr (og så fik jeg enda både rabat på enhederne, delefilter komponenterne og finéeren) så du kan nok se det ikke er en helt fair sammenligning.

Om 14 dage kommer der 3 guttere forbi til en videoaften, men aftenen kommer til at starte med en lytte test/sammenligning mellem mine gamle Proac cloner, en kammerats VP5 og mine nye højtalere. Jeg skal nok vende tilbage med vores indtryk/afgørelse....

inden da vil jeg se om ikke jeg kan få tid til at oploade nogle flere billeder.

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Ok. Så venter jeg spændt imens :)

Hvor i nordjylland skal træffet holdes?

V.h.

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 November 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Wauv - De er da bare superflotte  

Utrolig hvad du har tryllet frem med en listesav og to lister - jeg er imponeret.

Nu har det jo aldrig været nogen hemlighed at Avalon er mine favoritter - både design og lyd !!!

Nu bor jeg selv i Nprdjylland (Aalborg) - så jeg synes da det kunne være spændende og komme rundt og høre hinandens DIY projekter og få lidt inspiration !?

Hvis du holder "åbent hus" en aften - så er vi to der er interesseret

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 November 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Det bliver en spændende aften 

Hvis der er frequence VP5 du henviser til koster de vist nok ca 2000 kr, Proac 5000 kr  og så dit projekt til 13000 kr - så der er lidt for alle pengepunge

Har selv et sæt Proac kloner og dem er jeg meget glad for - har også en Frequence VP5C som center og den spiller bare...

Så glæder mig til at høre konklusionen på jeres lytteaften

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Kunne da være fedt hvis der var plads til lidt ekstra ører

Overvejer selv hvad jeg skal bygge som mit første sæt og i har jo lidt af hvert repræsenteret.

V.h.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 11 November 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hej der..

Jeg har fulgt projektet og synes faktisk at resultatet er overbevisende! Især finishen i Ahorn er ubeskrivelig flot. Prisen afspejler også ambitionsniveauet.

Omkring "hypet" af Thiel enhederne, så er jeg lidt mere forbeholden, det forudsætter filteret får ro på enheden. Jeg synes Niels Nørby´s "Ascolta" havde for meget filter, og det kan kvæle enhver højttalere. Jeg legede med C12erne i en periode og C44. Mit indtryk var at de egner sig ikke til 6 db deling, men snarer 24db. Jeg kiggede efter diagramet på dit link, men kunne ikke få det frem. De er mere vanskelige at få til at spille sammen end mange andre enheder. De har nogle "peaks" langt op over det hørebare område, og det kan subjektivt give hovedpine og en fornemmelse af lyden ikke er "rar". Om det skyldes jeg er vanskelig eller enhederne kan vi ikke afgøre her.

Jeg husker en artikel fra Hifidelity i de tidelig 90er hvor de var på besøg dernede i tyskerlandet. Selve fremstillingsprocces var ret hitech...forvandlingen fra alu til keramik var meget spændende......noget JVC forsøgte sig med 10 år tideligere.......men VHS systemet var nok et større hit for JVC end de keramiske membraner.  

Der er lagt en del arbejde i de der Thiel enheder. Efter min mening er Thiel enhederne er vanskelige at sætte en bas sammen med en dynamisk enhed og få afstemt ordenligt. Jeg vil måske forslå Scanspeak 8555 eller 8865 med ekstra magneter hivs du selv bliver træt af Eton-bassen. Men tilspilning eller en ekstra magnet bør give bassen lidt bedre betingelser.

Men tillykke med dem, det er inspirerende at se andre samle fra bunden af.

Det er DIY´ånd som vil noget.

Cheers..

Bradford 

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

det ser da bare virkelig fedt ud! tilykke med dem... hvordan gik den lytteaften? det ville være spændende at vide
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

enormt flot lavet. Port og terminal sidder i bunden, men jeg kan ikke se nogen fod på billedet af de færdige højttalere??
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Der er ingen fod på højtalerene og de er heller ikke naturligt vinklet bag over (som originalen) men der er lange spikes under. Specielt den foreste er med sine 5cm lang, på den måde kommer terminaler og port fri af gulvet.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes