Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 12:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Måling DCA hter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
Og som du selv påpeger ... så skal man jo også have rummet til det ... et godt eksempel herpå er B&W 801 ... den virker sjældent optimalt i hjemlige omgivelser.

SATMIT 

jamen så må du kommer forbi og høre mine gamle 801ere, de virker optimalt i mine hjemlige omgivelser! (alle 4 stk)

men nu er vi vidst ved at glide væk fra tråden...

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Nah, vi kan nøjes med lidt billeder af herlighederne

Sorry for OT!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Kyhn,

det tror jeg gerne den gør. Men det er ofte svært at få denne højttaler til at spille optimalt ... men det er jo ikke højttalerens skyld at rummet ikke kan følge med.

SATMIT

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Shras,

Kan ikke være mere enig ... men det er netop også min pointe. Kritikken af DCA højttaleren er skudt forbi målet, hvis man går efter et PA-bastryk. Det er jo ikke det den er lavet til!

Der findes jo kun meget meget få højttalere der er lavet næsten uden kompromisser!

SATMIT

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
Shras,

Kan ikke være mere enig ... men det er netop også min pointe. Kritikken af DCA højttaleren er skudt forbi målet, hvis man går efter et PA-bastryk. Det er jo ikke det den er lavet til!

Der findes jo kun meget meget få højttalere der er lavet næsten uden kompromisser!

SATMIT

Nu taler jeg for mit eget vedkommende:

Min personlige kritik kom da DCA-folkene begyndte på deres "DCA-ht'er gengiver kun det der findes i virkeligheden". Her knækkede tråden, og for mig er det en gang salgsgas.

Jeg tror dog vi er ganske enige.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

har du aldrig været til en koncert hvor det dunker i kroppen? det skal vel så også gengives der hjemme... eller det noget jeg bilder mig ind, når jeg føler det til en koncert?

det skal vel så også gengives derhjemme... lige meget om det er indbildning eller ej.

Dunk ? ikke akustisk musik, og det er hvad konstruktøren havde som reference

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:

har du aldrig været til en koncert hvor det dunker i kroppen? det skal vel så også gengives der hjemme... eller det noget jeg bilder mig ind, når jeg føler det til en koncert?

det skal vel så også gengives derhjemme... lige meget om det er indbildning eller ej.

Dunk ? ikke akustisk musik, og det er hvad konstruktøren havde som reference

Se det er jo et svar der giver mening.

Fint at komme med nogle udtalelser omkring produktet, men få lige præferencerne (og dermed referencen) med...

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
Min personlige kritik kom da DCA-folkene begyndte på deres "DCA-ht'er gengiver kun det der findes i virkeligheden". Her knækkede tråden

lige min pointe, det drejer sig ikke om PA lydtryk for mit vedkommende, men om information i subområdet! jeg mener at hvis en højttaler i mit rum ikke kan gengive dybbas, så er den ikke korrekt for mig i mit lytterum!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

shras skrev:
Min personlige kritik kom da DCA-folkene begyndte på deres "DCA-ht'er gengiver kun det der findes i virkeligheden". Her knækkede tråden

lige min pointe, det drejer sig ikke om PA lydtryk for mit vedkommende, men om information i subområdet! jeg mener at hvis en højttaler i mit rum ikke kan gengive dybbas, så er den ikke korrekt for mig i mit lytterum!

100% enig.

når jeg er til klassisk koncert er der da, bevars ikke PA lyd tryk! men masser at sub information. og det skal der altså også være der hjemme. (det er faktisk nok dybere end til en rock koncert) = der skal flyttes luft, og masser af det

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
blackhawk skrev:
Nu tør jeg jo snart ikke skrive en brugeranmeldelse af mine DCA 2.0, når jeg får dem

Så bliver jeg revet rundt, dejligt på den anden side at have en speaker alle har en holdning til!

Hej blackhawk

Nu er det jo reelt ikke højtaleren der opponeres imod, nærmere idéen om at gengives det ikke i en DCA-højtaler SÅ FINDES DET IKKE I VIRKELIGHEDEN. Enhver højtaler er et kompromis (inklusive DCA's). At lukke øjnene for dette er altså en gang salgsgas.

og er det ene kompromis bedre end det andet... det må vel siges at være op til den enkelte.

Kridt endeligt fingrene ved keyboardet , jeg vil ihvertfald læse din anmeldelse med stor interesse.

jep, lad os høre om din mening, plusser og minuser.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

shras skrev:

Ja men de gengiver da sandelig dybbas men de har ikke det boost i den øvre bas eller normalbasområdet som hovedparten af sammenlignelige højttalere har.

Udtrykket "gengiver virkeligheden" eller "kun det der er på pladen" er velkendte marketingsanaloger til "neutral gengivelse" og på dét punkt er der meget få eller ingen kommercielle alternativer. Realistisk set er højttaleren jo ikke et alternativ for ret mange, dertil er den for anderledes.

Om Duelunds fratræden har givet anledning til almindeligt markedsgejl eller en normalisering til markedet (den høflige udgave) har heldigvis ingen indflydelse på højttaleren som sådan, men det er da tilladt at udføre lidt konstruktiv woodoo hjemme i privaten

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

shras skrev:

Det kan man sige ...

For sjov skyld kan jeg da nævne at B&W 801D går ned til lige under 30hz ...

29Hz - 28kHz ±3dB on reference axis

Full-range defineret af f.eks. Stereophile ned til 20hz! eller længere ned!

SATMIT

finnogangela
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2005
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Skyder lige mine 5 cents ind (der ikke umiddelbart har så meget med måling af Dca-ht at gøre (og dog, måske alligevel)). Med risiko for at kede visse, tillader jeg mig at brede mig lidt.

Baggrund:

Musikelsker, en del år som aktiv musiker (jazz, rock, bluestrommeslager), en del fler år som musiklyyter/bruger (Spændende fra at stå tæt på en festivalscenes højttaleranlæg med alkohol indenbords og reserve i hånden og lade min krop massere af Jblbashhornstoner - kan stadig mærke Omar Hakims trommer i mit mellemgulv, hvis jeg mærker efter - til at sidde og sammenligne en Keftransmissionline med et par B&W Dm330 (som jeg i parantes bemærket troede var udmærkede højttalere inden sammenligningen) vha. henholdsvis Tosca og Brahms Reqium. Grøn tuborg var her skiftet ud med Grant´s fra Netto, men lydtrykket var i perioder sammenligneligt med festivalens  (en gang i mellem må det godt være rigtig højt - bare det er rent).

Ift. DCA/Duelund:

En bekendt af mig købte for nylig den duelund-konstruktion, der var til salg på markedet herinde; D´Appollito, 2x5" + 1", en form for forstørret køkkenHt i større, matrixdæmpet kabinet, med duelundkabler og -filter. Ved salget var han ikke helt overbevist, men det gode, gamle argument med, at hvis han ikke ville købe dem, ville min medfølgende kammerat, fik ham til at slå til.

Hjembragt i lejligheden fik jeg en prøvelytning til gode optagelser (i den rolige afdeling) med Alison Krauss, James Taylor etc. Vi var begge lidt tvivlende, men overbeviste efterhånden os selv med, at den bas, vi hørte, jo nok var den, der skulle være der (indtil vi fandt ud af, at hans forholdsvis nyindkøbte Rotel-surround ting stod til at skære alt af under 80 Hz (!)). Efter det var rettet opgav han at prøve at få sin AudioPro sub til at passe ind i lydbilledet.

Bas/ikke-bas/smag, lytteindtryk mm.:

Jeg vil ikke vove mig ud i sammenligninger ml. denne og andre højttaleres dybbas (jeg har ikke den nødvendige erfaring eller praktiske mulighed for at gøre det), men blot sige jeg ikke før har oplevet, at en højttaler har fået mig til at sætte mig ned og lytte til musik på denne måde - og ønske mere. Vi havde et par timer, hvor vi lyttede til lidt forskelligt, mest rock faktisk; jeg havde et ønske om at høre, hvordan for mig kendte Cd´er ville lyde: Deep Purple : "Made in Europe", Thin Lizzy: "Live & Dangerous" og Chris Rea: "The Road to Hell". Hver gang samme resultat: En kort periode med "Øh, det lyder da underligt" og derefter "Nå, ja..Sådan lyder det jo rent faktisk" (Ingen af disse 3 eksempler, som jeg tilfældigvis havde liggende i bilen, vil nok gå over i historien som eksempler på fremragende optageteknik, men af sentimentale årsager hører jeg dem stadigvæk). 

Glæder mig til at komme igen medbringende førnævnte Tosca (Caballe/Carreras/Davis),  George Benson: "That´s Right", Simple Minds: "Street fighting Years" (for at finde ud af, om den kan lyde ordentligt på nogen højttaler) og Frank Foster/Frank Wess: "Frankly speaking" (for at nyde en godt optaget (og swingende!) akustisk bas).

Jeg er rimelig sikker på, at hvis en sådan konstruktion stod hjemme hos mig (gerne i et dertil indrettet lytterum), ville den ændre min måde at lytte til musik på; det er meget sjældent jeg hjemme sætter mig ned og lytter til musik - men jeg ville gerne!

En tribut:

Musikudøvelse og -lytning er en (for mig) fysisk og emotionel aktivitet og jeg er taknemmelig for at Duelund, André og andre har valgt at delagtiggøre andre i deres bestræbelser på at opnå en så ufarvet gengivelse af musikken som muligt (jeg er ikke sikker på højttalerkonstuktører og -fabrikanter i al almindelighed har samme mål). Jeg håber med tiden personligt at kunne nyde musik gengivet på baggrund af ovennævntes principper og erfaringer - om det så kan blive som selvbyg eller jeg må krybe til korset og købe nyt/brugt DCA må tiden vise.

Målinger:

Mit forhold til målinger er udelukkende teoretisk; jeg har ingen erfaringer med dem og jeg ville ikke, uden hjælp, kunne bruge målinger til f. eks. at justere/optimere et delefilter eller enheder. Jeg ved Duelund sagde/skrev at målinger var nødvendige, men for mig som musiklytter og ikke Ht-bygger/konstruktør er parametret i bedømmelsen af en højttaler og om den er noget for mig først og fremmest (Udover, selvfølgelig, om jeg har råd til den): "Giver den mig lyst til at lytte til musik"?

Til top Vis finnogangela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnogangela

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Sammenfatter på glimrende vis mine oplevelser, dog er mine kommende DCA speakere den store 2.0 model. Men filosofien er nøjagtigt den samme, man begynder at høre musikken fremfor at koncentrere sig om frekvensdeling og alt det tekniske.

Fremragende indlæg

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

finnogangela skrev:

Hjembragt i lejligheden fik jeg en prøvelytning til gode optagelser (i den rolige afdeling) med Alison Krauss, James Taylor etc. Vi var begge lidt tvivlende, men overbeviste efterhånden os selv med, at den bas, vi hørte, jo nok var den, der skulle være der (indtil vi fandt ud af, at hans forholdsvis nyindkøbte Rotel-surround ting stod til at skære alt af under 80 Hz (!)). Efter det var rettet opgav han at prøve at få sin AudioPro sub til at passe ind i lydbilledet.

det sammenfatter vel meget godt hele problemt. man høre hvad man vil, både på DCA, B&W osv osv højttalere. man finder den ht'er hvor de undgålige kompromiser der er, -er der hvor man bedst kan leve med at der er kompromiser.

finnogangela
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2005
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Blackhawk: Takker

3dx: Tjo, du har nok til en vis grad ret mht. evnen til at kunne lytte objektivt.

Mht. at finde den højttaler med de kompromis´er man bedst kan leve med - det er jo så kun gældende for de højttalere man har mulighed for at høre/købe. Min egen praktiske erfaring med højttalermodeller er formentlig ligeså begrænset som min økonomiske formåen. Jeg lister dem lige for sjov:

Gamma Monitor (med bånddiskanthornet),

Coral Beta 8 i Voigthorn,

Jealvox sound monitor (der var sgu´ smæk for skillingen - hvad jeg satte stor pris på på det tidspunkt i mit liv),

forskellige Jbl´er (Bl.a. 4350; der var sgu´ endnu mere smæk for skillingen - men tvivler på jeg kunne holde ud at høre på dem i dag (bortset fra til fester) og for nylig den originale L100 (slet ikke så dårlig som jeg havde frygtet).

Ess audio Amt 1 (tror jeg den hedder - fantastisk diskant/ml. tone og uforholdsmæssig ringe bas)

Små Kef-byggesæt (4" bas/ml. tone, domediskant og et tilsyneladende godt delefilter) - bedste ht. jeg har hørt til prisen/størrelsen (og jeg forventer ikke de skal spille mere bas end de gør men glæder mig over hvor udmærket de gør det de kan).

B&W 803 Matrix, tror jeg de hedder. Min bror har dem og de har utvivlsomt nogle kvaliteter (de er tunge!), men jeg synes ikke rigtigt musikken folder sig ud i dem; de virker lidt lukkede i det på mig.  

Jeg kan blot konstatere at den omtalte duelundkonstruktion i mine ører er den, der har åbenbart været mest kompromisløs -  måske den er konstrueret ud fra andre præmisser end de "normale" købehøjttalere jeg har hørt; ihvertfald har den, som nævnt, muliggjort et andet forhold til det at lytte til (gengivet) musik end andre højttalere.. Dermed ikke sagt, at den er perfekt - det virker bare som om kræfterne og energien er sat ind hvor det har betydning for gengivelsen. (I øvrigt er konstruktionen ikke ny længere og jeg er ret overbevist om at DCA 2.0 er endnu bedre mht. de samme kvaliteter som jeg åbenbart lægger vægt på: Så ufarvet gengivelse som muligt).

Jeg vil ikke kalde de højttalere jeg har som sammenligningsgrundlag dårlige..De hér formidler bare i mine ører det jeg synes de skal langt bedre.

Måske har vi bare forskellige præferencer?

Til top Vis finnogangela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnogangela

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes