Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 02:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Kopisikrede cd’er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 18 September 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

l**te lov.

Hvis den skal overholdes, så lav en folk fatter.

Til top Vis StylaH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StylaH Besøg StylaH's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 September 2005 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:

Svjv. står det i lovteksten at man ikke må omgå en "effektiv" kopiksikring (er der nogen som har et link til siden på retsinfo?) Og så er spørgsmåler om en kopisikring er effektiv hvis stort set ethvert cd kopierings program kan kopiere cd'en ?

ja og nej... der er har været en debat om det på piratgruppen.org , nogle mener at det ikke er en effektiv sikring i lovens forstand hvis den så nemt kan omgåes, andre mener det er et fortolkningsspørgsmål... men indtil der kommer en dom på det, hvilket nok tager noget tid, hvis der altså overhovedet kommer en, så må man svæve i uvisheden...

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 September 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Præcis, og derfor kan man ikke kategorisk sige at man ikke må kopiere en cd med kopispærring.

Lax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 September 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

sonor75 skrev:

har læste en masse på piratgruppens hjemmeside hold da op en masse rettigheder man har, fedt at se man ikke bare bliver vredet i maskinen af apg...

nu misbruger jeg tråden lidt, men faldt lige over http://www.allofmp3.com/

den er faktisk lovlig at bruge, jeg er dybt overrasket

Har også selv været inde og kigge. Utroligt at man kan downloade en ny CD til 1$. Man kan også vælge enkelte numre ud på CDerne til omkring 0.07$ og evt. høre en del af nummeret først, inden man køber. Mht kvaliteten skulle CD'erne findes i både mpeg og wav. Hvis denne side ellers er lovlig, er det da en seriøs konkurrent. Er der nogle, der har brugt siden?

Til top Vis Lax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lax

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 September 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:

En mere effektiv strategi kunne være at lade være med at købe skidtet.
Der findes rigtig meget andet guf på rigtige cd'er OG vinyl.

Så skal der rigtig mange "ikke-køb" til.
Og hvis det eller er en trøst: Den nuværende situation er paradis i forhold til hvad nogle kræfter, med meget stærke lobby-organisationer, gerne vil have.

DRM = Digital Rights Management.

Al elektronisk udstyr udstyres med en hardware-dims, der kan bestemmer om du har ret til at afspille musikken eller filmen.
Er en film ikke bestemt for det europæiske marked, kan du ikke se den, selv om du har købt en en udgave af den på ferien i Brasilien.
Har du software (computer eller i anden elektronik) der ikke understøtter DRM er du på den. Den gamle 300 MhZ PC der egentig er fin til at spille CD'ere i en snæver vending, men ikke kan ret meget andet, kan du godt kyle ud. Har du en MAC er du ligeledes på den.
Din gamle CD-afspiller som lyder fortræffeligt, skal udsfiftes, da du ellers ikke kan afspille nye "CD'ere".
Det bliver forbudt at udgive vinyl, med henvisning til at de ikke kan kontrolleres under DRM.

Fremtidshorrorvision? Nææ.. Intel har opfundet chippen, og de er sådan set klar til at sætte den i produktion.Men de store aktører (jeg kan kun lige komme på film- og pladeselskaber samt Microsoft, men der er flere) ved udmærket godt at de ikke bare får lov (eller kan) at sælge den slags elektronik, medmindre der er lovhjemmel til at håndhæve begrænsningerne.

Infosoc-direktivet havde lidt af det samme: Det skulle være forbudt at importere DVD-film med "fremmede" regionskoder. Hvor denne absurde ide opstod er ikke helt klart. Det er en meget indviklet sag, men da nu er søndag og regnvejr, såbrug lidt tid på at læse http://www.laserdisken.dk/html/visnyhed.dna?nyhed=182
Den er ret lang, og selvfølgelig farvet af at Laserdisken var på nippet til at opgive forretningen med baggrund i Infosoc direktivet.
Den korte historie er: Når det kommer til patenter og DRM, er vores politikere slet ikke gode nok til at gennemskue konsekvenserne af et lovforslag.
De stoler blindt på embedsmænd og lobbyister.
I den liste Admin tidlige postede, står der Linux rigtig mange steder.
Det gør der kun fordi der var nogle indsigtsfulde mennesker der fangede problemerne og stillede meget kritiske spørgsmål til ministeren.
Havde de ikke gjort det ville det i dag formodentlig være forbudt at se DVD film på Linux og andre ikke-Microsoft operativsystemer, med mindre det ikke kræver at man bryder kodningen. Og hvad enten man synes om Linux eller ej, er det altså ikke rimeligt at filmproducenterne skal bestemme hvilket operativsystem jeg skal have på min PC.

Det store problem i disse sager er at det med tekniske muligheder rent faktisk er muligt sætte begrænsninger for et værks udbredelse. Et værk er i denne forbindelse noget der kan udbredes elektronisk.
Og ingen politikere har indsigt nok til at gennemskue problemerne. Slet ikke når de rådgives af lobbyister fra DRM-mafiaen.

Fx kræver det ikke den store fantasi at forestille sig websider som kun kan læses, hvis man har betalt for det. Og hvis man vel at mærke har DRM-hardware i sin computer. Og det er der ikke noget forkert i.
Det der er forkert, er at kun er ganske få producenter der vil levere software der kan arbejde med DRM. Disse producenter vil simpelt hen, i samarbejde med DRM-mafiaen, kunne bestemme hvem der må se og høre hvad. Og hvilken software (læs: elektronik) der skal kunne benyttes til det.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 18 September 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

hurra, velkommen til den digitale tidsalder

mind mig om aldrig at købe et microsoft eller intel produkt igen, og tage kontakt til de lidt for hacker interesserede personer i min ongangskreds, det bliver åbenbart nødvendigt når jeg om nogle år vil lytte til min nyeligt indkøbte musik.

hvem sagde bigbrother? 

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Sendt: 18 September 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en langsom men sikker metode , jeg indspiller den kopisikrede CD i
  Audio cleaning lab 2005, som man gør det på en båndoptager, her efter kan jeg redigere på lyden ( hvis det er det jeg har lyst til ) og lave kopi til eget forbrug
  Det er det samme program jeg bruger til overførsel af LP til CD

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 September 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:
  Audio cleaning lab 2005, som man gør det på en båndoptager, her efter kan jeg redigere på lyden ( hvis det er det jeg har lyst til ) og lave kopi til eget forbrug

Kan du ikke uddybe hvad du mener med "som man gør det på en båndoptager"?

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Lax skrev:
sonor75 skrev:

har læste en masse på piratgruppens hjemmeside hold da op en masse rettigheder man har, fedt at se man ikke bare bliver vredet i maskinen af apg...

nu misbruger jeg tråden lidt, men faldt lige over http://www.allofmp3.com/

den er faktisk lovlig at bruge, jeg er dybt overrasket

Har også selv været inde og kigge. Utroligt at man kan downloade en ny CD til 1$. Man kan også vælge enkelte numre ud på CDerne til omkring 0.07$ og evt. høre en del af nummeret først, inden man køber. Mht kvaliteten skulle CD'erne findes i både mpeg og wav. Hvis denne side ellers er lovlig, er det da en seriøs konkurrent. Er der nogle, der har brugt siden?

Den er god nok. Siden er lovlig at bruge. Der er dog efterhånden en del alternativer, så måske kommer der priskrig på musikfiler, der kan downloades på nettet. Mener at jeg hørte noget om nogle milliardinvesteringer... hmm...

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 September 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:

Er ideen her at denne "redigering" gør at kopien ikke er en klon og derfor ikke en kopi?

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

piobyte skrev:

Er ideen her at denne "redigering" gør at kopien ikke er en klon og derfor ikke en kopi?

Er det da lovligt siden du skriver "redigering"?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes