Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 14:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Digital overførsel af lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 September 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

techno283 skrev:

Hvilket kabel skal man bruge når man har mini jack stik i PC'en og RCA i receiveren ? Mono mini jack til RCA ? Nogle andre krav til kablets kvalitet ?

Optimalt skal du bruge et kabel der er godt skærmet, og på 75 ohm, både stik og kabler. Men det bliver nok svært at finde et 75ohm minijack, så et alm stik kan bruges. Prøv feks med dobbeltskærmet antennekabel, med de rette stik på. Det koster næsten ingenting at lave, og det kommer du ret langt med.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 September 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 September 2005 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

@BlueSky

Nej, der kan IKKE skiftes til stereo eller til andre settings via shortcurts eller hotkeys....Jeg har kigget på det, dvs koden.. kommandoen "C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe" Cmicnfg3.cpl,CMICtrlWnd" understøtter parametre....Men jeg har ikke kunne gennemskue hvordan man specifikt skal bruge det. Jeg ved dog at det er en fil der hedder udaprop3.dll der styrer hele l**tet.

Jeg har ligeledes skrevet til bluegears som laver kortet, og de synes positive overfor at implementere hvad du snakker om.

Jeg har dog som en midlertidig løsning fundet at de fleste ting kan ændres med "Regedit /s" via girder eksempelvis...(hvilket desværre kræver at man lukker sin afspiller; winamp, mediaplayer foobar osv og genstarter den efter man har kørt kommandoen) Kan let automatiseres i girder though.....

Kortet har fremragende lyd, det siger jeg dig....HVIS man sætter det ordentligt op. Men den der med at alt bliver bedre i  Dolby Digitalt .....det er nonsense....Fordelen er at du kan bruge ét kabel, og at din forstærker skal stå på én kanal og at alt lyd sendes tabsfrit til din forstærker under betingelser som din forstærker eller andet var/er designet til(såfremt at de har Dolby Digital brandet)......stereolyd osv bliver upmixed (efter Dolby Prologic II algoritmer se ex:http://forum.doom9.org/showthread.php?p=145721#post145721 ....eller for detalieret stuff eller dolbys egen side)

Har du derimod 4-5 eller 6 kanalers lyd fra et spil eller andet, så bliver det virkeligt godt, fordi at du så kan sende de 6 kanaler i deres oprindelige digitale form uden mix via et spdif kabel digitalt til din forstærker(normalt vil man være tvunget til analoge 6 kanaler)  Xear3d som er et virtuelt højtalersystem virker desuden hen over DDL, hvilket gør at man faktisk får en fornuftig 5.1 digital lyd ud af selv stereokilder.

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 September 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

@Patriarken

Tak for info.

Nej jeg vil heller ikke lave alt om til Dolby Digital.

Efter at læste test om hvor god lyd man kan få i forhold til en CD afspiller har jeg lagt hele min CD samling ind med EAC. Jeg vil så gerne forbinde HTPC til min receiver med analog for CD aflytning og digitalt for film.

Jeg spiller ikke, så Dolby Digital encodning skulle bruges til wmv hd film. Dem har jeg ikke mange af og får det nok heller ikke. Så det kunne da være rart at få Dolby Digital encodning med, men det er analog kvaliteten der har første prioritet. Og jeg forventer at kunne få bedre stereo lyd, end ved digitalt til receiver. Hvor det i øvrigt er fint med mit onboard digitalt til receiver.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 September 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

@blueskye

Til analog lyd er HDA kortet også fremragende, men der hælder jeg i virkeligheden mere til Prodigy kortene eller andre kort baseret på EnvyHT (m-audio osv). Creatives kort Audigy2 osv er også gode med KX projekt drivere, som jeg har været inde på flere gange i andre tråde. Med det sagt mener jeg at forskellen på kvaliteten er forsvindende lille. Men min forstærker/højtalere er heller ikke det sindsyge highend grej. Så mine udtalelser er med visse forbehold (Denon/Dali budget modeller)

Hvis du sider med Aragon Aurom monoblokke + Dali mega line og alt muligt, er forskellen mellem de kort måske mere udtalt, det skal jeg ikke kunne sige

Hvis det kun skal være ren stereo så er EMU kortene såvidt jeg ved de bedste(til menneskepenge), har dog ikke testet dem selv.

Mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes