| Forfatter |
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
|
Min erfaring er at bas sælger, men at den let til svært voluminøse basgengivelse også giver mange"tilbud"i brugtmarkedet..
Endvidere mener jeg at man kan vokse eller lære sig ud af dette svært fortvivlende standpunkt, hvis man vil..
|
|
|
Ja, der er ingen fare for et DCA-konstruktionen overloader noget som helst rum større end et karlekammer, dertil er basgengivelsen simpelthen for tam . For os, hvor den fysiske oplevelse af musikken også spiller en rolle, er den DCA simpelthen ikke tilstrækkelig, hverken i dybde eller drøjde . Den kan sikkert nogle ting, men på negermusik ( ) og beatmusik / rock både af den lidt bløde og hårde slags kan jeg slet ikke forestille mig denne konstruktion kan give mig en oplevelse. Den har attacket, men den fysiske udladning udebliver simpelthen på denne speaker . Det er så min mening, der er sikkert en million andre opfattelser af dens lydformåen __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Min erfaring siger mig nu at meget membran areal i bassen bedre.Erieks hjørneplacerede basmoduler med fire stk Duelund 8" giver en bas gengivelse, der i mine ører lyder renere.Hertil skal så siges at frekvensgangen naturligvis er udrettet digitalt.Men der er igen tvivl om at det forøget membranareal har sænket forvrægningen.Men igen det koster kassen.
MVH
|
|
|
Jow jow, men det løser ikke det "basproblem" der blev nævnt, dertil kræves formentligt et niveaumæssigt "overskud" af ukendt størrelse
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
|
Du er en hård mand Hr. 3DX, men du har da et pointe mht. hvad der er "rigtigt", for hvem ved hvad der egentlig er på pladen?
Men nu er tråden vist ved at løbe af sporet... 
|
|
|
du må nok låne et DCAometer og checke om det der kommer ud af dine ht'er også er det der er på pladen 
ja der er ikke så meget måling af DCA ht'er i det mere 
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det her da noget til det latterlige.Jeg mener fordi man ikke var tilstede i optageøjeblikket, kan man ikke sige noget lyder mere korrekt end andet.Man kan personligt da godt mene noget er mere underholdende end andet.Jeg kan da også godt lide, engang imellem at få et ordentligt dunk i maven.Men så er det for underholdningens skyld.
MVH
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du aldrig været til en koncert hvor det dunker i kroppen? det skal vel så også gengives der hjemme... eller det noget jeg bilder mig ind, når jeg føler det til en koncert?
det skal vel så også gengives derhjemme... lige meget om det er indbildning eller ej. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror vist lige at de forskellige deltaegre skal definerer hvad de mener med bund og pondus, eks det hæv en cv højttaler har i den øvre bas er noget der pumper, men er s¨å absolut ukorrekt og milevidt fra hele tankegangen bag dca som muligt.
rigtig dybbas med optimal gengivelse af nuancer og selvdæmpning af enheden kræver i min verden aktiv deling (for at undgå spolen) og sub woofer lignende konstruktioner. dette resulterer desværre bare i temmeligt høje kostpriser. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
har du aldrig været til en koncert hvor det dunker i kroppen? det skal vel så også gengives der hjemme... eller det noget jeg bilder mig ind, når jeg føler det til en koncert?
det skal vel så også gengives derhjemme... lige meget om det er indbildning eller ej.
|
|
|
Jo det har jeg naturligvis oplevet, problemmet er bare at når man er til koncerter,af denne type er opmærksomheden ikke kun rettet mod lyden, men også lys, de optrædende, folk omkring en ovs.Ens øre bliver mere tilgivende.For du kan da ikke mene at du tilstræber lyden fra brøndbyhallen.Og der er da heller ikke nogen der har påstået at den omtalte ht-er kan det.Folk der ønsker bas ved meget høje lydtryk, skal natyrligvis ikke købe den.For som jeg også tidligere har skrevet, skal man have kvalitetsbas ved høje lydtryk, ja så koster det.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
| For som jeg også tidligere har skrevet, skal man have kvalitetsbas ved høje lydtryk, ja så koster det.
MVH
|
|
|
Kunne ikke mere være enig  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu tør jeg jo snart ikke skrive en brugeranmeldelse af mine DCA 2.0, når jeg får dem
Så bliver jeg revet rundt, dejligt på den anden side at have en speaker alle har en holdning til! __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackhawk skrev:
|
Nu tør jeg jo snart ikke skrive en brugeranmeldelse af mine DCA 2.0, når jeg får dem
Så bliver jeg revet rundt, dejligt på den anden side at have en speaker alle har en holdning til!
|
|
|
Ja, dampmaskiner eller ej så er de meget omtalte her på sitet  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackhawk skrev:
Så bliver jeg revet rundt, dejligt på den anden side at have en speaker alle har en holdning til! |
|
|
Hej blackhawk
Nu er det jo reelt ikke højtaleren der opponeres imod, nærmere idéen om at gengives det ikke i en DCA-højtaler SÅ FINDES DET IKKE I VIRKELIGHEDEN. Enhver højtaler er et kompromis (inklusive DCA's). At lukke øjnene for dette er altså en gang salgsgas.
Kridt endeligt fingrene ved keyboardet , jeg vil ihvertfald læse din anmeldelse med stor interesse. __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackhawk skrev:
|
Så bliver jeg revet rundt, dejligt på den anden side at have en speaker alle har en holdning til!
|
|
|
Jo skriv da endelig! Jeg kan se i din signatur at du har Dali450 og sub. Det er da noget af en omvæltning så?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=kim olsen]jeg tror vist lige at de forskellige deltaegre skal definerer hvad de mener med bund og pondus, eks det hæv en cv højttaler har i den øvre bas er noget der pumper, men er s¨å absolut ukorrekt og milevidt fra hele tankegangen bag dca som muligt.
rigtig dybbas med optimal gengivelse af nuancer og selvdæmpning af enheden kræver i min verden aktiv deling (for at undgå spolen) og sub woofer lignende konstruktioner. dette resulterer desværre bare i temmeligt høje kostpriser./QUOTE]
jeg er enig i at CV ikke er en referance ang. korrekt gengivelse! Men at fraværet af bas skulle være mere korrekt mener jeg heller ikke...
min pointe er at det kan da godt være at der ikke er meget sub information IRL, men det der er skal højttaleren kunne gengive, hvis den skal kunne betegnes som korrekt. Med dette menes selvfølgelig højttaleren i lutterummet!
mht aktiv deling eller ej, tja jeg udelukker ikke noget, der laver gode konstruktioner med meget forskellige metoder.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg syntes nogen har snakket om at de enheder med tråd har en Fs under bæltestedet. Og enheden kan ikke rigtig spille bas.... Hvad er Q værdierne på de enheder ? Kunne forestille mig Vas var kæmpe høj, taget membranarealet i betragtning. Jeg gætter på en lav Q. Meget lav. (Men kun et gæt). 
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diskussionen omkring bas fra mindre højttalere er en gammel traver (se f.eks. den seneste SA-tråd... det er muligt man via forskellige kunstgreb kan bringe en højttaler med 2 x7 eller 2 x 8" til at spille ned under 30hz (+-3db), men det betyder ikke at den kan give en fysisk oplevelse af bassen, ligesom man oplever det til rock-koncerter. De små enheder kan ganske simpelt ikke flytte luft nok!
Hvis man tager PA'agtige højttalere f.eks. JBL, så går de typisk ikke ret langt ned. Tag f.eks. K2 9800 den går ned til 45hz!!! Men den kan med sine 15" virkelig give et rock tryk.
Så DCA højttaleren er nok ikke det rette valg hvis man gerne vil have et stort tryk i den øvre bas! Til gengæld er K2 nok ikke det rette valg hvis man lægger vægt på stereoperspektiv eller den helt dybe bas.
Personligt lever jeg fint med 2x6,5" og at mine højttalere går ned til 30-35hz, men der mangler da både de helt dybe toner, og det ultimative tryk i bassen, idet mine højttalere sjovt nok er underlagt de alm. fysiske love!
I øvrigt skylder man sig selv at lytte til et godt rumkorrigeret system med minimum 2x12" basser, der går ned til 20-25hz eller lavere. Så vil man finde ud af hvad dyb bas er.
Personligt blev jeg selv overrasket over hvor meget af den bas man ofte hører, der skyldes at rummet giver niveauløft ved forskellige frekvenser. Det der opfattes som umiddelbar mangel på bas kan også være et tegn på at man faktisk har styr på frekvensresponsen i lytterummet.
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Jeg syntes nogen har snakket om at de enheder med tråd har en Fs under bæltestedet. Og enheden kan ikke rigtig spille bas.... Hvad er Q værdierne på de enheder ? Kunne forestille mig Vas var kæmpe høj, taget membranarealet i betragtning. Jeg gætter på en lav Q. Meget lav. (Men kun et gæt). 
|
|
|
Jeg har da lavet en nærfeldt måling på enheden i 50 liter kabinet her.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9852&PN =2&TPN=4
MVH
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
satmit, husk det forbehold at K2'eren ikke er lavet til små rum og stuer, en bekendt har hørt dem under optimale forhold og snakkede noget om en stue på +100 kvm og meget højt til loftet.
2x12 tommers er en god begyndelse, men ikke nok hvis der skal sikres minimal forvrængning (jbl's studiemonito serie kører med 12" der kun går ned til 50 hz for at minimerer forvrængning. derefter er det meningen at der skal suppleres med min. en 15" og helst 4x15" i bunden)
men en dca højttaler lavet på denne måde, med så stort et membranareal ville blive en særdeles bekostelig affære. men monm ikke dca har nogle indputs omkring synkronfilter mv til bruge for den slags konstruktioner? __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
blackhawk skrev:
|
|
|
|
Jo skriv da endelig! Jeg kan se i din signatur at du har Dali450 og sub. Det er da noget af en omvæltning så?
|
|
|
Ja det bliver en omvæltning, ingen tvivl om det. DCA har en helt anden filosofi end jeg er vant til, men på den anden side har jeg hele tiden stræbt efter lige præcis den sound som DCA står for. Subben var egentligt mest købt til filmformål, men det hænder da bestemt at den får lov til at spille lidt negermusik.
Grundlæggende er jeg som nævnt rigtigt glad for netop Duelunds sound, og jeg glæder mig til at høre langt mere klassisk og akustisk musik som ikke rigtigt fungerer på en Dali 450 der iøvrigt aldrig har været andet end en stop-gap løsning. I det lange løb tror jeg at subben vil finde et nyt hjem, for jeg skal vænne mig til et helt andet lydideal. For det er ihvertfald min personlige oplevelse at der er bas i DCA 2.0, det er der bare kun når det er nødvendigt. Og slet ikke i buldrende mængder som en stor langsom enhed (min 12" sub) ville gengive det.
Men igen, smag, behag og subjektiv opfattelse er individuelt.
PS: Lover at skrive en brugeranmeldelse, men det bliver først i 2006  __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim,
Har også hørt K2 under det man vil kalde optimale forhold ... stor stue, højt til loftet ... Det ændrer dog ikke ved at den ikke går særligt langt ned i bassen, ligesom lyden har et umiskendeligt hornpræg.
Det er ikke for at nedgøre denne, det er blot en konstatering af at den kan noget, som højttalere med små membraner ikke kan. Men det er så på bekostning af noget andet ... hvilket det ofte er med mindre man kommer op i den helt astronomiske prisklasse.
Og som du selv påpeger ... så skal man jo også have rummet til det ... et godt eksempel herpå er B&W 801 ... den virker sjældent optimalt i hjemlige omgivelser.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
| Det er ikke for at nedgøre denne, det er blot en konstatering af at den kan noget, som højttalere med små membraner ikke kan. Men det er så på bekostning af noget andet ... hvilket det ofte er med mindre man kommer op i den helt astronomiske prisklasse. |
|
|
SATMIT, det er jo en prioritering hvad man vil have og ikke have. Jeg er selv totalt hooked på SF Guarneri Homage, ikke på grund af at de spiller alle genrer med realistisk dybbas osv, men på grund af at de spiller lige netop den musikgenre jeg elsker med en præcision, indlevelse og realisme som går ind under huden.
Jeg kan ikke tro andet end at det er noget lignende der gør sig gældende her? __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |