Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 14:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: SUB 8 x 12" IB måling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 September 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

hej

jeg er ked af at måtte komme ind på dette emne, men min surround forstærker er i øjeblikket en billig kenwood tror jeg, jeg har lånt, for at kunne få fyret op i systemet.

når det er sagt, syntes jeg faktisk at resultatet er overraskende godt, og jeg håber at jeg bliver ligeså positivt overresket, når jeg får købt en ordentlig surround forstærker.

Derfor ved jeg faktisk ingen gang om jeg kan indstille noget ud over individuelt neveau på alle 5(6) kanaler.  

Åbne-lukke projektet vil forsøges gennemført i aften  så må vi se om vi kan blive klogere på hvorfor de bevæger sig.

kristian

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

her er en Gated måling i ETF 5.

jeg har samtidig stillet 8 rockfon plader op langs væggen samt stillet nogle skumklodser i hjørnerne (imiterede Bass traps).

denne måling har en gate time på 100ms, er det OK ?

den ser jo noget anderledes ud end den første måling jeg lavede, er det fordi at den er gated, altså at alle rummets akustiske unoder ikke kommer med

kristian

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 September 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Skum, mineraluld o. lign. er lufthastighedsdæmpende og virker derfor kun på lave frekvenser, hvis det kommer godt væk fra væggene. En meter eller mere, skal der til. Hvis du skal have dæmpet med noget langs vægge og i hjørner, skal du have fat i nogle trykabsorbenter, og det er ikke så enkel en sag.

Din gatetime på 100ms svarer at lyden må vandre op til 34 m, så du skal nok regne med at få stort set alle rummets reflektioner med i din måling, desværre. Gating giver ikke i pose og sæk. Du kan ikke undgå at få reflektioner med samtidig med at du måler lave frekvenser.

Det interessante ved den nye måling er, at det er nemt at genfinde det smalle peak ved ca. 50 Hz og dykket ved de 56 Hz. Hvor har du mikrofonen placeret?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

hej Boye

jeg har ellers set nogle såkaldte "bass traps" i et ø30cm rør ca. 1,5m med skum i, men jeg er efterhånden også i tvivl om hvor vidt det vil kunne dæmpe de frekvenser vi taler om her (10-100Hz)

De trolltekt (og ikke rockfon) dæmper også kun til ca. 200Hz, ellers skal jeg bruge ca. 250mm mineraluld under, hvilket jeg syntes er i overkanten.

Mikofonen er placeret centreret ca. 3m foran subwooferen i 50cm højde.

angående placering, kan jeg når jeg spiller en tone på 30Hz høre MEGET store forskelle i neveau (SPL) når jeg går rundt i rummet. Det ene sted er der markant mere lyd, og nogle steder bliver lyden faktisk helt væk.

jeg overvejer om jeg skal prøve at bryde rummet med en træpersienne midt i rummet, eller for enden af biografen. Disse skulle være meget effektive til at diffusere lyden, og jeg har en teori om at bøljerne rammer bagvæggen og kommer tilbage og henholdsvis forstærker og svækker de direkte bøljer

giver det mening  

Nå men jeg er stadig nød til at dæmpe rummet mere, almindelig tale er lidt anstrengende, hård, rungende og klappetesten er fuldstændig dumpet, selv med de forsøg jeg har lavet foreløbig, så jeg må prøve at få stoppet mere dæmpende materiale i rummet.

Kristian

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 September 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Det er så ulempen med IB, du kan ikke flytte subben dit hvor den spiller best  Men du kan flytte deg selv dit hvor den spiller best, j.f kan ikke Muhammed komme til bjerget, får bjerget komme til Muhammed

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Ja den er jeg med på, MEN stederne med høje (og lave) nevauer skifter alt efter frekvensen jeg afspiller.

hvilket igen leder mig til at tro at det er bøljer fra bagmuren, der henholdsvis forstærker og svækker de direkte bøljer fra subben, forskellige steder i rummet, alt afhængig af bøljelængden...........måske

forslag modtages

kristian

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hej Kristian

Du har fat i noget helt rigtigt, nemlig problemet med stående bølger. I dit rum der er 10 m langt, vil du på den lange led få stående bølger ved ca. 17 Hz, 34 Hz, 51 hz osv...   Det er for hver gang ½ bølgelængde går et helt antal gange op i rummets dimension.

Ved f.eks. 34 Hz vil du få knudepunkter (trykmaksimum og amplitudeminimum = kraftig lyd) i rummets ender og midt i rummet. Det modsatte (svag lyd) sker 1/4 af rummets længde inde i rummet, altså 2,5 m fra for- eller bagvæg. Prøv at lave en 34 Hz tone med højttaleren og se om ikke det passer.

51Hz giver så 4 knudepunkter og 3 "lydhuller".

Der vil også være stående bølger mellem gulv og loft og mellem sidevæggene, men de sidste har du som nævnt tidligere reduceret ved at enhederne fylder så meget og ikke er ude ved sidevæggene.

Dæmpeplader er en god ide, når rummet ikke består klappetesten, men det er især i de højere frekvensområder, de hjælper.

