Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Måling DCA hter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:
Tjah, de er vel ligesom resten af omverdenens lyde, meget transiente men med en udpræget mangel på magt og pondus i bunden. Forstå nu det hvem der kan.. 

Det må da vist være sådanne nogle lyde I har derinde i det store København

Hvis det nu ikke er transiente lyde man søger, men magt og pondus i bunden, så er det vel klart at man ikke kan li' dem. Vi er vel lidt ovre i "korrekt gengivelse vs. smag" her...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Modifix skrev:
Acer skrev:
finn52 skrev:

Tillad mig et totalt irrelevant spørgsmål:

Er der nogen der har hørt disse højttalere? Og, i givet fald: Hvordan lyder de?

Ja, jeg har også hørt dem og de er ikke min kop the . De er meget transistente i deres gengivelse, men har udpræget mangel på magt og pondus i bunden. Steen og jeg diskuterede ofte dette livligt på chatten da han var til, og vi var ganske uenige på dette punkt   

Tjah, de er vel ligesom resten af omverdenens lyde, meget transiente men med en udpræget mangel på magt og pondus i bunden. Forstå nu det hvem der kan.. 

tja, nu skinner din brancherelation meget igennem på manglen af forståelse for mit svar 

Hvilket svar?

Visse forvirrede elementer er jo til en afslørende og korrekt gengivelse af hvad der er på pladerne, andre vil noget helt specielt med deres hifi, det er der rigeligt andre steder man kan få sine lyster styret for, end helt ude i/ved højttalerne.

Jeg er helt klart til den første"skole", og vil ikke være den der sætter en sært bamset(?)prop i systemer, der ellers er ganske fint afstemt.

Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:
Acer skrev:
Modifix skrev:
Acer skrev:
finn52 skrev:

Tillad mig et totalt irrelevant spørgsmål:

Er der nogen der har hørt disse højttalere? Og, i givet fald: Hvordan lyder de?

Ja, jeg har også hørt dem og de er ikke min kop the . De er meget transistente i deres gengivelse, men har udpræget mangel på magt og pondus i bunden. Steen og jeg diskuterede ofte dette livligt på chatten da han var til, og vi var ganske uenige på dette punkt   

tja, nu skinner din brancherelation meget igennem på manglen af forståelse for mit svar 

Hvilket svar?

nej det er der jo ikke nogt nyt i

Visse forvirrede elementer er jo til en afslørende og korrekt gengivelse af hvad der er på pladerne, andre vil noget helt specielt med deres hifi, det er der rigeligt andre steder man kan få sine lyster styret for, end helt ude i/ved højttalerne.

disse forvirede elementer mener altså de ved hvad der er på pladerne. og så er det jo nok også det, de ikke høre, der ikke er det, der ikke skal høres, med eller uden måling... man kan vel sige, det de ikke høre, har de ikke hørt

Jeg er helt klart til den første"skole", og vil ikke være den der sætter en sært bamset(?)prop i systemer, der ellers er ganske fint afstemt.

nej bare lidt prop i almindelige utæthedder

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Modifix skrev:

Hvis det nu ikke er transiente lyde man søger, men magt og pondus i bunden, så er det vel klart at man ikke kan li' dem. Vi er vel lidt ovre i "korrekt gengivelse vs. smag" her...

L.B.

Smag og behag kan jeg ikke bruge til ret meget, for hvad er mon så bedst, gammelosten eller bornholmerlaksen?

Og reallyde er der da alle steder omkring dig. Sat i relief:

Lørdag aften efter KT-Radio's Hifi og Surroundmesse i Odense. Frederik, Magnus og jeg væltede solidt groggy ud af Messens indgangsparti og ud på forpladsen, men hvorfor var vi mørbankede? og hvorfor var den en ren lise at komme ud i aftentrafikkens lyde, væk fra dette stort anlagte og bassøse imponatorprojekt? Jo længere vi kom væk fra messeområdet, jo bedre blev vi igen i stand til at sanse og samle..

Mandag aften i Blue Room Jazz - over Vognporten - med indgang fra Magstræde. Her overlevede vi fire efterladte medlemmer af"gnavpotteklubben"i fin stil, alle tre sæt med Monday Night Bigband, ledet af Niels Jørgen Steen. Lydtrykket androg ved flere lejligheder 114-117dB, men lyden var aldeles uforvrænget, i det omfang Bobo Moreno ikke brægede igennem sanganlægget, eller at en blæsersolo skulle forstærkes. En overmåde vellykket aften fuld af reallyde, og vi var på det nærmeste revitaliserede ved 01-tiden da vi skulle hjem. Et enkelt lettere tilfælde af Pilsener Urquell/Budvar-forgiftning, blev dog registreret i dagene derpå..

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Acer skrev:

Transistente ... Betyder det, at de er konsistente i deres gengivelse af transienter? Eller har de bare en høj transitet?

Steen påpegede også, at det typisk var et udtryk for at højttaleren bare afslørede, at givne indspilninger var monitoreret, mikset og masteret (massakreret) med basreflekskonstruktioner. Hvor ligger så problemet ... i højttaleren eller indspilningen?

Højttaleren er konstrueret til at gengive neutralt så svaret ligger lige til højrebenet

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Nu var det jo ikke sådan, at Duelund ikke var klar over at der skulle membranareal til og elektriskkorrektion, hvis man vil have virkelig dybbas.Men så taler vi også helt andre penge for en ht-er.Jeg vil da klart hellere undvære noget i bassen end leve med buldret fra refleks.Men ok har man kassen kan men jo købe disse, med enheder afstemt af Duelund (OEM Scan-speak).

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=811&zoneid=1

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:
L.B. skrev:

Modifix skrev:

L.B.

Smag og behag kan jeg ikke bruge til ret meget, for hvad er mon så bedst, gammelosten eller bornholmerlaksen?

Lørdag aften efter KT-Radio's Hifi og Surroundmesse i Odense. Frederik, Magnus og jeg væltede solidt groggy ud af Messens indgangsparti og ud på forpladsen, men hvorfor var vi mørbankede? og hvorfor var den en ren lise at komme ud i aftentrafikkens lyde, væk fra dette stort anlagte og bassøse imponatorprojekt? Jo længere vi kom væk fra messeområdet, jo bedre blev vi igen i stand til at sanse og samle..

Mandag aften i Blue Room Jazz - over Vognporten - med indgang fra Magstræde. Her overlevede vi fire efterladte medlemmer af"gnavpotteklubben"i fin stil, alle tre sæt med Monday Night Bigband, ledet af Niels Jørgen Steen. Lydtrykket androg ved flere lejligheder 114-117dB, men lyden var aldeles uforvrænget, i det omfang Bobo Moreno ikke brægede igennem sanganlægget, eller at en blæsersolo skulle forstærkes. En overmåde vellykket aften fuld af reallyde, og vi var på det nærmeste revitaliserede ved 01-tiden da vi skulle hjem. Et enkelt lettere tilfælde af Pilsener Urquell/Budvar-forgiftning, blev dog registreret i dagene derpå..

bare et af de indlæg man ikke kan leve uden... jeg mener vi for både at vide hvor man kommer ind i vognporten, tidspukter for dit og dat, og minsandet om vi ikke også bliver skameligt beriget med en helt igennem uundværlige information om hvad der blev indtaget af de gyldene dråber.

jeg mangler bare:

hvad havde i på, hvad sagde konen næste dag, samt om hvad jeres børn hedder.

6 stjerne ud af 5   

dacabo

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Nu var det jo ikke sådan, at Duelund ikke var klar over at der skulle membranareal til og elektriskkorrektion, hvis man vil have virkelig dybbas.Men så taler vi også helt andre penge for en ht-er.Jeg vil da klart hellere undvære noget i bassen end leve med buldret fra refleks.Men ok har man kassen kan men jo købe disse, med enheder afstemt af Duelund (OEM Scan-speak).

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=811&zoneid=1

MVH

Ingen af delene er jo rettet ind til det overskudsniveau mange højttalere leverer i bassen, og som mange tilsyneladende efterspørger.

Det som mange tilsyneladende mener at skulle undvære er fra starten et kunstprodukt ud fra det synspunkt at det er virkeligheden der er mangelfuld

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Min erfaring siger mig nu at meget membran areal i bassen bedre.Erieks hjørneplacerede basmoduler med fire stk Duelund 8"  giver en bas gengivelse, der i mine ører lyder renere.Hertil skal så siges at frekvensgangen naturligvis er udrettet digitalt.Men der er igen tvivl om at det forøget membranareal har sænket forvrægningen.Men igen det koster kassen.

MVH   

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Og reallyde er der da alle steder omkring dig.

Du misforstår mig vist. Personligt er min referance at få "tingene" så naturtro som overhovedet muligt. Jeg tror på, at der skal "klemmes" det ud af mediet som der nu engang er indspillet. Hvis den gode Acer foretrækker lidt ekstra fylde i bunden er det jo et valg i forhold det naturtro (kan man kalde det det) og så er det hans sag.

Jeg tror nu der er mange der har samme smag som ham, for det er da lækkert med lidt ekstra bas rent imponator-mæssigt. Det er dog ikke min overbevisning, uden at have lyttet til en masse udstyr. Jeg er sakket lidt bag om dansen de sidste år efter der er kommet 2 små børn til og jeg ikke arbejder i HFK i week-enden længere. Det er sjældent jeg kommer ud fra jordhulen og får lyttet til noget andet, men min filosofi er stadig den samme som altid.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:
L.B. skrev:

Modifix skrev:

L.B.

Jeg må indrømme jeg lige fik min første åbenbaring omkring reallyd da min kæbe for kort tid siden ramte bordkanten af bare benovelse over dette indlæg! Det kostede en pose is og et stykke hæfteplaster, men det var absolut det værd.

Misforstå mig ikke: Jeg synes det er lækket at der eksperimenteres med andre synsvinkler når der konstrueres, men ovenstående var efter min holdning en smule søgt. Der er mange psykologiske faktorer der spiller ind når der tales om "smag" og "oplevelser", så at bruge disse eksempler som udgangspunkt er i min bog at ramme forbi målet.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

L:B.

Min erfaring er at bas sælger, men at den let til svært voluminøse basgengivelse også giver mange"tilbud"i brugtmarkedet..

Endvidere mener jeg at man kan vokse eller lære sig ud af dette svært fortvivlende standpunkt, hvis man vil..

Godt at høre at også du hører til iblandt"puristerne" 

Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:
Min erfaring er at bas sælger, men at den let til svært voluminøse basgengivelse også giver mange"tilbud"i brugtmarkedet..

Endvidere mener jeg at man kan vokse eller lære sig ud af dette svært fortvivlende standpunkt, hvis man vil..

det jeg læser dig sige er at ingen bas er bedre end for meget bas.

i min bog er begge dele lige forkert!

og da mit rum er relativt stort kommer 2stk 8" enheder aldrig til at gengive dybbas korrekt.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Hej Jens

Tror du ikke dette hænger sammen med at den foretrukne musikstil ændrer sig med alderen? At meget lidt musikinformation ligger i basområdet er jeg enig i når der tales om genrer hvor mere traditionelle instrumenter indgår, men hælder man til mere moderne (kald det bare digitale, kunstige osv) instrumenter indgår, så er billedet et helt andet.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Min erfaring er at bas sælger, men at den let til svært voluminøse basgengivelse også giver mange"tilbud"i brugtmarkedet.. Det kan jeg godt have tendens til at give dig ret i.

Endvidere mener jeg at man kan vokse eller lære sig ud af dette svært fortvivlende standpunkt, hvis man vil.. Nogen vil jo til stadighed gerne have det og de skal ikke ændre sig hvis de stadig finder det "bedst". Så et "fortvivlende standpunkt" behøves det da ikke at være.

Godt at høre at også du hører til iblandt"puristerne" Jo jo, jeg har også mine prioriteter, da det er svært at få alt med denne skøre hobby, men sjovt skal det da være

Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg mvh Lars von Dali am Diva  

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

enig, disse unger menesker med alt deres neger musik og hvad ved jeg. beat musik er noget den unævnelige har skabt.

alt dette elektrisk forstrækede musik, skure i mine sarte ører. unge menesker skal jo ikke høre musik, men mærke den skrækelige BUM BUM i mellem gulvet... forfærdeligt.

næ lidt stille jazz, en pibe tobak og en lunken porter ved man hvad er.

man kunne også bare kalde dig en gammel bitter mand, med meget smal horisont.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

når man lukker 4k watt ind i sine 4 x 12" XLS i reflex, med TOTO, Africa, live, så kan i komme med alt jeres korrekte, realistisk og natur tros sludderi vil. at dømme efter publikum, hvordan den lydder og hvad folk siger, så er det stikenden fedt.

og stinkende fedt er det jeg går efter! frem for et eller andet opdigtet rigtigtigheds princip som er total subjektivt. 

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
Modifix skrev:
L.B. skrev:

Modifix skrev:

L.B.

Jeg må indrømme jeg lige fik min første åbenbaring omkring reallyd da min kæbe for kort tid siden ramte bordkanten af bare benovelse over dette indlæg! Det kostede en pose is og et stykke hæfteplaster, men det var absolut det værd.

gode oplevelser koster

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Du er en hård mand Hr. 3DX, men du har da et pointe mht. hvad der er "rigtigt", for hvem ved hvad der egentlig er på pladen?

Men nu er tråden vist ved at løbe af sporet...

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Modifix skrev:

Det var ikke det jeg sagde...øh eller mente , jeg mener så absolut at DCA speakeren er i stand til at gengive transienter meget flot, den er meget hurtig i sin gengivelse...meen så er der jo lige det med bunden  

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes