| Forfatter |
|
Paint Me Dry Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 16 September 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
theben
Din løsning virker helt rimelig, men ville nok kræve at man har en meget god luft cirkulation i kabinettet, det er ikke lige til med en Aria
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Paint Me Dry skrev:
|
Passiv køling ville derfor nokk være det ultimative, men det første kort CKN anbefaller ser ikke ud til at være noget nogen ligger inde med .... er det et kort der måske bliver lidt svært at få fat i?
|
|
|
Kortet er listet flere steder inde på edbpriser.dk http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43853
Tror det er det samme, men du kan jo maile til dem og spørge om det er passivt kølet? Ok, forskellen er at overstående kort har 128 mb ram mod Sapphire's 256 mb ram. Efter min vurdering er det fuldstændigt overkill, for sådan et lille kort!!! __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
krabbe74 Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2005
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
så vile jeg hellere vælge et 6600m 256 ram passivtkølet fra de, til en tusse
|
| Til top |
|
| |
theben Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
P M D min luftgennemstrømning er ikke andet end det strømforsyning og
cpu blæser laver, men hvis man satte en god chipkøler på GPU vil jeg
tro at det er rigeligt, nu er det jo ikke en hurtigløber af et
grafikkort, hvis man endelig vil have blæser på kan man købe en blæser
til under 100 som ikke kører med så høje omdrejning som en asus
(billigt BR-blæser).
Hvis man ikke spiller er det ikke nødvendig med 256 MB ram, det eneste
man opnår er at kortet skal bruge kræfter på at håndtere 128 mb
unødvendige ram = langsommere.
Keep it simpel and stupid.
__________________ keep focus
|
| Til top |
|
| |
kvestergaard Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
theben skrev:
Hvis man ikke spiller er det ikke nødvendig med 256 MB ram, det eneste man opnår er at kortet skal bruge kræfter på at håndtere 128 mb unødvendige ram = langsommere. |
|
|
Den skal du vist længere ud på landet med. Du påstår simpelthen at grafikkortet skulle blive langsommere fordi det skal håndtere dobbelt så meget RAM?
Jeg er fuldstændig enig i at 256 mb ram hvis man ikke skal spille er overkill, men den der påstand er sq for langt ude.
|
| Til top |
|
| |
theben Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, det gør jeg, hvis det bare er ram som er forskel på de to kort.
Det er jo ikke dage vi taler om, men langsommere ja
__________________ keep focus
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu da ser på de billige grafikkort, så er jeg faldet over nogle fx 5200 kort.
F.eks: Asus V9520 - Fx 5200 Albatron Gforce - Fx 5200
Vil disse kort ikke være lige så gode, (til mit brug) som f.eks de overnævte sapphire kort?
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke nemt at bestemme sig hva __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo.
Nej det er ikke nemt, og slet ikke da jeg nu fik tilbudt de kort jeg nævnte lige før, meget billigt.
At jeg ikke kender de kort, og ikke ved om de er gode nok, gør det ikke ligefrem simplere at bestemme sig!
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har et lille kabinet og samtidigt et dårligt flow, vil jeg fratråde dig, at køre med et passivt kølet GFX.
Det er rigtigt, at nogle af de gamle Radeon 9600 kort med 256 MB RAM kort var langsommere end 128 MB versionener. Jeg mener, det skyldtes, at kortet var clocket andeledes var monteret langsommere RAM set i forhold til versionen med 128 MB RAM.
Jeg ved ikke, hvad du havde tænkt dig at spendere, men jeg kan anbefale et nVidia 6600 - skal det være billigere, et Radeon 9800 Pro
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er blevet lidt tændt på at købe et billit kort. Lige nu er der dårligt flow i mit kabinett, men jeg dog planer om at lave det om.
Jeg har planer om at få strømforsyningen ud af kabinettet (på ca. samme måde som CKN har gjort), og siden sætte en ny 120 mm blæser i kabinettet, og muligvis en i siden af kabinettet.
Det hele skal ses i forhold til at jeg i forvejen havde et Asus V8440 TI4400. Da jeg ikke ved en skid om grafikkort, hvem er størst TI 4400 eller FX 5200?
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke skal bruge PC'en til at spille på er des 3D-ydeevne jo underordnet. Så jeg forstår ikke helt hvad du mener med størst.
Det, der er interessant i HTPC sammenhæng, er hvor meget hardware decodning/ processering et givent grafikkort kan udføre, for på den måde at aflaste CPU'en og skabe det bedst mulige billede.
Her kan du se hvilke Nvidia-kort, der understøtter hvilke ting i hardware: http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html
Jeg ville personligt vælge et passivt kølet vanilla 6600.
Prøv også at læse her:
http://www.sports-mc.dk/beeblebrox/index.php?id=5&idsub=51&i dtrg=511
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 September 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at afslutte dette kapitiel, vil jeg fortælle at jeg valgte at købe et Asus V9520 - Fx 5200.
For at opnå et støjsvagere system og bedre airflow har jeg også:
Fjernet viften der var på CPUen. (denne skule ikke være sååå vigtig, da jeg kører en Pentium M)
Lavet et ATX forlænger kabel, lidt a la det CKN bruger, og har så flyttet PSUen ud af kabinettet og skiftet til en mere støjsvag PSU.
Jeg takker for de indlæg der kom vedrørende grafikkort valg.
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
At du fjerner blæseren på din CPU-køler forbedrer ikke airflowet, og det er ikke noget jeg vil anbefale.
Jeg ved godt, at P. M. modellen ikke udvikler særlig meget varme, men hvis den ingen blæser har til at fjerne varmen, ja, så bliver den varm. Jeg er godt klar over, at CPU'en kan nedclocke sig selv, hvis den ikke laver så meget eller bliver for varm, men det resulterer blot i en ting, nemlig, at den konstant nedclocker pga. varme, og du vil således opnå en CPU der er væsentlig langsommere.
At du har flyttet PSU'en ud af kabinettet lyder som en god ide, idet den også udvikler varme. Det kan dog også være en skidt ting, idet blæseren i PSU'en ofte har den funktion dels at køle komponenterne i PSU'en men også at lede den varme luft i kabinettet ud af dette.
Jeg ved ikke helt hvor stort/småt dit kabinet er, samt hvorvidt du har installeret nogen form for ventilation i dette. Hvis ikke vil jeg anbefale dig at montere en støjsvag blæser (90 ell. 120 mm. alt efter hvor meget plads der er), der hvor din PSU har siddet. Typisk vil det være lige i nærheden af CPU'en, således monteringen af en blæser der, vil hjælpe med at fjerne den varme luft fra den passivt kølet CPU.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 September 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Speed six:
Ups ja, her var vist noget jeg glemte at sige ..
Jeg har installeret en NorthQ 120 mm blæser, istedet for den 120 mm der var i PSUen i forvejen. Som du selv siger, så ligger denne i nærheden af CPU'en, og det er derfor jeg vil tro at dette er godt nokk.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 September 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
CKN >
Ja, dit "klyt" var en inspiration. Men har jeg forstået det korrekt, når jeg tror at du har loddet din ledning i PSUen? .. d.v.s hvis du skifter PSUen, skal så hele l**tet laves engang til ?
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Paint Me Dry skrev:
|
CKN >
Ja, dit "klyt" var en inspiration. Men har jeg forstået det korrekt, når jeg tror at du har loddet din ledning i PSUen? .. d.v.s hvis du skifter PSUen, skal så hele l**tet laves engang til ?
|
|
|
Ja, alle kablerne er klippet på midten og multikablet er så bare loddet ind i mellem PSU'en og Molex-stik. Så man må håbe at PSU'en ikke brænder sammen... Men hvorfor skulle den også gøre? Mener i hvert fald at jeg har købt en rimelig kvalitet! __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 September 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja måske. Jeg er ikke helt tilfreds med min PSU, vil gerne have en uden vifte. Derfor er det en fordel at slippe for at lodde det hele om igen.
Den nye PSU må dog vente lidt, prøver at begrænse mit computer budget lidt ..
|
| Til top |
|
| |