Emne: Sony ES og DAC eller.....? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 27 September 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju, :-):-) skrev det her til mig i en anden tråd om ES-maskiner.....får du noget ud af det ?:
Så send den over til LCAudio og få dem til at læge deres ting i husk at be dem om at de skal bruge Blagk Gaet lytter i strømforsyningen på deres sabfildter og parlel koble en BG på LClokens lade lyt, håber du fårstår 
Se det forstår jeg ikke en pind af  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 27 September 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Acer,
Nu kender jeg jo ikke dit anlæg præcist, og det jeg skriver herefter er meget generaliserende, men håber det kan bruges.
- H/K er "kendt" for lidt bas-agtig amerikanerlyd.
- Tara Labs er "kendt" for at lægge et slags filter på toppen.
Har du prøvet at "lege" lidt med de parametre? Diverse H/K effekt og Tara kabel (og andre) sælges jo til "spotpriser" her på sitet brugt.
Jeg kender ikke meget til DAC's, men det kunne da være spændende. Jeg overvejer det lidt selv til min 3560'er.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 28 September 2005 kl. 07:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=Acer]
miju, :-):-) skrev det her til mig i en anden tråd om ES-maskiner.....får du noget ud af det ?:
Så send den over til LCAudio og få dem til at læge deres ting i husk at be dem om at de skal bruge Blagk Gaet lytter i strømforsyningen på deres sabfildter og parlel koble en BG på LClokens lade lyt, håber du fårstår 
Se det forstår jeg ikke en pind af 
[/QUOTE]
Han mener nok at du skal lade montere et Zapfilter, men at dette skal modeficerets med Black gate kondensatore i dets strømforsyning!...
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 28 September 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Hej Acer,
Nu kender jeg jo ikke dit anlæg præcist, og det jeg skriver herefter er meget generaliserende, men håber det kan bruges.
Har du prøvet at "lege" lidt med de parametre? Diverse H/K effekt og Tara kabel (og andre) sælges jo til "spotpriser" her på sitet brugt.
Jeg kender ikke meget til DAC's, men det kunne da være spændende. Jeg overvejer det lidt selv til min 3560'er.
|
|
|
Jamen, selvom jeg bruger et Tara interconnect er det ikke lukket i toppen, måske en anelse tilbageholdende og aldrig hvæsende eller skingert. Denon'en klingede jo også noget mere frit i toppen end denne Sony gør - begge med Tara-kablet på . Ang. effektfrostærker så står der ikke på ønskelisten lige nu, måske senere men jeg kan heller ikke se hvordan det hjælper på den "lukkethed" jeg oplever ved denne ES-maskine __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 28 September 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
[QUOTE=Acer]
Se det forstår jeg ikke en pind af 
|
|
|
Han mener nok at du skal lade montere et Zapfilter, men at dette skal modeficerets med Black gate kondensatore i dets strømforsyning!...
mvh.
[/QUOTE]
Ok, men jeg er ikke overbevist om zapfilterets fortræffeligheder __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
Sendt: 28 September 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
...jeg ville nok anbefale at satse på en integreret cd løsning, .... opgradering med Dac's koster forholdsvis meget, og kan introducere endnu et matchproblem i kæden ( har selv prøvet dette ad flere omgange....)
man får sjældent pengene fra div. modifikationer igen ved salg. __________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 September 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Acer
Ok, men jeg er ikke overbevist om zapfilterets fortræffeligheder
Tjaaa!??...havde jeg været dig ville jeg nok skifte div. opamps i cd'n og ny clock først og se hvor langt det bringer dig mod "målet"
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 September 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=Acer]
L.B. skrev:
Hej Acer,
|
|
|
Jamen, selvom jeg bruger et Tara interconnect er det ikke lukket i toppen, måske en anelse tilbageholdende og aldrig hvæsende eller skingert. Denon'en klingede jo også noget mere frit i toppen end denne Sony gør - begge med Tara-kablet på . Ang. effektfrostærker så står der ikke på ønskelisten lige nu, måske senere men jeg kan heller ikke se hvordan det hjælper på den "lukkethed" jeg oplever ved denne ES-maskine
[/QUOTE]
Her vil jeg sige at Taralabs kabler i den mere seriøse ende, dvs. RSC. Reference, RSC. Master og RSC. Decade samt deres nye afløsere Air 1 , 2 , & 3. BESTEMT ikke! kan forbindes med "lukket" i toppen.. men snare er ganske neutrale og uden betoninger som så mange andre kabler..
Her er nul imponator effekt, denne er "flyttet" en lille smule ned i bas området, dog uden at som for andre mindre heldige eks. at miste neuancering og kontrol, mewn istedet får kablet en dejlig kropslighed og anstrøj af varme, dette dejligt fri fra både diskant og mid området er er ganske korekt og nautralt, og derfor ikke forstyre en mere korekt formidling af musikken.
Hvad angår dit "top" problem så tror jeg at nye opamps med lidt mere luft netop i toppen og fut i det! kan afhjælpe "problemet" uden at det bliver for meget og for dyrt... ( og de kan altid pilles ud og erstattes af ander hvis de afprøvede ikke lige rammer rigtigt eller går forlang eller ikke er nok? og de koster ik særligt meget )
( et Zapfilter KAN! muligvis blive for meget af det "gode" og under alle omstændigheder ændre det hele maskinens karakter og grund klang betragteligt mere end enkelte opamps vil gøre det )
En ny clock, rydder lidt op, og giver endnu klare og bedre perspektiv, hvilket er det primære det gør... MEN det kan også opleves som en smule åbning af toppen, da jitter også kan rode lidt til her og lukke lidt af, så forårsager en ny clock lidt mindre jitter, så vil det HELE! opleves renere og mere precist, ikke kun perspektivet (der dog opleves mest dramatisk)
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 September 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
...jeg ville nok anbefale at satse på en integreret cd løsning, .... opgradering med Dac's koster forholdsvis meget, og kan introducere endnu et matchproblem i kæden ( har selv prøvet dette ad flere omgange....)
man får sjældent pengene fra div. modifikationer igen ved salg.
|
|
|
Her er jeg tilbøjelig at give dig ret!
Jeg har en seperat DAC jeg anvender på lige fod med min DCD3560 i sig selv som integreret.
Dette fungere fint, MEN! hertil skal ligges et 2500 kr. digital kabel (der er et af flere i samme prisklasse prøvet gennem en åre række, hvilket er ganske besværligt og bekosteligt)
At finde den rette DAC og kabel kombi til et givent drev, er en vanskelig opgave der kan blive ganske dyr, meget dyre end bare DAC'n i sig selv.. en ny DAC er ikke bare "plug & play" desverre!...
En integreret løsning er meget nemmere og som oftest at fortrække, og noget nemmere at have med at gøre og at få til at lyde optimalt, af den grund ses drec / DAC. kombier mere og mere sjældent i dag, selv blandt de ultimative mærker og prisklasser, der er ganske enkelt for meget der kan gå galt!.. (og oftest gør det)
Jeg vil sige trods besvær så har jeg været ganske heldig at remme en løsning der fungere ganske fint, dette nok grundet et enestående drev, der som få andre er meget mindre kritisk over hvad det sættes til, og derfor fungere nærmest optimalt med samtlige DAC jeg har prøvet, ( man skal kun finde det rette kabel til hver løsning så køre det ) dette kan man ikke sige om nogen andre drev jeg har stødt på og eller prøvet.
Hvordan en Sony opføre sig skal jeg ikke kunne sige!??.. men jeg kender nogle med en Sony 777 og en 707 der har haft deres hyr med at finde det rette match, både havd angår DAC samt ikke mindst digital kabler.
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 28 September 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
L.B. skrev:
Hej Acer,
|
|
|
Jamen, selvom jeg bruger et Tara interconnect er det ikke lukket i toppen, måske en anelse tilbageholdende og aldrig hvæsende eller skingert. Denon'en klingede jo også noget mere frit i toppen end denne Sony gør - begge med Tara-kablet på . Ja, så er det ikke kablet der gør det i hvert fald. Det var blot en ide. Ang. effektfrostærker så står der ikke på ønskelisten lige nu, måske senere men jeg kan heller ikke se hvordan det hjælper på den "lukkethed" jeg oplever ved denne ES-maskine Så er vi tilbage til enten mod. eller DAC eller en helt anden maskine. Mod. er altid spændende, men gør den langt sværere at sælge hvis det ikke bliver godt nok for dig. DAC er spændende og det ved jeg ikke så meget om. En anden maskine findes med sikkerhed med mere "åbenhed" men nok ikke i det prisleje som Sony'en befinder sig i. Min 3560'er er bedre men den koster også det 3-dobbelte i brugt-pris (i hvert fald for mig ). |
|
|
Der er vist ingen nem genvej her. Det kunne da være interessant, hvis der var en der boede i nærheden af dig der havde en DAC du kunne låne, for at høre hvad der skete.
|
Til top |
|
|
Gonz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 547
|
Sendt: 28 September 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare en lille bemærkning vedr zapfilter !
Det er ikke kun filteret, man lytter til når man monterer zapfilter i sin cd afspiller. Så skulle alle cd afspillere, med zapfilter jo lyde ens og det gør de langt fra ! Har selv haft en Pioneer PDS 06 og en Sony 303es med zapfilter og der er himmelvid forskel på hvordan disse maskiner lyder ! Der er jo stor forskel på hvordan man implementerer filteret i de forskellige maskiner ! Jeg har idag en Sony XA50ES med zapfilter mk II mont efter bypass metoden beskrevet på LC`s hjemmeside der tager man signalet tidligere i kæden en på feks på Sony 303ES osv.
MVH Allan Goth
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 28 September 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAC er ingen løsning, og en opgradering gør både maskinen svær at sælge igen og man får ikke investeringen tilbage  . Det kunne godt være man skulle skifte hest.....  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 September 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gonz skrev:
Bare en lille bemærkning vedr zapfilter !
Det er ikke kun filteret, man lytter til når man monterer zapfilter i sin cd afspiller. Så skulle alle cd afspillere, med zapfilter jo lyde ens og det gør de langt fra ! Har selv haft en Pioneer PDS 06 og en Sony 303es med zapfilter og der er himmelvid forskel på hvordan disse maskiner lyder ! Der er jo stor forskel på hvordan man implementerer filteret i de forskellige maskiner ! Jeg har idag en Sony XA50ES med zapfilter mk II mont efter bypass metoden beskrevet på LC`s hjemmeside der tager man signalet tidligere i kæden en på feks på Sony 303ES osv.
MVH Allan Goth
|
|
|
Det har du da ret i!...
Jeg er også inde på at alt efter DAC type og anden digital procecering i maskinerne, er virkningen af Zapfilter forskellige fra maskine til maskine, hvilket forklare hvorfor jeg (og andre) har oplevet det lyde fint med nogen maskiner og ikke så godt med andre..
Men under alle omstendigheder så vil Zapfiltret ændre en maskines lyd radikalt, da en meget stor del af en maskines egen lyd eller særpreg kommer fra analogfiltret... ikke hele dens lyd men en reletiv stor del af den!..
Men hvorvidt det er hit eller sh*t? og hvordan klangen bliver mm. afhænger i høj grad af DAC type og anden digital behandling af signalet i maskinen.
|
Til top |
|
|
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
Sendt: 28 September 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Acer...:
NåMenÆæeh...
- Et godt sted at starte er... - En clock, med sin egen netdel. Stumperne koster 1800,-, og på værkstedet i viborg er det monteret og testet, service-eftersyn, rensning / smøring og sårn for 2100,- + fragt.
- Det vil givetvis give dig et bedre perspektiv, og flere detaljer.
555ES'eren, skulle vel aldrig være med balanceret udgang, vel???
Det er sådan, at sony's balancerede udgange har langt mindre efterbetoning samt filtrering, så tit kan man få en bedre lyd ved at bruge XLR-stikkene. Her skal så bruges PIN 1 til stel, og PIN 2 til signal.!! - Det er absolut værd at prøve osse!!!
Lars / Viborg - Tech support for LC Audio... - support@lcaudio.dk
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 28 September 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
NillerViborg skrev:
Hej Acer...:
NåMenÆæeh...
- Et godt sted at starte er... - En clock, med sin egen netdel. Stumperne koster 1800,-, og på værkstedet i viborg er det monteret og testet, service-eftersyn, rensning / smøring og sårn for 2100,- + fragt.
Det er sådan, at sony's balancerede udgange har langt mindre efterbetoning samt filtrering, så tit kan man få en bedre lyd ved at bruge XLR-stikkene. Her skal så bruges PIN 1 til stel, og PIN 2 til signal.!! - Det er absolut værd at prøve osse!!!
|
|
|
Nej, der er ingen xlr-stik på den desværre..... __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 28 September 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
NillerViborg skrev:
Hej Acer...:
NåMenÆæeh...
|
|
|
købe en ek
Nej, der er ingen xlr-stik på den desværre.....
|
|
|
Der er kun XLR stik på topmodelerne, altså alle dem der starter med et 7 tal (777-779-707ES etc...). Her får du også noget mere hug i bunden end i 5 serien.
Bortset fra det så er der ikke noget i vejen for at købe en ekstern DAC, du kan med fordel købe en af sonys dat maskiner og bruge som DAC, feks. en 59ES,der
er mere knald i bunden hvis det er det du søger. Ang. optiske kabler, køb MIT´s optiske til ca 900 kroner, det er markes bedste optiske kabel og i mine øre slår det deres eget coax kabel til 4000 kroner, det skyldtes jo nok at MIT ikke har kunne manipulere med lyden på et optisk kabel. , men deres optiske kabel er så smart at det har en kappe man skyder ind over stikket så det sidder fast og intet lys slipper ud. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
Sendt: 29 September 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
til MIJU;
- enig, det kan sagtens lykkes at finde en rigtig god drev/dac løsning, men man kan så nemt løbe ind i problemer, med mindre man vælger noget der er skabt til hinanden .... classe drev 1 og dac 1 viker fx. glimrende. ;o)
men som du, har jeg også selv prøvet dette flere gange, med hundedyre digitalkabler m.v. men droppede det så og kører nu integreret cd....
__________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
Gonz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 547
|
Sendt: 29 September 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående snakken om xlr stik på Sony cd afspillere. Så er der jo den fordel ved at mont zapfilter, at man får mulighed for at mont xlr stik på sin maskine, da zapfilteret er en balanceret analogt udgangstrin, der kører i klasse A.
MVH Allan Goth
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gonz skrev:
Angående snakken om xlr stik på Sony cd afspillere. Så er der jo den fordel ved at mont zapfilter, at man får mulighed for at mont xlr stik på sin maskine, da zapfilteret er en balanceret analogt udgangstrin, der kører i klasse A.
MVH Allan Goth
|
|
|
Min forstærker kan slet ikke håndtere XLR-stik så det er ikke en mulighed, desværre __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 29 September 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til integreret CD eller todelt, må jeg sige at jeg personligt har haft mange fornøjelige timer med at trimme lyden på plads med den rette DAC.
Jeg startede med en laserdiskafspiller som drev, der ikke selv havde en særlig god DAC indbygget. Derfor måtte der bedre til, og en Denon Dac 500 kom på banen.
Kanalseperationen i Dolby Prologic blev forbedret ekstremt, hvilket også var en slags bevis på bedre kanalseperation i stereo.
Centerkanalen stod pludselig skarpt og naturligt, og Linda Hamiltons stemme ærdrede sig markant, og med meget bedre detaljering og taleforståelse.
Har man først et godt drev i en lidt ældre maskine, bør man gemme den, og bruge den som center i lydkæden!
Det er meget irriterende at finde en meget dyr maskine der er dårlig til de helt basale ting, som at ekspedere CD'en hurtigt, med god spolefunktion, hurtigt skip, og fejlfri aftastning ved ridsede/fedtede CD'er.
Disse ting SKAL være iorden, og fjernbetjeningen skal være behagelig og ikke en af den slags hvor der skal moteres et sigtekorn foran, for at bruge den (min DVD-afspiller er sådan).
Søger man smæk i bunden er der en del løse DAC's til fornuftig pris der kan løse opgaven.
Flere af dem kan modificeres med kits fra LC'audio, og man bør måske kigge lidt der, inden man beslutter sig.
Jeg har 4 DAC's jeg veksler imellem pt. da min bedste til CD kun tager 44.1kHz samplingfrekvens, og mange DVD'er er samplet ved 48kHz.
Den indbyggede DAC i min Kenwood minidiskafpiller, var det bedste køb, da jeg her også fik minidisk med i købet (som jeg bruger jævnligt).
Løsningen med at bruge en minidisc som DAC er nok den bedste, da de afspillere der sælges brugt, er så billige at det næsten er en foræring.
Cambridge DAC3 bruges iøvrigt meget sammen med Denon 3560, med fint resultat. Prismæssigt er den kombi meget fin, og konkurrerer med mange af de nye i samme prisklasse, og slår de fleste. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|