Prøv at se mhenckels indlæg om dæmpning og måling af lytterum i denne tråd 

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10016

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 September 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg vet blir ikke rommets lengde det største målet, men diagonalen av den lengste veggen (virker rimelig opp i hodet mitt )

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Det er sandt, men en større flade (endevæggen) vil alt andet lige generere mere tryk end et hjørne - jeg prøvede at simplificere tingene lidt, fordi man typisk vil opleve stående bølger mellem flader meget tydeligt.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 September 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Jeg forsøker selv å lære meg mest mulig om hvordan bass oppfører seg i et rom, så jeg blir bare nødt til å forsikre meg om at det jeg har lest så langt stemmer. Det du sier om at endeveggen vil generere mere trykk virker også rimelig nok, så der lærte jeg noe nytt i dag igjen

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hej Boye

Hermed bevist.....næsten

jeg hører et "dødt" punkt 2.20 fra bagvæg væk fra sub, og 4m fra væg forand sub, eller 3m fra enhederne, og rigtigt som du siger kraftig lyd midt i rummet.

Men jeg har jo enhederne siddende en meter inde i rummet, vil dette ikke forskyde knudepunkterne/lydhullerne

kan vi hermed bekræfte at det er stående bøljer .

hvordan kan jeg komme dem til livs ???

Kristian

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

De stående bølger er knyttet til rummets egenskaber og mål. Placeringen af højttalerne er med til at afgøre, hvor meget de bliver fremprovokeret. Men der er ingen tvivl om, at det er et problem du deler med stort set alle med kasseformede lytterum. Det er bare en ringe røst.

Hvis du vil dem til livs er der nogle tungere veje at gå, som kræver en del teoretisk og praktisk kunnen og arbejde. Nogle hints kunne være:

1. Bygge endevæggen ud, så den ikke er parallel med den anden.

Eller diverse former for trykabsorbenter som er mere eller mindre smalspektrede.

1. Spalte-panel-absorbenter
  2. Membran-absorbenter
  3. Helmholtz-resonatorer

Men der skal mere litteratur til end jeg har i hovedet lige nu.

ManicMiner har ret i at der også findes diagonale stående bølger, men i tilfældet hvor rummet er 10 m langt og 2,3 m højt vil diagonalen på sidevæggen kun være 25 cm længere end den vandrette længde, så resonanserne vil være stort set sammenfaldende.

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg tjekket de forskellige trykabsorbenter ud, og de er ikke lige sådan og konstruere til omkring 50-75 Hz, som er mit værste problem, og det sværest at dæmpe .

jeg har bla. læst på denne side, hvis nogle skulle være interesseret

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

hvad med at sætte en diffuser midt i rummet, det vil jo bryde bøljerne, så bøljerne ikke rammer hinanden på samme måde (ikke sikkert at det bliver bedre, men anderledes). Dæmpe væggene med troltekt, lave en ramme til lærredet med 100mm mineraluld og vinkle fronthøjtalerene mod lytteposition.

kristian

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

En diffusor gør ikke ret meget ved så lange bølger (medmindre den er meget stor), men det vil ikke være dumt at hænge et uldtæppe eller lignende hastighedsabsorberende op midt i rummet.

Eller lave det som en stående rumdeler, lidt som det du er inde på: En ramme med mineraluld i og så betrukket med stof.

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Ja jeg er lidt inde i nogle tanker om at sætte en skillevæg i hver side, fra gult til loft, og ca. 1,2m bredde, som jeg kan hængsle på væggen, således at når jeg rigtigt skal lave BIO, kan jeg vinkle dem ud fra væggen i feks. 45 grader.

Det ville nok være noget af det vildeste jeg kunne forestille mig uden at ødelægge rummet (alt for meget).  

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Oktober 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Rart at se nogen har styr på det med stående bølger, Boye . Magic, man oplever ofte stående bølger stærkest i hjørnerne, da der her er flere sammenfaldende, forårsaget af 2 - 3 'stående' i et kasserum.

At gøre modstående flader ikke-parallelle er effektivt - såvidt jeg véd kan man nøjes med nogle få graders 'skævhed'. Kan gøres med nogle trærammer, skulle ikke være så svært .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Tak, Mollecon  

I øvrigt har du ret i, at det ikke behøver at være så svært. Hvis Gyzz kan flikke en baskasse sammen, kan han sikkert også bygge bagvæggen ud.

Jeg så en gang et demorum i Hifiklubben, hvor det var gjort med en stolpe fra gulv til loft ca. 20 cm foran bagvæggen, og fra den gik der vandrette brædder ud til hjørnet, så væggen fik et knæk på midten. Desude var brædderne anbragt med strategisk mellemrum for også at opnå spalte-absorbervirkning.

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

ja det er sku fedt at man kan få noget kompetent hjælp  

det kan sku godt være at jeg skal koncentrere mig mere om bagvæggen, vor der sidder en stor radiator(1 x ~2,5m) og en delt vindue over denne. Det skulle være nogle af de værste syndere, efter hvad jeg har kunne finde på WWW, med hensyn til reflektioner.

Men..... det er den eneste radiator i rummet, så jeg SKAL have varmen ud, hvis jeg laver en kasse forand, og samtidig har jeg vinduet, som jeg skal være lidt kreativ med .

Ellers skal jeg dele rummet op, og bygge en skillevæg, men der får jeg nok problemer med konen

ellers er jeg ved at forsøge mig med en kasse på sidevæggene med troldtekt plader på og 100mm mineraluld, jeg syntes ikke troldtekt pladerne giver nok alene, så må vi se hvad det giver.

kristian

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes