Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 19:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BorrowBeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har lige købt en KISS DVD afspiller med 5.1 udgang :)

Nu skal jeg så vide hvad i vil anbefale jeg skal købe? Jeg har kigget lidt rundt på nettet og havde håbet på at jeg kunne finde en hjemmeside ala edbpriser hvor man kunne købe sourround systemer!

Fandt hifi klubben men det har jeg ihvertfald IKKE råd til he he

Jeg kunne selvfølgelig også bare købe et system i Føtex, men der følger altid en DVD afspiller med og så står jeg med det problem at jeg skal af med den medfølgende DVD afspiller

Men som sagt hvis i har nogle gode råd til en nybegynder så skriv til mig her, eller via min icq eller MSN

Jeg vil maks give 2.000 kr for et system!

Håber i kan hjælpe mig

MVH BorrowBeer

Til top Vis BorrowBeer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BorrowBeer

HIFI_n00b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Hej BorrowBeer .

Tillykke med din fine afspiller!

MEN du får altså ikke meget surround til 2000 kr , men ed da lidt rundt på nettet, eller spar de ekstra penge sammen og køb noget som sparker røv, altså fra 4k (uden forstærker) og op .

Mvh Casper.

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Nej du får ikke noget for 2000,-. Men det behøves heller ikke koste meget! Du kan få en ganske hæderlig reciever for omkring 3000,- og dertil kan du jo så købe et højtalersæt til inkl. alt (front, sur, center +sub) til omkring 4000,-. Det kan sagtens lade sig gøre.

Hvis du ikke har så mange penge vil jeg råde dig til at købe lidt ad gangen. Fx. køb først en reciever og brug et par gamle højtalere dertil (du har sikkert nogle liggende fra et eller andet minianlæg eller lignende). Senere kan du så udbygge til surround!

En anden mulighed er at købe brugt. Du har jo 5.1 udgang på DVD'en så du behøves ikke tænke på en reciveren har de nyeste dekodere eller ej!

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hej

Gå ind på merlin.dk - i deres netbutik sælger de nogle forskellige systemer. De sælger et til 1700kr og nogle stykker til 3000.

Jeg vil dog også forslå at spare lidt mere op! Du vil blive så meget mere glad! du kan nok regne ud at 1700 til en DVDmaskine en reciever, 5 højtalere og en subwoofer ikke er mange penge! Du får hvad du betaler for, og det er ikke meget! Men billigt, jo det er det!

MVH
Mads

P.S. eller gør som anders forslår, hos hifiklubben sælger de en reciever til 2.500kr for tiden. En denon 1404, glimrende maskine! Senere kan du så købe de resterende højtalere. Det har jeg selv gjort!
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse

BorrowBeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen til jer alle tre!

Jeg har desværre ikke mange penge at gøre godt med!

Men jeg har dog fundet dette system http://www.shopman.dk/0productdescription.asp?ProductID=6750 som jeg syntes ser udmærket ud og har fået at vide op til flere at det er et godt system at starte med!

Så kan jeg jo når jeg får flere penge købe højtalere til 3-4.000 kr stykket he he

Men ellers tak for hjælpen

MVH BB

Azo^
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Vil mene at det er 100% spild af penge at smide så lidt efter et surround system ...

Så ville du være meget bedre tjent med lidt bedre stereo lyd, men der kommer du jo heller ikke langt for 2000,-

Bare min mening..

Til top Vis Azo^'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azo^

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg syntes lige at du skal lægge mærke til at der ikke er en reciever med... der er ihvertfald ikke en på billedet, og produkter er sat ind under højtalere. Spørg lige shopman om dette er rigtigt!

Jeg syntes det er helt fint at starte med sådan et anlæg. Hvis der er en reciver med, så kan du jo bare senere købe en ny og bedre end. Så købe nye fronter, center, subwoofer og baghøjtalere. Alt efter økonomien.

Men sådan et anlæg er rigtig godt til at starte op med. Så finder du ud af om det er noget du vil bruge flere penge på, eller om det er fint nok til dine behov. Jeg startede selv "billigt" og nu vil jeg sige at interessen for hifi har taget overhånd !
He he

MVH
Mads

BorrowBeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

hmmm

ER det nødvendigt med en reciever da?

er der ikke en "standard" reciever i DVD afspilleren?

Jeg ved godt at jeg vil få RIGTIG fed lyd hvis jeg vil ofre omkring 10.000 til det, men så mange penge har jeg altså ikke!!!

men så snart jeg ejer den formue der skal til vil jeg da helt bestemt købe noget ordentligt!

Men indtil da må jeg nøjes med de lidt mindre dyre ting

MVH BB

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

En reciever er en forstærker. Din dvd maskine har kun 5.1 udgang. Dvs du sætter et kabel fra denne udgang til en surroundreciver. Uden en reciver kan du ikke bruge højtalerne til noget! Så spørg dem lige eller også kan du købe nogle billige nogle brugte på www.dba.dk
Du kan jo også se om der er nogen som sælger et helt surroundsystem der. Så kan du få noget som er bedre til samme pris - hvis du er heldig/tålmodig!

MVH
Mads

BorrowBeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

ok så prøver jeg det :)

troede bare godt man bare kunne sætte dem til ligesom, de billigsystemer man kan købe Føtex etc

MVH BB

Azo^
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Ja, DBA.dk vil nok ikke være en dum idé!

Held og lykke med din søgen!

Til top Vis Azo^'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azo^

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

BorrowBeer skrev:

ok så prøver jeg det :)

troede bare godt man bare kunne sætte dem til ligesom, de billigsystemer man kan købe Føtex etc

MVH BB

Hehe, nej.

Som sagt, du skal have en receiver. Der findes dvd-afspillere med inbygget receiver, men det er der ikke i Kiss's modeller.

Husk! Gå efter receivere som har lydformaterne Dolby Digital og DTS. Uden disse, får du en meget kunstig surroundlyd ud af højtalerne. For hvis du tænker på at købe brugt, kan det sagtens ske at disse lydformater ikke er med.

BorrowBeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

OK kewl :)

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke er intereseret i at spare lidt penge op (og dermed vil købe for 2000!) så drop surround. Køb noget brugt stereo og brug DVD'en til cd-afspiller. Stereo er altid bedre end dårlig surround. OGSÅ TIL FILM.

Men hvis du absolut vil have surround så tænkt dig om. jeg vil lige sige til Jannick (no offense) at det ikke er nødvendig at recieveren er med DD og DTS. Kiss DVD'en har jo 5.1 udgang så dekoderne i recieveren er jo ligemeget så længe du bruge denne 5.1 udgang. Selvfølge skal recieveren have 5.1 indgang (men det har alle vist)

Jeg vil sige at du godt kan starte med et sådan system som du har fundet. (Hvis du absolut skal have surround), men du skal stadig bruge en reciever. Som sagt kan du få en velfungerende reciever til sølle 2500-3000. Hvis du køber brugt kan du selvfølgelig få den billigere.

BorrowBeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Ok skal jeg forstå det som at jeg GODT kan købe 5.1 højtallere og sætte til min DVD?

er lidt meget i tvivl lige nu he he

MVH BB

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

BorrowBeer skrev:

Ok skal jeg forstå det som at jeg GODT kan købe 5.1 højtallere og sætte til min DVD?

er lidt meget i tvivl lige nu he he

Det er jeg også. Det kommer an på hvilket højtalersæt du køber. Køber du et hvor der er indbygget forstærker i subwooferen, kan du godt sætte det direkte til dvd'en. Du får dog ikke det der bare nærmer sig surround.

Så om du vælger at købe 2.0 højtalere (så skal du have en forstærker) eller 5.1 højtalere, er dit valg. Jeg vil dog sige 2.0 højtalere med en fin forstærker og en dvd...

Min bitre erfaring er, at jeg engang have et Sony med "surround sound". Yeah right. Stereolyd og lidt skraslen i center og baghøjtalere var hvad der kom ud af de 5.000 spir! Sur røv for mig. Jeg ærgrer mig så meget over at jeg ikke var lidt bedre inde i sagerne dengang!

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Til BorrowBeer: Nej, du kan ikke bare sætte højtalerne direkte til DVD'en. Men man kan få højtalersæt som har indbygget forstærker. Denne forstærker sidder, som Kim siger, ofte i subwooferen. Hvis du køber et sæt med indbygget forstærker vil opstillingen være følgende: DVD'en kobles til subwooferen med 6 siganlkabler (5.1). De fem højtalere (front, bag, center) kobles til de fem højtaler udgange bag på subwooferen med højtaler kabel.

Du skal være opmærksom på at subwooferen altid har en indbygget forstærker. Den er aktiv! Men den hvis du skal bruge ovenstående løsning er dette jo ikke nok! Den skal jo også have forstærkere til at drive højtalerne (det som man normalt bruger en reciever til). Du kan let tjekke dette ved at se på subwooferens bagside. Hvis der er højtaler udgange så er der også forstærkere dertil.

Det system som du har fundet på shopman ser ikke ud til at have forstærkere til højtalerne!

Til Kim: Hvorfor kan han ikke få surround hvis han køber et højtalersæt med indbygget forstærker? Det er jo 5.1 udgang på DVD'en, så kan kan sagtens høre Dolby Digital (og DTS hvis DVD'en understøtter det)

BorrowBeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

Hmmm ok

Nå men jeg har set en reciever til billige penge i Føtex så det er da en start!

Og jeg overvejer nu om jeg så skal spare lidt ekstra op og købe et FEDT anlæg til foråret? Kan bare ikke vente så længe he he

Men det bliver jeg vidst nød til :)

Nå men tålmodighed er en DVD (dyd) :)

MVH BB

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

Al begyndelse er svær, og ligeledes er det svært for alle nybegyndere indenfor dette forvirrende emne at forstå hvorfor tingene er som de er eller koster det de koster.

De fleste af os rådgiver udfra sommetider dyrt købte erfaringer, og tro mig - spar en skilling mere sammen, du vil aldrig fortryde det, men tværtimod blive endnu mere glad når du kommer til dagen hvor dit nye grej kommer. (selvom jeg, og de fleste af os ved at ventetiden er pisseirriterende)

Du kan sagtens starte ud med de Panasonic højttaler-system fra Shopman, det leverer faktisk en præsentabel lyd. Du mangler så desværre bare stadig en receiver, og her kan du f.eks. kigge på en Sony STR-DB780QS ved www.mediacheckpoint.de til kun 1800,00 kr. ink. forsendelse! Den er alt andet lige et hit til prisen! Alt i alt behøver du kun smide knap 3500 kr. i det, og så har du en anstændig lyd indtil tiden kommer hvor du har mere råd. Men det bedste tip er stadig at spare lidt mere op, og undgå Shopman!

BorrowBeer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Al begyndelse er svær, og ligeledes er det svært for alle nybegyndere indenfor dette forvirrende emne at forstå hvorfor tingene er som de er eller koster det de koster.

De fleste af os rådgiver udfra sommetider dyrt købte erfaringer, og tro mig - spar en skilling mere sammen, du vil aldrig fortryde det, men tværtimod blive endnu mere glad når du kommer til dagen hvor dit nye grej kommer. (selvom jeg, og de fleste af os ved at ventetiden er pisseirriterende)

Du kan sagtens starte ud med de Panasonic højttaler-system fra Shopman, det leverer faktisk en præsentabel lyd. Du mangler så desværre bare stadig en receiver, og her kan du f.eks. kigge på en Sony STR-DB780QS ved www.mediacheckpoint.de til kun 1800,00 kr. ink. forsendelse! Den er alt andet lige et hit til prisen! Alt i alt behøver du kun smide knap 3500 kr. i det, og så har du en anstændig lyd indtil tiden kommer hvor du har mere råd. Men det bedste tip er stadig at spare lidt mere op, og undgå Shopman!

Ok det vil jeg prøve at kigge på (linket)

Og mange tak for hjælpen til alle!

I har været en stor hjælp for mig!

Dejligt at i gider bruge tid på en nybegynder :)

MVH BorrowBeer

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum