Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 14:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY Turntable v6 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 22 September 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Nu er jeg helt ny mht. det her, så hvordan indstiller man lige de potmetre, så man rammer 33 1/3 og 45 respektivt?

Du skal bruge en stroboskop-skive. Jeg har købt en Cardas Sweep plade, her er der stroboskop-streger på label'en, og det både til 33,3 og 45 ved både 50 og 60 Hz. Når pladen roterer lader du bare en lampe skinne ned på pladen, så kan du indstille herefter.

Men du kan vist også finde sådan noget på nettet, jeg mener at www.enjoythemusic.com har noget i den stil til udprintning.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 September 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
Du skal bruge en stroboskop-skive. Jeg har købt en Cardas Sweep plade, her er der stroboskop-streger på label'en, og det både til 33,3 og 45 ved både 50 og 60 Hz. Når pladen roterer lader du bare en lampe skinne ned på pladen, så kan du indstille herefter.

Hvor har du købt den Kim? Er den til at få i DK, eller skal man bare bestille den ved en shop i udlandet?
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 September 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Clear Audio laver også en stroboskop-skive. Den er udformet som en hvid LP med sorte streget. Der er riller i pladen så den kan afspilles mens man justerer hastihgeden - d.v.s. friktionen mellem pick-up og plade kommer med.

Den kan købes hos Aktiv Hifi i Esbjerg

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 September 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Kim Petersen skrev:

Hvor har du købt den Kim? Er den til at få i DK, eller skal man bare bestille den ved en shop i udlandet?

Jeg har købt min hos www.highend-sound.com, men du kan bestemt også købe den i udlandet, måske lidt billigere, men hold også øje med porto osv. Jeg gav 295 kr. for den.

Janils er selvfølgelig inde på den helt rigtige løsning, nemlig at friktionen også skal regnes med. Spørgsmålet er bare hvor meget det betyder (ja, jeg har erfaret at afvigelser kan betyde meget, men hvor meget ved Clearaudio vs. Cardas), samt om Clearaudio pladen kan byde på andet. Jeg købte egentlig Cardas Sweep Record for at få en afmagnetisering til pickup osv. (lig Densen's DeMag og billigere end Gryphon's Black Exorcist), og var overrasket over stroboskop-delen, der lige pludselig var handy da jeg fik Scheu pladespilleren. CSR har også et par andre godter på sig.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 September 2005 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Bruger selv Clearaudios skive. Det har nogen betydning at man kan måle hastigheden med pick-uppen sænket ned i rillen, idet der med en relativt slap tråd kan opstå en bremseeffekt.

Hvis man eksperimenterer med tråde, så skal man holde sig for øje, at det er en fordel med en relativt slap tråd, hvis knuden på tråden er relativt stor (tyk og eller hård tråd), idet man ellers vil kunne høre knuden.

Målet må alt andet lige være en tråd uden knude ..., og så er spørgsmålet om en helt uelastisk tråd er at foretrække ... eller om en hvis fleksibilitet er at ønske.

Fleksibilitet må give ujævn hastighed (det samme gør knuden i øvrigt), mens en helt uelastisk tråd måske giver større risiko for at vibrationer fra motoren overføres til pladetallerkenen.

Har eksperimenteret med en del ... og er langt fra færdig. Årsagen til Teres & co bruger bånd/tape frem for tråd er så vidt jeg ved at disse er uelastiske sammenlignet med de almindelige Scheu tråde.

SATMIT

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 September 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
Maxons motor i sig selv er ikke så dyr, tror King har købt en. Om den er bedre .. ja det ved jeg ikke.

Nu vi snakker om motorer... I anden forbindelse fik jeg tilsendt PDF-filen med beskrivelse af Scheu's motor. Der står noget som jeg ikke hæftede mig særligt ved da jeg læste dengang jeg fik selvbyg versionen, men nu er det ganske interessant.

Der står bl.a. at f.eks. Maxon motoren skulle have problemer med at holde korrekt hastighed hele tiden, og at Scheu motoren skulle være specielt stabil, at der skal meget modstand til at forstyrre hastigheden. Konklusionen er at han har afprøvet mange motorer uden at kunne finde en der var lige så god.

Men det er selvfølgelig producentens ord, og kommentarerne er fra 2001...

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 September 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Står der andre interessante ting i manualen? Har den selv på PDF, men mine tyskkundskaber er desværre ret elendige.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 September 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Står der andre interessante ting i manualen? Har den selv på PDF, men mine tyskkundskaber er desværre ret elendige.

Mjoh, der står da en del om at han mener at hans motor er noget af det bedste der findes. Der står da ganske interessante ting, så jeg vil da gerne forsøge at oversætte efter bedste evne (mit tysk er ganske udmærket, men fagudtryk kan drille). Der er ikke andre der har en engelsk version e.l.?

CRISAA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Hej SATMIT
hvis du ønsker hjælp med at bygge en base-plint vil jeg gerne give et nap, men materialet skal være træ!

crisaa

Til top Vis CRISAA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CRISAA

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes