| Forfatter |
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Satmit,
Tillykke med det fine resultat og de 1000 indlæg her på hifi4all.
Der er så sandelig sket noget siden du startede op med den 1. version. Med hensyn til FOS kan jeg kun give dig ret - det virker rigtigt godt, også under min pladespiller. Når du fået taget nogle flere billeder - gerne af motorsektionen - så sørg lige for at smide dem ud her, så vi kan se dem
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Pascal,
Nej det er Scheus motor i en hjemmelavet konstruktion ... en stålcylinder, fyldt med bly og dæmpning, med gummi-ophængt top! Jeg har foreløbigt en standard strømforsyning.
SATMIT |
|
|
Kan du fortælle lidt mere om motor konstruktionen. Gerne hvor du har købt delene, hvilke dele, og hvordan du har konstrueret det. Jeg står selv og skal til at lave et motorhus, men er lidt på bar bund, da det er første gang. Har en Scheu motor, og synes deres samlede løsning is hus, er lidt højt prissat i forhold til motoren alene.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pascal skrev:
| [QUOTE=SATMIT] Har en Scheu motor, og synes deres samlede løsning is hus, er lidt højt prissat i forhold til motoren alene. |
|
|
Det synes jeg faktisk også (800 vs. 2800). På den anden side er det færdigt arbejde, og den er ret flot.
Jeg forsøgte først med motoren, men pga. manglende ordentlig beskrivelse/mærkning af hvordan de enkelte ledninger skal loddes på strømstikket lykkes det mig at futte den af (hvilket vejledningen så til gengæld advarede imod).
I stedet for at forsøge med en ny motor valgte jeg så den færdige motorblok, og foruden at det er den nemme løsning (efter lidt problemer med den første motor der var monteret, den fik 2 strømforsyninger til at futte af), så er den som sagt også rigtig flot. Og taget i betragtning at min egen klyt-løsning med montering af motor ikke så for pæn ud, og at "knapperne" (pinde) til 33 og 45 RPM var grimme at se på, så er jeg faktisk rigtig glad for at jeg valgte motorblokken. Det eneste der ærgrer mig er at jeg ikke gjorde det fra starten af.
Som jeg ser det er det motoren der kræver den største indsats ved en DIY pladespiller, og hvis man har mod på det er det fint, mens sådan nogle som mig der ikke er helt spidse på elektronik hopper over hvor gærdet er lavest og bekoster den dyre løsning 
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pascal,
Motoren ... det er rent kage!
Motorsektionen er en "kagedåse" lavet i stål, med et låg i stål, som har en gummiring i kanten. Denne gummiring har en fold, hvor kanten af stål-cylinderen går op i, herved sidder låget fast, ligesom det er delvist afkoblet fra stålcylinderen. Motoren er fastgjort i låget, som også har huller til de tre knapper 33/off/45 samt hastighed33 og hastighed45.
Det er simpelt og lyder simpelt. Så dåsen på tilbud til 50 kr, og gummiafkoblingen af låget synes jeg virkede som en god ting. Jeg har så dæmpet cylinderen med nogle kg blyhagl + anden dæmpning. Cylinderen står på låget fra en anden dåse, således at den også fra neden er afkoblet, ligesom den står fast på underlaget!
Jan,
Tak for roserne, skal nok tage nogle flere billeder på et tidspunkt. Tak for inspirationen fra dit eget projekt .. samt gode tips. Er bange for at det er version 2 du har set ... version 1 var endnu værre!
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim,
Fik motoren uden vejledning, men det lykkedes at få det monteret efter en kort samtale med Gert fra HighEnd Sound.
Jeg vil sige, at det var økonomien der hindrede mig i at købe Scheu huset ... som sikkert er mindst lige så godt som mit hjemmefuskede. Men tror at der er noget at hente med motor og strømforsyning ... men det må komme senere.
Skal også have købt nogle knapper til de to hastighedsjusteringsknapper ... har et par stykker fra en gammel Luxmann båndoptager, som jeg vil forsøge at få til at passe!
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
| Fik motoren uden vejledning, men det lykkedes at få det monteret efter en kort samtale med Gert fra HighEnd Sound. |
|
|
Da jeg havde problemet kunne Gert ikke lige hjælpe mig - han kunne ikke huske hvad der skulle forbindes til hvad. Alle mine dele er for i øvrigt købt hos HES.
SATMIT skrev:
| Jeg vil sige, at det var økonomien der hindrede mig i at købe Scheu huset ... som sikkert er mindst lige så godt som mit hjemmefuskede. Men tror at der er noget at hente med motor og strømforsyning ... men det må komme senere. |
|
|
Mener du en anden strømforsyning end den der fulgte med motoren?
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim,
Jeg vil gætte på at der er noget at hente ved en bedre motor, motorstyring og strømforsyning. Det virker ikke voldsomt high-end, og er jo både billigtog meget simpelt.
Om man så skal fortsætte med motoren eller skal gå over til en andentype ... det ved jeg ikke ... men det må kunne gøres bedre.
Bemærk dog ... hermed ikke sagt at det er en ringe motor ... der er vel bare (som altid) rum for forbedringer.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg stod i situationen og skulle købe motor-erstatning for den affuttede overvejede jeg en Origin Live løsning, men besindede mig pga. den økonomiske faktor.
Jeg synes også det virker som en fornuftig motor, men sig til hvis du finder på noget andet 
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim,
Du kan eventuelt kigge til US ... hvor Teres + RedPoint + Galibier.
Teres kører med Maxon motor, og har flere forskellige strømforsyninger... alt efter økonomi ... herunder også batteribaserede forsyninger.
Disse projekter udspringer af Scheu ..
"This project began quite innocently as Chris Brady and Thom Mackris were mulling over the idea of building Thomas Scheu's turntable kit . This turntable has been compared favorably to the Platine Verdier in both the Sound Practices Magazine mailing list, a.k.a. The "Joe" List as well as the Analog Addicts mailing list. Sheu's prices for bearing, platter, sub-chassis, and base are very reasonable for world class components (approximately $650), but the fact that Chris's brother, Bryce is a CNC machinist with extensive experience machining high quality bearings got the two of them thinking. "
Du kan se hvordan det hele hænger sammen her ... .

__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan købe både Teres og Galibier motorenheder og strømforsyninger.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser lækkert ud det hele. De har også bibeholdt nogenlunde det samme design.
1500 USD for en strømforsyning er jo også en slags penge 
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim,
Maxons motor i sig selv er ikke så dyr, tror King har købt en. Om den er bedre .. ja det ved jeg ikke.
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen tvivl om at Scheus boks ser rigtig lækker ud, men jeg er endnu ikke overbevist om, at jeg vil give så meget ekstra for et par knapper og et alurør. Har du mulighed for at åbne røret Kim, og se hvordan det ser ud indvendigt? Tag endeligt billeder af det, hvis det kan lade sig gøre. Kagedåsen er da en glimrende ide. Det må kunne laves rimeligt billigt, hvis man lige falder over den rigtige dåse
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pascal skrev:
| Ingen tvivl om at Scheus boks ser rigtig lækker ud, men jeg er endnu ikke overbevist om, at jeg vil give så meget ekstra for et par knapper og et alurør. |
|
|
Det er helt bestemt op til den enkelte.
Pascal skrev:
| Har du mulighed for at åbne røret Kim, og se hvordan det ser ud indvendigt? Tag endeligt billeder af det, hvis det kan lade sig gøre. |
|
|
Blokken kan ganske givet åbnes (der er nogle skruer), det vil jeg dog ikke bryde mig om at prøve. Men nedefra kan man se motoren, og der er ingen tvivl om at det hele er en blok af aluminium (vist nok), hvori der er lavet et hul hvor motoren kan sidde. Ovenpå er der så en pæn plade med knapper og beskriftning.
Ideen med kagedåsen er jo egentlig god nok, men så skal det nok helst være en forholdsvis kraftig en af slagsen.
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
|
Blokken kan ganske givet åbnes (der er nogle skruer), det vil jeg dog ikke bryde mig om at prøve. Men nedefra kan man se motoren, og der er ingen tvivl om at det hele er en blok af aluminium (vist nok), hvori der er lavet et hul hvor motoren kan sidde. Ovenpå er der så en pæn plade med knapper og beskriftning. |
|
|
Dvs. at der ikke er nogen form for dæmpning i røret?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pascal skrev:
Kim Petersen skrev:
|
Blokken kan ganske givet åbnes (der er nogle skruer), det vil jeg dog ikke bryde mig om at prøve. Men nedefra kan man se motoren, og der er ingen tvivl om at det hele er en blok af aluminium (vist nok), hvori der er lavet et hul hvor motoren kan sidde. Ovenpå er der så en pæn plade med knapper og beskriftning. |
|
|
Dvs. at der ikke er nogen form for dæmpning i røret?
|
|
|
Øh, måske? Jeg kan bare se at blokken er yderst massiv, og så sidder motoren i hullet, med et stik til strømforsyningen.
Scheu anbefaler i "medbyg" modellen at man har et eller andet dæmpende materiale mellem selve motorenheden og den topplade den skrues fast i, så det antager jeg er tilfældet her. Om der er nogen dæmpning på siderne ved jeg ikke.
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 07:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være I kan fortælle mig, hvordan motoren skal loddes sammen så. Jeg står med en Scheu motor i hånden, men den har hverken potmetre eller kontakt med sig.
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det, det ser jo tilforladeligt ud.
Nu er jeg helt ny mht. det her, så hvordan indstiller man lige de potmetre, så man rammer 33 1/3 og 45 respektivt?
Efter lidt googlen har jeg forresten fundet ud af, at Teres i deres Signature serie til $540 bruger en Maxon 110189 DC motor og en ret smart motorstyring designet af Manfred Huber.
De sælger også en ret interssant batteripakke, der ser ud til egne sig godt til et DIY projekt, og så er den til at betale: http://www.teresaudio.com/battery.html
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg køre også med en Maxon motor

Her er polly til tråd og til bånd

He - foto er taget med den nye Sony K750i mobiltelefon !!
Hilsen King-)
|
| Til top |
|
| |