Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 12:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SS-Setup ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 September 2005 kl. 03:37 | IP-adresse registreret  

Hej gutter.

Der skal hverken være 4x store speakers eller 2 SUBs så sygt skal det heller ikke være, men jeg er blevet lidt varm ¨på kombinationen af 4 x Haydn Grand + Maestro Grand + Velodyne SPL1200R.

Jeg har som sagt før haft Maestro centeren, dog ikke i Grand versionen og den var helt eminent, den er da heller ikke lille med sine ~60Cm bredde og 15kilo.

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 September 2005 kl. 06:39 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Hvis du ikke kan høre, hvor bassen kommer fra, så bør du ikke bruge penge på hifi....Ouch

Gulvhøjttalere evner (som udgangspunkt!!) modsat små ht. at gengive store lydbilleder og et større perspektiv. Dette er væsentlige momenter for SS, når man skal indleve sig i filmen.  Bruger man en center, så bør denne også kunne gengive en vis dybde(f.eks. herrestemmer), da mange film sende op til 70 % af signalet til denne. Det er her, man skal satse i SS.

Den fysiske fornemmelse, som en sub giver, er jeg også vild med. Men det er ikke det afgørende for filmoplevelsen...

Der er stor forskel på hvor let man kan retningsbestemme en sub i stereo og surround. Dels er der lyd fra alle sider i surround, så det gør det sværere at bestemme retningen fra bassen. Desuden er bas-informationerne i surround af en anden karakter end i stereo. Jeg kan retningsbestemme min sub hvis den deler højere end 44-45 Hz (faktisk kan man retningsbestemme den der, hvis man slår resten fra - men i det område begynder illusionen at virke) og i surround synes jeg det fungerer fint med en sub, selvom dekoderen formentlig sender al sub 80 hz til subben.

Vedr. at køre sine fronter som large / small - der mener jeg at man får den bedste surroundlyd ved at køre small på alle højttalere - idet lyden bliver mere homogen. Subben kan som regel spille dybere end fronterne og når de spiller det samme frekvensområde så kan man bedre indstille subben og man får et homogent billede.

Alternativet er jo så at bruge højttalere hele vejen rundt der kan levere dybbas - men det er dels temmelig kostbart, det fylder en del og alligevel er det svært at konkurrere med en sub. Har man stadig problemer med at retningsbestemme subben, kan man jo enten få den placeret midt i lydbilledet eller købe to. 

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

Bjørn B skrev:

Hej.

Da jeg i nær fremtid får mig et nyt hus, hvor der bliver plads til særskilt Biorum på godt ~20kvm, har jeg tænkt lidt over hvad der skal stå af speakers i dette rum, jeg har ind til vidre hørt DLS Rxx serien og Dali suite x.8 serien og Dali Blue forskellige setup´s mangler endnu at få hørt Dali´s nye serie, men jeg er jo i bund og grund Vienna mand, og har før haft V.A. Maestro Center hvor inegn af de andre center speakers kan følge med, så jeg har da også sammensat en SS setup fra dem af som jeg vil tro ville gøre det godt på de ~20kvm men hvad syns i??

SUB skal der jo også til, og her har jeg tænkt på Velodyne, deres SPL modeller, men hvilken ville passe bedst til de ~20kvm SPL1000R eller 1200R ?? 

Har tænkt mig at det evt. skulle bestå af:

Front: V.A. Mozart Grand - RoseWood

Center :V.A. Maestro Grand - RoseWood

BagHT: V.A. Haydn Grand - RoseWood

Velodyne SPL-1000R / 1200R

Jeg er godt klar over at V.A. sættet med Velodyne SUB overgår prismæssigt de andre setup´s jeg endnu har hørt, men ja sådan er det nu altså bare når man er til V.A´s lyd

Receiver/DVD: H/K AVR 7500 + H/K DVD25

På den ene side synes jeg det er lidt voldsomt at bruge VA højttalere hvis det kun er til surround. Men der er naturligvis forskel og det kan godt berettige købet. Jeg synes ikke dit anlæg helt matcher ambitionsniveauet på højttalerne - men man kan jo altid diskutere om man skal fordele økonomien eller om man skal bruge pengene på det ene område med hensigt om på sigt at opgradere resten. Det kommer lidt an på perspektiverne. Med VA højttalere hele vejen rundt mener jeg du bør kigge på måske en decideret surround forforstærker og effekttrin. Du bør også bruge nogle penge på billedsiden så det matcher lyden.

For det tredje (eller fjerde) .. burde du ikke lytte lidt mere til andre højttalere i samme prisklasse? Der er lidt et spring fra Dali Blue, Suite - eller såmænd DLS til Vienna Ac.

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 September 2005 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Haydn CG koster jo rent faktisk kun 8500,- for et sæt. Det er jo cirka det samme som man skal give for et sæt Dali Suite 2.8. Når du nu er så vildt med VA som du er, syntes jeg da klart et SS setup med 4 x Haydn og Meastro Grand lyder som et fornuftigt valg. Men med standerhøjtalere som front skulle du måske overveje 2 subs, så bassen bliver sværere at retningsbestemme og der kommer lidt mere smæk på.

Jeg glæder mig til at se billeder af din bio engang

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 September 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:
lars37 skrev:

Hvis du ikke kan høre, hvor bassen kommer fra, så bør du ikke bruge penge på hifi....Ouch

Gulvhøjttalere evner (som udgangspunkt!!) modsat små ht. at gengive store lydbilleder og et større perspektiv. Dette er væsentlige momenter for SS, når man skal indleve sig i filmen.  Bruger man en center, så bør denne også kunne gengive en vis dybde(f.eks. herrestemmer), da mange film sende op til 70 % af signalet til denne. Det er her, man skal satse i SS.

Den fysiske fornemmelse, som en sub giver, er jeg også vild med. Men det er ikke det afgørende for filmoplevelsen...

Der er stor forskel på hvor let man kan retningsbestemme en sub i stereo og surround. Dels er der lyd fra alle sider i surround, så det gør det sværere at bestemme retningen fra bassen. Desuden er bas-informationerne i surround af en anden karakter end i stereo. Jeg kan retningsbestemme min sub hvis den deler højere end 44-45 Hz (faktisk kan man retningsbestemme den der, hvis man slår resten fra - men i det område begynder illusionen at virke) og i surround synes jeg det fungerer fint med en sub, selvom dekoderen formentlig sender al sub 80 hz til subben.

Jeg er helt enig i at man nemmere kan lokalisere en subwoofer hvis den bruges til stereo. Men her er der jo tale om surround og så mener jeg fint man kan få det til at fungere, men man skal selvølgelig stadig arbejde lidt med placering osv.

lars99 skrev:

Vedr. at køre sine fronter som large / small - der mener jeg at man får den bedste surroundlyd ved at køre small på alle højttalere - idet lyden bliver mere homogen. Subben kan som regel spille dybere end fronterne og når de spiller det samme frekvensområde så kan man bedre indstille subben og man får et homogent billede.

Alternativet er jo så at bruge højttalere hele vejen rundt der kan levere dybbas - men det er dels temmelig kostbart, det fylder en del og alligevel er det svært at konkurrere med en sub. Har man stadig problemer med at retningsbestemme subben, kan man jo enten få den placeret midt i lydbilledet eller købe to. 

Personligt har jeg alle mine højttalere sat til large lige nu, men jeg har heller ikke en særlig god sub og har gulvhøjttalere både front og bag. Desuden deler min processor ved 80 Hz når højttalere sættes til small, der er desværre ingen muligheder for regulering der.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:

På den ene side synes jeg det er lidt voldsomt at bruge VA højttalere hvis det kun er til surround. Men der er naturligvis forskel og det kan godt berettige købet. Jeg synes ikke dit anlæg helt matcher ambitionsniveauet på højttalerne - men man kan jo altid diskutere om man skal fordele økonomien eller om man skal bruge pengene på det ene område med hensigt om på sigt at opgradere resten. Det kommer lidt an på perspektiverne. Med VA højttalere hele vejen rundt mener jeg du bør kigge på måske en decideret surround forforstærker og effekttrin. Du bør også bruge nogle penge på billedsiden så det matcher lyden.

For det tredje (eller fjerde) .. burde du ikke lytte lidt mere til andre højttalere i samme prisklasse? Der er lidt et spring fra Dali Blue, Suite - eller såmænd DLS til Vienna Ac.

Hej Lars.

Vi kan blive enige om at DVDén er "outofdate" der er hverken DVI eller HDMI, men jeg vil påstå at min receiver stadigvæk kan følge med og den kan uden problemer trække et sæt V.A. hele vejen rundt...

Jeg har også lyttet til S.A. - A.V. - Dali Evidence, B&W dur ikke i mine øre, men ja det er noget af et spring op fra eks. DLS og Dali det er jeg godt klar over og af alle de speaker SS setup´s jeg har hørt er det også DLS der i mine øre er bedst, hvis vi da ikke hopper op i V.A.

rune-nielsen skrev:

Haydn CG koster jo rent faktisk kun 8500,- for et sæt. Det er jo cirka det samme som man skal give for et sæt Dali Suite 2.8. Når du nu er så vildt med VA som du er, syntes jeg da klart et SS setup med 4 x Haydn og Meastro Grand lyder som et fornuftigt valg. Men med standerhøjtalere som front skulle du måske overveje 2 subs, så bassen bliver sværere at retningsbestemme og der kommer lidt mere smæk på.

Jeg glæder mig til at se billeder af din bio engang

Hej Rune.

Ja så slemt prismessigt er det jo heller ikke med 4 x Haydn Grand og Maestro Grand, og med en god kontant rabat ville sådan et sæt måske kunne købes 20-22K så mangler der self. sub og om der skal være en eller 2 gør jo self. noget ved prisen.

Vil min ARV7500 overhovedet kunne håndtere 2stk SUB´s ??

Der skal nok komme billeder

Vil lige sige at det her med V.A. setuppet kun er en idé, det er slet ikke sikkert der bliver råd til det, mit budget hedder 25.000,- til SS speakers men det er kommer også an på hvad jeg kan sælge mit nuværrende hus for og hvor mange blomster finansministeren får

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Ja, umiddelbart tror jeg det er nemmere at få kontantrabat ved f.eks. Vassagohifi end hos Hifiklubben. Det er ikke noget de gør meget i

Din reciever kan sagtens håndtere 2 subs. Hvis den ikke har 2 sub udgange kan du bare sætte en y-splitter efter den ene sub udgang der er på din H/K.

Desuden jeg er enig med dig i at recieveren ikke er noget svagt punkt i denne sammenhæng.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

Ja, umiddelbart tror jeg det er nemmere at få kontantrabat ved f.eks. Vassagohifi end hos Hifiklubben. Det er ikke noget de gør meget i

Din reciever kan sagtens håndtere 2 subs. Hvis den ikke har 2 sub udgange kan du bare sætte en y-splitter efter den ene sub udgang der er på din H/K.

Desuden jeg er enig med dig i at recieveren ikke er noget svagt punkt i denne sammenhæng.

Det tror jeg du har ret i, og må indrømme er heller ikke meget for at smide penge i den HFK bix

Jeg har aldrig før haft sub så jeg aner intet om emnet, så jeg ved heller ikke om AVR 7500 har 2x SUB udgange....

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 21 September 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Om du skal indgå et kompromis ville jeg gå for 2 subs, og nogle mindre højtalere. 1 Sub, eller 2 kan langt på vej erstatte, og enda måske forbedre lydoplevelsen kontra et par store højtalere. Og et par store højtalere vil aldrig kunne erstatte en sub når vi taler om SS.

Jeg har aldrig prøvet SPL1000<>SPL1200, men udifra hvad jeg har lest er der et sprang på 3db i mellem hver modell. Jeg ville helt klart valgt SPL1200 da du aldrig kan få for meget sub, med mindre du har så meget at det skygger for fjernsyn/lerret

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Jeg er helt enig i at man nemmere kan lokalisere en subwoofer hvis den bruges til stereo. Men her er der jo tale om surround og så mener jeg fint man kan få det til at fungere, men man skal selvølgelig stadig arbejde lidt med placering osv.

Det var også det jeg prøvede at skrive. At selvom dekoderen typisk deler ved 80 Hz (er det ikke THX standarden) så kan jeg ikke høre det i surround. Det kan være selve lydmaterialet, at lyden kommer fra flere sider, at dekoderen splitter signaleret mere skarpt end subwooferen selv osv.

I praksis synes jeg ikke det er et problem at køre sub sammen med dekoderens delefrekvens. Faktisk er det det, der giver den bedste lyd. Det eneste problem er at man skal skifte indstilling - men det er til at overskue.

MichaelWB skrev:

Personligt har jeg alle mine højttalere sat til large lige nu, men jeg har heller ikke en særlig god sub og har gulvhøjttalere både front og bag. Desuden deler min processor ved 80 Hz når højttalere sættes til small, der er desværre ingen muligheder for regulering der.

Jeg har prøvet at køre mine fronter som large. Men desl kan de ikke levere samme bas som subben, selvom de er forholdsvis store. Og derudover mærker man at der er stor forskel på hvordan filmlyden er mixet. Mange sender en del basinformation både til kanalerne og til LFE. Andre sender kun meget lidt til LFE. Ved at køre small på alle højttalere sendes al basinformation fra alle kanaler + LFE til subben og man får et mere ensartet lydbillede på tværs af film. En anden parameter er at man godt kan finde på at justere basniveauet - men det er svært hvis man f.eks. bruger fronterne som "pseudo-sub" eller kører large. Har man ikke ens indstilling og man justerer basniveau, så bliver lydbilledet uhomogent.

Det er faktisk så slemt at jeg i starten troede min DVD eller sub var i stykker, for den kunne nå at gå i stand-by. Det var med alle højttalere sat til large. Har man en sub der kan trække det - så er det min helt klare opfattelse at man opnår den bedste lyd ved at lade den trække bassen for alle højttalere.

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Bjørn B skrev:

Ja så slemt prismessigt er det jo heller ikke med 4 x Haydn Grand og Maestro Grand, og med en god kontant rabat ville sådan et sæt måske kunne købes 20-22K så mangler der self. sub og om der skal være en eller 2 gør jo self. noget ved prisen.

Nå - er der ikke værre. Det er mindre end hvad jeg har givet for et komplet evidence-sæt hele vejen rundt. Jeg kører godt nok effektrin til fronterne - men det er primært fordi jeg også bruger det til musik. Jeg troede de var dyrere - men jeg har ikke helt styr på modeller og priserne inden for VA. Faktisk har jeg aldrig hørt dem - andet end omtalt.

Men jeg kan godt forstå at du vælger nogle gode højttalere selv om det "kun" er surround. Mit evidence-sæt spiller i hvert fald temmelig meget bedre end det Dali blå sæt jeg havde før samt de typiske setup's man møder i demo-rum. Så naturligvis betyder det noget - og hvis du kan godt kan lide lyden fra Vienna - og har råd - så go for it!

Bjørn B skrev:

Vil min ARV7500 overhovedet kunne håndtere 2stk SUB´s ??

Vil lige sige at det her med V.A. setuppet kun er en idé, det er slet ikke sikkert der bliver råd til det, mit budget hedder 25.000,- til SS speakers men det er kommer også an på hvad jeg kan sælge mit nuværrende hus for og hvor mange blomster finansministeren får

Hvis ikke den har to udgange til sub, så finder du et y-splitter og bruger det.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:

MichaelWB skrev:

Jeg har prøvet at køre mine fronter som large. Men desl kan de ikke levere samme bas som subben, selvom de er forholdsvis store. Og derudover mærker man at der er stor forskel på hvordan filmlyden er mixet. Mange sender en del basinformation både til kanalerne og til LFE. Andre sender kun meget lidt til LFE. Ved at køre small på alle højttalere sendes al basinformation fra alle kanaler + LFE til subben og man får et mere ensartet lydbillede på tværs af film. En anden parameter er at man godt kan finde på at justere basniveauet - men det er svært hvis man f.eks. bruger fronterne som "pseudo-sub" eller kører large. Har man ikke ens indstilling og man justerer basniveau, så bliver lydbilledet uhomogent.

Det er faktisk så slemt at jeg i starten troede min DVD eller sub var i stykker, for den kunne nå at gå i stand-by. Det var med alle højttalere sat til large. Har man en sub der kan trække det - så er det min helt klare opfattelse at man opnår den bedste lyd ved at lade den trække bassen for alle højttalere.

Jeg kan godt huske at du har klaget over manglende bas fra dine højttalere

Jeg oplever faktisk det stik modsatte af dig, men nu er min sub heller ikke i same klasse som din, faktisk ikke engang tæt på. Men jeg synes jeg får den bedste bas gengivelse når de respektive højttalere selv får lov til at gengive den, når nu de er i stand til det. Og som vi var inde på tidligere kan man jo godt retningsbedømme noget bas, og jeg kan godt høre når det er mine baghøjttalere der spiller bas.

Når jeg engang får en bedre sub vil jeg da eksperimentere med det igen, men jeg har meget svært ved at forestille mig at jeg sætter fronterne til små. Som det er nu passer det mig fint at sub'en kun gengiver LFE signalet og står og buldrer i hjørnet, så kommer en del af den mere "præcise" bas fra fronterne som bedre kan gengive det.

For at vende tilbage til emnet her, så mener jeg helt sikkert man kan få et rigtig godt surround anlæg med nogle seriøse "små" højttalere og en seriøs sub, men så skal man også sørge for at bruge pengene på en god sub. Jeg kunne godt forestille mig at sådan en opsætning også stiller lidt større krav til forstærkeren/dekoderen da kvaliteten i delefiltret måske får en større betydning?

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Jeg oplever faktisk det stik modsatte af dig, men nu er min sub heller ikke i same klasse som din, faktisk ikke engang tæt på. Men jeg synes jeg får den bedste bas gengivelse når de respektive højttalere selv får lov til at gengive den, når nu de er i stand til det. Og som vi var inde på tidligere kan man jo godt retningsbedømme noget bas, og jeg kan godt høre når det er mine baghøjttalere der spiller bas.

Når jeg engang får en bedre sub vil jeg da eksperimentere med det igen, men jeg har meget svært ved at forestille mig at jeg sætter fronterne til små. Som det er nu passer det mig fint at sub'en kun gengiver LFE signalet og står og buldrer i hjørnet, så kommer en del af den mere "præcise" bas fra fronterne som bedre kan gengive det.

For at vende tilbage til emnet her, så mener jeg helt sikkert man kan få et rigtig godt surround anlæg med nogle seriøse "små" højttalere og en seriøs sub, men så skal man også sørge for at bruge pengene på en god sub. Jeg kunne godt forestille mig at sådan en opsætning også stiller lidt større krav til forstærkeren/dekoderen da kvaliteten i delefiltret måske får en større betydning?

Faktisk har jeg ikke klaget over bas i forbindelse med surround. De kan faktisk godt buldre og brage. Jeg tror problemet har været den øvre bas / nedre mellemtone - og så den den allerdybeste bas. Men selvom det faktisk fungerede udmærket, så kan de slet ikke konkurrere med subben angående dybbas og dynamik. Og det finder jeg meget naturligt trods alt.

Jeg har også prøvet et andet forsøg. At sætte fronterne til large og resten til small og uden subwoofer - dvs. opsætningen i dekoderen. Det burde få den til at sende basinformation + LFE til frontkanalerne. Jeg har så prøvet at koble subwooferen ind før effektforstærkeren således at jeg bruger subbens delefilter og sender et "korrigeret" signal til fronterne. Teorien var at det skulle fjerne noget af den "mudren" der kan opstå når både højttalerne og subben forsøger at spille de samme frekvensområder. Men det lød ikke ret godt. Det hjalp naturligvis ikke at jeg måtte bruge noget lakridskabel den ene vej pga. længden. Jeg har også prøvet køre det hele til fronterne uden sub - men dels mangler der dybbassen og jeg savner muligheden for at niveau-korrigere basniveauet.

Jeg forstår ikke helt du kan retningsbestemme subben i surround. Hvor er den placeret? Bruger du dekoderens delefilter eller subbens? Jeg synes selv jeg er temmelig hysterisk hvad angår det - og jeg kan ikke retningsbestemme lyden i surround. Måske i nogle få tilfælde kan man føle en svag "trykken" i den retning bassen kommer fra - men ikke noget jeg lægger mærke til ved film.

Hvis din sub ikke står mellem dine fronter eller måske er længere væk fra lyttepositionen kan det måske være fasen der driller dig. Jeg har erfaring for at hvis der er faseforskydninger mellem sub og højttaler at det pludselig bliver meget lettere at retningsbestemme lyden. Hvis ikke du har variabelt faseforskydning (det har jeg ikke .. ) så bør du måske sigte efter en placering mellem højttalerne? Desuden kunne du jo prøve at se om der forskel på om du bruger subbens eller dekoderens delefilter. Det er min erfaring at det bedste er at bruge dekoderens for så harmonerer det med de signaler den sender til resten af højttalerne. Og selvom den skulle dele ved 80 Hz - så tror jeg ikke det område er så dominerende i surround at det gør noget. Eller også er det fordi dybbassen er så dominerende og voldsom at de bedøver retningsfornemmelsen.

Jeg ville ikke være bekymret med at købe nogle små højttalere til surround - sålænge de kan spille "på niveau" ned til 60-80 Hz. Men det kræver en god subwoofer - eller måske to. Man kan måske argumentere for at to mindre subwoofere er bedre end en stor. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene. To vil jo kompensere en del af retningsproblematikken - men de mindre woofere vil måske ikke kunne give samme dynamik eller gå nær så dybt. Så jeg tror ikke der er en endegyldigt og entydigt svar på det spørgsmål.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2005 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:
MichaelWB skrev:

Faktisk har jeg ikke klaget over bas i forbindelse med surround. De kan faktisk godt buldre og brage. Jeg tror problemet har været den øvre bas / nedre mellemtone - og så den den allerdybeste bas. Men selvom det faktisk fungerede udmærket, så kan de slet ikke konkurrere med subben angående dybbas og dynamik. Og det finder jeg meget naturligt trods alt.

Jeg har også prøvet et andet forsøg. At sætte fronterne til large og resten til small og uden subwoofer - dvs. opsætningen i dekoderen. Det burde få den til at sende basinformation + LFE til frontkanalerne. Jeg har så prøvet at koble subwooferen ind før effektforstærkeren således at jeg bruger subbens delefilter og sender et "korrigeret" signal til fronterne. Teorien var at det skulle fjerne noget af den "mudren" der kan opstå når både højttalerne og subben forsøger at spille de samme frekvensområder. Men det lød ikke ret godt. Det hjalp naturligvis ikke at jeg måtte bruge noget lakridskabel den ene vej pga. længden. Jeg har også prøvet køre det hele til fronterne uden sub - men dels mangler der dybbassen og jeg savner muligheden for at niveau-korrigere basniveauet.

Jeg forstår ikke helt du kan retningsbestemme subben i surround. Hvor er den placeret? Bruger du dekoderens delefilter eller subbens? Jeg synes selv jeg er temmelig hysterisk hvad angår det - og jeg kan ikke retningsbestemme lyden i surround. Måske i nogle få tilfælde kan man føle en svag "trykken" i den retning bassen kommer fra - men ikke noget jeg lægger mærke til ved film.

Hvis din sub ikke står mellem dine fronter eller måske er længere væk fra lyttepositionen kan det måske være fasen der driller dig. Jeg har erfaring for at hvis der er faseforskydninger mellem sub og højttaler at det pludselig bliver meget lettere at retningsbestemme lyden. Hvis ikke du har variabelt faseforskydning (det har jeg ikke .. ) så bør du måske sigte efter en placering mellem højttalerne? Desuden kunne du jo prøve at se om der forskel på om du bruger subbens eller dekoderens delefilter. Det er min erfaring at det bedste er at bruge dekoderens for så harmonerer det med de signaler den sender til resten af højttalerne. Og selvom den skulle dele ved 80 Hz - så tror jeg ikke det område er så dominerende i surround at det gør noget. Eller også er det fordi dybbassen er så dominerende og voldsom at de bedøver retningsfornemmelsen.

Jeg ville ikke være bekymret med at købe nogle små højttalere til surround - sålænge de kan spille "på niveau" ned til 60-80 Hz. Men det kræver en god subwoofer - eller måske to. Man kan måske argumentere for at to mindre subwoofere er bedre end en stor. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene. To vil jo kompensere en del af retningsproblematikken - men de mindre woofere vil måske ikke kunne give samme dynamik eller gå nær så dybt. Så jeg tror ikke der er en endegyldigt og entydigt svar på det spørgsmål.

Nu siger jeg ikke at jeg kan retningsbestemme sub'en men at jeg godt kan høre når mine baghøjttalere spiller bas, hvilket ikke er helt det samme
Nu er der sjældent særlig meget bass i bagkanalerne, men når der sker noget er det nu meget fedt at have nogle baghøjttalere der kan gengive det meste selv. Men som vi har været inde på flere gange så kan det også sagtens opnås med nogle gode "små" højttalere.

Som sagt er den sub jeg har nu ikke helt på niveau med resten af anlægget, men når jeg engang får en bedre sub skal der da eksperimenteres med det hele igen for at se hvad der fungere bedst til den tid.

Om man skal køre med en stor eller to mindre subs, synes jeg kommer meget an på hvad anlægget skal bruges til. I dette tilfælde lyder det som om det stort set kun bliver til film, og så ville jeg da helt sikkert overveje en ordenlig MF af en sub, sådan en der kan fjerne nyresten når man ser en actionfilm
Men hvis der også skal spilles en del musik på det, live dvd'er feks, så ville jeg nok overveje løsningen med to mindre men hurtigere subbe i stedet.

Jeg synes generelt at musik stiller meget større krav til anlægget, også når det er musik fra dvd. Det var da der jeg kunne mærke den største forskel ved min sidste opgradering. Film lød da bedre men det lægger man ikke så meget mærke til. Men det første der kom på var Hell Freezes Over og der da var forskellen til at tage at føle på.
Så hvis hjemmebioen også skal bruges en del til musik, selvom der et stereoanlæg andet steds i huset, så kan det godt betale sig at ofre lidt ekstra på kvaliteten af de enkelte komponenter og så evt spare på billedet! Jeg ved godt at det er det stik modsatte af hvad jeg sagde tidligere  men der var det ud fra den forudsætning at det storts kun var til filmbrug.

Så for at opsumere, så synes jeg at man godt kan spare LIDT på lyden hvis det primært er til filmbrug og så bruge det mere på billedet. Omvendt synes jeg man skal bruge mere på lyden hvis der også skal spilles en del musik.

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn!

Jeg faldt lige over dette tilbud og kom straks til at tænke på dig. http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/annonce.asp?ad_id=6514

Hvis du køber 2 x dette supertilbud har du de 4 Haydn højtalere + standere + 2 subwoofere til (næsten) ingen penge

Så mangler der bare centeren.

Mit Hifi

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Sendt: 26 September 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Tænkte også på dig da jeg så tilbudet, du skal tihvertifalde lede længer efter beder biolyd til 22K, så kan du jo altid suplere med en center senere, hvis konen bliver træt af at sidde ude på fløjen; og så må det vist være på tide at få lagt de muresten.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

Hej Bjørn!

Jeg faldt lige over dette tilbud og kom straks til at tænke på dig. http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/annonce.asp?ad_id=6514

Hvis du køber 2 x dette supertilbud har du de 4 Haydn højtalere + standere + 2 subwoofere til (næsten) ingen penge

Så mangler der bare centeren.

Hej Rune.

Ja jeg har set det, og jeg har ikke råd før mit hus bliver solgt, det er nemlig en kanon tilbud, og tænkte det samme 2sæt = 2SUB´s MUMSE.... men nej sådan skal det desværre ikke være...endnu

Bent L skrev:
Tænkte også på dig da jeg så tilbudet, du skal tihvertifalde lede længer efter beder biolyd til 22K, så kan du jo altid suplere med en center senere, hvis konen bliver træt af at sidde ude på fløjen; og så må det vist være på tide at få lagt de muresten.

Hej Bent.

Ja bedre tilbud fåes nok ikke, men som sagt har jeg ikke pengene endnu, havde jeg, ja så var der bestilt 2sæt....

Vi har fået vores byggetilladelse igennem, så det er kun et spørgsmål om tid før de begynder at bygge...kæft jeg glæder mig

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg sku godt forstå du gør. Jeg glæder mig også til at se billeder

Angående pengene. Sådan er det jo. Det kan være der er et andet tilbud til den tid. Syntes bare lige jeg ville gøre dig opmærksom på det her, hvis du nu ikke havde set det.

Mit Hifi

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

Det kan jeg sku godt forstå du gør. Jeg glæder mig også til at se billeder

Angående pengene. Sådan er det jo. Det kan være der er et andet tilbud til den tid. Syntes bare lige jeg ville gøre dig opmærksom på det her, hvis du nu ikke havde set det.

Hej Rune.

Ja det kunne da være dejligt hvis der var et lignene tilbud til den tid, men der er jo rimlig lang tid endnu, så der kan jo ske meget, men det gør nu ikke så meget at jeg ikke har råd nu, det er heller ikke så fedt at sætte et hus til salg fyldt med SUB´s og andet godt, så det er måske ikke så galt enda, og så skulle jeg også meget gerne modtage mit Audia sæt på Onsdag, så det glæder jeg mig self. også helt vildt til.....

Men tak for det Rune

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes